Smög förbi kö till vägfärja, fick en sjujävla utskällning

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Man hör ju direkt på namnet att en "bilkö" är just för bilar, inte för mc.
Det är väl en av alla anledningar till att just köra mc :va

Rullar alltid förbi, så länge som det finns hyfsat med plats.
:tummenupp

Precis så skall man ju göra, man frågar helt enkelt den arge gubben samtidigt som man pekar på kön: Vänta lite, jag har en fråga till dig, vad är det där?

Eftersom han redan är förbannand så kanske inte han tänker sig för, och säger "en bilkö". "Tack" säger du, "jag kör motorcykel och hade inte tänkt att stå i en bilkö".

Ett annat allmänt tips jag har till er som jag tror höjer populäriteten något, är en grej jag gjorde sist på färjan mellan Rindö och Gustavsberg:
Vi är väl en tre fyra hojar som står längst fram på färjan, fram kommer en pappa med sin storögt tittande son på ca 3 år, jag frågar helt enkelt lill-killen, vill du sitta på motorcykeln?
Pappan nappade direkt och frågade sin son samma sak och sonen sade ja, så jag lyfte upp han på hojen. Lyckan i hans ögon gick inte att ta miste på och när jag tittade på bilarna runt omkring så satt även de sura gubbarna och log (tanterna log ju mycket mer).
Jag berättade om bromsen, gasen lät honom testa tutan osv. och pappan tog såklart en massa bilder när sonen satt där.

Summan av kardemumman:
En jätteglad 3-åring
En glad pappa
Flera glada bilister
Och en lite småstolt Klotgren:hihi

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Precis så skall man ju göra, man frågar helt enkelt den arge gubben samtidigt som man pekar på kön: Vänta lite, jag har en fråga till dig, vad är det där?

Eftersom han redan är förbannand så kanske inte han tänker sig för, och säger "en bilkö". "Tack" säger du, "jag kör motorcykel och hade inte tänkt att stå i en bilkö".

Ett annat allmänt tips jag har till er som jag tror höjer populäriteten något, är en grej jag gjorde sist på färjan mellan Rindö och Gustavsberg:
Vi är väl en tre fyra hojar som står längst fram på färjan, fram kommer en pappa med sin storögt tittande son på ca 3 år, jag frågar helt enkelt lill-killen, vill du sitta på motorcykeln?
Pappan nappade direkt och frågade sin son samma sak och sonen sade ja, så jag lyfte upp han på hojen. Lyckan i hans ögon gick inte att ta miste på och när jag tittade på bilarna runt omkring så satt även de sura gubbarna och log (tanterna log ju mycket mer).
Jag berättade om bromsen, gasen lät honom testa tutan osv. och pappan tog såklart en massa bilder när sonen satt där.

Summan av kardemumman:
En jätteglad 3-åring
En glad pappa
Flera glada bilister

Går det färjor mellan Rindö och Gurraberg nu också :eek:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Efter en liten stund knackar det på min axel, förvånad vänder jag mig och där står en gubbe i skägg som påpekar att "hurru, grabben.... kön börjar där borta" och pekar upp mot backen.
Jag försöker förklara läget, att hojar ändå ska stå längst fram, att det inte är så hälsosamt att sitta i kö med en 100 grader varm motor mellan benen i gassande sol osv osv och då åker jag på en sån jävla utskällning så klockorna stannade. :confused:

Gubbfan formligen exploderade och jag trodde han skulle få en stroke..... fy fan, jag var inte kattskit värd...

Hur gör ni, ställer ni er snällt sist i färjekön?
Varför finns inga skyltar som påbjuder oss hojåkare att köra fram?

Hehe, jag har aldrig stått i en enda bilkö men ingen har gett mig nån utskällning, jag kanske ser farlig ut och ingen vågar? :)

Grundregel #1 - ALDRIG ursäkta/förklara dig! (Om du inte betett dig som en idiot och utskällningen är legitim förstås, vilket inte är fallet.) Jag skulle sagt något i stil med "det ser lite väl långt bort att stå där, jag föredrar att vara närmare färjan, min mc-mekaniker har ordinerat detta" eller nåt annat oseriöst och småkaxigt. Brukar lösa upp deras vilja att gräla ganska fort. Klotgrens tips "jag kör motorcykel och tänker inte stå i en bilkö" är också bra, levererar samma poäng.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Summan av kardemumman:
En jätteglad 3-åring
En glad pappa
Flera glada bilister

Klockrent. :tummenupp Brukar försöka vinka/tuta/gasa (lite) när man ser barn som tittar storögt när man rullar förbi. Förhoppningsvis blir det en till hojåkare framöver...eller två. :D

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Och när det var dags att köra iland klev han ur bilen?!! Måste varit en mäkta märklig man! :arsele

Ja eller strax efter att han precis kört iland. Han skulle köpa glass. :D Men du har helt rätt. Slarvigt skrivet av moi!! ;):crash

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Summan av kardemumman:
En jätteglad 3-åring
En glad pappa
Flera glada bilister

HELT rätt!!

540099_10151022263486516_1566457715_n.jpg

p1030133.jpeg

p1030369.jpeg

Var ALLTID snälla mot barn om dom vill kolla på hojarna! Att ha knutit an till barn har skapat många roliga situationer och ibland väldiga fördelar då man blir omtyckt även av föräldrarna som ibland slagit knut på sig själva för att hjälpa en med någonting som man kanske behöver hjälp med efter att ha gjort något för deras barn som dom inte kommer glömma i första taget. Vänlighet lönar sig alltid! :)

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Barn - ja.
Gamla skäggiga griniga gubbar som glömt sin morgonpipa på utedasset- nej.

Fast jag kanske kunde ha vänt på situationen om jag frågat om gubben ville provsitta kanske.....

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Honda CB1000RA -16
Sen är det ju bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt att ställa sig först, eftersom hojar oftast kör snabbare än bilar på småvägarna så måste man ju ändå köra om alla bilar efter färjan om man inte skulle ställa sig längre fram.

Vänta här nu, stopp och belägg, nu förstår jag inte!?!?
Man får väl inte köra fortare än gällande hastighet :fakta

:D:D:D:D :tuttar :D:D:D:D

Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Fast jag kanske kunde ha vänt på situationen om jag frågat om gubben ville provsitta kanske.....

Sorry, det är jag igen... Men nu tänkte jag på farbror Barbro istället.... Tänk å möta honom med Farbror Barbro dialekt, å säga nåt i typ med: va tråkigt, men jag tror att du skall kolla på Dennispaketet med rotel förstärkare osv.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
åkte färjan till vaxholm i kväll.
körde förbi hela jävla kön, körde längst fram på färjan.
När jag skulle köra av så startade inte hoj-jäveln. fick leda aset av båten :gråta

Analyserade hela hojen, oljenivå, larm och elsystem i en halv timme innan jag upptäckte att jag kommit åt dödar-knappen, -pinsamt :rolleyes:

Moije

Medlem
Gick med
5 Jul 2009
Hoj
2009 Kawasaki z1000
Fårösund-Fårö semester kö 1km:arsele gött o glida förbi o ställa sig först i ledet :banana

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
åkte färjan till vaxholm i kväll.
körde förbi hela jävla kön, körde längst fram på färjan.
När jag skulle köra av så startade inte hoj-jäveln. fick leda aset av båten :gråta

Analyserade hela hojen, oljenivå, larm och elsystem i en halv timme innan jag upptäckte att jag kommit åt dödar-knappen, -pinsamt :rolleyes:

På Pinarellon? Jobbit.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Även en Harley drar iväg fortare än dom flesta bilar. Körde själv gamla HD-hojar förr om åren och det var inte vanligt att bilarna klarade av att hänga på. Och då körde jag mest hojar från 40-talet. ;)

Man behöver inte många hästar för att köra fort, tresiffrigt på 70-väg med en sidventils Harley går bra om det inte är för buckligt. Samma hastighet på grus imponerade på mig men föraren konstaterade att den byggdes då 99% av vägarna inte var belagda! :tungan Lite annorlunda teknik att köra med sladd dock. Bakbroms, ställ och sedan gas!!! :Bugar Och det var ingen storsida...

Ja, han kör också sporthoj!
Ja, han kör också bana!
Man ska inte döma hunden efter håren...:D

HELT rätt!!

Vänlighet lönar sig alltid! :)

Ditt bästa inlägg!:yoparty

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha