Smarta prylar/tips för hojresan.....

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
För att få en reparation som räcker i ett bra tal mil så måste man ju ta av däcken, har dock klarat mig garanterat 2 mil med skumspray, vet dock inte hur länge de hålller

En plugg sitter hur länge som helst om man nu inte ska köra i 200.
Jag körde med pluggat däck i 800 mil. Utan problem.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tatrabergen ligger väl nära gränsen till Polen. Kolla upp vädret ordentligt. Det har regnat helt sjukt mycket på senaste tid och halva södra Polen står under vatten. Vissa floder har vattenståndet stigit otroligt mycket. Närmare 10 meter på sina håll. En polares mammas hus står helt under vatten och det är inte mycket mer än 10 mil ifrån där du ska. I och för sig så är det ju fördelar med berg när det är överstämningar men jag vet att det är mer eller mindre okörbart i södra Polen. Ingen aning om hur det ser ut i Slovakien. Otroligt mycket mygg p.g.a. allt vatten sa polaren.

//J

är medveten om det, har kontaktat hotellet i Krakow där vi ska bo andra natten i Polen och de sa i förra veckan att det var relativt lugnt iaf, det är bara vissa mer specifika områden och vägar som inte är passer- eller körbara, även om det är relativt illa där det är som värst. i värsta fall får man ta en liten detour. både slovakien och ungern har haft eller har samma problem och det är väl samma sak där, vi åker där vi kan, det är ju inte direkt så hela landet står under vatten. och ja, fördelarna med berg och bergsvägar är ju att det inte lär vara översvämmat. jag tror det löser sig. det där med mygg är dock jobbigare haha, är nog bland det värsta jag vet! får ta med hinkar med myggmedel! :machinegu

En plugg sitter hur länge som helst om man nu inte ska köra i 200.
Jag körde med pluggat däck i 800 mil. Utan problem.

tror han syftar på skum och inte plugg.
 
Last edited:

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Var jag landar
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
En grej man ofta inte tänker på som kille och lätt att glömma:D
Jag och flickvännen var till italien -07 och innan vi for med hojen packade hon ner ca 3meter tvättlina och karbinhake att fästa linan med + Y3 tvättmedelpåsar.. Jaja mer last:va ..men allt rymdes i en liten påse. När vi kom fram till italien..man hade man mest smutskläder än rena kvar så det var klockrent att tvätta och att spänna linan på balkongen :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
En grej man ofta inte tänker på som kille och lätt att glömma:D
Jag och flickvännen var till italien -07 och innan vi for med hojen packade hon ner ca 3meter tvättlina och karbinhake att fästa linan med + Y3 tvättmedelpåsar.. Jaja mer last:va ..men allt rymdes i en liten påse. När vi kom fram till italien..man hade man mest smutskläder än rena kvar så det var klockrent att tvätta och att spänna linan på balkongen :tummenupp

:tummenupp

Bra tips. Y3 är givet på resan och tvättlina har jag inte tänkt på men det kan ju verkligen vara bra. Och tar förhållandevis lite plats. Funderade så sent som idag på om ena packlådan på hojen kan funka som tvättbalja. :va :D

//J
 

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Var jag landar
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
:tummenupp

Bra tips. Y3 är givet på resan och tvättlina har jag inte tänkt på men det kan ju verkligen vara bra. Och tar förhållandevis lite plats. Funderade så sent som idag på om ena packlådan på hojen kan funka som tvättbalja. :va :D

//J
Använd andra baljan till FÖRTVÄTTEN:D
...och tredje proceduren i tvättprogrammet "skölj" i toppboxen.. om du har en sån.. fast det kvittar:D
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Använd andra baljan till FÖRTVÄTTEN:D
...och tredje proceduren i tvättprogrammet "skölj" i toppboxen.. om du har en sån.. fast det kvittar:D

Ha ha ha! Låter som en plan. Klart man har en toppbox också. Fast den är lite jobbig att få av. Måste plocka fram verktyg för att få bort den. Man vill ju inte behöva vända upp och ner på hojen för att tömma ur tvättvattnet ur toppboxen..... :gnissla

MVH//Jan :tummenupp
 

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Var jag landar
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Ha ha ha! Låter som en plan. Klart man har en toppbox också. Fast den är lite jobbig att få av. Måste plocka fram verktyg för att få bort den. Man vill ju inte behöva vända upp och ner på hojen för att tömma ur tvättvattnet ur toppboxen..... :gnissla

MVH//Jan :tummenupp
:va Fixa dräneringshål me redi avloppslang ner i gatubrunnen:tummenupp :D
Sen har vi centrifugfrågan?:va Finns en lösning på det.... :squid hitta närbeläggen rondell med knäspskrap :banana :D
 

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Var jag landar
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Min packutrustning såg ut så här när vi tourade -07 vilken kan ge tips till någon, och en del ser det som självklarhet.

*Kedjesmörj.. hade med mig 2 st små Motorex påfyllningsbara spray(räckte precis 700 mil)
*Nål och tråd.
*Punkaspray.
*1a förband och reflexväst.
*Y3+ tvättlina.
*Regnställ
*GPS
*Stryk/blomspray i miniatyr med mild blandning fönsterputs/tvål för rengörning av visir o dyl. Duk/papper.
*Regnställ.
*Ciggtändare/tändstickor.
*Reservnyckel till både hojen och tex till bromskivelåset.
*Värdepapper:Transportstyrelsen (regbevis), försäkringshandlingen till mc, försäkringskassans kort (gäller EUländer), Hemförsäkringens sjukförsäkringhandling.(om man har sånt), pass (vilket inte är nödvändigt i EUländer)
* Och inte minst... kör snyggt:tummenupp
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
En bit vettexduk (disktrasa) under packnätet, mycket skonsammare mot visiret att göra rent det med vatten vid tankstoppet när "jättehumlan" är utsmetad över halva hjälmen...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
  • Reservnyckel tejpad nånstans på hojen
  • Lista på serviceverkstäder/bärgare man kan ringa om allt skiter sig utomlands
  • Papper med alla kort-/passnummer etc på så att man kan spärra kort om nåt försvinner.
  • Extra kopia på passen om de skulle försvinna.
  • Vattentät plastmapp för alla dokument (biljetter, pass, försäkringspapper, grönt kort osv osv)
  • Inga jeans (tar plats och torkar aldrig) utan istället delbara tunna bomullsbyxor typ NF eller fjällräven
  • EN bomulls T-shirt (för festliga tillfällen) resten i konstfiber. Tar ingen plats och torkar snabbt.
  • Kallingar i konstmaterial. Torkar snabbt. Då räcker det med 2-3 par. Samma gäller för strumpor.
  • Camelback om det är varmt (finns inbyggd i några ställ)
  • Kemisk metall
  • Ihopfällbar vattenbehållare typ Platypus
  • Matgrejjer (små djupa plasttallrikar, mugg, bestick etc) är trevligt att ha om man ibland vill äta i det fria.


Stäng av roaming på mobilen!!
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
En bit vettexduk (disktrasa) under packnätet, mycket skonsammare mot visiret att göra rent det med vatten vid tankstoppet när "jättehumlan" är utsmetad över halva hjälmen...

Jag har också alltid med mig en disktrasa, är också funkis att torka av hojen med om den stått ute i regn.


Kan också tipsa om att ha koll på de ekonomiska detaljerna. Jag var i Norge härförleden och hade med mig lite kontanter, men hade tänkt använda kortet mest. Mitt Visa Electron (ett säkrare kort utan siffror på) fungerade inte alltid (det är just elektroniskt och där man drar kortet ska finnas direktuppkoppling till nån server - fråga mig inte hur det funkar), men lyckligtvis hade jag med mig ett MasterCard också med upphöjda siffror som funkade överallt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
  • Camelback om det är varmt (finns inbyggd i några ställ)

Mycket bra tips i allas inlägg! Strålande! Stort tack. Vilken bra tråd det blev.... :tummenupp

Angående camelback.... Vi har tittat som tusan på olika varianter och i mitt fall har jag inte hittat en enda som faktiskt får plats under min jacka tillsammans med ett ryggskydd. Och att hitta en Camelback som får plats ÖVER jackan finns ju inte. Dom är väl gjorda för cyklister i första hand som inte har stora mc-jackor på sig. Och under får den som sagt inte plats. Faan. Jag måste banta.

Alternativet är ju att skaffa ett BMW ställ som ju faktiskt har plats för en vattenpåse i själva jackan. Blir dyyyyrrrrttt i sådana fall.... Det kommer att bli skitvarmt den här resan. Har fått rapporter om + 34 grader i södra Polen..... :brinnerup Fördelen med BMW-stället är att man kan knäppa ur fodret så att det blir luftigt och bra men nackdelen är att då är inte stället vattentätt längre. Och då är jag tillbaka till när jag körde i skinnprylar och man fick stanna och ta på sig regnställ när det mulnade på.....

//J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Well, när vi körde i Bulgarien var det över 40C. Det gick bra det också, utan camelback. Vem har egentligen så bråttom att han inte ens har tid att stanna för att dricka? Det är en ganska onödig pryl, men bekvämt om man orkar släpa med sig. Jag har plats för den i stället, så därför tar den ingen plats för mig.

Beträffande goretex i/ur:

Man ser rätt snabbt på morgonen vad det kommer bli för väder. Är det 30C redan kl 10 är risken liten att det blir regn under dagen :) På sommarturer söderöver brukar jag lämna goretexfodret hemma (det är apvarmt) och istället ta med mig en supertunn regnjacka (NF) i goretex som man kan dra utanpå hela videvitten om det börjar regna. Den jackan tjänstgör på kvällarna som vanlig (vind-) jacka. Rätt skönt faktiskt att inte alltid behöva lufsa runt i mc-jackan. Den väger ju en del.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Beträffande goretex i/ur:

Man ser rätt snabbt på morgonen vad det kommer bli för väder. Är det 30C redan kl 10 är risken liten att det blir regn under dagen :) På sommarturer söderöver brukar jag lämna goretexfodret hemma (det är apvarmt) och istället ta med mig en supertunn regnjacka (NF) i goretex som man kan dra utanpå hela videvitten om det börjar regna. Den jackan tjänstgör på kvällarna som vanlig (vind-) jacka. Rätt skönt faktiskt att inte alltid behöva lufsa runt i mc-jackan. Den väger ju en del.

Kör vanligtvis med en Arlen Ness jacka i läder som är jävligt varm på somrarna när solen skiner. var nästan outhärdlig att ha på sig förra sensommaren när vi var på resa nere i balkan (sept). Så nu i år har jag köpt en Scott-textiljacka med massor av lufthål, sedan har jag tagit ur skydden som var lite halvdana, istället kommer jag ha en skyddsjacka utan ryggskydd och så tar jag mitt vanliga ryggskydd istället. Funkar suveränt, är dock lite orolig över hur "varm" den kommer vara när vi kör uppe i bergsområden där temperaturen förmodligen sjunker lite, kommer visserligen ta med både foder från annan jacka samt tröja, men ändå! Får hoppas att det duger för läderjackan lämnar jag hemma, den är inte bara alldeles för varm utan jävligt tung att släpa på med.
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Jag har en rätt luftig Lindstrands-jacka. När det blir kring 10-12 grader brukar jag ta på mig min regnjacka, som inte är lika välventilerad.
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
funderar oxå på att lämna läderjackan hemma
Har en "mesh" jacka med bra skydd, som jag tänkte kompletera med en rygga plus regnjacka, som kan även användas som windbreaker om det blir lite kallare...
Blir det riktigt kallt, kan man börja gräva i packningen och ta fram flera lager som man kan ha under regnjackan.
Funkar det, tro? Vi ska vara i Tyskland, Franska Alperna osv...
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Japp, det där är en bra lösning, frånsett att utan en jacka så förlorar skydden sin slittålighet. Skyddsjackorna är inte avsedda att köras utan andra skydd, annat än där det går "långsamt" tex en crossbana.

Går man omkull i hög fart så misstänker jag att skydden inte håller länge innan det går hål på dom. De är konstruerade för att ta upp stötar, inte för att hindra nötning.

Kör vanligtvis med en Arlen Ness jacka i läder som är jävligt varm på somrarna när solen skiner. var nästan outhärdlig att ha på sig förra sensommaren när vi var på resa nere i balkan (sept). Så nu i år har jag köpt en Scott-textiljacka med massor av lufthål, sedan har jag tagit ur skydden som var lite halvdana, istället kommer jag ha en skyddsjacka utan ryggskydd och så tar jag mitt vanliga ryggskydd istället. Funkar suveränt, är dock lite orolig över hur "varm" den kommer vara när vi kör uppe i bergsområden där temperaturen förmodligen sjunker lite, kommer visserligen ta med både foder från annan jacka samt tröja, men ändå! Får hoppas att det duger för läderjackan lämnar jag hemma, den är inte bara alldeles för varm utan jävligt tung att släpa på med.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top