Slick50 - Good or Bad?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Slick 50 har jag aldrig provat men jag har hällt omega i en vxl låda där synkringarna var helt slut och den vart helt bra efter. Hur länge det höll har jag ju ingen exakt koll på men från att det var omöjligt att dänga i 2an vid acc till att den gled in som i smör. Jag vägrar tro att det var tillfällighet. Sedan att man borde reparerat lådan istället är jag helt med på för oavsett så ser jag det som tillfällig lösning.
Har ett annat märkligt exempel. Köpte en skoda pickup. 2:a växeln var lite trög att få i, speciellt på vintern och speciellt vid nerväxlingar. Sen en dag höll jag på fipplade med hastighetsmätarvajern och råkade tappa ner plastkugghjulet i växellådan som driver själva vajern. Efter det skorrade det till ett par ggr i lådan när jag var ute och körde så det var väl det gamla kugghjulet som maldes ner mellan "växellådsdreven". Efter det har lådan funkat hur fint som helst utan att vara trög eller konstig alls.

Sen ett annat exempel så köpte jag en bil för ett par månader sen. Där gick 2:an nästan inte att få i alls utan att det skorrade. Körde med bilen ändå och sen försvann det, nu funkar lådan hur bra som helst. Har ingen aning om varför och det har inte ett jota med slick50 att göra. :D
 

Ozzi

Guest
Ingen som kan redogöra för undermedlet "Motaloy" som fanns på 70-80 talet och skulle renovera motorn medan man körde, det var nått superpiller man skulle ha i tanken.:rolleyes:
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Ingen som kan redogöra för undermedlet "Motaloy" som fanns på 70-80 talet och skulle renovera motorn medan man körde, det var nått superpiller man skulle ha i tanken.:rolleyes:

Nu har dom löst upp den i vätska och hällt den i flaska. Idag heter den bl.a Slick50 :död
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Jag Slick50 behandlade en 125a en gång med följden att den startade lättare, fick mjukare motorgång, varvade lättare och gav märkbart mer effekt.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag har lagt upp rapporter från labtester här på SH tidigare men vad hjälper det när det finns hemmapulare som minsann kan upptäcka förbättringar som inte ens kan mätas i ett laboratorium.

Friktionsförlusterna i en motor är typiskt runt 20% så om bränsleförbrukningen ska sjunka med 7% krävs det alltså att friktionen sjunker med 30%. Finns dom som påstår att bränsleförbrukningen minskat med 20% när dom hällt i Slick50 vilket alltså betyder att slick50 sänker friktonen med 100% till noll och ingenting.

Folk vill bli lurade och sedan fortsätter dom gärna att lura sig själva hellre än att erkänna för sig själv att dom är lurade idioter.

Jag tycker att det är ganska "fascinerande" om man tänker efter på alla produkter som finns framtagna, hur har man tänkt? tror man så behårt på den egna produkten? Har man tänkt lura alla "idioter" till konsumenter osv..! Sen om Slick fungerar eller inte har jag faktisk ingen aning om( behandlade en Audi 100 1.8 med Slick, motorn hade gått 40000mil när jag gjorde mig av med den-Slick 50 effekt el inte:D

(Kör med ett annat"undermedel i RD och cykelpeden Triborons olja:D)
 
Last edited:

Robz

Guest
Jag har lagt upp rapporter från labtester här på SH tidigare men vad hjälper det när det finns hemmapulare som minsann kan upptäcka förbättringar som inte ens kan mätas i ett laboratorium.

Friktionsförlusterna i en motor är typiskt runt 20% så om bränsleförbrukningen ska sjunka med 7% krävs det alltså att friktionen sjunker med 30%. Finns dom som påstår att bränsleförbrukningen minskat med 20% när dom hällt i slick50 vilket alltså betyder att slick50 sänker friktonen med 100% till noll och ingenting.

Folk vill bli lurade och sedan fortsätter dom gärna att lura sig själva hellre än att erkänna för sig själv att dom är lurade idioter.
Appappapp...
Länk till testerna?
Du brukar väl med kunskap skriva mer balanserat? Jag känner mig ingalunda vare sig lurad, eller som en idiot. Dock har jag en skepsism som inte vill ge sig, därav denna tråden.

Det jag hävdade i inledningen, var mellan 5 och 7% bränslebesparing på hojen, Mazdan ingentig. Dessa mätningar utförde jag visserligen på allmän väg, men jag noterade på den tiden samtliga tankningar och hade därmed ett statistiskt väldokumenterat underlag!

Nu handlar det ju KANSKE inte endast om friktion heller, Slicken lär kunna hjälpa kompressionstätningen på en sliten motor... Alltså ökar effektiviteten i så fall.
Det enda jag kommer med säkerhet kunna mäta på båten är just kompressionen, om den ändrar sig. Den har nämligen tappat från nominella 12 till mellan 8,2 och 10,5 på olika cylindrar. Skulle detta bli bättre, blir det mer effekt o mindre bränsleförbrukning oavsett friktionsförändringar.

När det gäller våtkoppling: Jag vet ett antal stycken som haft i Slick utan problem, men hade nog tänkt mig för en extra gång. (min Bumse hade ju torrkoppling).

Dupont avrådde användandet för att slippa ev. problem/bad will OM det hade gått åt h-e.
Teflon i sig tål höga temperaturer, se alla stekpannor. Teorin är vidare att Teflonet endast fäster på de ytor som just har en förhöjd temperatur... Alltså just "hot spots" där metaller möts o friktion uppstår.

Att sedan en chefsmekaniker inom Rally använde Slick (enligt ovan), tycker jag är högintressant! :tummenupp

Ingen som kan redogöra för undermedlet "Motaloy" som fanns på 70-80 talet och skulle renovera motorn medan man körde, det var nått superpiller man skulle ha i tanken.:rolleyes:
Då var det ett "Blypiller"... Idag heter det "Oktan booster" :D ...ingen inom racing använde den produkten, skulle heller inte tro de använder Oktanbooster utan i så fall äkta 102 oktanig soppa?
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Hällde föreskriven mängd Slick50 i en ny 245:a, dito GPz550 och en RD500:a utan att märka någon skillnad. Sålde alla innan ev långtidseffekter visat sig.

Varför Slick: En svensk mc-tidning hade testat och fått 3 extra hästar ur Lill-Kôlas RR-125:a.

Blåst? Antagligen...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Länk till testerna?
Du brukar väl med kunskap skriva mer balanserat?

Har julledigt långt från min egen dator där filerna finns och dessutom långsam uppkoppling så jag orkar inte söka upp dom jag lagt in här på SH.

Sen är jag dessutom ganska trött på att snacka slick50 för det är bara så att det enda som är konstant på internet är dumheten.

Jag skulle kunna låtsas röka Marlboro om jag fick betalt för det så vad nån chefsmekaniker säger och tycker ska man väl ta med en nypa salt.

Sen är det nåt som diskuterats att slick50 kan bidra till en bättre tätning men det lär bara påverka vid ett kompressionsprov och tomgångskörning.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jo jag håller med om att en bra olja är viktigast, och brukar inte tro på hokuspokus... Men i detta fall finns det teoretiska förutsättningar för en förbättrad funktion. Den vanligaste tesen emot, är att då hade oljebolagen haft i detta i sina dyrt utvecklade oljor. Och det låter ju logiskt.

Förr var det inte ovanligt att folk körde racing med höga doser (20% rekommenderat) slick50, inte rasade motorerna på löpande band. En del kunde uppvisa något ökad effekt, andra inte. Förgasarmotorer brukar få förhöjd tomgång med några hundra rpm...

Används Slick50 inom racing idag?


Ja, tillverkaren blir odiskutabelt glad :D
Det verkar ju annars skilja en del mellan olika motorer om det går att påvisa någon förändring.

Du som skruvar massor, har du möjligen haft isär en "behandlad" motor? Hade varit intressant, men förmodligen hade man inte kunnat se något för blotta ögat.
Jag är själv lite tveksam till att ha i så mycket som 20%, i båtens fall 1,5 liter :gnissla

Faan, jag har ju redan köpt skiten... Någon som vill köpa?:D


Om man tittar i racing så 'fuskas' det ibland på hög nivå.

Ett exempel är tex isracingcyklar, det finns en enda olja (som jag vet) Castrol-R eller något liknande som fungerar.
Ändå har en del svenska mästare varit sponsrade med stora dekaler från andra oljemärken. I depån så fyller de på olja från tex motul eller shellflaskor. Med andra ord har någon stått i verkstan innan och dumpat shelloljan eller hällt den i bilen, spart tomflaskorna och häller över den olja som fungerar.

Om du gör ett a-b test med 2 gamla likadana inkörda motorer i skrotbilar med ok oljetryck och kör slick50 i den ena och inga tillsatser i den andra och sedan lägger en tegelsten på gaspedalerna och låter de varva tills de lägger ner är jag säker på att du inte kommer hitta några större tidskullnader. Kanske vid 1 försök, men gör du 5 försök kommer motorerna att ledsna vid lika tidpunkt.

Jag har inte haft isär eller sett någon motor eller delar där tillverkaren berättar att den är så fin för att den gått på slick50.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Oktan booster" :D ...ingen inom racing använde den produkten, skulle heller inte tro de använder Oktanbooster utan i så fall äkta 102 oktanig soppa?

Att man kan höja oktantalet med vissa tillsatser är ju varken någon hemlighet eller nyhet. Däremot är ju värdet av högre oktantal obefintligt i en standardmotor. Kör du med höjd kompression blir det förståss annat.

På samma sätt finns det oljetillsatser som gör att glidytor tål högre tryck. Sådan tillsatser finns inte i en motorolja eftersom man inte har så högt belastade kontaktytor i en motor.
I en växellåda är det däremot höga tryck så den innehåller sådana additiver. Googla på EP- och AW-aditiver för mer info.
 

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Appappapp...
Länk till testerna?
Du brukar väl med kunskap skriva mer balanserat? Jag känner mig ingalunda vare sig lurad, eller som en idiot.

Alltså just "hot spots" där metaller möts o friktion uppstår.

Att sedan en chefsmekaniker inom Rally använde Slick (enligt ovan), tycker jag är högintressant! :tummenupp

Jag var också skeptisk, och som du kanske kan gissa, så var det inte utan "skepticism" att jag gick med på att testa med Slick 50 i turboaggregator som kostade 50 000kr stk. Men vi testade på en och den höll bättre... så vi förtsätte...

Importören till Slick 50 var på besök hos oss med sin test rigg.... och visade lite.... han blev lite shockade att den "vänlig" olja som håll längst i testet var NEO oil som vi hade i växellådan på Toyotan...
Men när vi testade med endast slick 50 så håll det 4 ggr. längre och testet övertalade mig att slick 50 hjälper när oljan ta slut... (T.Ex i turbon när man stänger av motorn och den snurrar på i 2 minuter....!)

Och... så fick vi flera liter att använder.... På en säsong så kanske gick åt 2dl i turboaggregater.... resten gick åt i service bussarnas motorer! ;-)

Men som sagt, jag skulle inte ha det i hojen.... Fast i bilar på Kinnekulle är det standard utrustning!

Mike.

www.racing-green.com
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Rätt ihopskruvade motorer med rätt oljetryck och oljekanaler utan skit i rasar i princip aldrig!

Skulle oljetrycket svika eller en kanal sättas igen överlever inte motorn oavsett vad du häller i.

Däremot kan jag tänka mig att friktionsförlusterna kan ev minska och ge 1hk mer och 0.03dl i minskad bränsleförbrukning.

Men känns det bra för dig så go for it!:yoparty


Den bästa reklamen jag sett är just för någon mirakelolja.

Man har monterat en cirka 20liters dieselmotor på ett stativ, givetvis är tex generator och liknande borttaget. Hederlig mekanisk pump. Motorn startas, och man slår i mirakelmedlet.
EFter en stund öppnar man oljepluggen, och låter all olja som direkt forsar ut rinna ut, sedan sätter man i pluggen igen.
Kylslangarna skärs av.
Motorn får stå på tomgång och gå, medans det berättas hur fantastisk denna produkt är.
Efter en stund tar man fram brandslangar, och står och sprutar (kyler) vatten på motorn.
Man berättar att denna produkt är så fantastisk att inte ens vatten får motorn att lägga av

:D


Helt underbar reklam, jag vet några som nyligen försökte köra en buss från Sverige till Värtahamnen och färjan till Finland. Denna buss hade ett gigantiskt hål i kylaren, som säljaren troligen nödlagade.
Det tråkiga är att varning för låg vattennivå inte fungerade på denna buss...
De kom fram till färjan utan problem, och ombord. Även av färjan gick bra, men efter ungefär 2 timmars landsvägsfärdande med tomt kylsystem skar en cylinder av överhettning, vevstaken knäcktes och det blev nya inspektionsluckor i blocket.

Hade det gått bättre med en eller två flaskor Slick50? :tungan

1 ton motor tar en stund att få genomvarm och ännu en stund att få för varm.
 

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
så vad nån chefsmekaniker säger och tycker ska man väl ta med en nypa salt.

Nu får du lunga dig lite kompis.... :huvet
Jag fick inte betalt för att skriva detta.....

Bara MIN personlig efarenhet...

Om du har personlig efarenhet/bevis av att Slick 50 har skadat en motor så acceptera jag detta också, men jag skulle ALDRIG kasta skit på dina åsikter.

Det handler om respekt....

Visst är internet fullt med idioter... men ibland dyker någon upp som vet vad han snackar om.... trist att slå ner en person innan man har haft tid att skaffa en balanserad uppfattning om, tycker jag.

Det heter DISKUSSIONS FORUM, det är för att diskutera....inte predikera. Tyvärr finns det alltid nån som vill skrika högre än alla andra istället för att lysnna och kanske lära sig något samtidigt.

My 5c.

Mike.

Ps. Carlos Sainz och Colin McRae klagade aldrig på slick 50! ;-)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nu handlar det ju KANSKE inte endast om friktion heller, Slicken lär kunna hjälpa kompressionstätningen på en sliten motor... Alltså ökar effektiviteten i så fall.
Det enda jag kommer med säkerhet kunna mäta på båten är just kompressionen, om den ändrar sig. Den har nämligen tappat från nominella 12 till mellan 8,2 och 10,5 på olika cylindrar. Skulle detta bli bättre, blir det mer effekt o mindre bränsleförbrukning oavsett friktionsförändringar.

Dupont avrådde användandet för att slippa ev. problem/bad will OM det hade gått åt h-e.
Teflon i sig tål höga temperaturer, se alla stekpannor. Teorin är vidare att Teflonet endast fäster på de ytor som just har en förhöjd temperatur... Alltså just "hot spots" där metaller möts o friktion uppstår.

Har du en sliten motor med lite fastkoksade kolvringar kör den varm, fyll alla cylindrar med diesel. Låt stå över natten. Upprepa i den eller de cylindrar som är snustorra.

Dra sedan runt motorn för hand och 'pumpa' ut överflödsdieseln i cylindrarna. Byt motorolja, starta och gör sedan ny kompmätning. Skulle tro du återfår lite av ditt förlorade komp. Det kostar inte så mycket att prova, 7-8 liter diesel kanske och gör det när det ändå ska bytas olja.


Och i stekpannor är just problemet om man råkar bränna på på högsta effekt på plattan med en teflonpanna och glömmer detta i 20 sekunder så börjar sedan teflonet släppa. Så jag är inte imponerad av teflonpannor, har gått tillbaka till gjutjärnspannor! Blir billigare med en panna var 30 år ungefär en en billig skräpteflonpanna minst vartannat år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag fick inte betalt för att skriva detta.....

Bara MIN personlig efarenhet...

Om du har personlig efarenhet/bevis av att Slick 50 har skadat en motor så acceptera jag detta också, ;-)

Nu tror jag inte du är chefsmekaniker i nåt racingstall...

Här är ett citat som förklarar ganska mycket om varför det är mumbojumbo:

"4. PTFE (polytetrafluoretylen) additiv, vanligtvis
känt som Teflon®, är tänkt att bindas till
motorns inre metallytor och på så sätt reducera
friktion viket ska ge bättre bränsleekonomi.
FAKTA:
Oberoende studier av National
Research Council of Canada visar att PTFE
inte fäster på oljiga ytor. Även under idealiska
tillverknings-förhållanden är det mycket svårt
att få PTFE att binda sig till metallytor. PTFE
kommer med största sannolikhet att stanna
kvar i oljan med risk för igensättning av oljefilter"

Länk till testerna?

http://forum.soe.se/showpost.php?p=441881&postcount=20
 
Last edited:

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Snurrar en turbo så länge också om motorn puttrat tomgång några minuter innan man stänger av?

Antagligen inte på en vanlig bil. Men på tävlingsmotorer så kör man oftast på tomgång för att kyla med oljan, eftersom dom hadde imgen vattenkylning (på group N bilar fanns vattenkyld turbo, fast man pluggar slangarna så att motorn bli lite kallare, samt var det lättare att byter turbo vid haveri).
På Group B bilarna jag jobbade med (RS200 och Renault Maxi turbo) hörde man turbon vissla (snurrar) ibland 2-3 minuter efter man stängd av motorn på service platsen. Man hörde det mest på Maxi turbo för att avgasroret var typ en 30cm tratt rätt ut från turbinhuset!
Då antar jag att även Focus WRC och Celica ST 165 gjörde samma sak.
På rally VM under 90' talet du kanske undrar varför dom stänger inte av motorn under kortare service uppehåll, tankning, däckbyte osv.

Problemet med skuren lager uppstöd dock vid overshoot eller avåkning där dom bromsar stopp på motorn. vanligaste på monte carlo (höghojd) och svenska rallyt med snövallar som dom lätt forsvinner i! Från full varv o laddning till stopp, full snurr utan oljetryck = haveri.
Då hjälpte Slick 50. Men vi endast hällde det direkt i nya turbos vid montering/byte.
Kan inte säger om det hjälpte att rädda turbo's men vi hade ingen som havererade längre pga kärringstopp och avåkningar.

Det kanske var hårfint, testade aldrig teorin i bänk.

Men på porschen/ kinnekulle var det bra bevis attdet hjälpte något....
2 timmar utan, 8 timmar med.

As for two strokers comments.....


I'll stick to my methods.... I learned them the hard way.

Mike
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Det där STP eller vad det hette som skulle vara bilskojjarens bästa vän. Minskade på ventil knack sades det. Borde vara som att reda en sås med Maizena
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top