Slopa hemläxorna för en rättvisare skola?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag skulle gärna se att typ årskurs 1-3 var helt läxfri, årskurs 4-6 hade läxläsning i skolan under dagtid...

Från högstadiet börjar ungar bli stora nog att vara på biblioteket o.s.v. även om hemmiljön är fördjävlig så däromkring kan man börja ha "vanliga läxor" även om jag även gärna ser frivillig läxläsning med stöd i skolans lokaler för de som saknar någon därhemma eller har två pundiga losers till päron.

Ja, du har nog fasen rätt, tänkte inte på tonåren fortsätter upp till och i vissa fall förbi 30-årsåldern. Obligatoriskt körkort för att få skaffa barn bör införas omedelbums.

Fan vad samhället hade varit behagligt om det bara handlade om övervintrade tonåringar till föräldrar. Andelen hem med rätt mycket mer tragedi bakom dörrarna är rätt stor och det finns många tusen barn som skulle vara rätt lyckliga om problemen begränsade sig till att päronen röker gula blend och bloggar istället för att hjälpa till med läxor..
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur jag tänkte? Jo, jag tänkte som så att det är ineffektivt att anpassa utbildningssystemet för ett litet fåtal, om alla övriga förlorar på det. Din polare måste ju vara åtminstone en på 10.000, om ens det. Det skulle isf innebära att man måste sätta in stödutbildning för de övriga 9.999 vilket skulle ju innebära enorma merkostnader, och på köpet blir snitteleven förmodligen väldigt mycket mer frustrerad pga av att han/hon inte hänger med i standardläroplanen. Trots allt är man inte, som grundskoleelev, kapabel att planera sin egen tid på samma sätt som en äldre person.

För övrigt missförstod du mig antagligen litegrann. Vad jag menar är att när man är ung så kan man inte sålla bland information man utsätts för på samma sätt som när man är äldre, vilket trots allt är ett krav när man utsätts för stora mängder information. Kan man inte värdera den så blir den värdelös och det är just att värdera som jag tror att man (bl.a.) lär sig i vår nuvarande grundskola.

Givetvis vore det bra att kunna låta begåvade elever fördjupa sig inom något ämne, så länge det inte går ut över utbildningen i stort men det är förmodligen en resursfråga, precis som det är för de elever som har inlärningsproblem. Oavsett så ser jag inte hur det hjälper skolsystemet i stort om alla ska pressa till en nivå som de flesta inte når upp till.

Alltså, i korthet: Ja, låt gärna de duktiga fördjupa sig, men gör det på ett sätt som inte försvårar för övriga elever, vilket "informationsmatning" låter att det skulle kunna göra. Men det kanske är jag som missförstår dig.

Du läser ju inte vad jag skriver.

Det handlar inte om att anpassa skolan efter eliten. Det handlar om att lägga upp det så att var och en får möjlighet att fokusera på det som den tycker är svårt.

2 medelmåttor till elever, där både kommer att gå ut med x betyg, och lägga y timmar på studier, är idag båda två garanterat ineffektiva, och förmodligen tycker båda att skolan till 80% är jäkligt trist också.

Låt då dessa två läsa några timmar matte. Den ena kommer sitta som ett frågetecken, medan den andre kommer att tycka att det var enkelt och vilja gå vidare.

Låt samma två läsa historia. Då är scenariot omvänt.

Ge då dessa två en Z timmar lång kurs i matte och historia. Och sen 3Z timmars "individuella studier". Lektionstid och undervisning som liksom idag kan vara statisk och formförberedd, men i lägre tempo för de som behöver mer hjälp. Hur var elev ska spendera sin tid bör sen avhandlas lärare, elev och föräldrar emellan.

För de som är högpresterande och förstår snabbt, kan de läsa in både historia och matte på Z-kurserna, och välja att fördjupa sig på sin "individuella tid". De skulle tom kunna läsa nästa Z-kurs för att börja tafsa på nästa steg och ex. läsa med äldre elever. På så sätt skulle förmodligen äldre elever också läsa om tidigare kurser de haft svårt för (precis som på uni där många sistaårs-studenter läser in grundkurser de missat under de första året/åren.)

Ett sådant upplägg skulle inte ens behöva kosta mkt mer än idag då tiden skulle spenderas mer effektivt och samma resultat skulle kunna uppnås på färre antal total-timmar.

Resultat: Mer lärartätt, mer engagerade elever -> högre resultat i grundskolan.


Jag är ju knappast ensam om att ha sumpat både grundskola och gymnasie pga stelbenheten och att jag blev drabbad av grav tristess.

Och ärligt talat är jag precis likadan idag som då. Långrandiga föreläsningar får mig att somna, med resultatet att jag måste lägga ännu mer tid på att läsa in allt sen för att jag inte orkar lyssna.

I grund och botten misstror vi ungdomarna, och idiotförklarar dem till viss del. En 10-åring som har lätt för matte tycker inte att det är kul, en annan som fasineras av historia får heller inte ut något av lektionerna. Låt dem då lägga energin på det som är svårt så att de kan få ett intresse för det också.

En naturlig funktion i oss är att vi intresseras av det vi förstår. Lär man sig om vin kommer det bli godare och roligt att läsa böcker om, lär man sig om fjärilar så är säkert det kul också :)va).
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Lärare som inspirerar o kan få elever att tycka det är roligt att lära sej
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hade man en bra skola så skulle hemläxor inte behövas i den utsträckning det verkar användas idag. Alla individer är olika men med tanke på att vi lägger enorma pengar på att hjälpa omvärlden istället för vår egna framtid så kommer vi aldrig kunna behandla dem som egna individer.
Halvera dessutom summan från staten till vår utomordentliga kriminalvård som inte verkar hjälpa mycket än då och lägg det på skolan. Den andra hälften lägger vi på gamlingarna och vill fångarna ha en dräglig tillvaro så får de jobba för det.
Gulag ftw!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du läser ju inte vad jag skriver.

....

En naturlig funktion i oss är att vi intresseras av det vi förstår. Lär man sig om vin kommer det bli godare och roligt att läsa böcker om, lär man sig om fjärilar så är säkert det kul också :)va).

Jo, jag läser vad du skriver, men jag tror alltså som jag skrev i mitt föregående inlägg att de flesta i grundskoleåldern inte är kapabla att lägga upp sin tid på det sätt du föreslår, och anledningen till att det inte finns möjlighet för de som faktiskt kan det är en resursfråga, de kostar för mycket i förhållande till vad man får ut i samhällsnytta av det. Men jag anar att du inte håller med :)
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
jag tycker faktiskt det är rätt att slopa läxor. okej om man inte hunnit klart med arbetet som man ska göra men annars blir det bara drygt. däremot borde de definitivt sätta ribban högre. i 9an satte de ribban högt, då tyckte man de va skitjobbigt men de va mkt bättre än vad man har nu. matten är på lågstadienivå, engelskaläraren snackar svengelska kraven på arbetena är under all kritik.

Sätt ribban högre och skippa läxor :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo, jag läser vad du skriver, men jag tror alltså som jag skrev i mitt föregående inlägg att de flesta i grundskoleåldern inte är kapabla att lägga upp sin tid på det sätt du föreslår, och anledningen till att det inte finns möjlighet för de som faktiskt kan det är en resursfråga, de kostar för mycket i förhållande till vad man får ut i samhällsnytta av det. Men jag anar att du inte håller med :)

Om man ska prata ekonomi så råder nog inga tvivel bland de som räknat på det att det skulle vara lönsamt.

Problemet är (och kul att du tar upp det för jag har idag suttit på en föreläsning i Ekonomisk Politik där dagens ämne var just "samhällsekonomisk analys som beslutsunderlag" och hur politiker av olika skäl alltför ofta skiter fullständigt i att ekonomkåren är rörande ense om att något är oförsvarbart) att det inte spelar nån roll.

Men nej, jag tror inte att det skulle bli så mkt dyrare. Med elever som får fokusera på saker de inte är urless på blir både de och lärarna mer effektiva. Färre timmar per år läggs på att få tyst på klassen och på lång sikt blir förmodligen fler "accepterade" i samhället istället för att kränga ganja i centrum och sluta som interner på Hall.

Med perspektivet samhällsekonomisk analys ska det också tas hänsyn till att en mer effektiv skola skulle leda till en mer kompetent befolkning, i vår moderna globaliserade värld komparativa fördelar på fler marknader och bättre terms of trade.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Frågan är dock.. OM vi nu går in på det. Inte vilken ekonomisk nytta det gör. Utan om det är genomförbart och vad det skulle ge eleverna?

Ett mot-argument jag direkt kommer på är alla de (för det är nog en ansenlig del) som överhuvudtaget inte bryr sig om skolan. Som av olika anledningar förmodligen aldrig skulle göra det utifrån något skolan självt kan bidra med heller.

De flesta är nog dock rätt villiga att lära sig saker i skolan, få bra betyg och satsa på att som "stora" få bra jobb. Ganska få 13-åringar vill nog på allvar hellre jobba på Coop än som arkitekter eller jurister. Då är det fråga om att de får lära sig kämpa, något som verkar tabu för allt vänsterpack som yttrar sig i skolpolitiska frågor.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kul btw det här med samhällsekonomisk analys. På föreläsningen idag togs ett exempel upp där en utredning beställts för att utröna effekten av införandet friskolor. När de visade sig att kommunala skolor, i friskoletäta kommuner var mer effektiva både ekonomiskt och i snittbetyg mätt. Jämfört med kommunala skolor i mindre friskoletäta kommuner (eller samma kommuner innan införandet av friskolor).

Det intressanta är att utredning tystades ned och inte ens fick publiceras när resultatet stod klart och presenterades. :glömdet

Vad säger det om politikers vilja att effektivisera?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Två saker är iaf säkra. Statusen måste upp på läraryrket, och bort med sunkiga batikhäxor från läraryrket.

Under hela min grundskola+gymnasie så kan jag med handen på hjärtat säga att jag haft max 2 lärare som jag skulle ha anställt i min egen skola idag. Resten var bara människor som brunnit ut för längesen och bara jobbar kvar för att de inte kan nåt annat.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Två saker är iaf säkra. Statusen måste upp på läraryrket, och bort med sunkiga batikhäxor från läraryrket.

Under hela min grundskola+gymnasie så kan jag med handen på hjärtat säga att jag haft max 2 lärare som jag skulle ha anställt i min egen skola idag. Resten var bara människor som brunnit ut för längesen och bara jobbar kvar för att de inte kan nåt annat.


Den statusen kommer inte ändras så länge utbildningen är som den är.

Jag känner ett antal ny-exade och ett antal lärarstudenter. 75% av dem tillhör de 30% sämst "bemedlade", och har i praktiken valt att bli lärare för att de får sommarlov och att utbildningen inte är så jobbig.

Och de med lite brains som jag faktiskt gärna ser som lärare i mina barns skola, tvekar inte ens sekund att säga att det är en pinsam utbildning som i praktiken vem som helst skulle klara av utan någon vidare insats.

Ska det vara så? Ska läraryrket vara för medelmåttor utan ambitioner med drömmar om 10-veckorssemester?


Ställ lite krav för fan. Låt folk bli stolta över att de får sin examen, ge inte bara bort dem!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Mest upprörande är att vänsterpartisten utgår från att det är pappa som är civilingenjör. Sett ur ett genus-mumbo-perspektiv är det sexistiskt och patriarkat-normativt då det lika gärna kan vara mamman som är civing :mad:

Mer seriöst så tillhörde jag "problemeleverna" (jo, nån lärare beskrev oss just så) som hade lätt för matte och ständigt låg långt före och var mestadels uttråkad. Har full förståelse för att läraren tid ska prioritera dom som hade det svårt för matten men dom fick inte ens ge oss mer avancerade böcker då det på något sätt var orättvist mot dom andra barnen om vi fick för stort försprång. Svensk flumskola i ett nötskal... :D
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
SH är konstig!:confused:
Alla propagerar för att vi ska ha en bättre skola, vilket på något vis kan tolkas som att kunskap är viktigt.
Men i debatter på SH så är kunskap sällan ett krav, då fungerar gissningar, känslotänkande och "egen erfarenhet" hur bra som helst. Forskning är något som nördar som aldrig lämnar sitt kontor sysslar med och har inget med verkligheten att göra.

Dessutom är det så att de flesta av oss tillhör "den grå massan av medemåttor".
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Och ärligt talat är jag precis likadan idag som då. Långrandiga föreläsningar får mig att somna, med resultatet att jag måste lägga ännu mer tid på att läsa in allt sen för att jag inte orkar lyssna.
Och jag var/är likadan, men nu står jag själv och söver studenter med långrandiga föreläsningar. Nästan så jag somnar själv ibland. :)

Jag är rent spontant emot vänsterns lösning på alla orättvisor; "om inte alla får så ska ingen få". Frågan om läxläsning och betygsättning i grundskolan är dock rätt knepig och det finns nog ingen universallösning som passar alla, men i grunden är det nog mest samhällsekonomiskt riktigt att utmana istället för att barnsäkra undervisningen. Jag önskar iallafall att någon hade utmanat mig istället för att klappa mig på huvudet och säga att jag hade "potential". Tog inte hem en enda läxbok i hela grundskolan men klarade mig ändå, problemen kom på gymnasiet när det blev lite mer motstånd och jag helt saknade studievana. Studierna hade gått så mycket smidigare om man haft det med sig från grundskolan.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
SH är konstig!:confused:
Alla propagerar för att vi ska ha en bättre skola, vilket på något vis kan tolkas som att kunskap är viktigt.
Men i debatter på SH så är kunskap sällan ett krav, då fungerar gissningar, känslotänkande och "egen erfarenhet" hur bra som helst. Forskning är något som nördar som aldrig lämnar sitt kontor sysslar med och har inget med verkligheten att göra.

Dessutom är det så att de flesta av oss tillhör "den grå massan av medemåttor".


Ibland undrar jag hur du orkar lyfta undan stenen på mornarna...
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Då jag bor i Upplands-bro som har infört läxfri skola kan man ju undra hur dessa barn klarar nationella prov även om det är lite tidigt. Det är väl först på högstadiet. Funkar det och de är grymma pedagogiska lärare så är väl det bra. Men själv hade jag svårt och fick hjälp hemma. Har väldigt svårt att se att någon lärare skulle hunnit med mig utan läxor. Det är snarare pga alla läxor man har tagit sig en fil. kand än undervisningen.

Vissa barn har svårt att förstå vissa logiska samband. Även glossor är ett bra exempel många barn lär sig glossorna i ordning. Sen när man kastar om dem kan de inte. Hur skall de säkerhetsställas utan läxor?
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10

Jo men den svara inte på hur studiegårdarna ser att eleverna lär sig tillräckligt mycket i förhållande till riksnivå.

Minns när jag började gymnasiet man kunde bara kolla på provresultaten för att se vem som kom från vilken grundskola. En elev från min klass som var sämre än medel var en bra bit över medel i den andra skolan.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jo men den svara inte på hur studiegårdarna ser att eleverna lär sig tillräckligt mycket i förhållande till riksnivå.

Jag undrar varför så många verkar anse att läxor är ett självändamål. Det finns inget i läroplanen som "tvingar" skolor att dela ut läxor så vitt jag vet så om en skola väljer att ersätta skolorna med andra former av mer individanpassade studieformer utanför den schemalagda lektionstiden så är väl det inget konstigt egentligen.
Själv skulle jag ogilla tanken på att lämna jobbet och veta att jag måste jobba hemma i soffan nån timme varje kväll då jag hellre ser till att få allt gjort under arbetsdagen.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Egentligen är det ju inte så konstigt att det går åt helvete med den svenska skolan. Först och främst så ska man prångla på eleverna saker som de inte är intresserade av, sen tog man bort piskan genom att bakbinda lärarna och inte ens låta dem uppehålla sin egen auktoritet. Inte nog med det så tog man bort moroten oxå i ett samhälle där det knappt finns jobb och de som har pengar är antingen rövhål eller kriminella, inte helt sällan både och.

Dreggel gratistips till skolministern:
1. Höj lärarlöner och skärp till lärarhögskolan = högre status
2. Sparka ut alla gamla sunklärare som inte vet hur man lär ut, och anställ BRA lärare.
3. Låt lärarna dela ut knogmackor när så krävs.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag undrar varför så många verkar anse att läxor är ett självändamål. Det finns inget i läroplanen som "tvingar" skolor att dela ut läxor så vitt jag vet så om en skola väljer att ersätta skolorna med andra former av mer individanpassade studieformer utanför den schemalagda lektionstiden så är väl det inget konstigt egentligen.
Själv skulle jag ogilla tanken på att lämna jobbet och veta att jag måste jobba hemma i soffan nån timme varje kväll då jag hellre ser till att få allt gjort under arbetsdagen.

På jobbet ska vi leverera resultat om du inte är statligt anställd :D
Leverar du och företaget tjänar pengar så behöver inte jobbet följa med hem. Går det dåligt och företaget förlorar pengar måste man jobba hårdare eller så förlorar man jobbet.

Jag tycker det är bra om inte läxor behövs men eleverna är där för att lära sig inte att prestera resultat. Därför måste de särkerhetsställas att de lär sig. Detta tror jag görs bäst med engagerade föräldrar.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top