Småbuset får igen!

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
honkiie skrev:
Ja det är även bra att det finns såna som ni så att vi snart kan importera amerikas system där folk skjuter brottslingarna så att brottslingarna börjar ha automatvapen att skjuta tillbaks med och så höjer vi straffen för alla brott så att dom inte tvekar att använda vapen mot poliserna då dom kommer och ska ta dom? ser du min poäng nu då? om inte så repetera från början.

Håller med dig om att vi inte ska kopiera USA:s rättssystem, men en ändrad syn på förövare och offer i den svenska lagen hade inte varit fel.
Personligen anser jag att biltjuven i detta fallet får skylla sig själv! Hoppas dessutom att både biltjuven, hans far och hans bror får skaka galler ett tag. Brodern och fadern lyckades med konsstycket att bli filmade då de hotade bilägaren... Klockrent övergrepp i rättssak.
Visst det är synd om tjuven för han fick ont i öronen, men han får liksom skulla sig själv. Och nej, jag tycker inte att det skulle va okej om bilen vart full med C4 istället :tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om jag vill låsa min hoj med världens längsta och bäst dolda låswire då?
Låt säga att jag har en wire som snurrat in sig en dm per hjulvarv i framnavet, och är fäst ordentligt.
Säg att tjuvfan tar sig 50m innan de slår tvärstopp, då borde tjuvfan få sig en nätt liten flygtur. (jag har aldrig funderat över vilken hastighet man får upp på den sträckan)

Ska jag då åtalas för att han gör illa sig?
Största frågan är nog vem jag ska åtala när jag själv glömmer att ta bort låset.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Ibland så är personer på detta forum helt fantastiska...
Jag är ganska säker på att dom formar sina åsikter efter att få så många som möjligt att störa sig på dom.

Hursomhelst så förstår dom nog inte hur tröstlöst det är att bli utsatta för sådana brott.

Jag har en kompis som i "desperation" har satt in flera och mer högljudda sirener i sin bil efter 4-5 inbrott under kort tid, med hopp om att tjuvarna skall bli rädda och låta bilen vara eller att någon skalll höra larmet och agera.
Problemet idag är att folk skiter i ett billarm både tjuvar och övriga som hör det.

Har ni hört hur vissa inbrottslarm i fastigheter låter? dom har ljudinvåer som får en att bli i stort sett "paralyserad" det sista en ibrottstjyv vill göra är att fortsätta med sitt brott utan dom springer nog ut fortast möjligt.
Man löper nog stor risk att få hörselskador av dessa om man fortsätter att vistas i det.
Men varför skulle det vara olagligt ?
Brottslingar har alltid ett val anser jag.
Gör dom fel val så får dom stå för det.

Slutligen så kan jag säga att jag har läst hela saab tråden.
Brottslingen har genomgått hörselundersökningar och har inte fått några bestående men.

Killen med larmet säger att placeringen av sirenen var att få största möjliga spridning på ljudet i kupe´n och inte för avsikt att skada någon.


/Dan
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
SV-RIDER skrev:
Ibland så är personer på detta forum helt fantastiska...
Jag är ganska säker på att dom formar sina åsikter efter att få så många som möjligt att störa sig på dom.

...

Helt riktigt. När folk har en rättsuppfattning som baserar sig på gamla testamentet kan man inte bli annat än matt.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
t-rex skrev:
Helt riktigt. När folk har en rättsuppfattning som baserar sig på gamla testamentet kan man inte bli annat än matt.


Jojo...
Jag har också tröttnat på alla "hade det varit min så hade jag slagit sönder skallbenet på dom" kommentarerna.

Men va fan, varför hålla på och försvara en brottsling för...
(om inte för att irritera folk)

Han va nog inte så dum att han inte fattade att bilen var larmad innan han gav sig på den.
Skulle tro att han har god erfarenhet av det.
Och mycket riktigt så gick larmet, och han brydde sig inte utan fortsatte inbrottet så att han utlöste ytterliggare ett larm.
och då fick han huvudvärk.

Kan inte se att Saabkillen skulle ha gjort något olagligt...
Sirenerna han använde var säkerligen menade för larm.
så om han vil förstärka sitt "egendomsskydd" så finns det väl inget fel i det.
hade han sprungit ner med ett basebollträ och slått sönder killen så hade det varit en annan sak.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
FUBAR skrev:
Tror han syftade på dig faktiskt.

Det tror jag säkert att han gjorde.
själv tycker jag inte att min rättsuppfattning är baserat på gamla testamentet.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
SV-RIDER skrev:
...

Men va fan, varför hålla på och försvara en brottsling för...
(om inte för att irritera folk)

....

Här försvaras ingenting. Att kräket åker in för bilstöld/skadegörelse och humle och dumle, far och bror, åker för övergrepp i rättsak är trevligt.

Om saabkillen åker dit för sitt hemmagjorda larm eller inte bekommer mig egentligen inte så mycket heller, jag är mest fascinerad av att folk på allvar tycker att det är en god idé att låta folk skydda sin egendom med alla till buds stående medel. Jag tycker det är en god idé att vi har ett samhälle som drar en gräns för vad som är ok och vad som inte är det.

I det här fallet hoppas jag att Saabkillen hamnar på den trevligare sidan.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
t-rex skrev:
Vi tar det från början. Du frågade



Jag försökte förklara för dig den helt självklara grunden till hur man kan resonera som han gjorde. Du kan ta till dig den grunden, eller du kan skita i det.
Jag tror att grunden du snackar om är en eskalerande våldspiral där folk ger igen öga för öga. Men fatta, så är inte fallet här. Killen installerade ett tjuvlarm, en annan kille gör inbrott i bilen så att larmet sätts igång varpå han får ont i öronen. Han anmäler bilägaren för detta och du håller med om att bilägaren ska bli straffad för detta. Ärligt talat, vem tycker du har gjort fel?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
SV-RIDER skrev:
--edit--
Men va fan, varför hålla på och försvara en brottsling för...
(om inte för att irritera folk)--edit--

Det är ingen som har förvsarat inbrottstjuvens inbrott utan påpekat att det eventuellt finns ytterligare en brottslig handling i fallet då bilägaren genom sin konstruktion har osamkat kroppskada som han inte har rätt att göra. Det är inte privatpersoners sak att utdöma straff utan rättväsendet. att rättsväsendet har brister är en annan diskussion.

Det fanns en lång tråd här på SH förut om en medlem som dömts till fängelse, tror jag, för grov misshandel, han åsamkade tjuven svåra skallskador, då han kommit på en person som enligt honom försökte stjäla hans hoj. Den misshandelsdömda killen hyllades av skrämmande många som en hjälte. I min värld är det ett betydligt grövre brott att åsamka någon svåra skallskador än att försöka stjäla en motorcykel...
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
t-rex skrev:
jag är mest fascinerad av att folk på allvar tycker att det är en god idé att låta folk skydda sin egendom med alla till buds stående medel.

Men vad är alla till buds medel? Ett tjuvlarm är väl knappast något extremt, jag fattar inte vad du håller på med. Alla här inne verkar överens om att, ifall bilägaren hade misshandlat honom så hade det varit fel. Men nu hade han ju bara installerat ett billarm, vad är problemet?
 

gaffel46

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
stockholm, huddinge
Hoj
nsr 125 och en mopperacer
honkiie skrev:
han åkte fast så han råkar nog illa ut. att göra honom döv är onödigt.
TJUVAR SKA KORSFÄSTAS, DÖDAS, MÖRDAS, FÖRGIFTAS, BRÄNNAS, KASTAS UTFÖR STUP, MOSAS, RÅDBRÅKADE, MISSHANDLADE, STRYPTA mm.

önödigt att inte ge han tinitus
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Saab-killen har precis som någon föregående talare i denna tråd givetvis installerat 10-sek fördröjning för att han själv ska hinna ut ur bilen alt. stänga av larmet om han själv råkar utlösa det. Detta borde någon faktiskt gå in och påpeka i saab-tråden eftersom ingen där har skrivit det.

Skulle ägaren till saaben få någon som helst rättslig påföljd så är det ett hån mot sveriges befolkning.

Jag avundas helt klart hans förmåga att inte ta till nävarna i någon av situationerna han hade råkat ut för. Jag vet att min stubin inte är den längsta och jag vet att när jag blir förbannad så skenar det iväg ordentligt. Skulle någon ställa sig i min hall och börja hota mig skulle jag se svart.

Ang den 16-åriga slyngeln. Skönt att han ej fick bestående men. Det hade varit lite i överkant, men även om det hade hänt skulle han ha fått skylla sig själv. Förmodligen har han blivit så pass spak att han inte törs göra något liknande igen.
 
Last edited:

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Det enda riktiga är att avlägsna slöddret från samhället medelst avrättning.
:fakta
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jaha. Då får man plocka fram luftgeväret med mörkersiktet o lägga sig i lämplig buske med kamouflagekläderna.. :mad:
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top