Smög förbi kö till vägfärja, fick en sjujävla utskällning

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Jag som jobbar på vägfärja (ekeröleden) tycker självklart att hojarna inte ska stå i onödig kö. En hoj som står längst fram i kön är ombord innan bilarna börjat rulla och samma sak när man kör av. Sen är det precis som du säger att motorcyklisten blir framvinkad av besättningen.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag som jobbar på vägfärja (ekeröleden) tycker självklart att hojarna inte ska stå i onödig kö. En hoj som står längst fram i kön är ombord innan bilarna börjat rulla och samma sak när man kör av. Sen är det precis som du säger att motorcyklisten blir framvinkad av besättningen.

Det borde väl i princip betyda att hojar har företräde ombord på färjor?
Jag har hört det, men det står inte i klartext på trafikverkets sidor. :)

Smagatusk

Guest
Nu vet jag ju inte hur det fungerar där, men låt säga att tre hojar glidit upp först i kön... Skulle inte det innebära att en bil inte fick plats? Bara för att hojar ska stå först på färjan innebär väl inte det att de har företräde om platserna?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Nu vet jag ju inte hur det fungerar där, men låt säga att tre hojar glidit upp först i kön... Skulle inte det innebära att en bil inte fick plats? Bara för att hojar ska stå först på färjan innebär väl inte det att de har företräde om platserna?

MC har oftast en reserverad plats längst fram/bak på färjan, som mc-parkeringar i princip. :)

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Vad jag vet så står det ingen officell regel hur man gör, det är upp till varje besättning att avgöra.
Jag vet inte vilka färjor som går just i vaxholm, men detta är en av våra
Bild_p-_Slagsta-Eker-_f-rjan.jpg

Man kan få in 6-8 hojar (beroende på hur tätt de ställer sig) utan att ta plats i bilfilerna.

Så det går ingen nöd på bilarna

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ställer mig först också. Ett annat roligt tips jag har roat mig med ibland när nån galning börjar skälla utan anledning är att gå all in, börja darra på läppen för att brista ut i storgråt, svammla utsäkter, dreggla samtidigt, tappa nyckeln, slå i huvet när man böjer sig efter dom, sen börja orera om svår barndom osv. Zkräver dock att man kan slå på stora tårkanalerna men fi fasen roligt när det funkar o den som skäller helt kommer av sig o börjar trösta... eller så suckar de o går tillbaka till sin bil, muttrandes. Roar mig alltid iaf :)

Och så säger kvinnor att de alltid är i underläge!!:tummenupp Fungerar nog betydligt sämre för oss herrar som kört hoj i mer än 30 år...:D

Då är det nog tre bilister som sitter på hojar och inte förstår varför hojarna står längst fram och inte tar de platser som bilarna inte kan utnyttja...:tungan

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Första gången jag var i Hufvudstaden med hoj ställde jag mig snällt i kön och tog upp en bilplats på första färjan. Jag blev informerad av både lokalbefolkning och färjepersonal att jag skulle köra fram och ställa mig längst fram, lite vid sidan om kön och sedan rulla på efter att sista bilen lämnat färjan och ta plats längst fram på färjan. Så gjorde jag resten av visiten och så gör jag efter det också.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Värmdö - Rindö färjan, och även Rindö - Vaxholm färjan har ett ganska stort fält reserverat för MC längst fram. Så du ska mycket riktigt ställa dig längst fram i kön, vilket förmodligen också är anledningen till att stop-strecket där kön börjar är så långt bak.
Troligtvis var det en turist du stötte på, då var nämligen en djäkla massa utav dom där idag :rolleyes:

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Äh vilket trams! Jag förstår inte det där beteendet av bilförare. Desvärre är det en del ilska som är ologisk. Ilska mot mc och vattenskotrar men inte mot V8 jänkare o Cigarette båtar.

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Försök prata nåt annat konstigt språk med han. Typ polska eller nåt. Gubben kommer förhoppningsvis inte fatta ett skit å gå därifrån ännu argare :rolleyes:

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Som sagt,

Ute och gled en sväng via Gustavsberg, Värmdö, Vaxholm m.m.
Vid färjan mellan Värmdö och Rindö var det en jäkla bilkö men eftersom MC ska stå längst fram på båten, och jag har ingen lust att stå och svettas i kön, smög jag förbi kön och ställde mig längst fram. Båten hade inte kommit fram ännu.

Efter en liten stund knackar det på min axel, förvånad vänder jag mig och där står en gubbe i skägg som påpekar att "hurru, grabben.... kön börjar där borta" och pekar upp mot backen.
Jag försöker förklara läget, att hojar ändå ska stå längst fram, att det inte är så hälsosamt att sitta i kö med en 100 grader varm motor mellan benen i gassande sol osv osv och då åker jag på en sån jävla utskällning så klockorna stannade. :confused:

Gubbfan formligen exploderade och jag trodde han skulle få en stroke..... fy fan, jag var inte kattskit värd...

Hur gör ni, ställer ni er snällt sist i färjekön?
Varför finns inga skyltar som påbjuder oss hojåkare att köra fram?

Finns alltid trattar som honom, eftersom hojar står längst fram så är det ju logiskt. Har fått samma utskällning jag också..

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Åker där emellanåt. Åker alltid förbi bilarna och tar mc-platsen längs fram på färjan. Som Jesper säger, en badgäst som inte brukar åka där.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Sen jag skulle över Gullmarsfjorden i Bohuslän och 2 av 3 färjor var på service och jag missa den enda färjan som gick med 40 minuters mellanrum bara för att jag var snäll och la mig i bilkön, så gör jag aldrig om det! :död

"Jag kan inte hjälpa att du har en plåtburk på fyra hjul"

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Man hör ju direkt på namnet att en "bilkö" är just för bilar, inte för mc.
Det är väl en av alla anledningar till att just köra mc :va

Rullar alltid förbi, så länge som det finns hyfsat med plats.
:tummenupp

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har ju polsk hoj o kan lite polska, detta skall bli en kul sommar =) hoppas någon skäller ut mig! då blir de svar på polska rycka på axlarna och gorma tillbaka KUUURVA!!! :banana

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det där har hänt mig också två gånger just vid Rindö/Vaxholm och jag har faktiskt inte brytt mig det minsta utan sagt till personen ifråga att ta det med färjepersonalen istället för med mig samt poängterat att hojar faktiskt ska ombord först vanligtvis. Men grundtesen är att han (det har varit en han båda gångerna) ska ta det med färjepersonalen istället för med mig. Jag har ingenting med saken att göra. En av gångerna funkade inte det resonemanget utan snubben fortsatte skälla varpå jag pekade på en som jobbar för Vägverkets rederi och bad honom åter igen att ta det med färjepersonalen och inte med mig. Så han stövlade över och på tillbakavägen ägnade han mig inte en blick. Vilket får mig att tro att färjepersonalen sagt på pricken samma sak till honom som jag sagt. Han klev bort, satte sig i sin bil och där satt han tills det var dags att köra iland i Vaxholm.......

Idioter gör man bäst i att skicka iväg åt något annat håll. Åtminstone så länge man vet att man har rätt. För annars blir man själv idioten i sammanhanget.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Man hör ju direkt på namnet att en "bilkö" är just för bilar, inte för mc.
Det är väl en av alla anledningar till att just köra mc :va

Rullar alltid förbi, så länge som det finns hyfsat med plats.
:tummenupp

Den knycker jag.:) Om någon klagar att man rullar förbi bilarna så kan man ju bara säga " Ah men det där är ju en bilkö, där ska ju inte jag vara det här är en motorcykel."

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Har några gånger råkat ut för att det redan står fler hojar där framme än vad MC-fälten rymmer och det väntar redan fler bilar än vad som ryms på färjan.
Moraliskt dilemma eller "Hojar kör såklart alltid först" :confused:

Värsta gången var nog i Stegeborg, det var söndag eftermiddag och ordinarie färjan var trasig så de hade satt in en lindragen flotte som rymde typ 6st bilar och det väntade redan 30bilar, det visste man inte förens man kört förbi och ställt se allra längst fram :va :näsblod
Pinsamt..? Jodå :D

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras