Slippa få hojen stulen!!

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Emmi skrev:
Usch vad du är aggressiv. Buren är säkert jättebra och det finns säkert intresserade människor, men för många är 15 000 kr ganska mycket pengar när man redan har en dyr försäkring på sin motorcykel.

Aggresiv?

Tycker att hela gänget här som hackar på killen med buren är mer aggresiva!

15000 kr är mycket pengar...
Men vad är det för bur vi pratar om?

Ingen vet men alla säger att det är för dyrt...
För dyrt för vad?

Om killen får chans att visa fakta om vad det är och försvara varför den ska kosta så mycket så kanske den helt plötsligt är prisvärd!
Är det skräp så kan även jag stämma in i sången med resten av lynchmobben och sjunga : du är dyyyr din jääääävel, du är dyyyyr din jäääävel!
Men just nu så kan ingen säga att den är för dyr!

En såkallad Kitchen aid ...En degblandare kostar typ 5000 spänn!
Varför?
Det låter åthelvete för dyrt!
Jag var med och samlade till en sådan till en som fyllde år och det var en sådan det skulle vara!
5000 spänn för en grej som snurrat en visp i en bunke!!!
Det var design och kvalité som var grejjen i det fallet.
5000 :- var heltplötsligt prisvärt för den som skulle bli ett år äldre!
Inte för mig men för den som önskade sig den...
Personen i fråga skulle köpa den själv egentligen men det samlades till den!

Så varför skulle inte denna bur kosta 15000 pix när all fakta kommer fram?
Hur kan man säga att det är dyrt när man inte vet vad det är?
Visst kan några bygga själv för mindre pengar!
Men inte alla!

Har förövrigt för mig att jag såg något liknande på Mc mässan förra året för betydligt mer pengar!

Aggresiv är jag inte av min natur över huvudtaget så det var också en felaktig slutsats... :7peta
 
Last edited:

AluminiumHead

Hang-around
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Såld, söker ny...
Visst det är en bra idé om man har hojen i ett offentligt garage, man slipper alla ungar som torrgasar på hojen och förhoppningsvis fördröjer man stöldförsök.

Där jag bor kan man beställa en typ av bur till sin bil, men jag tror inte hyresvärden blir glad om man bultar fast sin egen typ av bur i betongen...
 

Bifogat

  • bur.jpg
    bur.jpg
    36.7 KB · Visningar: 129

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vart hittar man en som är av samma kvalité för ett lägre pris?
-Absolut billigast blir det såklart att göra en själv. Annars rekommenderar jag att leja bort jobbet till en svetsare. Kraftigt stålgaller finns att köpa på byggvaruhus. Likaså kraftigare stålprofiler att förstärka med.

Klart att det blir KANSKE billigare att göra 1 bur själv men tror inte det, var skall du köpa materialet om du inte har reggad firma?? Tror inte om du skall köpa material i samma grovlek att det blir så billigt när du köper till 1 bur, men däremot kan du göra bättre pris om du köper till 10 el flerl Har du plats att vara tillverka, stålgaller o profiler på byggvaruhus INTE billigt och kanske inte ens godkänt av försäkringsbolag, har du tänkt på det?.. detta är GALVAT bur i kraftig kvalité att kunna ha den stå ute, många har ex med bostadsrätter en garageruta som ingår i hyran men ingen bil och har en hoj, där kan du ha din bur, den har också med tekninska lösningar som du GARANTERAT inte har på din hemaknåpade bur, men det kommer fakta snart om buren! Tror du en svetsare jobbar gratis? räkna 400 kr i timmen och en arbetsdag, såja 3200 kr bara i arbetskostnad..vad tror du bara material kostar i inköp??? Du skall ha tillgång till svets, du skall ha kraftiga verktyg för att kunna ex borra i materialet, ha en krafitig borrmaskin som kanske kostar ett par 1000 kr, innan du har räknat färdigt så är din bur dyrare, varje fall om man skall jämföra rakt av eller hur? Den som har det har som affärsidé kanske måste kunna betala in skatt o moms, ta ut en lliten lön också, tänkt på det då?? Det är ungefär som att säga varför skall jag köpa en rolls när kan kan köpa en skoda billigare??

Nu har jag själv så bra förvaringsmöjligheter, och än så länge en gammal hoj, men jag skulle inte tveka annars.
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Det hade kanske varit bättre att vänta med att annonsera buren tills en bild och all fakta om den fanns tillgänglig. Nu har ju många redan dömt den på förhand.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bur är ingen dum idé, OM man kan bulta fast den någonstans.
Kan man inte bulta fast den så har hojen bara blivit mer lättlastad om man har den "färdigpacketerad i fraktlår"
Släp med winch och två rullspett, eller lätt lastbil med kran så är den lastad på en grisblink, sedan slänger man en presenning över den, så reflekterar ingen över att man fraktar omkring en MC.

Är buren typgodkänd av stölskyddsföreningen/ditt försäkringsbolag och gör att du slipper självrisk, så OK, annars kan jag tillverka den själv (inklusive topphemliga specialfinesser) till ett lägre pris av material som är minst lika bra köpt på kilopris hos metallåtervinningen.
(jag handlar där ibland, och dom har stora partier profiler, inte nog för att serietillverka, men för att bygga en eller två)

Det enda jag inte grejar själv är galvningen, men om inte hojen som står i rostar bort lär inte buren heller göra det om man lackar buren.

Ett typgodkännande och ett lägre pris skulle kunna få buren säljbar.

Annars kan man ju hyra en 8 fots container, då syns ju inte om hojen står där heller, så tjyvarna riskerar att sno en tomcontainer :hihi
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
sporTlovEr skrev:
En kompis brorsa, håller på med stöldburar till Mc, i galvat stål så man kan ha sin pärla ifred, bra med plats i buren blir det jämfört med befintliga burar på marknaden, sport hoj plus en moped får plats, ja t om en custom hoj får plats.....

Man kommer att kunna köpa dessa på räntefri avbetalning på 36 månader á 400 kr, då kan man slippa även vandaler som kanske bryter sönder tändingslås, etc, så tråkigt med massa dyra självrisker för våldsverkare som vart i farten, buren kommer att kunna bultas i backen, man kan även skaffa en "top" till den och så har man även löst, vinterförvaringen utomhus med!!!

Man kan kontakta Guruville här på sporthoj för mera info, innan hemsidan kommer upp.

Här är sidan, ni får ha överseende då den fortfarande är under konstruktion:

http://www.darensteel.com/
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
15000? Hahaha. Ja herreguh.
Avbetalningsplanen är nog bara till för att ingen ska reagera på priset.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Snygg hoj i buren iaf ; )
Men käns fortf dyr då man fortfarande kan peta o ha sig på hojjen med en pinne el dyl!
Lika bra att köpa plastkapell ; )

(inte för det är något bättre på något sätt!)
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Tycker det är jävligt dålig stil att klanka på någon som vill erbjuda en säker förvaring för folk som inte får ha hojen ifred :fatta!

Alla ni som kör helförsäkring kan ju ta ut skadorna på försäkring om någon skulle vara sugen på att tippa eran hoj då den står i ett garage. Har man däremot halv får man inte ett öre. En ung människa som betalar ca 3000 för helförsäkring gör ett riktigt klipp på en sån här bur. 10 månader så har man sparat in kostnaden för buren.

Är det konstigt att vi har höga försäkringar då folk resonerar såhär :kocko
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Få den godkänd av stöldskyddsföreningen och försäkringbolagen så min premie sjunker med en halv lax i månaden så ska jag fundera på det....

Lycka till, alltid kul med nya småfirmor annars, håller Sverige levande! :)
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det var ju ett jävla gnäll på folk. Det var inget hafsbygge direkt.
De som vill ha, men tycker det är för dyrt kan ju bygga egen bur -problemet löst.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Snyggt bygge

Visst var det snyggt bygge men priset avskräcker ändå lite.
Och en sak som slog mig när jag kollade på hemsidan,gallret på sidorna ser lite klent ut,ser ut till att gå att klippa upp det med bultsax eller nåt även om det ger "lite"mer jobb för tjuven :hihi
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det lät först ordentligt och jag hade aldrig orkat bygga en egen så 15tusen kanske hade varit rimligt, men då var den fortfarande osedd....

Nu när man sett den är det ju skrattretande. Jag hade aldrig köpt den buren ens för 5tusen.

Är fortfarande helt inställd på den plåtkontainern från England som såg riktigt ordentligt gjord ut. Inget stålgaller så 12åringarna kan kissa på hojen eller sånt utan gedigna väggar o tak till hojen, nån har säkert länk.
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Det här är precis som vanligt på forum runt om i sverige...Alla gnäller som fan på allting. Här är någon som faktiskt försökt göra en bra grej för alla hojåkare som har problem.Säkert har de flesta av dessa åkare desutom gnällt på förvaring med mera innan. Så kommer en som gör ett bra försök att göra något och alla gnäller...så dvla typiskt.
Självklart går allt att göra billigare om man gör det själv. med lånade verktyg, material från skrot och lite halvdant jobb, men så fort det är företag som skall betala lön,hyra,moms,ha rätt verktyg/maskiner med mera så självklart kan det bli lite dyrare.
Är bara så trött på alla gnällspikar som förväntar sig att inget skall kosta något!!!!!
Tror knappast att ni jobbar gratis heller??

Lägg ner gnället...Passar inte priset så köp inte...svårare än så är det inte!!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ser väl ok ut...
Att nätet är klent gör ju inget då det sitter ett rör på mitten av buren som gör att du inte får ur hojen därifrån!

En förbättring som jag skulle se det vore ett plåtgolv som gör att skurken inte kan lyfta bort buren om hojen står där i efter att ha fått bort bultarna i golvet!
Eller att man kan sätta fast den i en kätting med lås runt tex en stolpe!
Annars så var den som sagt ok!

Prisvärt eller ej är väl betraktarens egen åsikt.
Det är nog inte köptvång för alla...

Det är alltid lätt att sitta och klanka ner på andra...
Gör nått vettigt själva istället!
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kamikaze kid skrev:
Aggresiv?

Tycker att hela gänget här som hackar på killen med buren är mer aggresiva!

....

Det är helt rätt, tycker det är synd att folk dömer på förhand innan de har sett. Som jag skrev, för många är 15000 kr mycket pengar, men det finns säkert intresserade människor också. Synd att klanka ner på någon eller något.

Om ni vill få företaget att gå bra så peta på försäkringsbolagen och se om de kan tänka sej att sänka premien, det gör nog att försäljningen skulle gå upp.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Kamikaze kid skrev:
Ser väl ok ut...
Att nätet är klent gör ju inget då det sitter ett rör på mitten av buren som gör att du inte får ur hojen därifrån!

En förbättring som jag skulle se det vore ett plåtgolv som gör att skurken inte kan lyfta bort buren om hojen står där i efter att ha fått bort bultarna i golvet!
Eller att man kan sätta fast den i en kätting med lås runt tex en stolpe!
Annars så var den som sagt ok!

Prisvärt eller ej är väl betraktarens egen åsikt.
Det är nog inte köptvång för alla...

Det är alltid lätt att sitta och klanka ner på andra...
Gör nått vettigt själva istället!


Det är väl ingen som klankat på buren, bara priset.
Har du en hoj för 200 papp och inte har någon möjlighet att låsa in i eget garage så visst. Men för den stora massan är det på tok för dyrt. Halva priset så locker det kanske.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top