SM i RoadRacing Knutstorp ARC

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Eller så behövs det helt enkelt en c serie för riktiga rookies. Läst typ allt över 1.13 på Åsen 1.25 på mantorp o.s.v

Kör man snabbare är man inte välkommen i denna c serie. Detta är något jag tror hade dragit full hus. Vad körde vinnaren i R600 på Åsen under bikeweek 1.08 har jag för mig. Det är ju sinnessjukt typ ett par sek från vinnarna i sst600.

Har man en riktig c-serie som instegsklass så har man utan problem råd att pröva och se om det är något man gillar och vill satsa på.

Kanske inte så dum idé!

Då tycker jag man kunde blanda alla hojar i samma klass! 2-takt, 4-takt, 1000cc, 600cc, twinnar, stånkor osv osv osv.

Jaa det skulle säkert vara någon typ av hoj som har en liten fördel osv, men är det Racing-for-fun stuk på klassen så spelar det ju ingen roll.
 

ATM_Patrik

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Sjuntorp
Hoj
Ducati 1199 2013
Just pengarna tror jag inte är något problem, jag har svårt att tro att det jag plöjt ner i min rookiesäsong detta året inte kan ge mig någorlunda resultat i SST600. Personligen tror jag att det ligger ganska lika, man väljer själv var man lägger ribban.

Själv tycker jag också att det är självklart att man klassar upp sig eller byter klass eftersom att jag vill lära mig mer. Och har jag 2-2.5 sekunder ner till Bäckström, Gull och pojkarna i SST600 på Knutstorp har jag en jävla massa att lära vill jag säga. Men det är ingenting jag kommer lära mig genom att åka själv på Knutstorp. Man behöver klassa upp sig för att bli bättre, för att förstå hur ruskigt fort det faktiskt går att åka och för att komma in i en annan "fart".

Så att folk vill stanna kvar i Rookie för att samla pokaler för 2:a eller 3:e året köper jag inte.

Helt rätt! Ekonomin behöver inte vara någon stor skillnad!

Tyvärr så är det nog att vissa ligger kvar av mindre smickrande orsaker...

2st sa det till mig rent ut på knutan så att dom vill stanna för pokaler är fakta!

Pers 1..

Jag - skall du klassa upp dig nu när det gått så bra?
- Nä jag kör bara för skoj skull ( gör inta alla det??? ), sedan är det kul att få en buckla ibland...

Pers 2..

Jag - Bra kört, nu blir det uppklassning nästa år då?

- Nä inte än, vill all ha lite mer pokaler först!

Pers nr 2 kommer alltså gå in på säsong nr 3 i rookie 2014...

hej hopp!
 

ATM_Patrik

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Sjuntorp
Hoj
Ducati 1199 2013
Förr fanns en gammal regel om att har man en snittpoäng som överstiger 8poäng/arrangerad B-tävling så blev man automatiskt uppklassad. Exempel: 10 deltävlingar x 8 poäng = 80poäng, kommer man över det så blev det A-licens året efter. Sen finns det ju bandagar med race för A-förare som inte vill storsatsa eller ta ett mellanår av ekonomiska skäl, A finalerna där ger nog tillräckligt motstånd för det flesta. Åtminstone sist på Anderstorp så var vi nog ett tiotal förare som låg mellan 1,36-1,40 iallafall.

Förstod jag rätt så höll dom på att kolla detta igen..
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Men kan det inte också vara att man inte har råd att klassa upp sig? Efter rookie så är det väl antingen PRO superbike eller sst 600 som gäller. För att kunna köra en hel säsong i rookie går väl på 100 000 och det dubbla i PRO... Tråkigt om man inte har råd att fortsätta köra om man automatiskt blir uppklassad
Det blir inte automatiskt dyrare för att köra i SST600 eller Superbike, det blir vad man gör det till. Visst det finns några som plöjer ner mycket pengar, men det blir allt färre. Jag kör SST600 på samma budget i stort sett som jag körde rookie, likadant brorsan kör Superbike på samma budget som han körde rookie. Man behöver inte köra på nya däck varje pass bara för att man klassar upp... visst man kanske inte blir svensk mästare på det upplägget, men för majoriteten av de som klassar upp är kanske inte det målet.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Helt rätt! Ekonomin behöver inte vara någon stor skillnad!

Tyvärr så är det nog att vissa ligger kvar av mindre smickrande orsaker...

2st sa det till mig rent ut på knutan så att dom vill stanna för pokaler är fakta!

Pers 1..

Jag - skall du klassa upp dig nu när det gått så bra?
- Nä jag kör bara för skoj skull ( gör inta alla det??? ), sedan är det kul att få en buckla ibland...

Pers 2..

Jag - Bra kört, nu blir det uppklassning nästa år då?

- Nä inte än, vill all ha lite mer pokaler först!

Pers nr 2 kommer alltså gå in på säsong nr 3 i rookie 2014...

hej hopp!

Nu kanske jag låter otacksam, men med bucklorna man fick på Knutstorp klassar jag mer än gärna upp mig och inte får några pokaler. Förlåt, men var det ett skämt eller ?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
- Nä inte än, vill all ha lite mer pokaler först!
Pers nr 2 kommer alltså gå in på säsong nr 3 i rookie 2014...
hej hopp!
Om person nummer 2 stått regelbundet på pallen i år är det så klart fel men om man gör det någon enstaka gång måste det vara okej att stanna kvar i "rookie".

Rookie är för övrigt ett riktigt uselt namn på klasserna.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Verkar som det är medaljer och pokaler som lockar? Ge en billig plakett till alla som kommer in på poängplats topp 15 i SM så har vi fulla startfält nästa år :rolleyes:
 

ATM_Patrik

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Sjuntorp
Hoj
Ducati 1199 2013
Nu kanske jag låter otacksam, men med bucklorna man fick på Knutstorp klassar jag mer än gärna upp mig och inte får några pokaler. Förlåt, men var det ett skämt eller ?

Tvivlar inte en sec på att du gärna klassar upp dig :tummenupp

Nej det var inget skämt även om det låter så
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Det blir inte automatiskt dyrare för att köra i SST600 eller Superbike, det blir vad man gör det till. Visst det finns några som plöjer ner mycket pengar, men det blir allt färre. Jag kör SST600 på samma budget i stort sett som jag körde rookie, likadant brorsan kör Superbike på samma budget som han körde rookie. Man behöver inte köra på nya däck varje pass bara för att man klassar upp... visst man kanske inte blir svensk mästare på det upplägget, men för majoriteten av de som klassar upp är kanske inte det målet.

Jo men blir det inte så som viktor var inne på tidigare? Att folk inte tävlar eller stannar kvar för att de inte kör på samma villkor? För som någon skrev tidigare så är det nog allas dröm att stå överst på podiet :) Men absolut så håller jag med om att man utvecklas mer om man går upp en klass och gör rookie jämnare!

Men jag är inne på samma spår som sandfållan, starta en ny "riktig" rookie klass med begränsingar. Typ som att hojen måste minst vara fem år gammal och bara ett set däck per race helg.

Förresten skulle det vara möjligt att med hjälp utav de större bandagsarrangörerna som tex ap och bbr tillsammans anordna någon form utav billig tävlings serie på deras bandagar? Med samma reglemente Så att det blir lite mer än bara race 4 fun. Jag skulle lätt kunna betala extra för att få köra ett race eller två :) typ under en helg att de har ett kval och ett race lördag/söndag.. Så får man ett visst antal poäng som man senare har med sig till nästa tävlig.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Zenergy Racing/Axxon Racing är ju ett ypperligt exempel på hur man kan kombinera bandagar tillsammans med riktigt racing. De kör bandagar från t.ex. torsdag till lördag - söndagen är vigd åt DM. Som dessutom kostar 1600:-

Klart att folk kör med dem istället? Varför kan danskarna, dessutom göra detta I SVERIGE och Svemo inte klarar av det på hemmaplan?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
P€RRA;5880130 skrev:
Rookie är för övrigt ett riktigt uselt namn på klasserna.

Håller verkligen med. För ett gäng år sen när rookie bestod av rookies, så var det säkert kanon.

Nu känns det som att man även där måste fostra folk i att jobba med sponsring, och det är fan inte när man ska förklara för en potentiell partner att "det visst är ganska hög nivå även i Rookie".

Namnförslag överlåter åt nån annan. Men allt som inte indikerar att man är en sopa är ju bättre än "Rookie".

Svårt dock med inarbetade namn.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför kan danskarna, dessutom göra detta I SVERIGE och Svemo inte klarar av det på hemmaplan?

Om jag fattat det rätt.

Så för att de följer det danska reglementet, inte har sjukvård på plats i samma utsträckning och inte har funktionärer som är riktigt värda namnet. Men det är rykten.

När jag kollar igenom kostnaderna för LMS så är det helt orimligt att ha en sån ekonomi om vi ska följa reglerna för de licenser vi har. Och då är vi en ideell förening där folk jobbar gratis, ska man betala lön till de som plöjer ner hundratals timmar i det här så hade det varit ännu värre.
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Zenergy Racing/Axxon Racing är ju ett ypperligt exempel på hur man kan kombinera bandagar tillsammans med riktigt racing. De kör bandagar från t.ex. torsdag till lördag - söndagen är vigd åt DM. Som dessutom kostar 1600:-

Klart att folk kör med dem istället? Varför kan danskarna, dessutom göra detta I SVERIGE och Svemo inte klarar av det på hemmaplan?


Ja det är ett riktigt smidigt koncept! Så okomplicerat dessutom, behövs ingen licens och kostar inte multum. Alla kan prova oavsett hur snabb/långsam man är.

Sen är det ju försäkringsfrågan som är lite oklar. Det är en tävling men inte under Svemos flagg så vet inte vad som gäller där riktigt. Inte så roligt att sitta oförsäkrad om man skulle bli en träpippi....
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Varför kan danskarna, dessutom göra detta I SVERIGE och Svemo inte klarar av det på hemmaplan?
´

För att dom kan än så länge göra det under "dansk" flagg och DMU som har andra regler än Svemo i Sverige.
I Sverige är det endast föreningar och klubb som är ansluten till Svemo som får arrangera tävling, som företag kan du inte vara ansluten till Svemo och därför heller inte få tillståndsnummer för att få arrangera tävling.

Om Svemo beslutade att lägga ut tävlingsserier på kommersiella aktörer som DMU har gjort så skulle det vara fritt fram men idag är det inte så.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Om jag fattat det rätt.

Så för att de följer det danska reglementet, inte har sjukvård på plats i samma utsträckning och inte har funktionärer som är riktigt värda namnet. Men det är rykten.

När jag kollar igenom kostnaderna för LMS så är det helt orimligt att ha en sån ekonomi om vi ska följa reglerna för de licenser vi har. Och då är vi en ideell förening där folk jobbar gratis, ska man betala lön till de som plöjer ner hundratals timmar i det här så hade det varit ännu värre.

Det kanske bara är rykten - Nu vet jag inte statistiskt själv hur det ser ut men när jag kört med danskarna pratar vi runt 50 funktionärer som är där, ENBART som funktionärer, dubbla ambulanser både för bandagarna och för DM-körningarna under söndagen. Detta är iofs på Knutstorp, jag vågar inte svara på hur det sett ut tidigare på andra banor i övriga landet.

Danskarnas körningar är lite mer som en stor folkfest, inte lika stelt och lika mycket pekpinne-fasoner. Jag har inte en aning om de får betalt eller inte, men man får känslan av att de där för att de älskar vad vi alla här inne älskar - att köra motorcykel.

Ja det är ett riktigt smidigt koncept! Så okomplicerat dessutom, behövs ingen licens och kostar inte multum. Alla kan prova oavsett hur snabb/långsam man är.

Sen är det ju försäkringsfrågan som är lite oklar. Det är en tävling men inte under Svemos flagg så vet inte vad som gäller där riktigt. Inte så roligt att sitta oförsäkrad om man skulle bli en träpippi....

Nu är detta också bara rykten men vad jag hört är den försäkring som erbjuds av DMU något vassare än vad Svemo kan erbjuda. Detta är som sagt också bara rykten, och jag vet inte så mycket om det utan bara vad jag hört.

´

För att dom kan än så länge göra det under "dansk" flagg och DMU som har andra regler än Svemo i Sverige.
I Sverige är det endast föreningar och klubb som är ansluten till Svemo som får arrangera tävling, som företag kan du inte vara ansluten till Svemo och därför heller inte få tillståndsnummer för att få arrangera tävling.

Om Svemo beslutade att lägga ut tävlingsserier på kommersiella aktörer som DMU har gjort så skulle det vara fritt fram men idag är det inte så.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Många rykten kring DM, ingen som faktiskt vet något om det? :tungan
Också hört rykten, om att dom gick back på själva DM:et på Knutstorp, men försökte tjäna in det på bandagarna dom hade dagarna innan. Men som sagt, detta är också som jag "hört i depån", och ingen fakta.

Edit. Hur mycket körtid fick man unde DM på knutstorp? För 1600:- för en dag gör ju dagspriset högre än sm.
När hyllinge arrangerade sitt jubileumsrace körde man 1x träning, 1x kval och 2x race på en dag, till en kostnad av 1800:- (om jag minns rätt).
 
Last edited:

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Om Zenergy försöker kompensera med att ta in mer pengar på bandagarna gillar jag det inte fullt ut. Ser jag till resultatlistorna så var vi 42st på banan (Knutstorp) under samma pass vilket jag finner lite många.

Att sen SST600 och PRO SBK skulle bli dyrare per säsong för dom som redan nu satsar fullt på rookieserien har jag svårt att tro. Innevarande säsong är det väl 20 race i rookie och 10 i elitklasserna?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att sen SST600 och PRO SBK skulle bli dyrare per säsong för dom som redan nu satsar fullt på rookieserien har jag svårt att tro. Innevarande säsong är det väl 20 race i rookie och 10 i elitklasserna?

20 race i Rookie? Räknar du med SO då eller är det bara riktiga SM?
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Precis, SVEMO borde göra som DMU, lägga ut race tillsammans med svenska bandagsarrangörer. Det är framtidens melodi tror jag. Jag körde 4 dagar med Teamtrackday på Mantorp för 2500:- i juni, 2 sprintrace i varje grupp och ett långlopp. Fulla startfält och mycket bra arrangerat. Tro fasen att jag väljer det före en SM tävling...
OM någon här kör ett race med danska arrangörer, kolla upp er privata olycksfallsförsäkring för SVEMO licensen täcker vanligtvis ej dessa race. Jag har kollat med mitt bolag och de täcker typ all racing jag kör så länge jag inte tjänar mer än 200.000:- år på racingen... Så tror inte att det är sådär jättemånga som har problem med det här...
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Precis, SVEMO borde göra som DMU, lägga ut race tillsammans med svenska bandagsarrangörer. Det är framtidens melodi tror jag. Jag körde 4 dagar med Teamtrackday på Mantorp för 2500:- i juni, 2 sprintrace i varje grupp och ett långlopp. Fulla startfält och mycket bra arrangerat. Tro fasen att jag väljer det före en SM tävling...
OM någon här kör ett race med danska arrangörer, kolla upp er privata olycksfallsförsäkring för SVEMO licensen täcker vanligtvis ej dessa race. Jag har kollat med mitt bolag och de täcker typ all racing jag kör så länge jag inte tjänar mer än 200.000:- år på racingen... Så tror inte att det är sådär jättemånga som har problem med det här...

Har sett att många försäkringsbolag har en punk som säger typ att det ska vara en Svemo-tävling eller dylikt. Min försäkring genom jobbet säger dock bara att man måste "vara ansluten" till Svemo.

Vilket bolag har du?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top