Slip-on på helt ny maskin?

pokerface__

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2008
Hoj
2008, Suzuki GSX-R 600
En fråga,

Har det någon större betydelse om man kör in en ny motorcykel (GSX-R600 08:a) med en slip-on på?

Tacksam för svar!:yoparty

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
På de nya hojar jag haft så har det monterats slipon direkt.
Däremot har jag väntat till 100 mila innan bänk.

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Okej, är det nödvändigt att bänka maskinen?
Är det en stor kostnad?

Tack för ditt svar

Klart det är okey att slänga på slipon direkt, men sen ska du gärna köra ca 100-150 mil innan du mappar och bänkar den. Kostnaden ligger straxt under 2000 kr tror jag.

HaDe
Patrik

Nicotin

Guest
Klart det är okey att slänga på slipon direkt, men sen ska du gärna köra ca 100-150 mil innan du mappar och bänkar den. Kostnaden ligger straxt under 2000 kr tror jag.

HaDe
Patrik

priset beror väl på om man redan har en pc3 el inte också..

Tror att många kör fast pris på 3800 med pc3, då e det fast pris på bänkningen..

Annars går dom på timme..

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Riskerar man inte att hojen går väldigt snålt men slipon utan mapning?

Nicotin

Guest
Med min blygsamma framtoning och din återhålsamhet av info skulle vi kunna skapa underverk!:D

hahahaha tänkte just på det..

mager blandning kan göra att ventilerna och dess säten bränns om jag inte minns fel..

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Varför vänta 100 mil innan bänk? En motor är ju aldrig finare än vad den är när den är ny ;)

Nicotin

Guest
Varför vänta 100 mil innan bänk? En motor är ju aldrig finare än vad den är när den är ny ;)

vissa säger att man ska köra in en hoj enligt boken för att sedan bänka men dom som kört in sin hoj oftast lite hårt har fått ut mer effekt ur hojen..

Det finns lika många skolor inom hur man ska köra in en hoj som hojar..

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
vissa säger att man ska köra in en hoj enligt boken för att sedan bänka men dom som kört in sin hoj oftast lite hårt har fått ut mer effekt ur hojen..

Det fanns en tråd om det för ett tag sen. Jag med fler tror på metoden med lite hårdare inkörning med mycket motorbroms. Motorn måste få varvas ur så kolvarna "slungas" ut ordentligt men Jag i alla fall tror att man ska pasa sig lite från att plåga motorn, dvs dra fullt från låga varv på en hög växel, mm.

Ska köra in min nu faktiskt så snart kung bore släpper sitt gepp om verkligheten.

Nicotin

Guest
Det fanns en tråd om det för ett tag sen. Jag med fler tror på metoden med lite hårdare inkörning med mycket motorbroms. Motorn måste få varvas ur så kolvarna "slungas" ut ordentligt men Jag i alla fall tror att man ska pasa sig lite från att plåga motorn, dvs dra fullt från låga varv på en hög växel, mm.

Ska köra in min nu faktiskt så snart kung bore släpper sitt gepp om verkligheten.

bara att brassa..du kör ju surgixxer..fast utan svampig sadel denna gången el ??

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
KTM 450 EXC -08

Min erfarenhet säger att om man inte bryr sig om livslängden på motorn så kan men ge fullt i stort sett från början.:rolleyes:
Det kan vara så att vissa får ut mer effekt av att ge på fullt början.

Men om det vore min hoj så skulle jag garanterat köra in enligt instruktionerna samt tänka på att aldrig låta den segdra.:tummenupp

Hellre en hoj som mår bra länge!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...