SM/SO/PRO Silly Season 2008

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Ja hårda straff vore det bästa!
Skulle vara väldigt roligt, att veta bara hur många som har haft 100% hojar?
Tror säkert att några fuskat med både det ena och det andra!!!???

Vad görs för att kolla detta?

Det kollas ingenting. Efter Knutstorps andra tävling gick jag diekt till Lodneth och frågade om han vågade kolla Backlunds hoj igen. Han tog in den och kollade trattarna!!. Jag har inte uppfattat att någon annan hoj gått extra bra jämfört med någon annan av samma fabrikat. Inte som skillnaden mellan Backlunds och och andra Sukkor.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Det kollas ingenting. Efter Knutstorps andra tävling gick jag diekt till Lodneth och frågade om han vågade kolla Backlunds hoj igen. Han tog in den och kollade trattarna!!. Jag har inte uppfattat att någon annan hoj gått extra bra jämfört med någon annan av samma fabrikat. Inte som skillnaden mellan Backlunds och och andra Sukkor.


Det här är lite skrämmande. Det verkar inte som det finns någon riktig tekniker som kan kolla hojarna. Lodnet skulle väl vara med som expert på alla tävlingar var det visst sagt, med skjutmått och tumstock, för att det utåt sett skulle se bra ut. Det va väl inte många race han va me på.

Jag såg faktiskt racet på plats i Våler. Backlunds hoj gick där klart mycket värre än alla andra, oavsett fabrikat.
Draget ut ur chikanen och nerför backen var helt annorlunda än de andra.
Jimmys senare yttrande, om turbo knapp, passade verkligen in där och då.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Miinins hoj blev ju grundligt kollad efter protester från medtävlande, tror det var 2005. Men det borde väl vara fler kontroller i SM-klasserna kan man tycka.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det kollas ingenting. Efter Knutstorps andra tävling gick jag diekt till Lodneth och frågade om han vågade kolla Backlunds hoj igen. Han tog in den och kollade trattarna!!. Jag har inte uppfattat att någon annan hoj gått extra bra jämfört med någon annan av samma fabrikat. Inte som skillnaden mellan Backlunds och och andra Sukkor.

Bara tänkte litegrann! Backlund väger endast 62 kilo?
Pappunens hoj gick utav h-----e!
 

Tjippen

Slide in, Burn out!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha R1 -09, Yamaha R6 -08, KTM 450 SMR -06 Yamarin 59DC -06 Volvo V70II -08
Man kan väl säga att det saknas helt klart kompetens hos kontrollanterna för att kunna utföra dessa kontroller, eller är det tid som saknas??? Alla vill tyvärr hem på söndagen, förare OCH arrangörer ... MEN mina egna slutsatser
och erfarenheter från rejsandet i veidec 600 -04 -05 var att samtliga som hade råd att förfina sina cyklar för halva miljonen eller mer gjorde det, OCH LITE TILL ... hörde arga kommentarer om folkessons och jimmys raketbränsle under -04 som tydligen skulle vara 107oktan special osv... att jimmy tydligen under -02 -03 hade 750 motorn i sina 600 sukkor osv ... hur pass denna info stämmer låter jag vara osagt! Något jag däremot ogillar skarpt är när när trevliga och sköna snubbar blir skrävlare/skitsnackare/dryga/bäst/snyggare och rent ut sagt svin mot medtävlande/gamla polare bara för att dom helt plötsligt börjar köra fortare än de flesta andra .... ingen nämnd ingen glömd ... Har hört att vissa arrangörer till och med inte ens får betalt av vissa självutnämnda världsmästare för team/VIP mat osv ... DÅLIGT!!!! Hoppas att
-08 blir en grym säsong ur alla synvinklar ...

-Swedie, vi kanske kan hitta en gemensam helg i veidec så kan vi dela på de sista platserna ;) ska bli kul att "få pisk" av dig igen ... nu när du äntligen valt att köra på ett riktigt märke och kan konkurera ... KUL!
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Man kan väl säga att det saknas helt klart kompetens hos kontrollanterna för att kunna utföra dessa kontroller, eller är det tid som saknas??? Alla vill tyvärr hem på söndagen, förare OCH arrangörer ... MEN mina egna slutsatser
och erfarenheter från rejsandet i veidec 600 -04 -05 var att samtliga som hade råd att förfina sina cyklar för halva miljonen eller mer gjorde det, OCH LITE TILL ... hörde arga kommentarer om folkessons och jimmys raketbränsle under -04 som tydligen skulle vara 107oktan special osv... att jimmy tydligen under -02 -03 hade 750 motorn i sina 600 sukkor osv ... hur pass denna info stämmer låter jag vara osagt! Något jag däremot ogillar skarpt är när när trevliga och sköna snubbar blir skrävlare/skitsnackare/dryga/bäst/snyggare och rent ut sagt svin mot medtävlande/gamla polare bara för att dom helt plötsligt börjar köra fortare än de flesta andra .... ingen nämnd ingen glömd ... Har hört att vissa arrangörer till och med inte ens får betalt av vissa självutnämnda världsmästare för team/VIP mat osv ... DÅLIGT!!!! Hoppas att
-08 blir en grym säsong ur alla synvinklar ...

-Swedie, vi kanske kan hitta en gemensam helg i veidec så kan vi dela på de sista platserna ;) ska bli kul att "få pisk" av dig igen ... nu när du äntligen valt att köra på ett riktigt märke och kan konkurera ... KUL!

Hur svårt är det att ha en bromsbänk som man kan köra misstänkta hojar i?
I övrigt som du skriver håller jag med dig!
 

Tjippen

Slide in, Burn out!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha R1 -09, Yamaha R6 -08, KTM 450 SMR -06 Yamarin 59DC -06 Volvo V70II -08
Hur svårt är det att ha en bromsbänk som man kan köra misstänkta hojar i?
I övrigt som du skriver håller jag med dig!

Jag tror det var anderstorp första race -05 som motospeed var där med bänk och lodnert körde två tre cyklar av varje märke och skulle senare under året köra misstänkta hojjar i samma bänk för att kolla ... det var en del cyklar som gick som helvete ... Det var samma helg som haaland blev diskad i 600 rejset för att han hade byggt en värsting framgaffel och körde superstock med ...
Grym fjädring spöade den gången mer effekt ... på anderstorp ...
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag tror det var anderstorp första race -05 som motospeed var där med bänk och lodnert körde två tre cyklar av varje märke och skulle senare under året köra misstänkta hojjar i samma bänk för att kolla ... det var en del cyklar som gick som helvete ... Det var samma helg som haaland blev diskad i 600 rejset för att han hade byggt en värsting framgaffel och körde superstock med ...
Grym fjädring spöade den gången mer effekt ... på anderstorp ...

Kommer ihåg detta :tummenupp
På Falkenbergs motorbana körde dom ner hojarna till RG enginerring, där hade en utav finnarna 122 bkr på en Sukka 1000, högst troligt med snabbast varvtid, så då går det att manipulera med hojen i alla fall!
Men då borde ju man förstå att det är något lurt :gnissla
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Jag tror det var anderstorp första race -05 som motospeed var där med bänk och lodnert körde två tre cyklar av varje märke och skulle senare under året köra misstänkta hojjar i samma bänk för att kolla ... det var en del cyklar som gick som helvete ... Det var samma helg som haaland blev diskad i 600 rejset för att han hade byggt en värsting framgaffel och körde superstock med ...
Grym fjädring spöade den gången mer effekt ... på anderstorp ...

Om jag inte minns helt fel, så tror jag det var 5 hojar de tog in.
2 hondor, 1 yamaha, 1 kawa och en Suzuki (Micke Nilssons)

Alla hojarna lämnade ganska likvärdiga effektuppgifter, så inget verkade
särksilt konstigt där. Tror dom som lämnade mest hade typ 105hk eller
liknande, och den som lämnade minst hade nog 98 eller liknande (Suzukin).

Men sen till det andra gnället om effekt o trim i årets Pro Superbike...
Ingen har nämnt något om att det skiljde tex styvt 15hk mellan två Honda
hojar i årets serien (inga namn nämnda) på samma bänk...??? Hur kan det
vara möjligt?
Ingen klagar heller på att Pappunens hoj gick lika fort som Filips???
Janne Hanssons hoj gick inte dåligt den heller, dock så var det sällan med
på kamera bara, men den hojen gick bra den också kan jag säga. Suzukin var
snabb under 2007 helt enkelt, inget snack om saken, och tex Yamaha och
Honda var lite efter effektmässigt...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Där ser du Stenberg! Ge fan i palt och folköl o käka istället lite grönsaker... ;)

Han hade ett frågetecken hörru!

Tror att han nu ligger i vikt som Papunen faktiskt. 64-65kg?? Men några kg eller hk skillnad innom dom normala tolleranserna gör inte så mycket skillnad på hk/kg på dessa hojar.

Men har man inte gjort ändringar i reglementet till i år med viktgränserna? Bl.a fick man lägga till 3kg på minimivikterna då dom med Suzuki's inte kunde komma ner i den tidigare? Har för mig det var en anledning til att man höjt viktgränsen med 6kg till i år. 3kg för onboardkameran och 3kg pga att Suzuki ville det.
 
Last edited:

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
Bara tänkte litegrann! Backlund väger endast 62 kilo?
Pappunens hoj gick utav h-----e!

exakt. den går som fan och är fortfarande till salu... :)
Kawan behöver man inte fusktrimma för att den ska gå som fan..
och den nya är ju inte sämmre. :) hehe
men iof, hur många andra i startfältet åkte med bredbandslabda logging och en motor mappad för varje cylinder??...
men tyvärr var inte hojen bra på allt.. och föraren klantade sig ju några gånger...

mvh papunen 66kg
 

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
Ingen klagar heller på att Pappunens hoj gick lika fort som Filips???

kanske för att jag inte har en fuskstämpel hängandes över mig...:pannkyss

och varför vara så dum att man fuskar med motorn på en kawa
när problemen finns i chassit:va
vi fick några tips utifrån
men jag hade inte hjärta att sätta kapen i ramen och dessutom förlänga svingen...
 

boxRoger

Arbetsnarkoman
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
RD350- njä, inte längre.
kanske för att jag inte har en fuskstämpel hängandes över mig...:pannkyss

och varför vara så dum att man fuskar med motorn på en kawa
när problemen finns i chassit:va
vi fick några tips utifrån
men jag hade inte hjärta att sätta kapen i ramen och dessutom förlänga svingen...

Säg som det är Freddy, du hade kapat och byggt om inför finalen å det var därför du vann i det fina vädret..... ;-)
 

Preppen

Vill men kan inte
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Gixxer 750 -07, 1098S
Varför gnälla på folk som inte har torskat på fusk. FB åkte dit pungt slut, ingen annan.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Man har ju inte fuskat om ingen märker det :D


I övrigt så kommer jag köra SBK - challenge.

Desvärre har min huvudsponsor gått i konken så det blir nog inte lika stor satsning som jag hoppades på att göra. :gnissla :huvet
 

Så Är Det

Bannad
Gick med
26 Oct 2006
Ort
SVERIGE
Hoj
såld
Man har ju inte fuskat om ingen märker det :D


I övrigt så kommer jag köra SBK - challenge.

Desvärre har min huvudsponsor gått i konken så det blir nog inte lika stor satsning som jag hoppades på att göra. :gnissla :huvet

:D Smart företagsledning som inte har bättre koll på ekonomin än att man först lovar ut spons för att sen kursa!:lol
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Varför älta saker om hände 2006 eller 2004 eller något annat år?
Om någon nu ogillade någon hoj - Lämna in en protest!
Allt annat är bara patetiskt av dåliga förlorare!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Varför älta saker om hände 2006 eller 2004 eller något annat år?
Om någon nu ogillade någon hoj - Lämna in en protest!
Allt annat är bara patetiskt av dåliga förlorare!

Det går väl under samma katagori som att älta saker som hände 2007?!:7peta
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top