Fiffel
Juholt: Ersättning för sambons bostadskostnader under drygt fyra års tid
Sahlin: Hyrbil, kläder, blöjor och choklad.
Summa
Juholt: Drygt 160 000
Sahlin: Drygt 50 000
Jag må vara slarvig med min privata ekonomi, men jag är inte slarvig med politiken och mina egna ungar. Jag är baske mig ingen ohederlig person och jag är ingen fifflare.
Pudel
Juholt:
"Jag har inte haft koll på de regler som finns och det är jag ledsen för."
Sahlin:
"Jag må vara slarvig med min privata ekonomi, men jag är inte slarvig med politiken och mina egna ungar. Jag är baske mig ingen ohederlig person och jag är ingen fifflare."
Reaktioner:
Håkan Juholt
– Han har bara varit partiledare i sex månader och att vaska fram en partiledare var ganska smärtsamt. Nu gör man allt för att stötta Håkan Juholt, det finns inte i socialdemokraternas föreställningsvärld att höja några krav på avgång. Nu gör man bara allt för att rida ut stormen, säger statsvetaren Jenny Madestam.
Mona Sahlin
– Mona Sahlin fick lov att ta time out, det är en stor skillnad men så var hon också vice statsminister. Det finns forskning som visar att kvinnor i politiken granskas tuffare än män. Som kvinna får du inte göra fel eftersom det redan är ett fel i sig att du är kvinna. Det är lättare att förlåta en man, busiga och slarviga killar känner man till men en kvinna måste vara en duktig flicka, säger Jenny Madestam
Krishantering
Håkan Juholt
– Rent generellt har han gjort precis det man ska göra. Han har talat om att han gjort fel, att det var ett misstag och att han handlat i god tro. Sen har han åtgärdat problemet, säger pr-konsulten Paul Ronge.
Mona Sahlin
– Hon skötte sin kris miserabelt, förnekade och bortförklarade. Egentligen hanterade hon den inte alls. Jag var med i reporterskaran då och vi gick visserligen för hårt åt kan jag tycka idag men samtidigt bidrog hon själv. Det finns en skillnad mellan henne och Juholt och det är att hon var en ekonomisk slarver som inte erkände sina problem. Han skötte det så snyggt han kunde, säger Paul Ronge.
Politiska konsekvenser
Håkan Juholt
– Det har varit svajigt under hans ledarskap, nu får det inte komma något mer. Om Juholts ledarskap fortsätter att kantas av skandaler och svajighet kommer detta att dröja kvar men om han bli tydligare och kan lyfta opinionen så kan det glömmas, säger statsvetaren Jenny Madestam.
Mona Sahlin
– Det blev stigmatiserande för henne. Det pratas fortfarande om tobleroneaffären trots att det var väldigt länge sedan, säger Jenny Madestam.