Smörja kedjan, men med vad?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tar tillbaka att Wurth HHS 2000 är bra, rinner massvis med kladd under framdrevet, den verka bli lättflytande när kedjan blir varm, rinner en jävla massa kladd under framdrevet.:mad:
Blev lite orolig när vi stanna en sväng och oljekladdet rann ner på backen, kan stänka upp eller hamna på bakhjulet vid nedlägg, vad händer då, jo det släpper kanske....:va
Blir att köpa Motul igen, man lär sig av misstagen som tur är :huvet

ser man på satan.. ja ha aldrig märkt nåt av det, måste kolla när ja kommer hem från jobb om det är lättflytande.

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Tar tillbaka att Wurth HHS 2000 är bra, rinner massvis med kladd under framdrevet, den verka bli lättflytande när kedjan blir varm, rinner en jävla massa kladd under framdrevet.:mad:
Blev lite orolig när vi stanna en sväng och oljekladdet rann ner på backen, kan stänka upp eller hamna på bakhjulet vid nedlägg, vad händer då, jo det släpper kanske....:va
Blir att köpa Motul igen, man lär sig av misstagen som tur är :huvet

Precis som du säger. Motul är överlägset det jag testat. Har iofs inte testat speciellt många varianter, har dock polare som kör med allt jävla möjligt skit och ingen verkar vara nöjd med vad man har.

Motul, inget kladd, lätt att applicera, lång kvarsittning, tål vatten (till viss del) m.m. Enda negativa är priset men vafan, en burk/år tycker jag är överkomligt. Billigare än byte av drivpkt.

T16_AeRo

Ny medlem
Gick med
15 May 2010
Hoj
Husaberg Fe/FS450 -04
Jag köpte CRC klisterolja.. dock tycker jag den är lika tunn som tex 5-56 :va
På jobbet har vi en variant som är riktigt "snorig".. får forska i va det är för märke

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
samma här, würth kedjespray. Inte i billigaste ändan, men har vunnit tester (har inte hittat några, bara "hört"). Strittar väldigt lite och blir inga överdrivet tjocka lager, håller rent.

vad är insidan på kedjan egentligen? Finns ganska många möjligheter att smörja, men har valt den som är smidigast.. Jag smörjar på #1, men borde väl egentligen också ta från andra sidan så att det kommer in i #4. #2 och #3 behöver väl inga större mängder fett, bara så de inte rostar?

visabild.php

Ser egentligen inge större skillnad på 1 och 2 på din bild. Det räcker att smörja där. Där rullen går emot plattan på ena sidan. Kapillärverkan gör att det smörjer hela vägen. T o m säger många att korrekt smörjning motverkas om man smörjer både ytter och inner. Det kan jag inte uttala mig om men jag smörjer bara på insidan. Helst varm kedja och torka bort överflödet dagen efter så stänker det inte ner bakhjulet.

Jag använder Repsol kedjespray och tycker att det är det bästa jag provat. Har å andra sidan inte provat alla de som nämns med positiva ordalag här.

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
ser man på satan.. ja ha aldrig märkt nåt av det, måste kolla när ja kommer hem från jobb om det är lättflytande.

Jag kanske översmorde, har kört ett par gånger utan att smörja och det ser bättre ut, har sprutat på kedjan igen men mindre mängd, ska ut snart, återkommer om det börja rinna igen, då köper jag motul.........igen

Kan det vara så att Wurths HHS 2000 har en renande effekt samtidigt som den smörjer ? Kanske därför gammal smörja löses upp och börjar rinna under hojen när kedjan blir varm :confused:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Vad säger gänget här om att rengöra kedjan med WD-40 innan den smörjs med kedjeolja?

Eller ska man ha nått mindre krypande?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vad säger gänget här om att rengöra kedjan med WD-40 innan den smörjs med kedjeolja?

Eller ska man ha nått mindre krypande?

wd-40 / crc passar ypperligt, men onödigt dyrt bara. lamp-olja/lys-fotogen är ju närapå gratis, en burk räcker resten av livet, nästan.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år