Slut på RR i Linköping?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Kan jag köra i Classic racing med min 93:ans SBK?

Den är nog lite för ny. Men om inte alltför lång tid skulle jag tro.
GSXR1100R har dock passerat sin bäst före tid sen länge, så han är inkvalad i classic sen länge :tungan
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
Den är nog lite för ny. Men om inte alltför lång tid skulle jag tro.
GSXR1100R har dock passerat sin bäst före tid sen länge, så han är inkvalad i classic sen länge :tungan
Var går åldersgränsen på hojen, hade varit kul att köra mot gubbsen.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
GSXR1100R skrev:
Kan jag köra i Classic racing med min 93:ans SBK?


87:eek:r är nog det nyaste du kan köra med. Kanske 88:eek:r om modellen ser likadan ut som en 87:a eller hur det nu är? Så din är lite för ny ännu! :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Axxexs skrev:
87:eek:r är nog det nyaste du kan köra med. Kanske 88:eek:r om modellen ser likadan ut som en 87:a eller hur det nu är? Så din är lite för ny ännu! :)
Saxat från LMS: KLASSER Klass 1 årsmodell t o m. 1947, Klass 2 B 50 cc, Klass 2 175 cc, Klass 3 250 cc, Klass 4 350 cc, Klass 5 500 cc, Klass 6 750 cc, Klass 7 A + B Period 3 t o m 1979 A och B, 7C ”Formula 80 – 87” och Klass 8 A+B MCS A och B, ingående i U.E.M. Euro Vintage Cup, Nordic Classic Cup och Exel Classic Racing Cup. Dessutom körs Super Mono, ingående i Euro Super Mono Cup och NSA Super Mono Cup samt 1 Öppen Parad årsmodell t.o.m. -83.

Min Gixxer är från 90 och Missilen är en 93:a, nästan nya hojar i dessa samanhang.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Kalla det vad du vill. Jag gillade inte den uppgivna/nattsvarta tonen i brevet. Antingen hanterar man sitt uppdrag efter bästa förmåga och i medlemmarnas intresse eller så avbryter man sitt engagemang. Att polarisera medlemmarna och de som arbetar aktivt lär inte skapa en lösning.
Han har väl knappast "polariserat" utan bara sagt att om inte fler medlemmar hjälper till så blir det inte lika många träningstillfällen kvar eftersom de som ställer upp inte orkar mer.
Med tanke på de flesta medlemmars intresse i föreningen så tycker jag att de som engagerar sig gör ett grymt jobb. Vi andra medlemmar som sitter å våra arslen och tycker det är skit att inte fler gör något för att vi ska kuna köra borde skämmas.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Sådana som jag är en del av problemet, inte hela problemet men en del av det. Stockholm har inget vettigt klubbalternativ för RR-förare eftersom det inte finns någon bana här. Västra MK drev väl Midlanda någon gång runt sekelskiftet innan den konkade men det kändes inte helt naturligt att åka till Härnösand varje gång man skulle träna. På sätt och vis parasiterar vi Stockholmare på LMS. Lokala förare drar merparten av lasset. De förväntas hjälpa till därför att de bor så nära medan vi glada stockholmare bara kommer och kör och det gör vi lika billigt som de lokala förarna. Detta är dock bara en del av problemet eftersom problemet med bristen på idéell arbetskraft skulle varit det samma med eller utan parasiterande stockholmare. Dock hade det kanske känts mer rättvist för de lokala förarna om de jobbat för sig själva istället att jobba för andra. Kanske hade det känts mer naturligt för de lokala förarna att ställa upp om de visste att de gjorde det för varandra? Jag tror det.

Att hålla på och bränna idéella resurser är mycket dumt, de är svåra att ersätta. En grundförutsättning för att få idéellt arbete att fungera är rättvisa eller belöning. Även en idéell arbetare kommer i slutändan tröttna om den bara få ge utan att få något tillbaka. Antingen måste bördan fördelas jämt eller så måste arbetet belönas. Att belöna är ett ganska enkelt sätt att lösa problemet på. Att jämt fördela bördan är svårare men det tycker jag ändå är att föredra då man får medlemmar som deltar och känner sig engagerade.

Mitt drömscenario att att rr-sektionen till nästa säsnong kräver att samtliga medlemmar innehar funktionärslicens och att de ställer upp på en tisdagsträning, de som inte ställer upp får betala en extra avgift, säg 500 kr. På så vis kan de som verkligen inte kan eller vill ställa upp välja att göra så med gott samvete, då det står någon annan där som får betalt för det.

Dock skullle detta kräva att man höjde träningsavgiften för ickemedlemmar då de annars skulle bli vinnarna, de som bara betalar och drar.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Teddy skrev:
Sådana som jag är en del av problemet, inte hela problemet men en del av det. Stockholm har inget vettigt klubbalternativ för RR-förare eftersom det inte finns någon bana här. Västra MK drev väl Midlanda någon gång runt sekelskiftet innan den konkade men det kändes inte helt naturligt att åka till Härnösand varje gång man skulle träna. På sätt och vis parasiterar vi Stockholmare på LMS. Lokala förare drar merparten av lasset. De förväntas hjälpa till därför att de bor så nära medan vi glada stockholmare bara kommer och kör och det gör vi lika billigt som de lokala förarna. Detta är dock bara en del av problemet eftersom problemet med bristen på idéell arbetskraft skulle varit det samma med eller utan parasiterande stockholmare. Dock hade det kanske känts mer rättvist för de lokala förarna om de jobbat för sig själva istället att jobba för andra. Kanske hade det känts mer naturligt för de lokala förarna att ställa upp om de visste att de gjorde det för varandra? Jag tror det.

Att hålla på och bränna idéella resurser är mycket dumt, de är svåra att ersätta. En grundförutsättning för att få idéellt arbete att fungera är rättvisa eller belöning. Även en idéell arbetare kommer i slutändan tröttna om den bara få ge utan att få något tillbaka. Antingen måste bördan fördelas jämt eller så måste arbetet belönas. Att belöna är ett ganska enkelt sätt att lösa problemet på. Att jämt fördela bördan är svårare men det tycker jag ändå är att föredra då man får medlemmar som deltar och känner sig engagerade.

Mitt drömscenario att att rr-sektionen till nästa säsnong kräver att samtliga medlemmar innehar funktionärslicens och att de ställer upp på en tisdagsträning, de som inte ställer upp får betala en extra avgift, säg 500 kr. På så vis kan de som verkligen inte kan eller vill ställa upp välja att göra så med gott samvete, då det står någon annan där som får betalt för det.

Dock skullle detta kräva att man höjde träningsavgiften för ickemedlemmar då de annars skulle bli vinnarna, de som bara betalar och drar.

När jag för många år sedan åkte cross fanns det ett ganska enkelt system i klubben. Varje säsong var man tvungen att medverka vid 2 tillfällen eller så fick man en straffavgift som var lika stor som årsavgiften.

Man kunde själv välja vid vilka tillfällen och skrev upp sig på en lista, först att välja hade störst utbud. Man kunde hjälpa till vid tävling som funkis, eller hjälpa till på någon av städdagarna. Fungerade då ganska bra.
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Axxexs skrev:
87:eek:r är nog det nyaste du kan köra med. Kanske 88:eek:r om modellen ser likadan ut som en 87:a eller hur det nu är? Så din är lite för ny ännu! :)

Lars sandberg körde med min ex honda rs 250 91 a: sist på knutstorp
tydligen går det om cykeln annses vara en konstruktion från en vm cykel från årsmodel 1988
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Rolle Rotax skrev:
När jag för många år sedan åkte cross fanns det ett ganska enkelt system i klubben. Varje säsong var man tvungen att medverka vid 2 tillfällen eller så fick man en straffavgift som var lika stor som årsavgiften.

Man kunde själv välja vid vilka tillfällen och skrev upp sig på en lista, först att välja hade störst utbud. Man kunde hjälpa till vid tävling som funkis, eller hjälpa till på någon av städdagarna. Fungerade då ganska bra.


Enkel och bra lösning. :tummenupp :tummenupp
Borde kunna funka för oss också.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nyteknik skrev:
"Tyvärr har förarna, sportens utövare inte fattat..."

"Idag var sista gången jag ansvarade för en RR-träning, nästa vecka saknar vi ansvarig och således är träningen inställd."

"I stället för att hjälpa till i hemmaklubben tar man för givet...

"Till och med i golfklubbarna...hjälps medlemmarna åt..."


Vilken svartsynt och uppgiven ton!

Om klubben/sektionen har fått så många nya medlemmar borde det vara en enkel uppgift för dess företrädare att organisera dessa så att antalet funktionärer är tillräckligt vid träningar och tävlingar. Att plötsligt ställa in de viktiga tisdagsträningarna med förklaringen att "vi saknar ansvariga" tycker jag mest verkar vittna om dålig planering från klubben.

Både jag och alla andra medlemmar som bor runt Stockholm har ca 50 mil att köra för att komma till och från Sviestad. Bensinkostnaden för en sådan resa är drygt 500 kr och det är inte svårt att förstå att det i kombination med att vara ledig från arbetet en hel dag kommer göra det svårt att engagera Stockholmmedlemmar i ideelt arbete.

Kan man inte tänka sig att de medlemmar som ställer som funktionärer vid ett minimum av tillfällen får en reducerad årsavgift? De som inte har möjlighet eller vilja att göra detta får betala mer.

Jag undrar: var är klubbens egna förslag och idéer för att lösa problemet?

Vilken dryg och nedlåtande ton!

Att kasta skit på en styrelse som jobbar hårdare än nån annan klubbstyrelse i roadracingsverige är lågt. Engarera dej i din klubb istället för att klaga på styrelsen. De (styrelsen) är valda av medlemmarna, men de är inte medlemmarnas slavar.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Mad Moose skrev:
Jag tror det krävs ett nytt tänk från alla som är medlem LMS. Det går inte att säga att man kanske hjälper till. Hjälper vem då??
Eftersom LMS är en klubb som bygger på att medlemmar arbetar ideellt handlar det inte om att man hjälper någon utan att det finns ett antal uppgifter som måste lösas/utföras för att kunna ha verksamheten överhuvudtaget.
Alltså vill man köra så får man i fortsättningen antagligen räkna med att en del av träningen handlar om att kanske vara flaggvakt något pass eller göra saker före och efter träningen. Vi bör inse att LMS drivs inte av sig självt. Jag har själv försökt att vara där så mycket jag har råd och tid till, senast åkte jag o Marie ner till Motardracet och var funkisar. Eftersom det finns funkisar när jag tävlar kändes det både kul och ett sätt att ge tillbaka.
Om fler kan inse detta kommer nog träningarna framöver inte vara ett problem. Vi är tillräkligt många för att få det att flyta.

Måste ge er en eloge för det! Det var helt underbart av er att åka så långt för det, och som funktionärsansvarig på supermotardtävlingarna, tja, det är fan inte lätt att få det att gå ihop. Precis på gränsen att vi är så många att det ens blir någon tävling. (Finns ju faktiskt regler för hur många man ska vara runt banan....) Men supertack till er!


Och till en del som gnäller; det är inte svårt att förstå att man kanske blir utarbetad. Själv har jag jobb, periodvis halvtid, skola och pojkvän, håller på att t MC-kort och ÄNDÅ hänger jag ute på Sviestad och fixar med en det ena, än det andra. Man kan inte fixa allt, och det börjar jag också fatta, så den här veckan har jag inte flaggat något. Då finns det INGEN runt banan.

Det handlar inte om att hitta NÅGON som kan ta HW:s plats, det handlar om att hitta ETT GÄNG med folk som kan hjälpas åt!
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
En tanke från mig och Lillan är om alla förare kunde ta med sig en funktionär till träningarna. En polare som är intresserad av RR, flickvän/sambo/pojkvän, förälder, kusin, whatever.
De som inte gör det betalar ganska mycket mera i träningsvagift än de som gör det... Visar sig snart i racebudgeten, skulle jag tro, även om det bara rör sig om någon hundralapp eller ett par per gång. :va
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag är en slö jävel, jag har medverkat till detta. Jag skulle ta ett pass i sommar men vet inte om det blev så??? Men det är dags för förändring nu. Vi kan inte göra som vi gjort, åka dit och förvänta oss att det ska va någon där. Jag har dock varit flaggvakt åt supermotard nissarna så jag har gjort nått(försöker rättfärdiga mitt betende). Ni från Tokholm om ni inte ställer upp och offrar era surt förvärvade pengar till soppa, kanske det inte blir någon träning alls. Kan ni inte gå ihopp och sammåka ner?

Som jag ser det är det enklaste, att helt enkelt att lotta ut passen som inte fylls. Sen är det upp till var och en att ordna ledigt eller byta. Ställer vi inte själva upp, kan vi inte räkna med att andra gör det.


björn
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hoppas det ordnar sig med personalbristen. Roligaste banan jag har kört på i hela Sverige, med den trevligaste staffen och den bästa stämningen! :D












(har iofs inte kört nån annan bana)





(iofs Gelleråsen, SMC broms & kurvkurs)





Håller på hårda HW!!!!!!
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
LMS, HW, Syss, styret och en massa annat löst folk gör ett jäkla bra jobb och sliter som små grisar.

Bara för att späda på det att vi stockholmare är dryga jäklar som bara parasiterar så tänkte vi dyka ner ett gäng på minst 3, troligen 7 personer under SM-deltävlingen. Lovar att det är några års erfarenhet av att plocka hojar som ska med...

När är B-tävlingen?
 

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
crf 450
Min uppfattning är den att det är bara att glömma "var redo/alltidredlös :hihi " scoutsnacket.. ideella aktiva funktionärer i dussin för att genomföra en R-tävling med kvalite´. Det är helt förlegat att försöka genomföra ett så pass stort arrangemang utan att avlöna folk! Svensk jante + grundinställningen bland berörda är helt fel när det gnälls på höga startavgifter(1500.-ca) osv.
DET KOSTAR! SÅ DET ÄR BARA ATT BETALA! men.. att avkräva de aktiva(förarna+mek.mm) de stora summorna är helt fel väg att gå. Man måste kommersialisera hela arr. så att tunga sponsorer hakar på. För det krävs kunnigt folk, proffs på media/exponering .. inte en ordförande i en motorklubb som sitter på sin fritid o funderar på hur hon ska göra eller nån annan i berörd klubb! Deras ansvar ligger på klubbnivå! Inte ute i etern..
Alla vet väl vilken ramsne tillvaro det var i svensk RR innan STCC/synsam drogs igång med johan Thorén som fronfigur?

Så vare med det.

Mina 50 öre
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top