Köp på Biltema,och smörj ofta så blir det bra.
Biltemas kedjeolja är värdelös skitprodukt till motorcyklar
Men,
Fungerar utmärkt till trampcyklar.
Köp på Biltema,och smörj ofta så blir det bra.
Biltemas kedjeolja är värdelös skitprodukt till motorcyklar
Men,
Fungerar utmärkt till trampcyklar.
Vad använder ni för att göra rent kedjan innan smörjning? En trasa och ?
Säger inte att du har fel.
Men vad baserar du det på?
Kan du länka till något test?
Är det baserat på vad någon annan randomperson har sagt, eller har du egna erfarenheter? T ex att en kedja gått sönder eller slitits onormalt mkt med just biltemas olja, och sen har du kört exakt samma kedja på ett exakt lika slitet drev men med annan olja och den höll flera 100 mil längre?
Eller är det bara som det brukar vara på sporthoj:
Att är det för billigt och köpt på fel ställe (läs: biltema eller lidl) så är det skit?
Det är en värdelös skitprodukt, som de bör ändra innehållet i...för specen verkar vara till trampcyklar.
Baserat på: egna erfarenheter, klubbmedlemmars erfarenheter samt diverse kreti o pleti. Samt har besvikelsen har varit speciellt stor hos några med vita fälgar....
Biltema har ett flertal mycket bra kem.tekniska produkter för både hojar o bilar..men kedjeoljan är inte en av dem.
Och frågan som kommer är då. Vilken av varianterna är det du testat?
Dom har två varianter. Den ena är mer avsedd för cyklar och den andra för motorcyklar. Lättast ser man skillnad på att den som är för cyklar har en bild på utanpåliggande växlar till en cykel på burken.
Med andra ord. Har du använt Kedjefett för MC.
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Kedjefett-for-MC/
eller den för cykel.
http://www.biltema.se/Fritid/Cyklar/Cykelvard/Kedjespray/
Den för cykel funkar väl ur smörjhänseende men den sitter inte kvar alls lika bra som den som är för MC-bruk.
Det finns för ändamålet avsedd kedjerengöring att köpa. Kostar dock onödigt mycket pengar enligt min mening. Annars finns det folk som kör med fotogen, bensin och liknande. Nu är väl en del grejor som vissa rekommenderar inte så bra för O-ringarna men kör man med fotogen och ser till att torka kedjan direkt när man rengjort den så ska det inte vara några större problem. Använd borste vid rengöringen och torka så torrt du kan med en trasa när du har rengjort. Sen är det bara att kleta på ny smörja.
Kedjeolja för mc bruk, är den variant som är testad . Dock, var den burken blåaktig...
fotogen och diesel funkar ok. Jag kör med WD40. Jag har alltid ett par burkar hemma och den är INTE aggresiv mot gummi som 5-56 osv.
Det är säkert billigare med fotogen, diesel och mycket annat med WD40 använder jag till så mycket annat så de kör jag med
Tandborste, diskborste och trasa är väl nice och gegga lite med.
Kedjesprayer/fetter och klister... visst har jag sett skillnad men jag har inte sådan puts eller kletfetish att jag antecknat att något var stråt vassare än det andra. Men jag hört väldigt många som gnällt på att Biltemas chainwax eller motsvarande skall skvätta en del.
Kanske de har för bråttom och istället för att avslutar sin tur med att spray på ett tunt lager och låter det dra in över natten... gör det strax innan dem kör igen?
Kanske en dum fråga. Men tar ni av kedjan för o rengöra den. Tänkte om det är lätt o kleta över hela hojen annars????
Nej det gör jag inte. Orkar inte hålla på att nita om den
Skulle jag av någon anledning behöva ta av kedjan så passar jag på att göra rent den.
Biltemas för cykel skvätter mer än den för MC märkte jag i alla fall. Men jag misstänker att en del av klagomålen på skvätt och stänk beror på att man lägger på lite för mycket. Optimalt sett ska ju kedjan vara smord inne i länkarna men det ska inte ligga en massa överflöd på utsidan. Det blir ju bara smutssamlande.
Svarta fälgar is tha shit. Då slipper man störa sig så mycket på eventuellt stänk.
Skall köpa Biltemas och skapa mig en egen uppfattning. För det priset skall det bli kul i rent studiesyfte att jämföra mot något dyrare jag har på hyllan. Jag tror den är rinnigare för så många klagar. Men skall bli intressant som sagt.
Biltemas lampolja, skruva på spraymunstycke, kör med biltemas kedjeborste. Billigt, och rocknroll.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|