...är det enbart om buren skulle innebära lägre försäkringspremie eller självrisk som den skulle vara intressant? För annars kan man ju lika gärna låta hojen bli snodd och få ersättning via stöldförsäkringen? Jösses...
När man läser några av resonemangen undrar man om somliga låser sina hojar enbart eftersom det är ett villkor i stöldförsäkringen - inte för att förhindra att hojen verkligen blir stulen.
När det gäller priset på just den här buren verkar det inte alls vara oskäligt högt. Visst blir det billigare att konstruera och tillverka en själv, för den som har kunskapen och tiden, men det resonemanget går att applicera på det mesta. För den som har all tid i världen plus en fräs och litet rundstål liggande så är det naturligtvis billigare att tillverka en drevsats själv än att gå och köpa den. För den som har en svets, litet rör och är duktig på att bocka dem är 20-30kkr helt orimligt dyrt för en stelbensram. Samma sak med en skyddsbur, men det har ganska litet med saken att göra.
Räkna bort momsen, materialkostnaden, tillverkningstiden, kostnad för galvanisering, verktygs-/maskin-/lokalkostnaden, konstruktionstiden - och kvar blir nån enstaka tusing i vinst för burtillverkaren. Den som fortfarande tror att 11.500 + moms är oskäligt dyrt för en hojbur rekommenderas ett studiebesök i verkligheten.
När man läser några av resonemangen undrar man om somliga låser sina hojar enbart eftersom det är ett villkor i stöldförsäkringen - inte för att förhindra att hojen verkligen blir stulen.
När det gäller priset på just den här buren verkar det inte alls vara oskäligt högt. Visst blir det billigare att konstruera och tillverka en själv, för den som har kunskapen och tiden, men det resonemanget går att applicera på det mesta. För den som har all tid i världen plus en fräs och litet rundstål liggande så är det naturligtvis billigare att tillverka en drevsats själv än att gå och köpa den. För den som har en svets, litet rör och är duktig på att bocka dem är 20-30kkr helt orimligt dyrt för en stelbensram. Samma sak med en skyddsbur, men det har ganska litet med saken att göra.
Räkna bort momsen, materialkostnaden, tillverkningstiden, kostnad för galvanisering, verktygs-/maskin-/lokalkostnaden, konstruktionstiden - och kvar blir nån enstaka tusing i vinst för burtillverkaren. Den som fortfarande tror att 11.500 + moms är oskäligt dyrt för en hojbur rekommenderas ett studiebesök i verkligheten.