Slick50 - Good or Bad?

Robz

Guest
Nu har jag läst och har följande kommentarer ...givetvis:tuttar

Första pdf:en, mycket intressant och givande, men med följande,
Varför avslutas sida 1 med egna spekulationer?? Helt onödigt, verkar som författarna har egna ståndpunkter/förutfattade meningar.

Testerna är utförda med standardiserad testutrustning, ja - men kan det inte vara skillnad på kullager (som ju är fallet i testerna) och slitna, ojämna glidlager? Friktion är samma sak, men jag inbillar mig att vid långvarig medioker belastning på ett slitet GLIDlager, ges det större utrymme för ett främmande material att binda sig mot ojämnheter... Eller?
Ändå uppmättes en 2,2%ig förbättring med Slick50... Det är ju inte fy skam?

Andra och tredje pdf:en är pinsamt dålig tycker i alla fall jag.
Skriven av en Amerikansk fd. Byråkrat, som sedan i 5 år arbetat i "Petroleum Institute" alltså inte neutral, utan på oljebolagens sida.

Slick med flera använde sig av överdriven reklam, skapad av kommersiella skribenter, det blev deras grav. Många ekonomiska intressen har säkert jobbat emot de patent som ev. Slick med flera fått. Inget ovanligt att större bolag kväser uppfinnare... Good or bad, men sanningen ligger kanske mittemellan?

Jag är högintresserad av FAKTA i både detta och andra ämnen, därför är det intressant med vad oljeproffessorer/doktorer har att säga, men även dessa kan ju vara färgade av sin egen överlägsenhet.

Tack för länken, men inget där överbevisade mig att Slick bör undvikas.
Jag är kanske en sådan där "idiot på nätet" som du tröttnat på. :D

...undrar varför Shell köpte Slick förresten...? Det vore ju förödande för ett så starkt varumärke om det var skit.
 

tommi

Guest
Jag personligen tror att dom som tror på detta är samma folk som har bränslemagneter på soppaledningen för att spara soppa :rolleyes:

men jag är ju ingen doktor så om man tror eller har upplevt att det gör skillnad så kör på bara :)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har aldrig kört med slick 50 men kompisen svor på förbättring på bilen med det, men bara tills man bytte olja, det blev för dyrt till slut och han slutade.

Men bra vart det.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Jag tröck i Slick 50 i min TZR125 och märke inte ett skit. Sparade lite och använde för att smörja skateboard-lager de snurrade fint efteråt men det hade de nog gjort av random-smörja också.

Det måste ju vara mer eller mindre omöjligt att mäta +/- 5% förbrukning på ett fordon som används till blandad körning. Luftfilter, däcktryck, last, antal omkörningar, tid med tomgångskörning, lutning av tank vid tankning osv osv...

/Fredde

p.s Men jag har haft en 750R som gick bättre på -98 än -95! :)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
På rally VM under 90' talet du kanske undrar varför dom stänger inte av motorn under kortare service uppehåll, tankning, däckbyte osv.
Det var därför jag frågade, följde Safarirallyt under 80/90-talet och alla fabriksstallen lät motorerna gå under service.

Före nattuppehåll lät Lancia motorerna stå och bluddra på förhöjd tomgång mycket längre än ett par minuter. Var detta av andra skäl än att bara låta turbon svalna?
 

Robz

Guest
Jag personligen tror att dom som tror på detta är samma folk som har bränslemagneter på soppaledningen för att spara soppa :rolleyes:
Jag har inga magneter där, lovar!
Är det bra grejjor då...? :D

?...Det måste ju vara mer eller mindre omöjligt att mäta +/- 5% förbrukning på ett fordon som används till blandad körning. Luftfilter, däcktryck, last, antal omkörningar, tid med tomgångskörning, lutning av tank ....
Vid pendlingskörning, och 6000mil per år totalt, kunde jag avgöra +/- 1 till 2% över en längre tid. Därav att jag skrev 5 till 7%... det tog ca 50 mil innan förändringen blev uppenbar. Samma olja, samma däck, samma bränslestation iaf... Effekten varade 2 oljebyten med Slickiblandning, sedan tyckte jag att det blev dyrt, vid 3e oljebytet blev det samma olja igen, Valvoline någe delsyntet, och efter endast 2 tankningar blev det samma resultat som innan Slickiblandningen. Men detta vart ju bara Volvon och Bumsen... Inget att statistiskt fästa sig vid.
 
Last edited:

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Hade en Yamaha 1100 med V-motor en gång i tiden. (Virago-1991) Den hade gått ca 500mil när jag hällde i Slick-50. Märkte inget på bränsleförbrukningen, men friktionskopplingen till startmotorn sade upp sig ganska omgående, så visst gör den att saker glider/roterar lättare, men vissa detaljer i motorn SKA ha friktion för att fungera!
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Jag är kanske en sådan där "idiot på nätet" som du tröttnat på. :D

Det är vi alla när relikbesserwissrarna sätter igång :rolleyes: Kan du inte smida ett lager ur en bit råmalm så..... ja du fattar :D

Nu får du forever 'n'ever förknippas med slick50 för att du lixom 'de lärde' åxå gick på en nit, fast lite senare.. För dom har redan gjort det!

Måste bara fråga... vad kostar junket på ett år? Om det funkar som du säger, försvarar det din bränsleminskning?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hällde i slick på en kawa gpz 1100 84a som var tungjobbad i lådan
(skavsår på tårna) den blev som smör att jobba med. Fick dock ta o riva kopplingen o rugga upp stålskivorna o plattorna då det slirade vid hög belastning.
Temperaturen verkade sjunka också
effekt o bränsle ? det vete fan, men lådan den blev bra, det var det jag var ute efter
 

Robz

Guest
Det är vi alla när relikbesserwissrarna sätter igång :rolleyes: Kan du inte smida ett lager ur en bit råmalm så..... ja du fattar :D

Nu får du forever 'n'ever förknippas med slick50 för att du lixom 'de lärde' åxå gick på en nit, fast lite senare.. För dom har redan gjort det!

Måste bara fråga... vad kostar junket på ett år? Om det funkar som du säger, försvarar det din bränsleminskning?

Hahaha.... närå, jag tillhör nog relikerna med respekt för alla med kunskap :D
Själv är jag nog mest förknippad med "pressa fotpinnetråden" - klart intressant tråd för körtekniskt intresserade!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134293&page=3
Avsätt minst 2 timmar för att läsa igenom! :rofl
EDIT: Diskussionen tar fart på sida 5 & 6...

Skiten köpte jag efter prut för 790:- per 750ml... 2 flaskor då den dj-a V8:an har 6,8l olja!!!
Finns även på nätet för samma peng, men jag köpte på Mekonomen.
I somras gjorde jag av med 600l soppa i båten, så nä - förlust, men tänk om jag ÖKAR från 58 till 62 Knop!:banana
 
Last edited:

Robz

Guest
hällde i slick på en kawa gpz 1100 84a som var tungjobbad i lådan
(skavsår på tårna) den blev som smör att jobba med. Fick dock ta o riva kopplingen o rugga upp stålskivorna o plattorna då det slirade vid hög belastning.
Temperaturen verkade sjunka också
effekt o bränsle ? det vete fan, men lådan den blev bra, det var det jag var ute efter
:tummenupp men du bytte kanske olja samtidigt, till en bättre?
...dock verkar det som många (här) beskriver kopplingsproblem - kanske något att ta i beaktande... Startmotorn tidigare beskriven av Nicco, går den i olja? Skall inte den vara torr??
 
Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Hahaha.... närå, jag tillhör nog relikerna med respekt för alla med kunskap :D
Själv är jag nog mest förknippad med "pressa fotpinnetråden" - klart intressant tråd för körtekniskt intresserade!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134293&page=3
Avsätt minst 2 timmar för att läsa igenom! :rofl
EDIT: Diskussionen tar fart på sida 5 & 6...

Skiten köpte jag efter prut för 790:- per 750ml... 2 flaskor då den dj-a V8:an har 6,8l olja!!!
Finns även på nätet för samma peng, men jag köpte på Mekonomen.
I somras gjorde jag av med 600l soppa i båten, så nä - förlust, men tänk om jag ÖKAR från 58 till 62 Knop!:banana

Respekt för kunskap e ömsesidigt å behjärtansvärt, det var mest ett manryck på vallacker som inte levererar så mycket mer än spydigheter när det kommer en fråga.

Ja på sjön spelar varje knop roll det kan jag hålla med om, om genvägarna sitter i slick50 låter jag va osagt. =) Det finns ganska många andra vägar...
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag tror på min gamla fordonslärare som sa att när vi prata på slick 50 så sa han att det skulle göra samma skillnad som sockerpiller gör på nån som tror att det är nån bra medicin. Alltså placeboeffekten. Han mena på att det som gällde va att köra med rätt olja som motorn skulle ha så den fick rätt smörjning va det enda
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad tusan?
150 läsningar och inga åsikter?:gnissla

Är här INGEN som testat Slick50 eller som känner någon som vet en som har...? :D

Jag har sett ett riktigt skräckexempel med Slick50, ett hjullager på en lastbildär fettet lagt sigpå helt fel ställe och navet börjat rosta,, så Slick50 är anus och tillsatser och skit går bort. Kör på bra olja så slipper du tillsatser.
SKF kullagerfett är klockrent.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har sett ett riktigt skräckexempel med Slick50, ett hjullager på en lastbildär fettet lagt sigpå helt fel ställe och navet börjat rosta,, så Slick50 är anus och tillsatser och skit går bort. Kör på bra olja så slipper du tillsatser.
SKF kullagerfett är klockrent.

Slick50 fett har samma färg, konsistens och vidhäftning som Bregott. Inget man vill ha i hjullager.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
:tummenupp men du bytte kanske olja samtidigt, till en bättre?
...dock verkar det som många (här) beskriver kopplingsproblem - kanske något att ta i beaktande... Startmotorn tidigare beskriven av Nicco, går den i olja? Skall inte den vara torr??

Innanför startmotorn sitter ett frihjul som driver mot växellådan. (Typ baknav på en trampcykel!) Men efter Slick50-behandlingen blev det friläge och rullstart :näsblod
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Jag har sett ett riktigt skräckexempel med Slick50, ett hjullager på en lastbildär fettet lagt sigpå helt fel ställe och navet börjat rosta,, så Slick50 är anus och tillsatser och skit går bort. Kör på bra olja så slipper du tillsatser.
SKF kullagerfett är klockrent.

Oj, vad för olja ska man ha tro,... man vill ju inte gärna att fettet hamnar i huvvet! :huvet
 

freddexwing

&#1076;&#1100;&#1103;&#1074;&#1086;&#1083;
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Vid pendlingskörning, och 6000mil per år totalt, kunde jag avgöra +/- 1 till 2% över en längre tid.

Om vi antar att din tank rymmer 50 liter och din bil drar 1 liter milen och att du tankar när tanken är slut.

Så menar du att du på 120 tankningar på raken, efter 50 mils körning fått i 49-51 liter soppa, inte 48 eller 52.

Har jag fattat ditt resonemang rätt?

Jag tycker det låter helt osannolikt. :)

/Fredde
 

Robz

Guest
Om vi antar att din tank rymmer 50 liter och din bil drar 1 liter milen och att du tankar när tanken är slut.
Så menar du att du på 120 tankningar på raken, efter 50 mils körning fått i 49-51 liter soppa, inte 48 eller 52.
Har jag fattat ditt resonemang rätt?
Jag tycker det låter helt osannolikt. :)
/Fredde
Om man kör samma sträcka dag ut o dag in, med samma hastighet på motorväg så visst inverkar vind, temp, luftfuktighet, tant Agda som vägrar släppa vänsterfilen (och "plan mark vid tankning" :D)... Men utslaget på många likadana resor blir snittet väldigt snävt. På senare år har jag ingen koll mer än banåkat, och även här märker jag en genomsnittlig förbrukning på strax över litern förvånande exakt.
På tiden när jag pendlade förde jag "dagbok", så jo, snittet är mycket snävt.
 

Smagatusk

Guest
Jag har lagt upp rapporter från labtester här på SH tidigare men vad hjälper det när det finns hemmapulare som minsann kan upptäcka förbättringar som inte ens kan mätas i ett laboratorium.

Friktionsförlusterna i en motor är typiskt runt 20% så om bränsleförbrukningen ska sjunka med 7% krävs det alltså att friktionen sjunker med 30%. Finns dom som påstår att bränsleförbrukningen minskat med 20% när dom hällt i slick50 vilket alltså betyder att slick50 sänker friktonen med 100% till noll och ingenting.

Folk vill bli lurade och sedan fortsätter dom gärna att lura sig själva hellre än att erkänna för sig själv att dom är lurade idioter.

Kanske är du som jag och inte begriper att detta är det enda som behövs:
[YOUTUBE-ID]eDzbWlgVfu4[/YOUTUBE-ID]
Lyssna på vad speaker-rösten säger. Vad KAN gå fel?!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top