Småbuset får igen!

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
t-rex skrev:
Misshandel, vållande av kroppskada, det är fortfarande inte det som är poängen.

Du fattar inte va? Vad tror du händer om man låter folk skydda sin egendom med vilket medel som de finner passande?

Vi har ett våldsmonopol i det här landet, och det finns en orsak till det. Alldeles självklart skall det finnas, och finns, regler som sätter stopp för hobbypoliser.

Att man inte begriper det omedelbart är ju helt fascinerande.


Ok, jag ska genast gå och montera bort larmet på min bil, vill ju för allt i världen inte råka orsaka öronskada på eventuella tjuvar...

Har du larm själv förresten, isf bör ju du åka dit för förberedelse till misshandel eller?

Men som sagt, hade han spöat upp tjuven hade jag varit på din linje. Men jag förstår ärligt talat inte ditt resonemang, att en tjuv som bryter sig in i en larmad bil (t.o.m larmdekaler på fönsterna) skall kunna åtala ägaren för kroppskada när larmet gick igång. Tycker du inte ens själv att det är liiiite absurt?

*EDIT* "med vilka medel som helst" -Tja tycker du att skydda sin egendom med ett larm är med vilka medel som helst så är du nog helt enkelt en överkänslig person.
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
FUBAR skrev:
Ok, jag ska genast gå och montera bort larmet på min bil, vill ju för allt i världen inte råka orsaka öronskada på eventuella tjuvar...

Har du larm själv förresten, isf bör ju du åka dit för förberedelse till misshandel eller?

Men som sagt, hade han spöat upp tjuven hade jag varit på din linje. Men jag förstår ärligt talat inte ditt resonemang, att en tjuv som bryter sig in i en larmad bil (t.o.m larmdekaler på fönsterna) skall kunna åtala ägaren för kroppskada när larmet gick igång. Tycker du inte ens själv att det är liiiite absurt?

Anser du på fullt allvar att ditt billarm och hans billarm är samma sak? Du ser inte den uppenbara skillnaden?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
FUBAR skrev:
....

*EDIT* "med vilka medel som helst" -Tja tycker du att skydda sin egendom med ett larm är med vilka medel som helst så är du nog helt enkelt en överkänslig person.


Såja, nu börjar det arta sig. Den meningen har du lyckats missa hela kvällen. Vad tror du att den innebär i detta enskilda fallet?
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
t-rex skrev:
Anser du på fullt allvar att ditt billarm och hans billarm är samma sak? Du ser inte den uppenbara skillnaden?
Skillnaden är att han satt in en sirèn i kupen eller? Men ljudnivån understiger smärtgränsen samt att han hade dessutom satt upp dekaler som informerar om larmet och att det sitter invändiga sirener.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
t-rex skrev:
Såja, nu börjar det arta sig. Den meningen har du lyckats missa hela kvällen. Vad tror du att den innebär i detta enskilda fallet?
Ska du göra inlägg så säg nåt konkret så jag fattar vad du är ute efter.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
FUBAR skrev:
Skillnaden är att han satt in en sirèn i kupen eller? Men ljudnivån understiger smärtgränsen samt att han hade dessutom satt upp dekaler som informerar om larmet och att det sitter invändiga sirener.

Huruvida det understiger smärtgränsen eller inte vet vi inte.

Återigen, du frågade hur man kunde tycka att larmkillen skulle straffas. Jag kan inte svara tydligare än vad jag gjort. Begriper du inte det kan jag inte göra något åt det. Vad som faktiskt hänt i det enskilda fallet är ointressant för diskussionen.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
FREDRIKN skrev:
Det är ju nästan så det börjar koka i mig när man läser att vissa tycker att bilägaren skall åka dit för att han satt in ett larm i sin bil. Det var ju det dummaste jag har hört. Är det nu så att någon bryter sig in i en bil så får väl den personen skylla sig själv om bilen är larmad. Men det är klart, du HONKIIE kanske skiter i att ha larm på din motorcykel för att personen som vill sno din mc inte skall få tinnitus. Tankar du upp full tank också innan du ställer cykeln?? tänkte att du kanske var rädd att få betala taxi om dom skulle få soppa torsk på din hoj.....

// Fredrik

det är svårt att montera ett larm i nackstödet på en motorcykel. :rolleyes: ett larm är det inget fel på men killen satte dit tre larm till trots att det var demobil för en larmfirma (som då borde kunna sin skit) och satte även en av sirenerna fem centimeter från öronen vilket resulterade i att ljudet var så högt så att killen inte kunde resa sig och gå från platsen.

:rolleyes: /on
Varför inte slå av han armarna med ett järnrör? Varför nöja sig med att slå av armarna när man kan hugga av dom som dom gör i de extrema muslimska länderna eller det kanske hade vart rätt att slå han till en grönsak så han sitter i rullstol och sörplar soppa resten av livet. Ifall han gör nånting brottsligt när han är sexton så kommer han säkert göra det när han är fyrtio också, människor förändras aldrig.
:rolleyes: /off

det är självklart att grabben som gjorde inbrott ska straffas och anpassas till det vanliga samhället men vi kan inte tillåta att folk gör vad dom vill för att skydda sin egendom. Visst kan jag ha fel så att saabkillen bara ville skrämma bort folk eller att den sextonåriga killen bara är full av skit och inte alls fått nån skada isåfall så ska han ju inte ha något straff. Men jag har svårt att tro det då han tydligen satt nån slags timer på sirenen i huvudkudden så att man ska hinna sätta sig in i bilen och komma riktigt nära den.

Det känns som att jag sagt alla de här sakerna flera gånger tidigare i den här tråden så ifall ni inte ens FÖRSTÅR hur jag tänker så kan ni fara åt fan för nu är jag less :pannkyss

edit: vars hittade ni där det stod hur högt alla sirener spelade? sökte sju sidor men fann aldrig vars det var. Hursomhelst så brukar väl sirenerna vara på 120db och det är väl på en meter om jag inte är helt galen i skallen nu på 5cm är det ganska mycket värre. Jämför högtalarna på era lurar med era högtalare så förstår ni hur jag tänker.
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
FUBAR skrev:
Skillnaden är att han satt in en sirèn i kupen eller? Men ljudnivån understiger smärtgränsen samt att han hade dessutom satt upp dekaler som informerar om larmet och att det sitter invändiga sirener.

Intressant. "dessutom satt upp dekaler..."

Så en bil med 1 ton C4 kopplat till tändningen är ok, om man sätter upp varningsdekaler?

Ser du principen?
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
t-rex skrev:
Intressant. "dessutom satt upp dekaler..."

Så en bil med 1 ton C4 kopplat till tändningen är ok, om man sätter upp varningsdekaler?

Ser du principen?
Driver du med mig eller är du bara oseriös :confused:

t-rex skrev:
Huruvida det understiger smärtgränsen eller inte vet vi inte.
Jo om du hade tagit dig tiden att läsa igenom mina svar så hade du sett att killens larm tjöt i olika frekvenser mellan 100 och 110 db, smärtgränsen ligger på 130 db.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
FUBAR skrev:
Driver du med mig eller är du bara oseriös :confused:

Nä, trodde du skulle begripa principen. Jag kanske hade fel.

FUBAR skrev:
Jo om du hade tagit dig tiden att läsa igenom mina svar så hade du sett att killens larm tjöt i olika frekvenser mellan 100 och 110 db, smärtgränsen ligger på 130 db.

Du säger det ja. Killen i Saaben har säkert en annan uppfattning. Att sitta här och självsäkert säga vad som hände i den där bilen är ju bara för festligt.

Edit; svara gärna på #62 närhelst du känner att du har tid.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
FUBAR skrev:
Driver du med mig eller är du bara oseriös :confused:


Jo om du hade tagit dig tiden att läsa igenom mina svar så hade du sett att killens larm tjöt i olika frekvenser mellan 100 och 110 db, smärtgränsen ligger på 130 db.

120-125

Vars står det att det var mellan 100-110db? Sökte febrilt men fann inte. Däremot tyckte jag de flesta larm jag googlade fram låg på 120. så 120dbx4 blir cirka 125db (snabbt räknat i skallen och det var ganska länge sen jag räknade med db så jag kan ha fel). sen hör örat olika frekvenser olika högt också plus att db räknas väl 1meter från högtalaren/hornet och ifall han satt sig in i bilen och den slog igång så var han knappast en meter ifrån.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
honkiie skrev:
Men jag har svårt att tro det då han tydligen satt nån slags timer på sirenen i huvudkudden så att man ska hinna sätta sig in i bilen och komma riktigt nära den.

Det känns som att jag sagt alla de här sakerna flera gånger tidigare i den här tråden så ifall ni inte ens FÖRSTÅR hur jag tänker så kan ni fara åt fan för nu är jag less :pannkyss

ELLER sa monterade han en timer sa att man kan kliva ur bilen innan den sirenen startar om man rakat dra av larmet av misstag.
Dessutom ger det ju tjyven 10s betanketid, men det rackte ju tydligen inte...
Personligen sa tror jag (genom berattelsen) att den har killen kommer nog Darwin ta hand om tids nog...

Bra anda att det finns sana som tanker som du. Bovar och banditer ska ju oxa ha nagra att leva pa utan att behova oroa sig for att bli tillrattavisade "i onodan".
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Lugn skrev:
Bra anda att det finns sana som tanker som du. Bovar och banditer ska ju oxa ha nagra att leva pa utan att behova oroa sig for att bli tillrattavisade "i onodan".

Ja det är även bra att det finns såna som ni så att vi snart kan importera amerikas system där folk skjuter brottslingarna så att brottslingarna börjar ha automatvapen att skjuta tillbaks med och så höjer vi straffen för alla brott så att dom inte tvekar att använda vapen mot poliserna då dom kommer och ska ta dom? ser du min poäng nu då? om inte så repetera från början.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
t-rex skrev:
Nä, trodde du skulle begripa principen. Jag kanske hade fel.



Du säger det ja. Killen i Saaben har säkert en annan uppfattning. Att sitta här och självsäkert säga vad som hände i den där bilen är ju bara för festligt.

Edit; svara gärna på #62 närhelst du känner att du har tid.

Saabägaren skriver ju berättelsen klart och tydligt, det är ju bara att läsa!!
Lika festligt är det att du sitter och försvarar någon när du uppenbarligen inte har en aning om det heller.

*suck* Återigen, om du orkar läsa igenom mina inlägg så kan du ju läsa #64, där har du svaret på #62
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
honkiie skrev:
120-125

Vars står det att det var mellan 100-110db? Sökte febrilt men fann inte. Däremot tyckte jag de flesta larm jag googlade fram låg på 120. så 120dbx4 blir cirka 125db (snabbt räknat i skallen och det var ganska länge sen jag räknade med db så jag kan ha fel). sen hör örat olika frekvenser olika högt också plus att db räknas väl 1meter från högtalaren/hornet och ifall han satt sig in i bilen och den slog igång så var han knappast en meter ifrån.
Det står på sid 5 på saabforumet.
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
honkiie skrev:
Ja det är även bra att det finns såna som ni så att vi snart kan importera amerikas system där folk skjuter brottslingarna så att brottslingarna börjar ha automatvapen att skjuta tillbaks med och så höjer vi straffen för alla brott så att dom inte tvekar att använda vapen mot poliserna då dom kommer och ska ta dom? ser du min poäng nu då? om inte så repetera från början.

ÄNTLIGEN! Där kom din poäng!!!

Hade du framfört detta lite tidigare istället för att direkt ta biltjuven i försvar så hade vi nog sluppit hela den här diskussionen! :7peta

/Smygläsarn :corn
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
FUBAR skrev:
Saabägaren skriver ju berättelsen klart och tydligt, det är ju bara att läsa!!
Lika festligt är det att du sitter och försvarar någon när du uppenbarligen inte har en aning om det heller.

*suck* Återigen, om du orkar läsa igenom mina inlägg så kan du ju läsa #64, där har du svaret på #62

Vi tar det från början. Du frågade

FUBAR skrev:
Inte långt ifrån, men du vill ju promt att offret ska straffas. Jag ser inget som helst fel i att skydda sin egendom. Jag förstår helt enkelt inte ditt resonemang :va

Jag försökte förklara för dig den helt självklara grunden till hur man kan resonera som han gjorde. Du kan ta till dig den grunden, eller du kan skita i det.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Tåbbä skrev:
ÄNTLIGEN! Där kom din poäng!!!

Hade du framfört detta lite tidigare istället för att direkt ta biltjuven i försvar så hade vi nog sluppit hela den här diskussionen! :7peta

/Smygläsarn :corn

Är det inte ungefär det jag sagt hela tiden? :va jag tycker inte heller att jag försvarat biltjuven, jag fördömt ägaren. det är inte samma sak enligt mig iallafall.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Se till att biltjuven får full tank, glöm inte mototvärmaren och ladda i en bra skiva i cd:n. Skojar bara...

Ett tjuvas som överlever att bli ertappad under pågående brott (villa eller bil) ska vara ytterst tacksam om han får leva. Livslånga men efter "tillrättavisning" får man anse att de kalkylerat med och det måste de ta utan gnäll...

Annars är jag en smula emot "Mad max fällor", risken är ju att man skadar sig själv eller någon bekant pga glömska. :D
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top