Skyddsutrustning, vem bestämmer det?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Haha :tungan Det är alltså bland annat alla i den här tråden som bidrar till att försäkringspremierna är så höga.
Det beror nog mest på att hojarna blivit så dyra, komplicerade och svåra att reparera om en olycka händer. Tiotusentals kronor bara den välter av stödet. En gammal Silverpil från 60-talet var bara att resa upp igen, fanns inte ens blinkers som kunde gå sönder.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Du är alltså en av dom som får allmänheten att hata oss cyklister, eftersom du cyklar på gångbanan. Tack hörru! Då hoppas jag att de göteborgska fotgängarna går runt på cykelbanor och vägar också.
Leksaker ska ju vara på trottoaren! :1pajas

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så fort brukar det inte gå. Om man ser att man inte kommer klara kurvan eller att välja för ett hinder ska man lägga omkull hojen istället för att köra in i hindret. Lägg omkull och försök komma bort från hojen i samma ögonblick för att rädda fötterna, och inga händer i asfalten.
Jag har nog drömt mina krascher då... tur att det är så enkelt som du säger att "man bara..."

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trolligt värre.
Men för stackare som är nya på hoj:
Det är aldrig bättre att bromsa omkull hojen än att göra en undanmanöver. Har man tid och utrymme för att bromsa omkull så har man tid och utrymme för att göra undanmanöver.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror inte att jag skrivit något om att "man bara". Men visst är det väl bättre att bromsa omkull hojen än att fronta en lastbil, för då hjälper inga skyddskläder i världen.
Har du gjort det ? Bromsat omkull hojen ? För att slippa fronta en lastbil ?
Hur gick det ?

Som jag ser det (efter valt att motstyra undan en personbil, styra undan buss, styra undan servicebil ) så hade bromsning omkull inneburit att jag blivit överkörd av personbilen.
Not my cup of tea ! Bli överkörd alltså ....

Och bara bromsa med bil mot mötande omkörande buss / servicebil hade blivit frontalkrock. Jag valde köra av vägen de två gångerna hellre än frontalkrocka.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Har du gjort det ? Bromsat omkull hojen ? För att slippa fronta en lastbil ?
Hur gick det ?

Som jag ser det (efter valt att motstyra undan en personbil, styra undan buss, styra undan servicebil ) så hade bromsning omkull inneburit att jag blivit överkörd av personbilen.
Not my cup of tea ! Bli överkörd alltså ....

Och bara bromsa med bil mot mötande omkörande buss / servicebil hade blivit frontalkrock. Jag valde köra av vägen de två gångerna hellre än frontalkrocka.
Givetvis är det sista utvägen att gå omkull, det är bättre att hålla sig på hjulen. Tyvärr är det väldigt svårt att snabbt ändra kursriktningen med en tvåhjuling, vilket med tydlighet framgår av alla filmer med mc-olyckor som finns. Sällan har något kommit in i en kurva, mött en omkörande bil, och styrt undan. Eller om kurvan nyper. Ska man lägga omkull eller fortsätta in i lyktstolpen?

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Så fort brukar det inte gå. Om man ser att man inte kommer klara kurvan eller att välja för ett hinder ska man lägga omkull hojen istället för att köra in i hindret. Lägg omkull och försök komma bort från hojen i samma ögonblick för att rädda fötterna, och inga händer i asfalten.
Det händer ju att det går så fort även för de som är riktigt duktiga på bana. Ta tex Filip Eklund som kör Supersport 600 som bröt ett ben i underarmen i Anderstorp pga att han inte hann släppa handtaget då han gick omkull.
Samtidigt hade han sinnesnärvaro att hålla upp huvudet för att inte skrapa sönder den nya hjälmen han hade. Själv har jag inte sinnesnärvaro att göra nåt ens när jag snubblar på tröskeln hemma.. :död

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Givetvis är det sista utvägen att gå omkull, det är bättre att hålla sig på hjulen. Tyvärr är det väldigt svårt att snabbt ändra kursriktningen med en tvåhjuling, vilket med tydlighet framgår av alla filmer med mc-olyckor som finns. Sällan har något kommit in i en kurva, mött en omkörande bil, och styrt undan. Eller om kurvan nyper. Ska man lägga omkull eller fortsätta in i lyktstolpen?
Om kurvan nyper (så jag är på väg in i mötande bil) så är det att lägga blicken på höger dike och motstyra dit (jag har gjort det)
med inställningen går det så går det och kraschar jag så har jag i varje fall försökt.
Och går jag då omkull var svängen för mycket för däcken.

Citat: "Tyvärr är det väldigt svårt att snabbt ändra kursriktningen med en tvåhjuling."
Beror på vilken hoj och vilka däck det är, SV650S med däcken Metzeler svängde bara jag tänkte.
GSX1300R är betydligt tyngre att svänga med. Så vill jag tajta till det får jag ta i allt vad jag orkar i styret för motstyra mer i en kurva, tajta till det.
(Jag är väl klen ? Dålig teknik ?)

Men att bromsa omkull sig och för att kanske bli överkörd av mötande tycker jag är helknäppt.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Kan tänka det finns ett antal olika scenarion där olika aktioner passar olika bra.
Det är bara ett problem, blir man överraskad krymper tiden man har på sej att välja rätt aktion och sedan utföra det...
Det är därför övning har så väldigt stor inverkan på utfallet...

Likt att en tennisspelare måste förutse bollens bana och påbörja slaget i förväg för att hinna träffa måste även en förare läsa situationsförloppet innan det blir akut för att dels välja rätt aktion samt påbörja utförandet....

Det är som när man blir medveten om motstyrning och inser hur mycket snabbare och exaktare man kan göra en förflyttning...

Att lägga ner hojen kan jag tänka mej är effektivt i vissa enstaka situationer, typ en älg man inte kan runda.
Nackdelen är att det ändå tar lite tid att vika/bromsa omkull hojen, roterande hjul har, som bekant, trögt, stabiliserande egenskaper samt att när man väl påbörjat nedlägget har man inte längre möjlighet att påverka speciellt mycket längre...

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

87.5%* av alla som berättar att "...a du vet, jag var tvungen att lägga omkull hojen. Den hade gått rakt in i lekparken med alla barnen annars" har i själva verket bromsat på sig utan att ha en aning om vad dom håller på med och rationaliserar efteråt sitt misstag med en hjältehistoria.
Lekparken? Den låg egentligen i grannkommunen.

* uppskattat värde från alla hard luck-stories man hört från folk som egentligen släpar fötterna i marken vid start och kör mutter i varje böj.

Ämnet!

ATGATT för mig. Alla vettiga människor har en temperatur på höstkanten när dom inte kan klä sig för kylan längre, utan ställer av hojen istället. På samma sätt finns det sommardagar där det är för varmt för att köra hoj.
Lösningen är då inte att fjanta runt i badbyxor och linne - utan att ta bilen istället och ställa in den temp på kliman som man trivs i.

Jag hör till dem som har svårt att hantera hetta och kör ärligt hellre i -25 än 25 vanliga grader.
Har deltagit i krävande körningar nere på kontinenten - bland annat under värmeböljan "Lucifer" 2017.
Jag försöker hantera sådan hetta genom att köra i crosströja över crossskydd.
Det är inte idealiskt ute på landsväg, jag vet - men jag trivs i det och kan kyla mig genom att hälla vatten ur flaska medans jag kör.

Byxor, höft/knäskydd och kängor prutar jag aldrig på. Det är där nere det tar hårdast.

Redig...? Säkert, men det är sådan jag är.
I grund och botten handlar det om en brinnande vilja att köra motorcykel.
Jag märkte vilken helvittes konvalecenstid andra som körde i jeans och täckjacka råkade ut för när dom gick omkull tämligen simpelt. Damn, kompisens brorsa smällde med slöjdlärarens bil, fick ett öppet sår, hamnade på Östra - och fick sjukhussjukan på kuppen. På moppe! Iso-jävla-lerad i 3 månader!
Jag ville köra, inte ha armar och ben i gasbinda.

Hur andra gör...? Spelar mig egentligen ingen roll. Om någon frågar, som här - så kan jag livfullt och animerat berätta för dom varför jag kör med fullt ställ. Men att flyga på någon opåkallat och förklara vilken idiot han är...?
Nej, det slutar med att jag är idioten.

Men, så har vi det där mötet. I den där kurvan, på den där vägen. I aftonsolens gyllene sken.
Kort förvarning, handen far upp till hälsning. Han hälsar tillbaka.

...med naken hand. Jag ser den blekvita handflatan vinka glatt emot mig.
"Two of a kind"...? Knappast. Jag kan erkänna att det svider i mig att bekräfta en sådan människa med min hälsning - men vad skall man göra? Vända runt, köra ikapp och sparka omkull honom för att han skall lära sig en läxa the hard way...?

Jag tror, som man säger, att det inte är en framkomlig väg.
Man får helt enkelt sköta sig själv utan att skjuta andra.

Edit:

Slutligen: hur kom det sig att ryggskydd blev Standard 1 A hos motorcyklister, medans folk tittar på en thoraxplatta som den kom från outer space? Lika viktiga, säger jag.

Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Om man faktiskt skulle kunna lägga omkull hojen så borde det innebära mindre skaderisker, både på hojen och föraren, jämfört med att braka ut i terrängen, köra på något, volts eller andra alternativ. Men det är bara teorier, har aldrig varit med om några riktiga olyckor själv.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Vad gäller skyddsutrustning...
Ibland undrar man om det inte var både roligare och mer frihet att åka moppe i shorts, tröja och utan hjälm i 40km/t än vad det är att ligga i 120km/t inpackad i skyddskläder som vore värdig en astronaut. Man varken hör fåglar eller känner fartvinden eller dofter bakom alla skydd.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Om man faktiskt skulle kunna lägga omkull hojen så borde det innebära mindre skaderisker, både på hojen och föraren, jämfört med att braka ut i terrängen, köra på något, volts eller andra alternativ. Men det är bara teorier, har aldrig varit med om några riktiga olyckor själv.

Ja, det är bara teorier. Och en dålig sådan.

I krock med bil, och det allt vanligare scenariot krock med räcke är det otroligt viktigt att inte hamna på marken i hastighet. En av de vanligare dödsorsakerna i krock med bil är att MC-föraren först har bromsar omkull sig och sedan kilats fast under fordonet med hög hastighet och kraft.
Resultatet blir att bröstkorgen pressas samman och du dör samma död, fastklämd under bilen som stackarna som dör fastklämda i ett "polisgrepp". Andningsdeprivering måste vara en fruktansvärd död - speciellt om man ser benen på yra höns som steppar runt utan att fatta vad dom måste göra - SNABBT!

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vad gäller skyddsutrustning...
Ibland undrar man om det inte var både roligare och mer frihet att åka moppe i shorts, tröja och utan hjälm i 40km/t än vad det är att ligga i 120km/t inpackad i skyddskläder som vore värdig en astronaut. Man varken hör fåglar eller känner fartvinden eller dofter bakom alla skydd.

Du väljer själv fordon, hastighet och nivå på personlig skyddsutrustning.
Ingen hindrar dig att bli moppehippie igen. På med ett vurpollon och hör skatorna skratta.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år