Slipper clutch

sportbike

Guest
Dags att väcka liv i en skitgammal tråd med en dum fråga.

Jag har läste igenom hela tråden här ovan och tror att jag fattar det mesta med vad slirkoppling är för något, men påverkar den cykelns gång i övrigt?
Jag menar, en "slirkoppling" och att "slira på kopplingen" är två helt skilda saker eller?
Det vi lärde oss på körskolan med att slira på kopplingen för att får cykeln att gå jämnare (gäller alla cyklar och modeller, eller?) är något helt annat än att installera en slirkoppling, den har inte med DET att göra så att säga?

Blev det bara luddigt nu eller fick jag fram något läsbart?
En slirkoppling släpper trycket på lamellpaketet vid motorbroms för att motverka att bakhjulet bromsas för kraftigt och orsakar släpp.
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
En slirkoppling släpper trycket på lamellpaketet vid motorbroms för att motverka att bakhjulet bromsas för kraftigt och orsakar släpp.

Det är jag med på.
Men det jag undrar är om en slirkoppling påverkar t ex stadskörning där man "slirar på kopplingen" mycket för att få jämn gång i motorcykeln.
Jag menar slipper man slira på kopplingen med hjälp av kopplingshandtaget i stadstrafik om man har en slirkoppling monterad?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
En slirkoppling slirar vid negativt moment. Dvs den minskar motorbroms.
Jag tolkar dig som du pratar om att slira på kopplingen vid positivt moment, dvs vid acceleration. Det gör inte en slirkoppling.

Det är jag med på.
Men det jag undrar är om en slirkoppling påverkar t ex stadskörning där man "slirar på kopplingen" mycket för att få jämn gång i motorcykeln.
Jag menar slipper man slira på kopplingen med hjälp av kopplingshandtaget i stadstrafik om man har en slirkoppling monterad?
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
En slirkoppling slirar vid negativt moment. Dvs den minskar motorbroms.
Jag tolkar dig som du pratar om att slira på kopplingen vid positivt moment, dvs vid acceleration. Det gör inte en slirkoppling.

Ah, då är jag med. Tack! :Bugar

Men kan man säga att ALLA hojar är byggda för att kunna slira med kopplingen vid POSITIVT moment, vare sig man har slirkoppling eller ej?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Ah, då är jag med. Tack! :Bugar

Men kan man säga att ALLA hojar är byggda för att kunna slira med kopplingen vid POSITIVT moment, vare sig man har slirkoppling eller ej?


Du reglerar ju mängden "slir" med kopplingshandtaget. Utan möjligheten att slira på kopplingen vid positivt moment hade det blivit extremt svårkört och ryckigt (av/på-känsla)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ah, då är jag med. Tack! :Bugar

Men kan man säga att ALLA hojar är byggda för att kunna slira med kopplingen vid POSITIVT moment, vare sig man har slirkoppling eller ej?

En slirkoppling fungerar precis som en en helt vanlig koppling när du manuellt reglerar den med den lilla skillnaden att den slirar automatiskt vid negativt moment.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top