Smörja kedjan, men med vad?

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag ska inhandla BPs nya SS+ (seasalt limited ed.) Sprillans ny formula med äkta havssalt.

Har hört att den ska göra mirakel.. och inte klabba ner så in i h.vete som biltemas cykelsmörj

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag ska inhandla BPs nya SS+ (seasalt limited ed.) Sprillans ny formula med äkta havssalt.

Har hört att den ska göra mirakel.. och inte klabba ner så in i h.vete som biltemas cykelsmörj

havssalt hit och havssalt dit! Kanske slipper pormaskarna samtidigt!"? :D

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
I Sveriges minst lästa bok står följande :mattias :

"Smörj var 100:e mil eller oftare om kedjan ser torr ut.

Kedjan på denna motorcykel är utrustad med små O-ringar mellan länkplattorna. O-ringarna håller inne fettet i kedjan och förbättrar dess livslängd.

Kedjans O-ringar kan skadas av ångtvätt, högtryckstvätt och vissa lösningsmedel. Rengör kedjelänkarnas sidoytor med en torr trasa. Borsta inte på O-ringarna. O-ringarna skadas om du borstar på dem. Torka av kedjan och smörj endast med SAE 80 eller 90 växellådsolja. Kedjesmörjmedel som finns i handeln kan innehålla lösningsmedel som kan skada O-ringarna."

Detta enligt Honda, kan ju tilläggas att dom själva nu har Honda original kedjespray och rengörning...

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag gör rent kedjan när den ser förjävlig ut. Detta brukar innebära varannan till var tredje månad. Personligen tror jag inte att det finns någon universalt svar. Se på kedjan och gör en bedömning. Har du varit ute i sandfållan och försökt komma loss med till följd dränkt in drivpaket i sand så är det dags. Har du bara åkt på odammiga vägar så är det bara att smörja. Sunt förnuft...

kanon då ska vi testa den varianten! :tummenupp

Om man dagspendlar 30 min om dagen å kör kortare sträckor på helgerna sen snabbtvätt av hojen en gång i veckan/varannan vecka. Ska man göra rent kedjan då oxå eller kan/ska man göra detta oftare/mer sällan?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Jag kör Suzuki och deras o-ringar är specialgjorda för eftermarknadsspray så frågan är om jag kan använda Honda spray då?

Ironimode off:
Borsta av med tandborste eller diskborste är helt ok. Men man behöver ju inte stå och gnugga naturligtvis. Man vill ju inte trycka ner eller kila ner saker mellan oringen osv. Klart man kan använda spray ute i handeln. Se bara till att det står att den är till för O eller X-RINGSKEDJOR. Vet inte om en del tillverkare är rädda för att man använder fel sorts spray eller något. Sett texten förr...

Utöver att dem verkar livrädda att någon sätter stålborste på kedjan eller använder 5-56 så tycker jag texten är bra för all del.

I Sveriges minst lästa bok står följande :mattias :

"Smörj var 100:e mil eller oftare om kedjan ser torr ut.

Kedjan på denna motorcykel är utrustad med små O-ringar mellan länkplattorna. O-ringarna håller inne fettet i kedjan och förbättrar dess livslängd.

Kedjans O-ringar kan skadas av ångtvätt, högtryckstvätt och vissa lösningsmedel. Rengör kedjelänkarnas sidoytor med en torr trasa. Borsta inte på O-ringarna. O-ringarna skadas om du borstar på dem. Torka av kedjan och smörj endast med SAE 80 eller 90 växellådsolja. Kedjesmörjmedel som finns i handeln kan innehålla lösningsmedel som kan skada O-ringarna."

Detta enligt Honda, kan ju tilläggas att dom själva nu har Honda original kedjespray och rengörning...

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
kanon då ska vi testa den varianten! :tummenupp

Om man dagspendlar 30 min om dagen å kör kortare sträckor på helgerna sen snabbtvätt av hojen en gång i veckan/varannan vecka. Ska man göra rent kedjan då oxå eller kan/ska man göra detta oftare/mer sällan?

På våren blir kedjan skitigare, så då bör du gra rent oftare. Du ser om du får beläggning av skit och smörja. Om du då sprutar på mer smörja förvärrar du bara. Gör rent och smörj lite. Sen smörjer du lite varje dag direkt efter du åkt.

Gixx3r

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
GSX750F
Strålande hjälp må ja säga =)

Hur vet man om man har o-ringar på kedjan :S Har för mig att förra ägaren sa till mig att det var sånna på kedjan. Antar då att man inte ska köra med borstar av hårdare typ utan då en diskborste eller bara trasa för att inte skada länkarna?! Och sen smörja på sidan vid länkarna och inte i mitten uppe på kedjan..

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Maxima Chain wax är att rekommendera.
Fick ut drygt 3000mil på min förra kedja. Smörjer lite efter varannan körning på varm kedja och på "insidan". Jag riktigt känner hur hjulet snurrar lättare...

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
I princip alla bågar över 250 brukar ha o-ring eller x-ring.
Du ser oringen mellan varje länk på vardera sida om tittar noga.
Borsta med disk eller tandborste som är mjukt och fint exakt.

Att göra rent för ofta kan vara dåligt också. Finns alltid risk att man gnuggar ner skit imellan oringen eller så. Lagom är alltid bäst och det finns inget universalsvar.

Strålande hjälp må ja säga =)

Hur vet man om man har o-ringar på kedjan :S Har för mig att förra ägaren sa till mig att det var sånna på kedjan. Antar då att man inte ska köra med borstar av hårdare typ utan då en diskborste eller bara trasa för att inte skada länkarna?! Och sen smörja på sidan vid länkarna och inte i mitten uppe på kedjan..

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jag körde med denna ett tag. Men på Hondan som har ljus fälg ser man direkt att OK/Q8:as chainlube stänker utav bara h*lvete...

Nu kör jag med Motul Chainlube istället.. Verkar stanna kvar på kedjan mkt bättre.

Precis 100% överensstämmande med mina erfarenheter. OKQ8:s kedjesnor ser ut att klibba som fan (ja, det är superklistrigt) men av ngn anledning kastar det av illa fort. Men det är klibbigt fortfarande så fälgen blir skitig som s*tan.

Motuls Chain clean är sjukt bra, spraya på och det bara rinner av och sen på med Motuls Chain lube. :tummenupp

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Japp har hört att den är grym. Har hört att BP SS+ II kommer snart också. Den skall tydligen vara anrikad med silverpulver och saltet vara från Sahara. Det är tydligen perfekt molekylär uppbyggnad på det saltet så du kan räkna med 2 bakhjulshästar extra.

Pass opp att använd det på Honda som föregående talare pratat om. Honda skall enbart ha Honda originalfett. Det kommer från Hondas egna fettgruva som ingen annan tillverkare har tillgång till.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag använder Maximas kedjevax. Funkar kalas.

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Hur ofta smörjer ni och hur ofta tvättar ni kedjan? Jag har hojen på gatan under veckodagarna o känns hyffsat meckigt att gå ut o med depåstället o smörja kedjan på gatan varje dag :) Räcker det med smörja en gång i veckan? O tvätta en gång i månaden?
(Generellt dvs, om jag åker o sladdar/vurpar på grusväg smörjer jag väl lite extra därefter)

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Är det IG att göra ren kedjan med "högtrycken"? Hur "ren" bör man göra kedjan? Gissar att den ser rätt skitig ut när det är ren?:va

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Japp har hört att den är grym. Har hört att BP SS+ II kommer snart också. Den skall tydligen vara anrikad med silverpulver och saltet vara från Sahara. Det är tydligen perfekt molekylär uppbyggnad på det saltet så du kan räkna med 2 bakhjulshästar extra.

Pass opp att använd det på Honda som föregående talare pratat om. Honda skall enbart ha Honda originalfett. Det kommer från Hondas egna fettgruva som ingen annan tillverkare har tillgång till.

ASG - "Hondas egna fettgruva" :rofl

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
ASG - "Hondas egna fettgruva" :rofl

Haha, fyfan,, såg framför mig en sjukt överviktig japansk kvinna... :|

(jag brukar smörja varannan tank ungefär, eller under/efter varje bandag.. kör med Castrol chainlube eller CRC's.. tycker att de inte skvätter så infernaliskt som en del andra t ex OKQ8's)

Last edited:

fritiof

Gubbpop
Gick med
15 May 2006
Hoj
BMW F800R -10
Jag har testat Lidls kedjeprodukter, både rengöring och smörj.

Rengöringssprayen är otäckt effektiv... Skiten bara rinner av och kedjan blir fort ren och fin även om man inte använder borste eller trasa. Osäkerhetsmomentet ligger dock i att det på baksidan av burken står nåt i stil med att man ska kontrollera om gummidetaljer kan ta skada av produkten. Så följden kan ju bli en skinande ren kedja, som håller i 500 mil. Läste såklart detta efter att jag använt sprayen och använder nu fotogen istället. Vet dock inte om fotogen är bättre för o-ringarna?

Kedjesprayen kladdar och skvätter inte alls, enligt min erfarenhet. När man sprayat så torkar den in helt och hållet efter en liten stund och blir till en torr film. Har ingen aning om hur bra den smörjer och hur den påverkar livslängden på kedjan, då jag bara använt den några hundra mil. Men än så länge funkar den. Trevligt pris dessutom, vilket ju är skitsamma om den är kass...

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin