Slick50 - Good or Bad?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om du verkligen menar det tycker jag synd om dig!

Oavsett hur god teori - och enligt andra är du tydligen påläst, jag har aldrig noterat dig/dina inlägg - du backar upp dina utsagor med så är det en dödssynd att inte beakta empiri. De flesta stora prestationer och framsteg nås genom att intelligent kombinera de två.

Att du dessutom får en kille med intressanta kunskaper* att lämna SH är bedrövligt, en rejäl ursäkt är på sin plats!

* Och antagligen också en hel del feta rövarhistorier...

Det jag menar är att jag inte tror på att man i en verkstad upptäcker saker som inte kan mätas i ett lab under ordnade former.
Därför lyssnar jag hellre på en ingenjör/forskare än någon som tror sig ha upptäckt nåt i en verkstad. Jag är själv flitig besökare av både verkstäder och lab. Och jag respekterar både mekaniker och ingenjörer för de är sällan de klarar att utföra varandras arbeten även om de ofta tror sig kunna det.

Sen ber jag conkers om ursäkt! Jag har en taskig ton och stil emellanåt. Sorry! Och till alla som fått ta emot min galla ibland så ber jag också om ursäkt. Jag menar inget personligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur ser du på skillnaden mellan förfarandet i testerna, och ett glidlager som under en längre tid får möjligheten att utsättas för PTFEn?
Att PTFE inte kan fästa på oljig yta, är ju kanske sin sak... Vad vet jag, kanske den KAN fästa när metallkontakt uppstår och oljan då försvinner?

Jag är ingen kemist men som jag förstått så krävs det att ytorna är kliniskt rena, samt högt tryck och hög temp för att PTFE ska fästa på en yta. Högt tryck och temp finns ju förvisso i en glidyta men tillräckligt rent tror jag aldrig det blir.

Vanliga EP och AW binder vid ju vid ytorna för att fungera.

Sen så är det ju inte någon kontakt mellan ytorna i ett glidlager eftersom det är fullfilm. Kontakt mellan ytorna i ett glidlager har man bara precis vid startögonblicket och där är det additiverna som bär.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
En SERIÖS fråga till er som har haft märkbar effekt av tillsatser: Har någon av er kört helsyntet en längre tid innan tillsatsen?

Det jag far efter är om det finns någon chans att det är avlagringar från mineralolja som ni löst upp och det är detta som fått lägre friktion.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
En SERIÖS fråga till er som har haft märkbar effekt av tillsatser: Har någon av er kört helsyntet en längre tid innan tillsatsen?

Det jag far efter är om det finns någon chans att det är avlagringar från mineralolja som ni löst upp och det är detta som fått lägre friktion.

Avlagringar från mineralolja är en busted myth.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är det, kan svära på att jag sett avlagringar i gamla motorer, oftast angränsade till topplocken och skulle garanterat INTE främja låg friktion.

otäta motorer trycker ur sig mycket förbränningsgaser in i motorn, dessa gör att sletna motorer kan se svarta ut. det är inte oljan som är felet.

byt olja ofta, oljan håller motorn ren

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
otäta motorer trycker ur sig mycket förbränningsgaser in i motorn, dessa gör att sletna motorer kan se svarta ut. det är inte oljan som är felet.

byt olja ofta, oljan håller motorn ren

Sätt det på "osletna" motorer oxå, oftast var det ansamlingar i tågen oxå men hårdast avlagringar satt i topp och ventilkåpa.

Det var nog sant en gång i tiden när mineraloljorna fick lite billigare/sämre/mindre additiver än helsyntetoljorna. Kanske fortfarande lite åt det hållet men idag har antagligen även den sämsta mineraloljan tillräckligt med bra "tvättmedel".

Stämmer bra, det var ett tag sen jag rev en motor som gått nyligen med samma problem. Fanns rekomendationer hur man skulle gå från mineral till nyare halv/helsyntet från bolagen om jag minns rätt.

Fan vad gammal jag börjar bli.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Alla sk expertsvar som är negativt, har dom någonsin provat? Känns rätt konstigt att man medvetet skulle tillverka produkter som är helt värdelösa, skulle vara rätt kul att vara med på ett sådant proukutvecklingsmöte, när man ska hitta på en produkt för att lura en massa dumma konsumenter:rolleyes:
Vi får väl vänta på BOOST 3 och hans erfarenheter av Slick50 :tummenupp

Tada the magic word is profit !

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Är det, kan svära på att jag sett avlagringar i gamla motorer, oftast angränsade till topplocken och skulle garanterat INTE främja låg friktion.

Byt filter och olja.

Oljan samlar på sig förbränningsrester och detergenter, viskositetsförbättrare och skuminhibatorer förbrukas. Skiten samlas i filtret.

Kolmolekylerna (basoljan) bryts inte ner.

När filtret är fullt öppnas bypassventilen och all skit drar in i lagren.

Frågor på det ?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
.............. and the Uggly !

[YOUTUBE-ID]1hYV-JSjpyU[/YOUTUBE-ID]

eller

[YOUTUBE-ID]Z1eFdUSnaQM&NR=1&feature=fvwp[/YOUTUBE-ID] där the alien är Slick eller valfri annnan svindyr tillsats och kapten Kirk är kunskap.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Byt filter och olja.

Oljan samlar på sig förbränningsrester och detergenter, viskositetsförbättrare och skuminhibatorer förbrukas. Skiten samlas i filtret.

Kolmolekylerna (basoljan) bryts inte ner.

När filtret är fullt öppnas bypassventilen och all skit drar in i lagren.

Frågor på det ?

Så du menar kokset skulle bestått av skit som skulle fastnat i filtret?

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Har själv testat och ta död på en BMW K100 rova som ett experiment hur länge en hojmotor kan gå innan skiten stannar/skär ihop.
Ingen varmkörning och tämma ur både vatten och olja.
Den gick ca 15 minuter på närapå fullvarv innan den abrupt nöp ihop och gick inte att drar runt :rolleyes:

Och så har man bevittnat en del så kallade "motorsprängningar" vid icke nämnbara evenemang där de vart som en gissningstävling hur länge moroten ska hålla innan den skär.

Av detta så vet man att de som de visat i reklam att de skulle vara så fantastiskt att motorer inte skär ihop direkt utan olja & vatten är direkt bullshit. De går att uppfinna de mest underliga mackapärer som bevisar ingenting för att få sälja "smörja" :näsblod
Vilka kommer inte ihåg "Vitamin-institutet i Schweiz" :D

I de flesta "morötter" så är de viktigaste lagerna fullfilmssmorda glidlager där det inte är meningen med metallisk kontakt. Utan det är då en vätskebarriär mellan.
Jag har svårt att förstå hur ett undermedel med så kallat friktionshämmande medel skulle göra nytta i sådana lager.
Möjligtvis enda gången är då man tappar oljetryck och ptfe-partiklarna skulle göra liknande jobb som EP-tillsater.

En intressant iaktagelse då jag kollade en genomgång av en KB Topalkohol dragstrmotor på Mantorp början av 90-talet.
När de monterade alla vev å ramlager så dråg de på en rejäl klick slick-50 fett på lagerskålarna å kletade ut.
Hurvida de gjorde nytta har ja inte en aning om.

Den bästa reklamen jag sett är just för någon mirakelolja.

Man har monterat en cirka 20liters dieselmotor på ett stativ, givetvis är tex generator och liknande borttaget. Hederlig mekanisk pump. Motorn startas, och man slår i mirakelmedlet.
EFter en stund öppnar man oljepluggen, och låter all olja som direkt forsar ut rinna ut, sedan sätter man i pluggen igen.
Kylslangarna skärs av.
Motorn får stå på tomgång och gå, medans det berättas hur fantastisk denna produkt är.
Efter en stund tar man fram brandslangar, och står och sprutar (kyler) vatten på motorn.
Man berättar att denna produkt är så fantastisk att inte ens vatten får motorn att lägga av

:D

Helt underbar reklam, jag vet några som nyligen försökte köra en buss från Sverige till Värtahamnen och färjan till Finland. Denna buss hade ett gigantiskt hål i kylaren, som säljaren troligen nödlagade.
Det tråkiga är att varning för låg vattennivå inte fungerade på denna buss...
De kom fram till färjan utan problem, och ombord. Även av färjan gick bra, men efter ungefär 2 timmars landsvägsfärdande med tomt kylsystem skar en cylinder av överhettning, vevstaken knäcktes och det blev nya inspektionsluckor i blocket.

Hade det gått bättre med en eller två flaskor Slick50? :tungan

1 ton motor tar en stund att få genomvarm och ännu en stund att få för varm.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Så du menar kokset skulle bestått av skit som skulle fastnat i filtret?

Japp. I oljan finns det detergenter som har som uppgift att hålla sot och andra partiklar flytande så länge så att dom antingen fastnar i filtret eller sedimenterar i oljetråget.

När detergenterna är förbrukade och/eller oljan är mättad med skit börjar skiten falla ut/stanna kvar.

Grunden i en olja kolkedjorna/estern slits inte ut, det ser man vid en GPC analys. Man byter olja och filter för att få bort skit och fräsha upp tillsatserna.

........En intressant iaktagelse då jag kollade en genomgång av en KB Topalkohol dragstrmotor på Mantorp början av 90-talet.
När de monterade alla vev å ramlager så dråg de på en rejäl klick slick-50 fett på lagerskålarna å kletade ut.
Hurvida de gjorde nytta har ja inte en aning om.

Det gör nytta men om det är just slick man hade på är nog mest tro.

När man precis skruvat ihop en motor och skall starta så finns det ingen olja i oljekanalerna. Klicken fett man drar på vid montering skall smörjar lagrena tills oljan når fram.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Japp. I oljan finns det detergenter som har som uppgift att hålla sot och andra partiklar flytande så länge så att dom antingen fastnar i filtret eller sedimenterar i oljetråget.

När detergenterna är förbrukade och/eller oljan är mättad med skit börjar skiten falla ut/stanna kvar.

Grunden i en olja kolkedjorna/estern slits inte ut, det ser man vid en GPC analys. Man byter olja och filter för att få bort skit och fräsha upp tillsatserna.

Det gör nytta men om det är just slick man hade på är nog mest tro.

När man precis skruvat ihop en motor och skall starta så finns det ingen olja i oljekanalerna. Klicken fett man drar på vid montering skall smörjar lagrena tills oljan når fram.

Aah, vet du när man började med tillsatserna för det var ett tag sen jag uppmärksammade det senast.

Ang. fettet, nu är det iof v8 folk, men brukar man inte bara köra oljepumpen med borrmaskin före fördelare/magnet för att få ut oljan före start. En av dom få fördelarna med dom äldre motortyperna.

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
På de gamla V8:eek:rna med våtsump brukar de stoppa ner en fördelardummy med drevet nersvarvat å koppla till en stor borrmaskin som drar runt oljepumpen å dra igenom olja i systemet.
Å de med morosos torrsumpsystem såg jag att de tor bort drivremmen å drog runt pumpen med liknande borrmaskin med adapter.
Så de hade nog både hängslen och livrem :)

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Verkar vara ett känsligt ämne:D
Kanske är Slick 50 bara bluff, men jag har använt det 2ggr under -90 talet, med kanonbra resultat.

Suburban med en 454 V8 som var trött & seg. Hällde i Slick 50 och upplevde att den gick bra mycket bättre..

Datsun 4cyl pickup som inte riktigt ville varva.. Efter Slick 50 gick den som vanligt.

Båda bilarna var ganska slutkörda och borde förmodligen ha skrotats, men gick i många år efteråt.

Skulle jag använda i hojen? Nej!!
På en bil som ska gå 24t skrotbilsrejs... Ja, om det inte kostade nått:)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Verkar vara ett känsligt ämne:D
Kanske är Slick 50 bara bluff, men jag har använt det 2ggr under -90 talet, med kanonbra resultat.

Suburban med en 454 V8 som var trött & seg. Hällde i Slick 50 och upplevde att den gick bra mycket bättre..

Datsun 4cyl pickup som inte riktigt ville varva.. Efter Slick 50 gick den som vanligt.

Båda bilarna var ganska slutkörda och borde förmodligen ha skrotats, men gick i många år efteråt.

Skulle jag använda i hojen? Nej!!
På en bil som ska gå 24t skrotbilsrejs... Ja, om det inte kostade nått:)

Jag tror ordet "upplevde" är nyckeln här. I och för sig vet man med säkerhet att placebo effekten ofta är minst lika viktig som den verkliga effekten när det gäller medeciner. Så man kan nog sammanfatta det med att "vill man lägga pengar på undermedel så gör man det och tror man sen tillräckligt mycke på att det funkar så gör de det"

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år