Smörja kedjan, men med vad?

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
(jag brukar smörja varannan tank ungefär, eller under/efter varje bandag.. kör med Castrol chainlube eller CRC's.. tycker att de inte skvätter så infernaliskt som en del andra t ex OKQ8's)
Prima, tack för svaret! Ok smörja ungefär varannan tank, hur ofta totalrengör du kedjan?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Själv gör jag rent med avfettning och en disksvamp, kanske inte är någon hit då de rostar mycket efter men gör man rent ordentligt och smörjer in den med en gång så blir de kanon :tummenupp

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har nån form av hemmagjord konstantsmörjning till kedjan, nån tidigare ägare har gjort så att vevhusventilationen mynnar ut över främre drevet, alltid fuktigt mao.

Brukar stödsmörja lite då då bara för att det känns rätt, har en massa kedjespray sen gokarttiden.

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Själv gör jag rent med avfettning och en disksvamp, kanske inte är någon hit då de rostar mycket efter men gör man rent ordentligt och smörjer in den med en gång så blir de kanon :tummenupp

Nej nej nej, aldrig ha avfettning på kedjan, förstör o-ringarna.

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010
Jag använde olivolja vid ett tillfälle :D
((I brist på annat))

Det finns speciell "kedjerengöring" på sprayflaska som inte sliter på kedjan.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
kör du högtrycken på kedjan tränger fukt in mellan oringarna och sedan stannar fukten där och länkarna kommer må skit av det.

Det är fett IG!

Är det IG att göra ren kedjan med "högtrycken"? Hur "ren" bör man göra kedjan? Gissar att den ser rätt skitig ut när det är ren?:va

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det har sagts förut, tål att sägas igen.

Biltemas lampolja, och skruva på ett spraymunstycke från någon avlagd sprayflaska - på med oljan, svabba lite med fultemas kedjeborste...det städar kedjan utan att skada oringar, funkar bättre än dyra sprayer, räcker i evighet, och kostar "gratis".

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Prima, tack för svaret! Ok smörja ungefär varannan tank, hur ofta totalrengör du kedjan?

Alldeles för sällan tyvärr..

Men det beror lite på vart jag kört.. om jag mot förmodan kört på nån grusväg.. (ja, det händer tyvärr ibland) eller där det varit dammigt så rengör jag ganska omgående.

Men generellt så brukar jag hålla lite koll och se när det är för mkt gammal kedjeolja som dragit ihop smuts och geggat ihop.

Jag har fördelen att ha en ganska ljus/metallfärgad kedja, så det syns tydligt när den blir smutsig.

Rent allmänt så brukar de som kan nåt (räknar inte in mig själv där) anse att rengöringen är viktigare än smörjningen för livslängden. Ganska vanligt att man ser folk gå lös med kedjesprayen på en helt svart och "geggig" kedja som egentligen skulle må bättre av en rengöring.

(för rengöring använder jag castrol chaincleaner och biltemas borste.. kedjan blir som ny.. alternativ till chaincleaner finns precis som andra redan nämnt, råkade mest ha en burk av just det här märket hemma) :)

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Biltemas kedjeolja är värdelös skitprodukt till motorcyklar

Men,
Fungerar utmärkt till trampcyklar.

nej nej..inte en till..vad är det för FEL på er! Det är SAMMA skit :fakta fast det står biltema på burken, när skall den poletten ramla in hos folk:va Hoppas du inte heter sverker:rolleyes:

Rengör, jag brukar några ggr per säsong gör rent kedjan, med gammal tvättsvamp, gnugga lite, samt torka rent med tygtrasor, och smörja in skiten igenm kör oxå med q8/ok som jag tycker lirar bra:tummenupp

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Fultemas kedjeolja används på dödsraketen/geggmoppen, funkar utmärkt. Men den kletar något så innihelvete att det finns inte på kartan att den letar sig in på italienskan, där är det castrols chainwax som körs på varm kedja när hojen parkeras i garaget.

Det blir någorlunda kladdfritt iaf.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Va i helvete... sporthoj är inte vad det var förr. Då hade någon redan skrivit det ultimata, VALFETT!!

perkele

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Va i helvete... sporthoj är inte vad det var förr. Då hade någon redan skrivit det ultimata, VALFETT!!
perkele

Kan vara lite svårt att behöva simma ifatt en val lite då å då.
Testa med sniglar.
Springer inte så fort och finns ta me fan överallt.
Fungerade förr...

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
Alltid använt Motuls Kedjespray 169kr kostar den nu :mad:, funkar kanon och skitar inte ner men sist nu hade jag slut och grävde lite bland burkarna garaget (jobbat som mek repare förr i många år:D ) Hitta ett antal burkar från Wurth HHS 2000, till för tex kedjor med hård belastning och den dunstar bort blöta oljan efter jag sprutat på men lämnar kvar en klistrig oljefilm, verkar ge bra smörja samt inget kladd på fälg och hoj.:tummenupp:tummenupp , vet ej vad den kostar i butiken :confused:
Sen tycker jag den smörjar bättre än Motuls eftersom kedjan verkar löpa lättare när jag snurrar på bakhjulet.:banana

Last edited:

Robiliboban

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
Aprilia Mille Devil - XT660X
Jag har under tre säsonger växlat mellan OK/Q8 kedjesnor och Castrol ChainSpray 0-R och i viss mån Biltema-spray.
OK/Q8's kedjesnor som jag kallar det funkar mycket bra smörjmässigt, men måste appliceras på en extremt varm kedja för att tränga in ordentligt. Jag gillar att smörja överdrivet och då är den inte att rekommendera då den endast håller sig på plats i små mängder. Castrols variant är ungefär som Biltemas spray men med skillnaden att den innehåller bra mycket mer smörja och att den faktiskt gör ett kanonbra jobb på att sitta kvar också!
-Detta även om man som jag smörjer rikligt.

Min burk är snart slut och då skall jag nog testa ett annat märke för att se hur det är. Det kommer dock alltid finnas en burk Castrol på hyllan tills jag hittat något bättre.

Hojarna opvan har testats på är:
RD350F Lätt landsvägs-sport
TT600R Arg motard
TT600R Grushoj
Kawa Z1000 Gammal arg muskelhoj
KTM950SM Muskelmotard.

Tjenare, Castrol har en ny kedjespray för racing och även en rengöringsspray som är helt klart det bästa jag testat.
Det finns inte en antydan till skvätt och den keramiska tillsatsen skall tydligen förlänga livslängden på drivet. Givetvis dyrare än biltemas:tummenupp köpte mitt kit i atvbutiken MMB i Billdal söder gbg :yoparty

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag använder också klister olja ( Wurt) verkar funka bra för mig samt att den skvätter inte ner hojen och framförallt bak hjulet.

samma här, würth kedjespray. Inte i billigaste ändan, men har vunnit tester (har inte hittat några, bara "hört"). Strittar väldigt lite och blir inga överdrivet tjocka lager, håller rent.

Maxima Chain wax är att rekommendera.
Fick ut drygt 3000mil på min förra kedja. Smörjer lite efter varannan körning på varm kedja och på "insidan". Jag riktigt känner hur hjulet snurrar lättare...

vad är insidan på kedjan egentligen? Finns ganska många möjligheter att smörja, men har valt den som är smidigast.. Jag smörjar på #1, men borde väl egentligen också ta från andra sidan så att det kommer in i #4. #2 och #3 behöver väl inga större mängder fett, bara så de inte rostar?

visabild.php

Last edited:

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
samma här, würth kedjespray. Inte i billigaste ändan, men har vunnit tester (har inte hittat några, bara "hört"). Strittar väldigt lite och blir inga överdrivet tjocka lager, håller rent.

vad är insidan på kedjan egentligen? Finns ganska många möjligheter att smörja, men har valt den som är smidigast.. Jag smörjar på #1, men borde väl egentligen också ta från andra sidan så att det kommer in i #4. #2 och #3 behöver väl inga större mängder fett, bara så de inte rostar?

visabild.php

Kedjan på bilden verkar inte fått smörja på länge :confused:

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
Alltid använt Motuls Kedjespray 169kr kostar den nu :mad:, funkar kanon och skitar inte ner men sist nu hade jag slut och grävde lite bland burkarna garaget (jobbat som mek repare förr i många år:D ) Hitta ett antal burkar från Wurth HHS 2000, till för tex kedjor med hård belastning och den dunstar bort blöta oljan efter jag sprutat på men lämnar kvar en klistrig oljefilm, verkar ge bra smörja samt inget kladd på fälg och hoj.:tummenupp:tummenupp , vet ej vad den kostar i butiken :confused:
Sen tycker jag den smörjar bättre än Motuls eftersom kedjan verkar löpa lättare när jag snurrar på bakhjulet.:banana

Tar tillbaka att Wurth HHS 2000 är bra, rinner massvis med kladd under framdrevet, den verka bli lättflytande när kedjan blir varm, rinner en jävla massa kladd under framdrevet.:mad:
Blev lite orolig när vi stanna en sväng och oljekladdet rann ner på backen, kan stänka upp eller hamna på bakhjulet vid nedlägg, vad händer då, jo det släpper kanske....:va
Blir att köpa Motul igen, man lär sig av misstagen som tur är :huvet

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...