Robz
Guest
Ja det har kanske funnits någon tråd om detta, men hittade endast en urgammal på teknikforat:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2802
Oljetrådarna tar oftast död på alla sorters additiver och snake oils...
Men i ungdomligt oförstånd , testade jag Slick50 i följande tre fall:
BMWK100RS (jag var touringnisse för massor av år sedan), hojen hade några år på nacken men endast 3000mil vid behandligen.
Resultat, bränsleförbrukningen gick ned ca 5 till 7%!! Ingen skillnad på oljeförbrukning som redan var låg.
Volvo 240 (längsedan, så jag skäms inte längre), 20 000mil och 5% lägre bränsleförbrukning. Även oljeförbrukningen sjönk lite.
Mazda 626 2.2i nästan ny, 800 mil, hände inte ett skit.
Dock försvann den positiva effekten av Slick50 kort efter nästa oljebyte.
Nu har jag en leksak med en sliten 7,5 liters V8 som skall bli behandlad...
MIN gissning, trots oljetrådar och negativa tester på nätet, är att skiten faktiskt fungerar bra på lite slitna motorer. Att risken för igensatta oljekanaler är NOLL. Att PTFEn faktiskt tätar upp lite här och var, och att detta då ger positiva egenskaper.
Var eventuell friktion skulle minska, har jag ingen aning om, men vid obruten oljefilm, kan det ju endast vara vid gummipackningar och dyligt. I en sliten motor MÖJLIGEN om det blir kortvarig metallkontakt lite här o var, lite då o då.
Kolvringarna kanske...?
Vad är era erfarenheter och synpunkter?
Spelar varvtal och trimgrad in?
Vilken olja man kör med från början? (Kanske att en bra helsyntet ger minskad förändring jämfört med en sunkig lågprisolja som inte borde varit i motorn från början?)
Det blir ju faktiskt billigare med värstingolja, än sunkolja + Slick 50...
Kuriosa:
http://www.repairfaq.org/filipg/AUTO/F_Slick_501.html
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2802
Oljetrådarna tar oftast död på alla sorters additiver och snake oils...
Men i ungdomligt oförstånd , testade jag Slick50 i följande tre fall:
BMWK100RS (jag var touringnisse för massor av år sedan), hojen hade några år på nacken men endast 3000mil vid behandligen.
Resultat, bränsleförbrukningen gick ned ca 5 till 7%!! Ingen skillnad på oljeförbrukning som redan var låg.
Volvo 240 (längsedan, så jag skäms inte längre), 20 000mil och 5% lägre bränsleförbrukning. Även oljeförbrukningen sjönk lite.
Mazda 626 2.2i nästan ny, 800 mil, hände inte ett skit.
Dock försvann den positiva effekten av Slick50 kort efter nästa oljebyte.
Nu har jag en leksak med en sliten 7,5 liters V8 som skall bli behandlad...
MIN gissning, trots oljetrådar och negativa tester på nätet, är att skiten faktiskt fungerar bra på lite slitna motorer. Att risken för igensatta oljekanaler är NOLL. Att PTFEn faktiskt tätar upp lite här och var, och att detta då ger positiva egenskaper.
Var eventuell friktion skulle minska, har jag ingen aning om, men vid obruten oljefilm, kan det ju endast vara vid gummipackningar och dyligt. I en sliten motor MÖJLIGEN om det blir kortvarig metallkontakt lite här o var, lite då o då.
Kolvringarna kanske...?
Vad är era erfarenheter och synpunkter?
Spelar varvtal och trimgrad in?
Vilken olja man kör med från början? (Kanske att en bra helsyntet ger minskad förändring jämfört med en sunkig lågprisolja som inte borde varit i motorn från början?)
Det blir ju faktiskt billigare med värstingolja, än sunkolja + Slick 50...
Kuriosa:
http://www.repairfaq.org/filipg/AUTO/F_Slick_501.html
Last edited: