Kan ju säga så mycket att om jag o tjejen hade åkt till Saudi eller annat land med myspys regler så hade hon inte fått gå klädd som hemma för att de inte passar normen, men här ska det vara en rättighet att klä sig som man vill.
Att gå klädd så tillhör varken min tro eller kultur så varför ska jag vara så öppen o välkomnande när de inte är det när jag åker till dem?
Jag har själv varit i Jordanien och rest runt i tre veckor, och kan hålla med dig. Jag var tvungen att ha långärmat, långa byxor, heltäckande skor och håret skulle helst vara uppsatt, alternativt gömt.
När sedan Sverige tar emot flyktingar (eller ja, många är ju inte krigsflyktingar längre direkt...) så ska plötsligt vi anpassa oss efter deras regler och normer, trots att vi erbjuder dem ett bättre liv. Jag kan bli sjukt arg på sådant. Om det nu är så hemskt i irak/iran/jordanien/whatever dom kommer ifrån, så får de ju helt enkelt välja. Bosätta sig i sverige och då även ge upp det mesta av sin muslimska tro, eller helt enkelt bo kvar där de bor och vara muslim ut i fingerspetsarna. Jag kan tycka att om jag varit i deras situation, bosatt i ett krigsland, och alternativet jag hade var att flytta till t.ex. sverige, eller att stanna kvar och hoppas på att jag skulle överleva, då hade jag flyttat och varit jävligt tacksam att jag fått det valet, och då även försökt lära mig språket och leva efter deras kultur m.m.
Tror ni det är okej om jag går runt med rånarluva dygnet runt bland folk, i affärer, på jobbet, på banken osv ?
Finns det inte en lag i Sverige också som säger att man inte får maskera sig, just pga av att man ska kunna identifiera personer ?
Nu säger ju skolan att man inte ska få bära det, det är väl bara att ta av slöjan. Speciellt då dom säger att islam inte kräver att man döljer ansiktet.
Precis, det är valfritt i den muslimska tron hur mycket man vill täcka.
Och precis som du säger, hur skulle det här fungera på banker, forex m.m? Hur FUNKAR det? Tar de av sig burkan då? Det är ju t.ex. helt förbjudet att ha hjälp eller liknande på sig inne på forex. Vägrar forexpersonalen betjäna burkakvinnorna, eller hur funkar det?
Därför att vi i Sverige, till skillnad från Saudi, har religionsfrihet och att en av grundpelarna i vår kultur är just tolerans och rättigheten att själva bestämma vad vi har på oss oavsett om det är tält, tuppkam eller bomberjacka.
På vilket sätt inskränker någon annans kläder dig i ditt liv?
Någon annans kläder inskränker i MITT liv när jag måste hämta mitt barn på dagis där det står en jävla ninjakvinna och tar emot. Jag hade inte känt något förtroende för en sådan person eftersom jag inte skulle kunna identifiera henne, och jag tror du hade känt likadant. Jag har ingenting emot invandrare, faktum är att några av mina närmsta vänner är invandrare. Däremot har jag emot är att de helt enkelt inte kan acceptera den Svenska kulturen. Tar vi emot dem med öppna armar och hjälper dem till ett bättre liv är det minsta de kan göra att visa respekt för vårt lands kultur, religion och lagar.
Det här är en jävligt känslig diskussion som kan hålla på i evigheter, men jag tror att de flesta här kan instämma i vad jag skriver.
jag tar det en gång till, långsamt den här gången:
så varför håller du med henne om nu hon har riktigt svaga argument?
Jag håller med henne i hennes åsikt. Burkor bör inte bäras på t.ex. dagis. Med svaga argument menar jag att hon inte riktigt uttrycker sig så som jag skulle gjort. Det finns starkare argument för att inte ha burka på ett dagis, men hon väljer att inte använda dessa.