Slipper clutch

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
och om du kopplar ur då slirar inte kopplingen ??? :näsblod

Har jag sagt det? Jag sa att en slirkoppling inte kopplar ur, utan slirar vid motorbroms.
Jag använder begreppet "koppla ur" för att beskriva det läget där du inte har någon drivning från vev till växellåda eller tvärt om. Att använda "koppla ur" för att beskriva ett läge där växellådan mm. delvis driver på veven kan ju inte ses som något annat än direkt felaktigt.
 

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 525 EXC
någon som vet skillnad på suter kopplingen och en ktm kopplingen.

Man kan ju köpa en från usa för runt 6400. sutern går ju lös på 5800.

Hört non stans att det är suter som gör KTMs kopplingar.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
någon som vet skillnad på suter kopplingen och en ktm kopplingen.

Man kan ju köpa en från usa för runt 6400. sutern går ju lös på 5800.

Hört non stans att det är suter som gör KTMs kopplingar.

Det kanske finns olika leverantörer till olika modeller osv men jag vet att Adler gör kopplingar åt Husa/KTM.
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Köpte en STM slipper clutch nu i helgen. Kanske lite OT men jag undrar hur man använder den rent körtekniskt. Fram tills nu har jag inför en kurva växlat ner två hård frambroms mycket lätt bakbroms och lirkat ut kopplingen samt satt lite schvung på hojen för att få upp den i sladd.
Ni som kör på elit nivå, hur gör ni? Är det barar göra samma sak som innan fast nu istället släppa kopplingen helt efter nedväxling? Kanske inte behöver koppla alls, bara trampa ?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Köpte en STM slipper clutch nu i helgen. Kanske lite OT men jag undrar hur man använder den rent körtekniskt. Fram tills nu har jag inför en kurva växlat ner två hård frambroms mycket lätt bakbroms och lirkat ut kopplingen samt satt lite schvung på hojen för att få upp den i sladd.
Ni som kör på elit nivå, hur gör ni? Är det barar göra samma sak som innan fast nu istället släppa kopplingen helt efter nedväxling? Kanske inte behöver koppla alls, bara trampa ?

Ja, principen är ju densamma förutom att du inte behöver slira med kopplingen manuellt så att säga. Finns dom som växlar under inbromsningen utan att frikoppla manuellt. Jag har svårt att tro att växellådan gillar det speciellt så jag skulle nog undvika det.
Jag har i sällsynta fall både växlat ner under inbromsning (utan slirkoppling) o bara slirat manuellt samt stampat ner växel utan att koppla alls. Funkar ju det oxå, men som sagt så har jag svårt att tro att växellådan mår bra av upprepad behandling av detta slaget.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ja, principen är ju densamma förutom att du inte behöver slira med kopplingen manuellt så att säga. Finns dom som växlar under inbromsningen utan att frikoppla manuellt. Jag har svårt att tro att växellådan gillar det speciellt så jag skulle nog undvika det.
Jag har i sällsynta fall både växlat ner under inbromsning (utan slirkoppling) o bara slirat manuellt samt stampat ner växel utan att koppla alls. Funkar ju det oxå, men som sagt så har jag svårt att tro att växellådan mår bra av upprepad behandling av detta slaget.

Jag växlar ofta ner utan att använda kopplingen, men bara om det är en växel som man ska ner. Det hjälper mycket att ha en slirkoppling om man ska göra det, skonar lådan grymt mycket.

Man lär sig ganska fort när man kan växla ner eller inte utan koppling när man provat och kännt vad som händer i lådan då. Man ska aldrig tvinga i en växel, bättre att lägga lite tryck på pedalen och lugna sig tills växeln faller i.

Med slirkopplingen är det bara att släppa ut helt och fokusera sig på att slå på gas igen :)

När du ska sladda in i en kurva äre viktigt att du väljer den växel som du ska ha ut ur kurvan. Visst man kan växla ner två och sen en till mitt i sladden men då måste man veta vad man gör... Det är ingen regel att det ska vara två växlar ner, jag sladdar ofta på bara en växel ner och ibland utan att ens växla ner!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Är de jobbiga att justera in? Är något märke bättre än ett annat?
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Jag fick hem min igår. 4200:- från tyskland :)
Ska monteras till sommaren, ska bli kul att pröva den och se om det är någon skillnad.

Hej hopp!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag fick hem min igår. 4200:- från tyskland :)
Ska monteras till sommaren, ska bli kul att pröva den och se om det är någon skillnad.

Hej hopp!

Privat eller från firma? Är det firma får du gärna länka!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Är de jobbiga att justera in? Är något märke bättre än ett annat?

På Husa/KTM's shimsar man bara hur man vill att den ska jobba, mer eller mindre motorbroms. Kan inte ta mkt mer än en kvart att byta. 3 uppsättningar shims följer med, sen går det ju givetvis laborera med egna shims om man inte skulle vara nöjd.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
På Husa/KTM's shimsar man bara hur man vill att den ska jobba, mer eller mindre motorbroms. Kan inte ta mkt mer än en kvart att byta. 3 uppsättningar shims följer med, sen går det ju givetvis laborera med egna shims om man inte skulle vara nöjd.

Okej, så alla fabrikat av slirkopplingar är uppbyggda enligt samma princip? Vill ju inte köpa på mig något som är svårt att få och fungera bra.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Okej, så alla fabrikat av slirkopplingar är uppbyggda enligt samma princip? Vill ju inte köpa på mig något som är svårt att få och fungera bra.

Jag vet inte. Men kan inte tro att du ska behöva oroa dig för att det skulle vara svårjusterat. När jag monterade kopplingen tog det ca. 1 h (tar längre tid om man föjer manualen ;)). Så även om du får testa lite olika shimsning alt. annan typ av lösning så är det ju inte värre än att det går göra i depån
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Dags att väcka liv i en skitgammal tråd med en dum fråga.

Jag har läste igenom hela tråden här ovan och tror att jag fattar det mesta med vad slirkoppling är för något, men påverkar den cykelns gång i övrigt?
Jag menar, en "slirkoppling" och att "slira på kopplingen" är två helt skilda saker eller?
Det vi lärde oss på körskolan med att slira på kopplingen för att får cykeln att gå jämnare (gäller alla cyklar och modeller, eller?) är något helt annat än att installera en slirkoppling, den har inte med DET att göra så att säga?

Blev det bara luddigt nu eller fick jag fram något läsbart?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top