Skyddsutrustning, vem bestämmer det?

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Att ha någon sorts tro på att man har tid på sig att fundera på hur man ska skydda sig kan du glömma, det sker rent instinktivt.
Jag trillade nyss pga gravitationsattack när jag var ute och sprang, jag borde haft all tid i världen att fundera på hur jag skulle landa med tanke på den modesta hastigheten men tog ändå emot mig med händerna först och skrapade mig ganska duktigt.

(Hade jag fortsatt träna Aikido sedan ungdomen hade jag väl bara gjort ett framåtfall och joggat vidare. Som en ninja i färgglad lycra.)

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Jo, nog är den normala reflexen för de flesta att ta emot med händerna.

Man kan se i bl,a MotoGP att några sparkar sej bort från hojen och korsar armarna över bröstet, handflatorna inåt vid vurpa...

Men det sägs att för att ändra en ryggmärgsreflex måste man upprepa det önskvärda beteendet ett antal tusen ggr...

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Jo, nog är den normala reflexen för de flesta att ta emot med händerna.

Man kan se i bl,a MotoGP att några sparkar sej bort från hojen och korsar armarna över bröstet, handflatorna inåt vid vurpa...

Men det sägs att för att ändra en ryggmärgsreflex måste man upprepa det önskvärda beteendet ett antal tusen ggr...
Då är det mao lugnt för MM93s räkning eftersom han har klotat 387635 ggr...
:rofl

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det handlar ju om att träna om instinkterna, lite som med motstyrning. Man ser ju ofta folk som styr in i det som dyker upp oväntat, dels för att dom låser blicken på det farliga istället för ytorna runt omkring, och dels för att dom motstyr in i problemet.

Därmed inte sagt att det är lätt, men ett första steg är ju att vara medveten om det.
Jag har aldrig sett det. Kan du ge några exempel från din erfarenhet.

Själv försöker jag styra bort.
När jag tex på väg uppför en backe ser två bussar komma över krönet, den ena håller på att köra om den andra så valde jag styra bort, dvs av vägen och ut bredvid vägen.
När jag ligger och kör och en mötande väljer att köra om en lastbil väljer jag också köra av vägen. (Otroligt nog inte krondike just där utan trafikkontrollplats under snön.)
När jag kommer cyklande på väg till jobbet i mörkret och en mötande bil genar i kurvan väljer jag diket.
När jag sådär 2012 kommer på väg 50 norr Örebro och ska svänga in på väg 68 mot Fagersta tror jag det är en svag böj. Men det är en ~100 graders påfart och jag är på väg rakt in i mötande bil. Beslutar mig för att hellre krascha än fronta, sätter blicken på höger dike och motstyr som jag aldrig förr gjort i trafiken (tack SMC !) med SV650S som lyckligtvis svänger bara jag tänker.
Och när jag är över på höger väghalva rätar jag upp den och fortsätter ~50 meter till väg 68 åt vänster.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har aldrig sett det. Kan du ge några exempel från din erfarenhet.

Själv försöker jag styra bort.
När jag tex på väg uppför en backe ser två bussar komma över krönet, den ena håller på att köra om den andra så valde jag styra bort, dvs av vägen och ut bredvid vägen.
När jag ligger och kör och en mötande väljer att köra om en lastbil väljer jag också köra av vägen. (Otroligt nog inte krondike just där utan trafikkontrollplats under snön.)
När jag kommer cyklande på väg till jobbet i mörkret och en mötande bil genar i kurvan väljer jag diket.
När jag sådär 2012 kommer på väg 50 norr Örebro och ska svänga in på väg 68 mot Fagersta tror jag det är en svag böj. Men det är en ~100 graders påfart och jag är på väg rakt in i mötande bil. Beslutar mig för att hellre krascha än fronta, sätter blicken på höger dike och motstyr som jag aldrig förr gjort i trafiken (tack SMC !) med SV650S som lyckligtvis svänger bara jag tänker.
Och när jag är över på höger väghalva rätar jag upp den och fortsätter ~50 meter till väg 68 åt vänster.
Här är ett tydligt:

Jag upplever det tack och lov ganska sällan med mötande motorcyklister, även om den del har lite mystiska spårval ibland. Däremot upplever jag det dagligen med mötande cyklister (samma geometriska förutsättningar och naturlagar), som genar i innerspår i vänsterböj, möter mig, vrider styret åt fel håll, och börjar vobla omkring. Och fel håll i sammanhanget är ju när man försöker styra bort från hindret, då motstyr man åt fel håll.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Här är ett tydligt:

Jag upplever det tack och lov ganska sällan med mötande motorcyklister, även om den del har lite mystiska spårval ibland. Däremot upplever jag det dagligen med mötande cyklister (samma geometriska förutsättningar och naturlagar), som genar i innerspår i vänsterböj, möter mig, vrider styret åt fel håll, och börjar vobla omkring. Och fel håll i sammanhanget är ju när man försöker styra bort från hindret, då motstyr man åt fel håll.
Tycker motorcyklisten på filmen körde hela tiden över sin förmåga. Försöker själv köra så nära högersidan av vägen jag kan. För varför välja en krokig väg och sedan räta ut den ?
Och möter jag trafik måste jag ju klara mig ute till höger ..... när det är smalt.
Mött på natten en timmerbil på grusvägen från Munkbyn mot Styggberg mot Hassela.

Vad det gäller cyklister så kan jag hålla med. Är faktiskt ofta rädd för bli på påkörd på cykelbanan. Har många gånger valt att köra upp på gångbanan parallell "Dag Hammarsköldsleden" (gammal järnvägsbank, numera cykel och gångbana) mellan Marklandsgatan och ner mot Frölunda Smedjegata när det är lätt att göra för slippa fronta omkörande mötande på cykelbanan. Det är sällan någon gående på gångbanan. Lyckligtvis.

Last edited:

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Låter som att Comeback gör som man ska.
fast det är väl inte helt okänt att när man hamnar i en oförutsedd situation så gör överlevnadsinstinkten att blicken fastnar på det som är problemet och som bekant hamnar man där man tittar.

Det drillades iaf på SMC-kurserna att man måste tvinga sej att fokusera på "vägen ut" för då funkar det som det ska, ligger väl i samma linje med att man måste lyfta blicken...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tycker motorcyklisten på filemen körde hela tiden över sin förmåga. Försöker själv köra så nära högersidan av vägen jag kan. För varför välja en krokig väg och sedan räta ut den ?

Vad det gäller cyklister så kan jag hålla med. Är faktiskt ofta rädd för bli på påkörd på cykelbanan. Har många gånger valt att köra upp på gångbanan parallell "Dag Hammarsköldsleden" (gammal järnvägsbank, numera cykel och gångbana) mellan Marklandsgatan och ner mot Frölunda Smedjegata när det är lätt att göra för slippa fronta omkörande mötande på cykelbanan. Det är sällan någon gående på gångbanan. Lyckligtvis.
Du är alltså en av dom som får allmänheten att hata oss cyklister, eftersom du cyklar på gångbanan. Tack hörru! Då hoppas jag att de göteborgska fotgängarna går runt på cykelbanor och vägar också.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Du är alltså en av dom som får allmänheten att hata oss cyklister, eftersom du cyklar på gångbanan. Tack hörru! Då hoppas jag att de göteborgska fotgängarna går runt på cykelbanor och vägar också.
Hellre ut på en tom gångbana än fronta en "racercyklist" som oavsett möte ska köra om.
Den där gamla järnvägsbanken befolkas till mer än 90 % av cyklister på cykelbanan och rullskidåkare på gångbanan. Fotgängare är det flera hundra meter mellan.
Vad det gäller fotgängares reaktion mot cyklister på gångbanan så beror den helt på cyklistens hastighet. Med din hastighet blir dom garanterat förbannade om du körde på gångbanan. Eller hur ?

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Inte helt osannolikt, vet inte hur många gånger jag promenerat i någon ny stad och väcks brutalt av cykelringklockor när jag villat mej ut i cykelbanans fält :)

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Äsch.

Det är väl mest fanskapen som skall ut på vägarna som vi hatar.
Kan ni hålla er på gångbanor och cykelvägar så är vi nöjda.
Sakta ner så att ni inte krockar med varandra bara.
?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Här är ett tydligt:

På den filmsnutten så bromsar motorcyklisten å då rätar hojen upp sig å vill gå rakt... Hade han bara inte bromsat så hade han inte blivit kylaremblem på lastbilen..
På liknande sätt va de nära att jag fick en kromsläde i fronten på bilen för flera år sen på slingerbulten.. Hann väja ut me på vägrenen...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På den filmsnutten så bromsar motorcyklisten å då rätar hojen upp sig å vill gå rakt... Hade han bara inte bromsat så hade han inte blivit kylaremblem på lastbilen..
På liknande sätt va de nära att jag fick en kromsläde i fronten på bilen för flera år sen på slingerbulten.. Hann väja ut me på vägrenen...
Videon på muppen som körde rakt mot en kyktstople och ramlade av en bergssida finns ju med. I det fallet finns inget att skylla på annat än blicklås.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har ett gäng handskar i förrådet med trasiga knogskydd, alla från vurpor på banan. Ingen av gångerna hann jag ens släppa styret så det första som tog i backen var knogarna. Många gånger går vurpan så fort att man inte hinner reagera öht. Att ha någon sorts tro på att man har tid på sig att fundera på hur man ska skydda sig kan du glömma, det sker rent instinktivt.
Så fort brukar det inte gå. Om man ser att man inte kommer klara kurvan eller att välja för ett hinder ska man lägga omkull hojen istället för att köra in i hindret. Lägg omkull och försök komma bort från hojen i samma ögonblick för att rädda fötterna, och inga händer i asfalten.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Så fort brukar det inte gå. Om man ser att man inte kommer klara kurvan eller att välja för ett hinder ska man lägga omkull hojen istället för att köra in i hindret. Lägg omkull och försök komma bort från hojen i samma ögonblick för att rädda fötterna, och inga händer i asfalten.
Är texten ovan efter egna erfarenheter då det gått överstyr med alla 22 bänkade hästar…?
:unsure:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har man sinnesnärvaro att göra så är man skicklig nog att reda upp så att det blir ett tillbud och inte en olycka.

Att vara tvungen att lägga ner är en undanflykt använd av folk som står på "mount stupid" (Dunning-Kruger)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Hur många gånger har du lagt omkull hojen för att rädda situationen ?

Jag har alltid valt att styra undan hindret och om jag bedömer jag inte klarar kurvan,
ja då har jag alltid haft förmånen att det gått att köra av rakt fram och stanna hojen.
Ute på åkern eller i sandfållan på bana.

Och dom två gånger jag trott jag ska klara kurvan men inte gjort det då har jag lowsidat och fortsatt efter kurvan på asfalten / betongen i rätt riktning längs gatan / vägen.
( Har jag någon tur kvar i turpåsen ? )

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Så gjorde jag en gång för att undvika en bil, men hade jag åkt på något snabbare än en Suzuki K50 vete tusan hur det hade gått.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år