Ozziania
SuperSport är lite roligare
Vad syftar du på?Haha Det är alltså bland annat alla i den här tråden som bidrar till att försäkringspremierna är så höga.
Vad syftar du på?Haha Det är alltså bland annat alla i den här tråden som bidrar till att försäkringspremierna är så höga.
Det beror nog mest på att hojarna blivit så dyra, komplicerade och svåra att reparera om en olycka händer. Tiotusentals kronor bara den välter av stödet. En gammal Silverpil från 60-talet var bara att resa upp igen, fanns inte ens blinkers som kunde gå sönder.Haha Det är alltså bland annat alla i den här tråden som bidrar till att försäkringspremierna är så höga.
Leksaker ska ju vara på trottoaren!Du är alltså en av dom som får allmänheten att hata oss cyklister, eftersom du cyklar på gångbanan. Tack hörru! Då hoppas jag att de göteborgska fotgängarna går runt på cykelbanor och vägar också.
Jag har nog drömt mina krascher då... tur att det är så enkelt som du säger att "man bara..."Så fort brukar det inte gå. Om man ser att man inte kommer klara kurvan eller att välja för ett hinder ska man lägga omkull hojen istället för att köra in i hindret. Lägg omkull och försök komma bort från hojen i samma ögonblick för att rädda fötterna, och inga händer i asfalten.
Tror inte att jag skrivit något om att "man bara". Men visst är det väl bättre att bromsa omkull hojen än att fronta en lastbil, för då hjälper inga skyddskläder i världen.Jag har nog drömt mina krascher då... tur att det är så enkelt som du säger att "man bara..."
Har du gjort det ? Bromsat omkull hojen ? För att slippa fronta en lastbil ?Tror inte att jag skrivit något om att "man bara". Men visst är det väl bättre att bromsa omkull hojen än att fronta en lastbil, för då hjälper inga skyddskläder i världen.
Givetvis är det sista utvägen att gå omkull, det är bättre att hålla sig på hjulen. Tyvärr är det väldigt svårt att snabbt ändra kursriktningen med en tvåhjuling, vilket med tydlighet framgår av alla filmer med mc-olyckor som finns. Sällan har något kommit in i en kurva, mött en omkörande bil, och styrt undan. Eller om kurvan nyper. Ska man lägga omkull eller fortsätta in i lyktstolpen?Har du gjort det ? Bromsat omkull hojen ? För att slippa fronta en lastbil ?
Hur gick det ?
Som jag ser det (efter valt att motstyra undan en personbil, styra undan buss, styra undan servicebil ) så hade bromsning omkull inneburit att jag blivit överkörd av personbilen.
Not my cup of tea ! Bli överkörd alltså ....
Och bara bromsa med bil mot mötande omkörande buss / servicebil hade blivit frontalkrock. Jag valde köra av vägen de två gångerna hellre än frontalkrocka.
Fixade din text åt dig.Tyvärr är det väldigt svårt att snabbt ändra kursriktningen med en Virago,
FAst inte ens de hojarna är ju svåra att ändra riktning på:Fixade din text åt dig.
Det är nästan så man misstänker att det hänger lite på föraren hur lätt det är att ändra kurs på sin tvåhjuling.FAst inte ens de hojarna är ju svåra att ändra riktning på:
Det händer ju att det går så fort även för de som är riktigt duktiga på bana. Ta tex Filip Eklund som kör Supersport 600 som bröt ett ben i underarmen i Anderstorp pga att han inte hann släppa handtaget då han gick omkull.Så fort brukar det inte gå. Om man ser att man inte kommer klara kurvan eller att välja för ett hinder ska man lägga omkull hojen istället för att köra in i hindret. Lägg omkull och försök komma bort från hojen i samma ögonblick för att rädda fötterna, och inga händer i asfalten.
Om kurvan nyper (så jag är på väg in i mötande bil) så är det att lägga blicken på höger dike och motstyra dit (jag har gjort det)Givetvis är det sista utvägen att gå omkull, det är bättre att hålla sig på hjulen. Tyvärr är det väldigt svårt att snabbt ändra kursriktningen med en tvåhjuling, vilket med tydlighet framgår av alla filmer med mc-olyckor som finns. Sällan har något kommit in i en kurva, mött en omkörande bil, och styrt undan. Eller om kurvan nyper. Ska man lägga omkull eller fortsätta in i lyktstolpen?
Så fort brukar det inte gå. Om man ser att man inte kommer klara kurvan eller att välja för ett hinder ska man lägga omkull hojen istället för att köra in i hindret. Lägg omkull och försök komma bort från hojen i samma ögonblick för att rädda fötterna, och inga händer i asfalten.
Om man faktiskt skulle kunna lägga omkull hojen så borde det innebära mindre skaderisker, både på hojen och föraren, jämfört med att braka ut i terrängen, köra på något, volts eller andra alternativ. Men det är bara teorier, har aldrig varit med om några riktiga olyckor själv.
Vad gäller skyddsutrustning...
Ibland undrar man om det inte var både roligare och mer frihet att åka moppe i shorts, tröja och utan hjälm i 40km/t än vad det är att ligga i 120km/t inpackad i skyddskläder som vore värdig en astronaut. Man varken hör fåglar eller känner fartvinden eller dofter bakom alla skydd.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |