Slipper clutch

sportbike

Guest
Dags att väcka liv i en skitgammal tråd med en dum fråga.

Jag har läste igenom hela tråden här ovan och tror att jag fattar det mesta med vad slirkoppling är för något, men påverkar den cykelns gång i övrigt?
Jag menar, en "slirkoppling" och att "slira på kopplingen" är två helt skilda saker eller?
Det vi lärde oss på körskolan med att slira på kopplingen för att får cykeln att gå jämnare (gäller alla cyklar och modeller, eller?) är något helt annat än att installera en slirkoppling, den har inte med DET att göra så att säga?

Blev det bara luddigt nu eller fick jag fram något läsbart?
En slirkoppling släpper trycket på lamellpaketet vid motorbroms för att motverka att bakhjulet bromsas för kraftigt och orsakar släpp.
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
En slirkoppling släpper trycket på lamellpaketet vid motorbroms för att motverka att bakhjulet bromsas för kraftigt och orsakar släpp.

Det är jag med på.
Men det jag undrar är om en slirkoppling påverkar t ex stadskörning där man "slirar på kopplingen" mycket för att få jämn gång i motorcykeln.
Jag menar slipper man slira på kopplingen med hjälp av kopplingshandtaget i stadstrafik om man har en slirkoppling monterad?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
En slirkoppling slirar vid negativt moment. Dvs den minskar motorbroms.
Jag tolkar dig som du pratar om att slira på kopplingen vid positivt moment, dvs vid acceleration. Det gör inte en slirkoppling.

Det är jag med på.
Men det jag undrar är om en slirkoppling påverkar t ex stadskörning där man "slirar på kopplingen" mycket för att få jämn gång i motorcykeln.
Jag menar slipper man slira på kopplingen med hjälp av kopplingshandtaget i stadstrafik om man har en slirkoppling monterad?
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
En slirkoppling slirar vid negativt moment. Dvs den minskar motorbroms.
Jag tolkar dig som du pratar om att slira på kopplingen vid positivt moment, dvs vid acceleration. Det gör inte en slirkoppling.

Ah, då är jag med. Tack! :Bugar

Men kan man säga att ALLA hojar är byggda för att kunna slira med kopplingen vid POSITIVT moment, vare sig man har slirkoppling eller ej?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Ah, då är jag med. Tack! :Bugar

Men kan man säga att ALLA hojar är byggda för att kunna slira med kopplingen vid POSITIVT moment, vare sig man har slirkoppling eller ej?


Du reglerar ju mängden "slir" med kopplingshandtaget. Utan möjligheten att slira på kopplingen vid positivt moment hade det blivit extremt svårkört och ryckigt (av/på-känsla)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ah, då är jag med. Tack! :Bugar

Men kan man säga att ALLA hojar är byggda för att kunna slira med kopplingen vid POSITIVT moment, vare sig man har slirkoppling eller ej?

En slirkoppling fungerar precis som en en helt vanlig koppling när du manuellt reglerar den med den lilla skillnaden att den slirar automatiskt vid negativt moment.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top