Vet inte riktigt, men inställningen kan säkert skilja mellan olika hojar.
En hoj jag haft sa instruktionsboken 30 mm mellan ytterlägena och då vid belastning (sitta på).
Det kan skilja mycket i spänning på kedjan obelastad och belastad. Det kan knaka o spänna vid belastning(=risk för haveri) trots att den är slack när hojen står på stödet.
Man kan också titta (och lyssna) på kedjan under körning. Rasslar den och "fladdrar" vid gaspådrag o avdrag o du känner att det blir lite "hugg"/tar lite tid innan kraften kommer så är nog kedjan för slack.
Är den för spännd så brukar det kännas lite som man åker utan stötdämpare - hårt o stramt.
Jag förodar hellre en för slack kedja i stället för att riskera knäcka kedja, drivaxel.
Sen bör inte kedjan vara för slack då slits drev o kedja för mkt- men det brukar höras när det slamrar för mkt.
Jag tycker det är lättare att spänna kedjan efter en dagstur än att släppa efter.
När man kör kardan slipper man såna där bekymmer och kedjesmörjning