Slipper clutch

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Hur gick det nu då med denna slirkoppling, jag har bestämt mig för att köpa en och letar som fan.
Om nån har en liggandes till en ktm 660-04 så pm:a på stubinen.

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Liten Galen
Vet inte hur utbudet ser ut för supermoppar, men på ebay kryllar det av slirkopplingar för Ducatisar iaf, både nya och beggade. Köpte min, lätt beggad, inkl. lameller för 400EUR. Himla trevlig uppfinning :tummenupp

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
finns det nån som kör med en sån här på crossbana? finns det någon mening att göra det? jag gillar ju när motorn bromsar med bakhjulet när jag släpper gasen in mot kurvorna

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
finns det nån som kör med en sån här på crossbana? finns det någon mening att göra det? jag gillar ju när motorn bromsar med bakhjulet när jag släpper gasen in mot kurvorna

Du kommer fortfarande ha motorbroms men man undviker studsandet som gärna blir när man motorbromsar hårt på asfalt. Kan tänka mig att det vore skönt även på crossbana eftersom hojen blir lite mjukare och stabilare. Inte lika markant skillnad på crossbana som supermotobanan pga underlaget men ändå nyttigt (fast kanske inte värt pengarna). På is är det störtskönt med slirkopplingen tycker jag.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

Jag har kört med slirkoppling även på crossen

Jordbana är det bra på, eftersom det är så hårt i backen och samtidigt gropar så är det svårt att slira den manuellt på kopplingen in i kurvorna.

MEN

På sandbana blir hojjen för trög. Du märker ingen skillnad in i kurvorna på en sandbana när det gäller att bakhjulet hoppar. Slirkoppingen ger minst +500 gram mer svängande massa och det gör att det går tyngre att accelerera och det blir svårare att få stopp på den. På en jordbana spelar det mindre roll för där kör man mjukare än på sandbanan.

Vore det inte för att min polare ska köra supermoto med sin CRF450 så skulle jag ha sålt min andra stm-koppling.

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Sådan skulle man vilja ha på 625:an. Kanske inte prisvärt med tanke på att jag varken tävlar eller kör så hårt att däcket ska hålla på och studsa :gnissla
Jag hade köpt den mera för showoff :D

Toro

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Hoj
Husaberg Motard o Enduro
Har letat en del och hittat en slirkoppling för rimliga pengar på
http://www.harris-performance.com/
men blir inte klok på om man ska betala 17% skatt i England eller 25% i Sverige eller tom båda?
Någon som förstår bättre eller kanske har beställt här innan och kan svar?

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC
fan vad svårt det va och hitta nått annat än ktm power part koppling. hitade ju sut kopplingen men den är ju lika dyr.

Vad har hänt på marknaden.

Vad ska man ha.
Vad kostar det.
Finns det billiga kopplingar med bra kvalitet?

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
fan vad svårt det va och hitta nått annat än ktm power part koppling. hitade ju sut kopplingen men den är ju lika dyr.

Vad har hänt på marknaden.

Vad ska man ha.
Vad kostar det.
Finns det billiga kopplingar med bra kvalitet?
Köper du Suter från deras online shop så listar den 980 CHF ~ 5650 kr. Inte farligt tycker jag. Kolla http://www.suterclutch.com/shop.html.

.

Toro

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Hoj
Husaberg Motard o Enduro
Tror inte det, se bla Marcus svar lite längre upp.

Har beställt men inte fått hem den, jag ska försöka svara när jag vet exakt slutsumma.

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC
Tror inte det, se bla Marcus svar lite längre upp.

Har beställt men inte fått hem den, jag ska försöka svara när jag vet exakt slutsumma.

ja.. gör gärna det.. värkar ju skysst annars...
Bara för säkerhets skull.. det här är koppling som kopplar ur när du motor bromsar..
så det intee så non automat kopplings skit

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
ja.. gör gärna det.. värkar ju skysst annars...
Bara för säkerhets skull.. det här är koppling som kopplar ur när du motor bromsar..
så det intee så non automat kopplings skit

En slirkoppling kör precis vad den heter vid motorbroms. Den kopplar inte ur

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S