Smörja kedjan, men med vad?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Biltemas kedjeolja är värdelös skitprodukt till motorcyklar

Men,
Fungerar utmärkt till trampcyklar.

Säger inte att du har fel.

Men vad baserar du det på?

Kan du länka till något test?

Är det baserat på vad någon annan randomperson har sagt, eller har du egna erfarenheter? T ex att en kedja gått sönder eller slitits onormalt mkt med just biltemas olja, och sen har du kört exakt samma kedja på ett exakt lika slitet drev men med annan olja och den höll flera 100 mil längre?

Eller är det bara som det brukar vara på sporthoj:
Att är det för billigt och köpt på fel ställe (läs: biltema eller lidl) så är det skit?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Biltemas kedjeolja körs på geggmoppen, och castrols chainwax pryder insida fälg på duccen. :huvet

Inget jag testar stannar på kedjan, oavsett om man smörjer lite, eller torkar av, det är ett evigt putsande för att hålla donnan ren. :hihi

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad använder ni för att göra rent kedjan innan smörjning? En trasa och ?

Det finns för ändamålet avsedd kedjerengöring att köpa. Kostar dock onödigt mycket pengar enligt min mening. Annars finns det folk som kör med fotogen, bensin och liknande. Nu är väl en del grejor som vissa rekommenderar inte så bra för O-ringarna men kör man med fotogen och ser till att torka kedjan direkt när man rengjort den så ska det inte vara några större problem. Använd borste vid rengöringen och torka så torrt du kan med en trasa när du har rengjort. Sen är det bara att kleta på ny smörja.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Säger inte att du har fel.

Men vad baserar du det på?

Kan du länka till något test?

Är det baserat på vad någon annan randomperson har sagt, eller har du egna erfarenheter? T ex att en kedja gått sönder eller slitits onormalt mkt med just biltemas olja, och sen har du kört exakt samma kedja på ett exakt lika slitet drev men med annan olja och den höll flera 100 mil längre?

Eller är det bara som det brukar vara på sporthoj:
Att är det för billigt och köpt på fel ställe (läs: biltema eller lidl) så är det skit?

Det är en värdelös skitprodukt, som de bör ändra innehållet i...för specen verkar vara till trampcyklar. :fakta

Baserat på: egna erfarenheter, klubbmedlemmars erfarenheter samt diverse kreti o pleti. Samt har besvikelsen har varit speciellt stor hos några med vita fälgar....:(

Biltema har ett flertal mycket bra kem.tekniska produkter för både hojar o bilar..men kedjeoljan är inte en av dem.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är en värdelös skitprodukt, som de bör ändra innehållet i...för specen verkar vara till trampcyklar. :fakta

Baserat på: egna erfarenheter, klubbmedlemmars erfarenheter samt diverse kreti o pleti. Samt har besvikelsen har varit speciellt stor hos några med vita fälgar....:(

Biltema har ett flertal mycket bra kem.tekniska produkter för både hojar o bilar..men kedjeoljan är inte en av dem.

Och frågan som kommer är då. Vilken av varianterna är det du testat?
Dom har två varianter. Den ena är mer avsedd för cyklar och den andra för motorcyklar. Lättast ser man skillnad på att den som är för cyklar har en bild på utanpåliggande växlar till en cykel på burken.

Med andra ord. Har du använt Kedjefett för MC.
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Kedjefett-for-MC/
eller den för cykel.
http://www.biltema.se/Fritid/Cyklar/Cykelvard/Kedjespray/

Den för cykel funkar väl ur smörjhänseende men den sitter inte kvar alls lika bra som den som är för MC-bruk.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Och frågan som kommer är då. Vilken av varianterna är det du testat?
Dom har två varianter. Den ena är mer avsedd för cyklar och den andra för motorcyklar. Lättast ser man skillnad på att den som är för cyklar har en bild på utanpåliggande växlar till en cykel på burken.

Med andra ord. Har du använt Kedjefett för MC.
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Kedjefett-for-MC/
eller den för cykel.
http://www.biltema.se/Fritid/Cyklar/Cykelvard/Kedjespray/

Den för cykel funkar väl ur smörjhänseende men den sitter inte kvar alls lika bra som den som är för MC-bruk.

Kedjeolja för mc bruk, är den variant som är testad . Dock, var den burken blåaktig...

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
fotogen och diesel funkar ok. Jag kör med WD40. Jag har alltid ett par burkar hemma och den är INTE aggresiv mot gummi som 5-56 osv.

Det är säkert billigare med fotogen, diesel och mycket annat med WD40 använder jag till så mycket annat så de kör jag med ;)

Tandborste, diskborste och trasa är väl nice och gegga lite med.

Kedjesprayer/fetter och klister... visst har jag sett skillnad men jag har inte sådan puts eller kletfetish att jag antecknat att något var stråt vassare än det andra. Men jag hört väldigt många som gnällt på att Biltemas chainwax eller motsvarande skall skvätta en del.
Kanske de har för bråttom och istället för att avslutar sin tur med att spray på ett tunt lager och låter det dra in över natten... gör det strax innan dem kör igen?

Det finns för ändamålet avsedd kedjerengöring att köpa. Kostar dock onödigt mycket pengar enligt min mening. Annars finns det folk som kör med fotogen, bensin och liknande. Nu är väl en del grejor som vissa rekommenderar inte så bra för O-ringarna men kör man med fotogen och ser till att torka kedjan direkt när man rengjort den så ska det inte vara några större problem. Använd borste vid rengöringen och torka så torrt du kan med en trasa när du har rengjort. Sen är det bara att kleta på ny smörja.

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Jag rengör med diesel eller lampolja/fotogen, lite beroende på vad som finns till hands. Smörjer med antingen 20w-50 mineralolja eller Motorex Chainlube. Största fördelen jag märker med det sistnämnda är att jag inte behöver applicera det lika ofta som när jag kletar på motorolja. När jag ibland hittar kedjeoljan till motorsågen händer det att den får agera standin, funkar rätt bra det också.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kedjeolja för mc bruk, är den variant som är testad . Dock, var den burken blåaktig...

Ok. Jag har personligen inte märkt att den skulle vara anmärkningsvärt mycket sämre än någon annan av dom grejor som jag testat. Dom flesta tycker jag lämnar spår på fälg och sving så fort man lägger på lite för mycket. Jag har på lite men ofta och jag tycker inte att den skvätter anmärkningsvärt mycket. Men det kan ju inte uteslutas att det finns andra produkter som är mindre känsliga för om man har på för lite.

Dock är det ju så. Ska den smörja bra så måste den vara tillräckligt tunn för att kunna tränga in mellan länkarna och då kommer den att skvätta om man har på för mycket. Skvätter den inte alls är det en signal att den kan vara för trögflytande för att kunna tränga in och smörja tillfredställande. Men det är ju inte mer än en kvalificerad gissning från min sida.

fotogen och diesel funkar ok. Jag kör med WD40. Jag har alltid ett par burkar hemma och den är INTE aggresiv mot gummi som 5-56 osv.

Det är säkert billigare med fotogen, diesel och mycket annat med WD40 använder jag till så mycket annat så de kör jag med ;)

Tandborste, diskborste och trasa är väl nice och gegga lite med.

Kedjesprayer/fetter och klister... visst har jag sett skillnad men jag har inte sådan puts eller kletfetish att jag antecknat att något var stråt vassare än det andra. Men jag hört väldigt många som gnällt på att Biltemas chainwax eller motsvarande skall skvätta en del.
Kanske de har för bråttom och istället för att avslutar sin tur med att spray på ett tunt lager och låter det dra in över natten... gör det strax innan dem kör igen?

Ja. Jag är ju inte heller någon putsgalning så jag är inte heller så kinkig med om det skvätter lite man jag tycker ändå jag borde ha märkt någon skillnad.
Biltemas för cykel skvätter mer än den för MC märkte jag i alla fall. Men jag misstänker att en del av klagomålen på skvätt och stänk beror på att man lägger på lite för mycket. Optimalt sett ska ju kedjan vara smord inne i länkarna men det ska inte ligga en massa överflöd på utsidan. Det blir ju bara smutssamlande.
Svarta fälgar is tha shit. Då slipper man störa sig så mycket på eventuellt stänk.

Last edited:

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Sprayar med Biltema, mest för att min dyra Motul tog slut.
Tvätta gör jag med MOTUL chain cleaner. Den känns nästan FÖR bra.
Det bara rinner av olja och skit. Gör susen på fäglarna också men vågar inte fortsätta med det då jag inte vet om de kan ta skada. Riktigt rent blir det iallafall. Spraya och sedan en trassa så blänker kedjan som ett silverhalsband!

cmiller

Kör så de ryker!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
-08, Kawasaki, z1000 (skrot) Kawasaki 636-04 Stunt
Kanske en dum fråga. Men tar ni av kedjan för o rengöra den. Tänkte om det är lätt o kleta över hela hojen annars????

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Kanske en dum fråga. Men tar ni av kedjan för o rengöra den. Tänkte om det är lätt o kleta över hela hojen annars????

Nej det gör jag inte. Orkar inte hålla på att nita om den ;)
Skulle jag av någon anledning behöva ta av kedjan så passar jag på att göra rent den.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Biltemas för cykel skvätter mer än den för MC märkte jag i alla fall. Men jag misstänker att en del av klagomålen på skvätt och stänk beror på att man lägger på lite för mycket. Optimalt sett ska ju kedjan vara smord inne i länkarna men det ska inte ligga en massa överflöd på utsidan. Det blir ju bara smutssamlande.
Svarta fälgar is tha shit. Då slipper man störa sig så mycket på eventuellt stänk.

Skall köpa Biltemas och skapa mig en egen uppfattning. För det priset skall det bli kul i rent studiesyfte att jämföra mot något dyrare jag har på hyllan. Jag tror den är rinnigare för så många klagar. Men skall bli intressant som sagt.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
köp vilken kedjesmörja som helst, men rengör kedjan ofta. Det är där du kan tjäna livslängd. :tummenupp
Vissa vräker på mängder av smörja, och då flyger kladdet runt på hojen.
Det är bättre med lite på rätt plats och ofta, än mycket och sällan.

• Gilla
Reaktioner: SGM

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skall köpa Biltemas och skapa mig en egen uppfattning. För det priset skall det bli kul i rent studiesyfte att jämföra mot något dyrare jag har på hyllan. Jag tror den är rinnigare för så många klagar. Men skall bli intressant som sagt.

Ja. Det är väl möjligt att den är mer tunnflytande än vissa andra produkter. Många av dom som hävdar att den är för tunnflytande och skvättig använder ju kedjevax och det är ju inte särskilt tunnflytande om man jämför. Men så länge som man inte överdoserar så ska inte skvättandet vara något större problem. Och man måste ju ändå tvätta av hojen titt och tätt för att den blir skitig av andra orsaker.

Gixx3r

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
GSX750F
Biltemas lampolja, skruva på spraymunstycke, kör med biltemas kedjeborste. Billigt, och rocknroll.

kanon då ska vi testa den varianten! :tummenupp

Om man dagspendlar 30 min om dagen å kör kortare sträckor på helgerna sen snabbtvätt av hojen en gång i veckan/varannan vecka. Ska man göra rent kedjan då oxå eller kan/ska man göra detta oftare/mer sällan?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin