Slick50 - Good or Bad?

Robz

Guest
Ja det har kanske funnits någon tråd om detta, men hittade endast en urgammal på teknikforat:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2802

Oljetrådarna tar oftast död på alla sorters additiver och snake oils...
Men i ungdomligt oförstånd :D, testade jag Slick50 i följande tre fall:

BMWK100RS (jag var touringnisse för massor av år sedan), hojen hade några år på nacken men endast 3000mil vid behandligen.
Resultat, bränsleförbrukningen gick ned ca 5 till 7%!! Ingen skillnad på oljeförbrukning som redan var låg.

Volvo 240 (längsedan, så jag skäms inte längre:D), 20 000mil och 5% lägre bränsleförbrukning. Även oljeförbrukningen sjönk lite.

Mazda 626 2.2i nästan ny, 800 mil, hände inte ett skit.

Dock försvann den positiva effekten av Slick50 kort efter nästa oljebyte.

Nu har jag en leksak med en sliten 7,5 liters V8 som skall bli behandlad...:banana

MIN gissning, trots oljetrådar och negativa tester på nätet, är att skiten faktiskt fungerar bra på lite slitna motorer. Att risken för igensatta oljekanaler är NOLL. Att PTFEn faktiskt tätar upp lite här och var, och att detta då ger positiva egenskaper.
Var eventuell friktion skulle minska, har jag ingen aning om, men vid obruten oljefilm, kan det ju endast vara vid gummipackningar och dyligt. I en sliten motor MÖJLIGEN om det blir kortvarig metallkontakt lite här o var, lite då o då.
Kolvringarna kanske...?

Vad är era erfarenheter och synpunkter?
Spelar varvtal och trimgrad in?
Vilken olja man kör med från början? (Kanske att en bra helsyntet ger minskad förändring jämfört med en sunkig lågprisolja som inte borde varit i motorn från början?)
Det blir ju faktiskt billigare med värstingolja, än sunkolja + Slick 50... :brinnerup

Kuriosa:
http://www.repairfaq.org/filipg/AUTO/F_Slick_501.html

Last edited:

Robz

Guest
Vad tusan?
150 läsningar och inga åsikter?:gnissla

Är här INGEN som testat Slick50 eller som känner någon som vet en som har...? :D

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Min erfarenhet:

Slick50 behandlade min Rd125 YPVS. 1,5 månad senare rasade vevlagret med en räkning på 6000:- som följd. hade det med slick50 att göra? vem vet?

Polaren slick50 behandlade sin RD350. 1 månad senare pajade en YPVs ventilen och tog ena kolven med sig. ca 5000 gick det på. Har ingen aning om det hade med Slick50 att göra men efter det så behandlade vi inga fler tvåtaksmotorer och hade inga fler ras.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vad tusan?

Är här INGEN som testat Slick50 eller som känner någon som vet en som har...? :D

Jodå, det är väldigt bra. Speciellt för de som äger fabriken :tummenupp

För den vanliga användaren gör det ingen skillnad. Inte till det sämre, inte till det bättre.

Ett lager som är på väg att gå sönder kanske klarar 1 minut längre vid belastning, då får du bara längre att gå hem.

Men tror du på det så slå i det, det finns minst 1 utom du som då blir väldigt glad. :banana

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Vad tusan?

Slick50 bygger på att en del är anala när det gäller olja, en skräck som kanske är rotad sedan moppehaveriet 1700 kallt eller när den redan då uttjänta bilen rasade på 70-talet:confused: Kvaliten på motorer och olja har inga likheter med hur det var på Flinta-tiden så det finns ingen som helst anledning att hälla i Slick50 annat än för att stödja tillverkaren. Vill du få ner soppaförbrukningen är det bättre att se till att ha ett rent luftfilter, bra stift, inte köra på onödigt fet blandning, köra på tunn olja, högt däckstryck, eco-körning etc. Det ger betydligt mer än 5% minskning av bensinförbrukningen. En sliten 7.5 L V8 är kanske inte heller optimalt om låg bensinförbrukning är viktigt :)

Last edited:

Robz

Guest
Jo jag håller med om att en bra olja är viktigast, och brukar inte tro på hokuspokus... Men i detta fall finns det teoretiska förutsättningar för en förbättrad funktion. Den vanligaste tesen emot, är att då hade oljebolagen haft i detta i sina dyrt utvecklade oljor. Och det låter ju logiskt.

Förr var det inte ovanligt att folk körde racing med höga doser (20% rekommenderat) slick50, inte rasade motorerna på löpande band. En del kunde uppvisa något ökad effekt, andra inte. Förgasarmotorer brukar få förhöjd tomgång med några hundra rpm...

Används Slick50 inom racing idag?

Jodå, det är väldigt bra. Speciellt för de som äger fabriken :tummenupp
För den vanliga användaren gör det ingen skillnad. Inte till det sämre, inte till det bättre.
Ja, tillverkaren blir odiskutabelt glad :D
Det verkar ju annars skilja en del mellan olika motorer om det går att påvisa någon förändring.

Du som skruvar massor, har du möjligen haft isär en "behandlad" motor? Hade varit intressant, men förmodligen hade man inte kunnat se något för blotta ögat.
Jag är själv lite tveksam till att ha i så mycket som 20%, i båtens fall 1,5 liter :gnissla

Faan, jag har ju redan köpt skiten... Någon som vill köpa?:D

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Visserligen har 80-tals modet varit inne de senaste åren men jag trodde inte det gällde även för oljetillsatser? :va:rolleyes:

Tog inte hypen kring Slick50 slut vid 1990-talets inträde?

Robz

Guest
Visserligen har 80-tals modet varit inne de senaste åren men jag trodde inte det gällde även för oljetillsatser? :va:rolleyes:
Tog inte hypen kring Slick50 slut vid 1990-talets inträde?
Till stora delar var det nog dommen kring deras marknadsföring.
Hade de inte överdrivit så mycket, hade de inte blivit tvingade till att i princip sluta marknadsföra sin produkt.

Men visst, det var hypat ett tag...:tummenupp

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Rätt ihopskruvade motorer med rätt oljetryck och oljekanaler utan skit i rasar i princip aldrig!

Skulle oljetrycket svika eller en kanal sättas igen överlever inte motorn oavsett vad du häller i.

Däremot kan jag tänka mig att friktionsförlusterna kan ev minska och ge 1hk mer och 0.03dl i minskad bränsleförbrukning.

Men känns det bra för dig så go for it!:yoparty

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Verksam beståndsdel i Slick50 är Teflon som är en sorts plast. Teflon ägs av DuPont och redan på 50-talet rekommenderade DuPont att man inte skall använda Teflon där det finns värme och tryck eftersom Teflon bryts sönder av värme och tryck... you do the math...:rolleyes:

En av mina bästa vänner är tribologidoktor (doktor i olja). Han och hans kollegor har testat i princip alla på marknaden förekommande produkter av typ Slick50. Vi kan väl säga så att både han och hans kollegor garvar rått varje gång Slick50 nämns...:D

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Om du har ingen problem med motorn så kanske det är bortkastat pengar att Slick 50 behandla... men....

Fall 1.
Under 90' talet så jobbade jag som mekaniker/chefsmekaniker inom rally VM, (Ford och Toyota) efter upprepade turboras pga. avåkningar och dylikt, där motorn stannar men turbo försätter att snurra på fullvarv utan oljetryck, så testade jag med att behandla turbo aggregater med Slick 50, hällde inne i oljekanaler i turbo, värmde upp turbo och upprepade. Vi hade inte ett enda turboras eller lager häveri under min tid.... Hjälpte Slick 50? Svårt att avgöra, men jag tror det hjälpte. Fast jag vågade aldrig häller i Slick 50 i motoroljan.... !

Fall 2.
Jobbade som tekniskchef på en racing skola i USA. I en av formelbilarna (som hade våtsump) hade vi 2 lager haverier i motorn. Slick 50 behandling löste detta tillfälligt.... vid närmare kontroll så hittade jag en pora i en svets på olje rör till pumpen. Den dråg luft där..... Slick 50 bara maskerade problemet.... ett tag!

Fall 3.
Jag drev en långlopps race team som körde med Porsche 968 och i våran fall var det inte aktuellt att bygga om till torrsump smörjning, på Kinnekullering två år i rad så skurade vevlagern i motorn efter cirka 2 timmars körningen.... Hade ingen som helst problem på andra banor, endast på Kinnekulle. Porsche är ingen dålig bil och deras oljetrag har redan ordentligt med bafflar och gates för att hindra oljeskalpning. (Oil Surge)
På nästa tävlingen på Kinnekulle så bestämde jag att eftersom kunden vill inte påkosta en torrsumps konverteringen att vi skulle addera Slick 50 till motorn och se om det hjälpte. Eftersom jag visste att motorn skulle rasar efter 2 timmar var det en enkel beslut att ta. (Fast jag var orolig att kanske kolvringar eller cylinderlopparna skulle "glaze" eller inte täta ordentligt.)
Motor höll tävlingen ut och 2 säsongar till..... sålde bilen, men vad jag vet så har den aldrig rasade sedan dess.

Från början var jag också skeptiskt till Slick 50 i motor oljan, men för banor som Kinnekulle som har långa svängar hjälpte det oss.

Skulle jag häller det i en motorn som har ingen kände svagheter för "oil starvation/surge"..... Jag tror inte det.

Men jag hällde i det i våran V8 jankare service buss som jag körde på rally VM... och den drog mindre soppa och gick inte alls så varm i motorn.....

Mike.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Dessa tillsatser som dyker upp då och då är väl i princip samma sak som homeopati fast för motorer.

"Om man tar en substans som man tror är bra och sen späder ut den 10000 gånger förpackar den snyggt och tar hutlöst betalt så löser sig alla problem för köparen" (och för säljaren :D)

Tron kan försätta berg om den bara kostar tillräckligt mycket.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Till stora delar var det nog dommen kring deras marknadsföring.
Hade de inte överdrivit så mycket, hade de inte blivit tvingade till att i princip sluta marknadsföra sin produkt.

Men visst, det var hypat ett tag...:tummenupp

Om man skall vara lite seriös så ser jag på svaren kring Slick50 att det är mycket subjektiva åsikter och väldigt lite fakta som presenteras. Precis som det är i olika oljetrådar om Biltema-olja, syntetolja och all annan smörja.

Det är väl som vanligt, tror man på det och anser att det är värt pengarna så är det bara att hälla i och skapa sig en egen erfarenhet. Har man dessutom råd med risken att rasa något för möjligheten att spara några % i förbrukning och annat så kan det vara värt det.

Sen tyckte jag det var lite kul att någon tog upp Slick50 igen. :tungan

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Mina erfarenheter är endast tidiga 90-tals... :D
Provade på en Volvo 245, det gjorde ingen skada vad jag märkte men den drog lik förbannat inte mindre bränsle. Provade aldrig på nån motorcykel eftersom en bekant hade fått problem med slirande koppling på sin efter att ha hällt i Slick50.

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Vart har du hiitat Slick50? Trodde inte dessa fanns sedan 93 typ?
Hockuspockus enligt mig men helt utan referenser..
Tror nog att en fin olja typ Motul 300V är både ett bättre och billigare alternativ..

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Alla sk expertsvar som är negativt, har dom någonsin provat? Känns rätt konstigt att man medvetet skulle tillverka produkter som är helt värdelösa, skulle vara rätt kul att vara med på ett sådant proukutvecklingsmöte, när man ska hitta på en produkt för att lura en massa dumma konsumenter:rolleyes:
Vi får väl vänta på BOOST 3 och hans erfarenheter av Slick50 :tummenupp

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
hmm jaa...

Polaren som är med i Porsche klubben och kör ofta på Kinnekulle säger att det är allmänt känt att man får köra med för mycket olja eller modda tråget på flertal Porsche modeller för att klara kullen.
Exakt varför har jag inget svar på men kombination av utformning av banan och tråget tycker kanske inte om varandra?
Det här är ju inget vetenskapligt heller iofs bara vad folk i klubben verkar vara ganska överens om.

Slick 50 har jag aldrig provat men jag har hällt omega i en vxl låda där synkringarna var helt slut och den vart helt bra efter. Hur länge det höll har jag ju ingen exakt koll på men från att det var omöjligt att dänga i 2an vid acc till att den gled in som i smör. Jag vägrar tro att det var tillfällighet. Sedan att man borde reparerat lådan istället är jag helt med på för oavsett så ser jag det som tillfällig lösning.

Funkar eller ej. Finns inget som reparerar sprickor eller slitna lager. Det kanske håller en stund men till slut visar sig slitaget ändå.

Om du har ingen problem med motorn så kanske det är bortkastat pengar att Slick 50 behandla... men....

Fall 3.
Jag drev en långlopps race team som körde med Porsche 968 och i våran fall var det inte aktuellt att bygga om till torrsump smörjning, på Kinnekullering två år i rad så skurade vevlagern i motorn efter cirka 2 timmars körningen.... Hade ingen som helst problem på andra banor, endast på Kinnekulle. Porsche är ingen dålig bil och deras oljetrag har redan ordentligt med bafflar och gates för att hindra oljeskalpning. (Oil Surge)
På nästa tävlingen på Kinnekulle så bestämde jag att eftersom kunden vill inte påkosta en torrsumps konverteringen att vi skulle addera Slick 50 till motorn och se om det hjälpte. Eftersom jag visste att motorn skulle rasar efter 2 timmar var det en enkel beslut att ta. (Fast jag var orolig att kanske kolvringar eller cylinderlopparna skulle "glaze" eller inte täta ordentligt.)
Motor höll tävlingen ut och 2 säsongar till..... sålde bilen, men vad jag vet så har den aldrig rasade sedan dess.

Från början var jag också skeptiskt till Slick 50 i motor oljan, men för banor som Kinnekulle som har långa svängar hjälpte det oss.

Skulle jag häller det i en motorn som har ingen kände svagheter för "oil starvation/surge"..... Jag tror inte det.

Men jag hällde i det i våran V8 jankare service buss som jag körde på rally VM... och den drog mindre soppa och gick inte alls så varm i motorn.....

Mike.

Ja ta inte slick 50 eller annat additiv med friktionshämmande egenskaper i en våtkoppling. det säger ju sig själv.

Det är ju inget fel på produkten utan personen som häller i.

Mina erfarenheter är endast tidiga 90-tals... :D
Provade på en Volvo 245, det gjorde ingen skada vad jag märkte men den drog lik förbannat inte mindre bränsle. Provade aldrig på nån motorcykel eftersom en bekant hade fått problem med slirande koppling på sin efter att ha hällt i Slick50.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Alla sk expertsvar som är negativt, har dom någonsin provat? Känns rätt konstigt att man medvetet skulle tillverka produkter som är helt värdelösa, skulle vara rätt kul att vara med på ett sådant proukutvecklingsmöte, när man ska hitta på en produkt för att lura en massa dumma konsumenter:rolleyes:
Vi får väl vänta på BOOST 3 och hans erfarenheter av Slick50 :tummenupp

Jag har lagt upp rapporter från labtester här på SH tidigare men vad hjälper det när det finns hemmapulare som minsann kan upptäcka förbättringar som inte ens kan mätas i ett laboratorium.

Friktionsförlusterna i en motor är typiskt runt 20% så om bränsleförbrukningen ska sjunka med 7% krävs det alltså att friktionen sjunker med 30%. Finns dom som påstår att bränsleförbrukningen minskat med 20% när dom hällt i slick50 vilket alltså betyder att slick50 sänker friktonen med 100% till noll och ingenting.

Folk vill bli lurade och sedan fortsätter dom gärna att lura sig själva hellre än att erkänna för sig själv att dom är lurade idioter.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år