Sluta gömma er bakom slöjan!

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Syftar du på detta?

Jag är f.ö. rätt säker på att du är betydligt mer lättkränkt än de du spyr galla över.

Jo fast de vi får är 100% seriösa och det har säkert lagts massa pengar på att utforma det 100%PK.

Kan ju säga så mycket att om jag o tjejen hade åkt till Saudi eller annat land med myspys regler så hade hon inte fått gå klädd som hemma för att de inte passar normen, men här ska det vara en rättighet att klä sig som man vill.

Att gå klädd så tillhör varken min tro eller kultur så varför ska jag vara så öppen o välkomnande när de inte är det när jag åker till dem?

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Tror ni det är okej om jag går runt med rånarluva dygnet runt bland folk, i affärer, på jobbet, på banken osv ?

Finns det inte en lag i Sverige också som säger att man inte får maskera sig, just pga av att man ska kunna identifiera personer ?
Nu säger ju skolan att man inte ska få bära det, det är väl bara att ta av slöjan. Speciellt då dom säger att islam inte kräver att man döljer ansiktet.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kan ju säga så mycket att om jag o tjejen hade åkt till Saudi eller annat land med myspys regler så hade hon inte fått gå klädd som hemma för att de inte passar normen, men här ska det vara en rättighet att klä sig som man vill.

Nej, men så utger sig inte Saudi för att ha vare sig demokrati eller religionsfrihet. Det som är kul är att du å ena sidan spyr galla över hur inskränkta dessa mörker-länder är samtidigt som du å andra sidan mer än gärna går in och leker smakpolis och skall bestämma och begränsa vad andra får och inte får ha på sig....

Att gå klädd så tillhör varken min tro eller kultur så varför ska jag vara så öppen o välkomnande när de inte är det när jag åker till dem?

Därför att vi i Sverige, till skillnad från Saudi, har religionsfrihet och att en av grundpelarna i vår kultur är just tolerans och rättigheten att själva bestämma vad vi har på oss oavsett om det är tält, tuppkam eller bomberjacka.

På vilket sätt inskränker någon annans kläder dig i ditt liv?

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ogillar människor som inte tycker och tänker som mig så jag tycker det är rätt, förbjud dem :mad: Eller var det bara slöjan som skulle förbjudas? Jaja, det får duga det med men bara de förbjuder NÅGOT åtminstone!!11

Därför att vi i Sverige, till skillnad från Saudi, har religionsfrihet och att en av grundpelarna i vår kultur är just tolerans och rättigheten att själva bestämma vad vi har på oss oavsett om det är tält, tuppkam eller bomberjacka.

På vilket sätt inskränker någon annans kläder dig i ditt liv?

Du får det att låta som att vi är öppensinnade och toleranta mot andra människor, kan det verkligen stämma? Är det därför jag känner mig så malplacerad ibland, som ett geni bland ett gäng med downs syndrom typ.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Finns det inte en lag i Sverige också som säger att man inte får maskera sig, just pga av att man ska kunna identifiera personer ?

Nej, däremot har man försökt införa den typen av begränsningar.

Privata näringsidkare kan däremot till viss del styra vem de släpper in på sina verksamheter baserat på klädregler. En krog kan förbjuda shorts och en bensinmack kan förbjuda att man bär hjälm i butiken...

Däremot finns ingen lag i sverige som inskränker din rätt att klä dig som du vill om man gör undantag för att klä av sig så man väcker anstöt....

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8

jojye,

• vad i korvis text, är det du inte förstår?

• vad ska du i saudi att göra?

• om du nu ändå skulle, mot all förmodan, ha ett argument att åka dit med din tjej, hur lång tid dröjer det tills du konverterar till islam?

• när du senare konverterat till islam, vad för typ av burka skulle du vilja att din tjej går klädd i hemma i sverige?

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Någon som funderat på om det skulle gå att göra samma sak i deras forna hemland?Tex het blondin i bikini som tager emot deras barn och fäder! Skulle de acceptera ett sådant tilltag? Fri religions utövning som ursäkt skulle nog inte duga där misstänker jag.Ställ den frågan till burka ivraren! Skulle tro att det blir tyst under tyget en stund.Provokationer som detta är ganska onödigt och skulle det visa sig att denna kvinna är en flykting så upplever jag det ännu dummare! Frankrikes president lade fram det som det är... I fransk skola i frankrike bär man inte slöja och kom ihåg....vi tvingar ingen att vara fransman:tummenupp Ganska tyst om slöjans vara eller icke vara numera i frankrike:D

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
jojye,

• vad i korvis text, är det du inte förstår?

Varför man ska acceptera Burka men inte keps

• vad ska du i saudi att göra?
Solsemester !!! DUH!!!

• om du nu ändå skulle, mot all förmodan, ha ett argument att åka dit med din tjej, hur lång tid dröjer det tills du konverterar till islam?

Beror ju på, gillar inte brudar som är hårigare än mig! Samt att jag inte får dricka sprit är ju ännu en nackdel sen att jag måste be 5ggr om dagen är ju aningen jobbigt. Måste jag gå med jihad? Och om jag nu måste det, Måste jag få 72 oskulder, jag skulle föredra 72 slampiga brudar som vet vad de pysslar med och på det vart står det att det är brudar? Och att de är snygga? Och att de är mindre håriga än mig?
Finns ju självklart fördelar också! Menar jag får prylar upp bruden när jag vill!!!! ha flera fruar!!! Bestämma och få det på mitt sätt precis när jag vill och om jag flyttar till sverige får jag ställa massa krav på myndigheter som andra inte får!

OCH OCH! skrika "VEM VAR DET SOM KASTA" I parken när jag vill!

• när du senare konverterat till islam, vad för typ av burka skulle du vilja att din tjej går klädd i hemma i sverige?

Gärna något sexig som visar tårna!

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Man undrar om det är godkänt att sitta med en sån där luva över facet när man kör förbi en fartkamera med för hög hastighet. :rolleyes:

Hur bestämmer dom då?? Eller kör inte muslimska kvinnor bil överhuvudtaget? :va

Eller får vem som helst dra på sig en luva om man inte vill bli igenkänd av en manlig polis/man överhuvudtaget.

Är det OK ibland...men inte alltid?? Ska vi göra skillnad på folk och folk...och till vems favör.??

//M

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Någon som funderat på om det skulle gå att göra samma sak i deras forna hemland?

Åker jag till Saudi så gör jag det med vetskap att det är ett land som SAKNAR yttrandefrihet och som SAKNAR demokrati och som SAKNAR religionsfrihet.

Alltså skulle jag inte bli förvånad om jag inte får säga samma saker som jag får i ett land som faktiskt HAR yttrandefrihet.

Jag skulle heller inte bli förvånad om jag inte fick rösta på vem jag ville som jag får i ett land som har demokrati.

Jag skulle heller inte bli förvånad om jag inte kan bryta mot religiösa förordningar eller bära valfria religiösa symboler som jag kan göra i ett land MED religionsfrihet.

Man undrar om det är godkänt att sitta med en sån där luva över facet när man kör förbi en fartkamera med för hög hastighet. :rolleyes:

Du får åka förbi med tomtemask så varför skulle tält vara förbjudet?!

Edit:
En f.ö. rolig bild :)

Bifogat

• burka.gif
    burka.gif
    32.8 KB · Visningar: 68
Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Åker jag till Saudi så gör jag det med vetskap att det är ett land som SAKNAR yttrandefrihet och som SAKNAR demokrati och som SAKNAR religionsfrihet.

Alltså skulle jag inte bli förvånad om jag inte får säga samma saker som jag får i ett land som faktiskt HAR yttrandefrihet.

Jag skulle heller inte bli förvånad om jag inte fick rösta på vem jag ville som jag får i ett land som har demokrati.

Jag skulle heller inte bli förvånad om jag inte kan bryta mot religiösa förordningar eller bära valfria religiösa symboler som jag kan göra i ett land MED religionsfrihet.

Sant så sant! Konstigt att frankrike som också är en demokrati med yttrandefrihet kan hanskas med dessa "bekymmer".Frihet kommer även med skylldigheter så det är nog ändå svensk politik som skall styra inte en islam trogen kvinna! Hatten av för hennes övertygelse men den ska inte få plats i svensk skola tycker jag!!!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Däremot finns ingen lag i sverige som inskränker din rätt att klä dig som du vill om man gör undantag för att klä av sig så man väcker anstöt....

Lite lustigt att det är förbjudet att klä av sig så att det väcker anstöt, men det är fullt lagligt, och dessutom duktigt påhejat av vissa, att klä PÅ sig så det väcker anstöt.

Kan vi inte vara överens om att anstöt är nyckelordet och att det bör undvikas? :)

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har jobbat i Saudi, det lustiga va att på planet dit såg man nästan bara folk med vanliga kläder, innan landning så smet tanterna in på muggen och ut kom det Mumintroll.

Saudi har bra mat och så men man har inte speciellt många rättigheter där som gästarbetare, man får helt enkelt anpassa sig till deras system.

Offentliga bestraffningar på torget med allt från stympning till the full monty tillämpas om man döms för hårdare brott.

Sverige är rätt ok ibland...

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Vänta tills den dagen man blir stannad av en förbannad och framfusig polis (som vill slita ut en ur bilen! genom fönsterrutan) i den utstyrseln, för att man har kört "för fort" eller så...Den dagen kommer jag åka in för "våld mot tjänsteman", rent instinktivt kommer jag tro att det är ett rån som pågår, och då finns det inte längre några spärrar.

Sådana "lakan" kan man hänga upp i träd i skogen, eller bara ställa en sådant stylad människa där, på hundarnas mentaltester. En i mitt hus ger var och varannan dag som jag spriger på honom/henne? bevis på att jag har en arbetsduglig hund med bra drifter (Dådkraft, Försvarslust, Skärpa mm..) :rofl

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sant så sant! Konstigt att frankrike som också är en demokrati med yttrandefrihet kan hanskas med dessa "bekymmer".Frihet kommer även med skylldigheter så det är nog ändå svensk politik som skall styra inte en islam trogen kvinna! Hatten av för hennes övertygelse men den ska inte få plats i svensk skola tycker jag!!!

Nu ska vi inte blanda äpplen med päron. I Frankrike har man förbjudit slöja i skolan. Att förbjuda vissa kläder för vissa yrken har jag inga som helst problem med. Jag anser inte att man skall utbilda iklädd tält eller att man skall rökdyka som brandman med knälångt hår med turban... Att således förbjuda vissa kläder vid viss yrkesutövning har jag inga som helst problem med....

Det jag däremot ställer mig så jäkla frågande emot är SH-pöbelns vilja att leka smakpolis och reglera och begränsa det folk får ha på sig över lag..

... att klä PÅ sig så det väcker anstöt.

För att vara någon som ALLTID spyr galla över hur lättkränkta folk är måste jag säga att du är ofattbart lättkränkt och känslig om du orkar bli så upprörd över att någon väljer att klä sig i tält.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vänta tills den dagen man blir stannad av en förbannad och framfusig polis (som vill slita ut en ur bilen! genom fönsterrutan) i den utstyrseln, för att man har kört "för fort" eller så...Den dagen kommer jag åka in för "våld mot tjänsteman", rent instinktivt kommer jag tro att det är ett rån som pågår, och då finns det inte längre några spärrar.

Ta med dig kamphunden som skydd och flexa tribalgaddningen så kanske de inte vågar göra något om du nu är så rädd för att någon dyker upp med ett lakan över skallen.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Varför man ska acceptera Burka men inte keps
ja, det är ju precis samma sak, bra 'tänkt'.

Solsemester !!! DUH!!!
ja, men då kan du lämna tjejen hemma, eller så har du total noll koll på saudi som land och jämför det med en vegas-tripp. :huvet

Beror ju på, gillar inte brudar som är hårigare än mig! Samt att jag inte får dricka sprit är ju ännu en nackdel sen att jag måste be 5ggr om dagen är ju aningen jobbigt. Måste jag gå med jihad? Och om jag nu måste det, Måste jag få 72 oskulder, jag skulle föredra 72 slampiga brudar som vet vad de pysslar med och på det vart står det att det är brudar? Och att de är snygga? Och att de är mindre håriga än mig?
Finns ju självklart fördelar också! Menar jag får prylar upp bruden när jag vill!!!! ha flera fruar!!! Bestämma och få det på mitt sätt precis när jag vill och om jag flyttar till sverige får jag ställa massa krav på myndigheter som andra inte får!
so do it, vad är problemet? du radar bara upp bra skit för dig--->win/win situation för dig tydligen.

OCH OCH! skrika "VEM VAR DET SOM KASTA" I parken när jag vill!
jag tror att du i grund och botten, har en djup avundsjuka inom dig samt att du skäms för att bli sh's första riktiga muslim. men just do it.
.....

Kan vi inte vara överens om att anstöt är nyckelordet och att det bör undvikas? :)

så talar bara en GG-medlem.

:klappar

Sådana "lakan" kan man hänga upp i träd i skogen, eller bara ställa en sådant stylad människa där, på hundarnas mentaltester. En i mitt hus ger var och varannan dag som jag spriger på honom/henne? bevis på att jag har en arbetsduglig hund med bra drifter (Dådkraft, Försvarslust, Skärpa mm..) :rofl

du verkar 'gilla' din hund, lite för mycket :lol

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Samma dag som vi förbjuder alla rakade flottyrnackar att springa runt med sina tribals, adidasbrallor och amstaff/pitbulls så tycker jag att vi självklart även kan förbjuda burka och slöjor.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år