Skyddsutrustning, vem bestämmer det?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, det är bara teorier. Och en dålig sådan.

I krock med bil, och det allt vanligare scenariot krock med räcke är det otroligt viktigt att inte hamna på marken i hastighet. En av de vanligare dödsorsakerna i krock med bil är att MC-föraren först har bromsar omkull sig och sedan kilats fast under fordonet med hög hastighet och kraft.
Resultatet blir att bröstkorgen pressas samman och du dör samma död, fastklämd under bilen som stackarna som dör fastklämda i ett "polisgrepp". Andningsdeprivering måste vara en fruktansvärd död - speciellt om man ser benen på yra höns som steppar runt utan att fatta vad dom måste göra - SNABBT!
Den varianten har jag aldrig sett, men det kanske inte är något man lägger ut på Youtube? Nästan alla olyckor är när folk faktiskt krockar med bilen och flyger över huven eller taket. Eller lyckas väja och istället kör av vägen, med varierande resultat.
Men om man tittar på t ex roadracing när de går omkull så kan de kana säkert hundra meter utan att skadas.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Varje gång jag ser någon som kör fullt kittad men som haft den maximala oturen att glömma handskarna tänker jag:

Bästa jag sett i den vägen var när jag bodde i Spanien för länge sedan. En förvisso ganska kall morgon ser jag en snubbe på en Blackbird som har fullt skinnställ inkl stövlar men inte handskar och inte hjälm, endast en näsduk för mun/näsa och solbrillor. Såg både sjukt konstigt ut och jäkligt töntigt. Men han hade säkert problem med mjäll och handsvett?

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Den varianten har jag aldrig sett, men det kanske inte är något man lägger ut på Youtube? Nästan alla olyckor är när folk faktiskt krockar med bilen och flyger över huven eller taket. Eller lyckas väja och istället kör av vägen, med varierande resultat.
Men om man tittar på t ex roadracing när de går omkull så kan de kana säkert hundra meter utan att skadas.
Skillnaden kan vara att den första kategorin aldrig har hamnat i en sån situation förut men trodde att de skulle kunna lösa problemet inte genom att bromsa och svänga, utan att snabbt lägga omkull och kasta sig åt sidan - men istället frös i panik och fortsatte rakt fram.

Den senare kategorin har redan innan trillat av de 3000 gånger som krävs för att muskelminnet ska ha lärt sig vad som gör minst ont. Och det kommer inte lika mycket mötande trafik i svängarna där heller.

(Om du letar lite till på youtube så finns det faktiskt folk där som säger att man INTE ska lay'er down och filmer där folk överlever oskadda genom att väja för faror. Om det nu är just youtube som är facit för dig, alltså. Inte för att du är känd för att ta till dig ny information, men ändå.)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om man faktiskt skulle kunna lägga omkull hojen så borde det innebära mindre skaderisker, både på hojen och föraren, jämfört med att braka ut i terrängen, köra på något, volts eller andra alternativ. Men det är bara teorier, har aldrig varit med om några riktiga olyckor själv.
Vad tror du har bäst friktion och bromskraft (för du vill väl minska hastigheten innan det smäller?), varma mc-däck med tillhörande aktiverade bromsar eller en hoj som glider på sidan, speciellt en med glatta plastkåpor?
Har du sett en sport som heter curling någon gång?

Om du tränar på att bromsa maximalt och sen göra en undanmanöver, och så gör du det 3000 gånger så det sätter sig i muskelminnet. Det kommer att kosta dig några bromsklossar och några framdäck.
Eller, så gör du samma sak med att träna på att lägga omkull hojen så den manövern fastnar i muskelminnet istället, det kommer att kosta några kåpor, styren, hjul, bromsar, ramar och fotpinnar...

Bra plan...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
När jag fick MC-utbildning av Kronan så pratades det om att bromsa omkull sig under vägbommar tex, dom är ganska statiska och inget man vill ha i bröstet. Men det var ju av förklarliga skäl inget vi tränade på.

…men i det skriftliga materialet framgår att man vid sådana hinder snarare ställer sig upp och låter sig själv flyga över (och förhoppningsvis landar hyfsat) medan hojen får ta smällen mot hindret.

Övas i snödriva.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag fick MC-utbildning av Kronan så pratades det om att bromsa omkull sig under vägbommar tex, dom är ganska statiska och inget man vill ha i bröstet. Men det var ju av förklarliga skäl inget vi tränade på.
Jag har en gång lagt omkull en tvåhjuling för att undvika ett fast hinder över en väg. Det var en grusväg med makadam (eller grovb bergkross snarare), och nån hade spänt flera linor taggtråd över, och att bromsa gjorde inget för att minska hastigheten. Jag lyckades med konststycket att lägga ner moppen och fortfarande stå ovanpå den och surfa mot taggtråden. När jag oundvikligt närmade mig taggtråden hoppade jag av moppen ut i gräset. För det var inte första gången jag var på väg att hamna i taggtråd på moppe, och tidigare erfarenheter var otrevliga.
Tog en stund att dra loss moppen ur taggtråden, pula ihop tändhatt/kabel och köra iväg. :hihi
Såhär i efterhand tror jag det varit smartare att bara gränsla diket ut i gräset med moppen istället. Diket var ett pyttedike på kanske 10 cm djup, 20 cm bredd.
Men ja, kan man inte få stopp på ekipaket kan det ju vara värt att hamna på marken istället för att smälla in i fast hinder.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
…men i det skriftliga materialet framgår att man vid sådana hinder snarare ställer sig upp och låter sig själv flyga över (och förhoppningsvis landar hyfsat) medan hojen får ta smällen mot hindret.

Övas i snödriva.
Japp, helt korrekt! Det här var ju bara teoretiska diskussioner, att vissa hinder, typ höga bommar, KAN vara lämpligare att glida under, men om man kör in i något så är det viktigaste att stå upp och så att säga ha knäna över styret, så att man inte åker in under och fimpar båda låren. Allt är ju ofta en gråskala från situation till situation, det finns ju tillfällen där det till och med är bättre att gasa (förutsatt att man har en hyggligt pigg hoj, rätt växel osv) för att hinna förbi ett annalkande hinder. Saktar man in så hinner man precis träffa varandra istället. Men det kommer heller aldrig att stå i någon teoribok :hihi

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Japp, helt korrekt! Det här var ju bara teoretiska diskussioner, att vissa hinder, typ höga bommar, KAN vara lämpligare att glida under, men om man kör in i något så är det viktigaste att stå upp och så att säga ha knäna över styret, så att man inte åker in under och fimpar båda låren. Allt är ju ofta en gråskala från situation till situation, det finns ju tillfällen där det till och med är bättre att gasa (förutsatt att man har en hyggligt pigg hoj, rätt växel osv) för att hinna förbi ett annalkande hinder. Saktar man in så hinner man precis träffa varandra istället. Men det kommer heller aldrig att stå i någon teoribok :hihi
Just att gasa sig förbi svårigheter var ju inte en option på en MC258, det enda som hände när man gasade var att lyset lyste lite starkare...
Jag fick gashäng ute i skogen en gång, fullt skaft hela tiden. Jag körde så i 25 minuter till och använde bara bromsarna... :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år