Smarta prylar/tips för hojresan.....

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 12
Tror Kriega kanske kan ha den camelback du söker.
http://www.kriega.com/pages_uk/hydro3/hydro-topframeset.html
Svenska importören. http://www.motowerx.se/

Mycket bra tips i allas inlägg! Strålande! Stort tack. Vilken bra tråd det blev.... :tummenupp

Angående camelback.... Vi har tittat som tusan på olika varianter och i mitt fall har jag inte hittat en enda som faktiskt får plats under min jacka tillsammans med ett ryggskydd. Och att hitta en Camelback som får plats ÖVER jackan finns ju inte. Dom är väl gjorda för cyklister i första hand som inte har stora mc-jackor på sig. Och under får den som sagt inte plats. Faan. Jag måste banta.

Alternativet är ju att skaffa ett BMW ställ som ju faktiskt har plats för en vattenpåse i själva jackan. Blir dyyyyrrrrttt i sådana fall.... Det kommer att bli skitvarmt den här resan. Har fått rapporter om + 34 grader i södra Polen..... :brinnerup Fördelen med BMW-stället är att man kan knäppa ur fodret så att det blir luftigt och bra men nackdelen är att då är inte stället vattentätt längre. Och då är jag tillbaka till när jag körde i skinnprylar och man fick stanna och ta på sig regnställ när det mulnade på.....

//J

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Finns att köpa på biltema numera. Prisvärt alternativ och funkar som dom andra. Jag är nöjd iaf :tummenupp

82-573_l.jpg

Reparationssats

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Finns att köpa på biltema numera. Prisvärt alternativ och funkar som dom andra. Jag är nöjd iaf :tummenupp

82-573_l.jpg

Reparationssats

Ja det där ser ju ut ungefär som det punkakit dom rekommenderade i DVD´n jag nämnde tidigare i tråden. Samma typ av lagningssats. Kan ju kanske vara nå´t. Biltema har ju faktiskt en del prylar som funkar. Billigt också. :tummenupp

MVH//Jan

Last edited:

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Ja det där ser ju ut ungefär som det punkakit dom rekommenderade i DVD´n jag nämnde tidigare i tråden. Samma typ av lagningssats. Kan ju kanske vara nå´t. Biltema har ju faktiskt en del prylar som funkar. Billigt också. :tummenupp

MVH//Jan

Det är samma skit ;) Jag har en dyrare sats med och köpte biltemas för att testa. Kommer ha biltemas i hojen alltid, man vet aldrig när det behövs. Rätt vad det är står jag eller någon annan kanske där i vägkanten.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
En sak som jag körde stenhårt när jag och sambon drog runt Nordkalotten förra året var att packa ner precis alla dåliga, urtvättade och slitna t-shirts, kalsonger och strumpor jag hade innan vi drog. Hade nästan bara med mig skit i klädväg. Sen efterhand som jag använt kläderna tog jag helt sonika och slängde dom. Bra sätt att rensa garderoben på en massa uttjänta kläder som vanligtvis bara blir liggande. Vart mycket packning när vi lämnade hemmet och ganska tomt när vi kom hem igen. :tummenupp

Ibland kan man hitta skojjiga kläder längs vägen också och då har man helt plötsligt lite plats i packväskorna om man hittar något som man vill köpa.....

//J

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Hoj
Triumph Explorer 1200
Helt rätt Hellman, precis så tänkte jag göra. Har sparat undan gammla kallingar och strumpor, slitna tshirtar finns det för mycket i garderoben iaf.
Man kör en dag och sedan kastar skiten.
Lite pinsamt bara när man ska stanna och äta, stå där svettig i en för liten, sliten Iron Maiden tshirt...
Iofs, i Tyskland funkar det nog utmärkt ;)

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Camelback, Handelsboden har en Safari jacka med inbygd kamel och massor ventilation. Ej vart och klämt själv då...den är...svart...och Handelsboden brukar ha inbyggt vattenskyddsmembran dvs det går ej att ta ut med värmefodret. ^^det hela säger imot sig lite. Likväl, kamel i jackan.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Reservnyckel tejpad nånstans på hojen

Gör kopia hos en hos låssmed då, annars blir försäkringsbolaget putt om hojen är snodd och det fattas en originalreservnyckel för dig. Kan rendrera i att du får ut 0 kronor.

Jag brukar låta tjejen handha reservnyckel istället under långresa så har man två nycklar med men inte på samma ställe..

Huvva vilka grejjer.... Camelback.... risken blir att större och större att vi landar i dieselsuven och kastar in den stora mobila kompressor-kyl/fryboxen som vi har i båten i kofferten på bilen så kan man fylla upp den med en back öl :gnissla istället för att åka på MCn.

Men annars, hatten av för många grymt bra tips här i tråden:Bugar,,,,,

Angående IPAD, den är för stor för MC tycker jag. Har en sådan här mobil HTC HD2, lyssna musik, funkar att Surfa, kolla film, boka biljetter, köra på Wlan, har även TomTom på den då den har GPS som backup till Navigatorn på styret om något skulle hända. Mycket större och bättre display än nuvarande IPhone 3Gs som är för lite att ersätta dator tycker jag..

Malaysia_HTC_HD2.jpg

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Angående camelback.... Vi har tittat som tusan på olika varianter och i mitt fall har jag inte hittat en enda som faktiskt får plats under min jacka tillsammans med ett ryggskydd. Och att hitta en Camelback som får plats ÖVER jackan finns ju inte. Dom är väl gjorda för cyklister i första hand som inte har stora mc-jackor på sig. Och under får den som sagt inte plats. Faan. Jag måste banta.
//J

Kolla modellen som jänkarna kör i Afganistan. Den har dom utanpå skyddsvästar/sele så det borde nog inte vara några problem. Annars har faktiskt Racetema en "ryggsäck" med vattenpåse som du garanterat får på över ett ställ.

Racetema.
27-032_l.jpg

Camelbak ThermoBak.
Product_2785_enl.jpg

Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
3 mm klätterlina

En grej man ofta inte tänker på som kille och lätt att glömma:D
Jag och flickvännen var till italien -07 och innan vi for med hojen packade hon ner ca 3meter tvättlina och karbinhake att fästa linan med + Y3 tvättmedelpåsar.. Jaja mer last:va ..men allt rymdes i en liten påse. När vi kom fram till italien..man hade man mest smutskläder än rena kvar så det var klockrent att tvätta och att spänna linan på balkongen :tummenupp

som tvättlina, upphängning av diverse, extra fastsättning av packningen m m, stadga tältet,:rolleyes: från Naturkompaniet.
Jag har en lina på ca 6 m med mig. Tar ingen plats alls.
Man kan också ev ha den som självförsvar - strypa :rolleyes:

Y3 är bra, men lite vanligt tvättpulver i 2! st 2 liter plastpåsar går lika bra. en påse kan går sönder av nötning o då blir det inte roligt.
Inte roligt o lite drygt att behöva köpa ett helt paket tvättmedel när man behöver efter vägen. Ca 1 dl medel räcker gott o väl.

blackis1

Gick med
30 Jun 2005
Hoj
Man kan ha vattenflaskan i tankväskan eller på tanken, sidenlakan m m

Mycket bra tips i allas inlägg! Strålande! Stort tack. Vilken bra tråd det blev.... :tummenupp

Alternativet är ju att skaffa ett BMW ställ som ju faktiskt har plats för en vattenpåse i själva jackan. Blir dyyyyrrrrttt i sådana fall.... Det kommer att bli skitvarmt den här resan. Har fått rapporter om + 34 grader i södra Polen..... :brinnerup Fördelen med BMW-stället är att man kan knäppa ur fodret så att det blir luftigt och bra men nackdelen är att då är inte stället vattentätt längre. Och då är jag tillbaka till när jag körde i skinnprylar och man fick stanna och ta på sig regnställ när det mulnade på.....

//J

Behöver inte ha den på sig.
När jag hade med mig, ca 2 Europaresor, hade jag en mjukplastflaska (Platymus el vad den hette), ca 1 l med slang i tankväskan. Då kunde man ta slangen till mun under färd.
Claes Tingvall på Trafikverket (eller var han nu är) har nog andra åsikter .

Annars har jag med mig en 0,5 l pet och/eller en 1,5 l (helst en 1 l) petflaska med vatten. Dels för att ha rejäl buffert om det är långt mellan vattenhålen samt för att laga mat ute i det fria, om det inte finns en sjö/å.

Kaffetermos är nästan ett måste. Fyll på morgonen o stanna när man vill, helst efter vägen i bergen o njut av eget fikabröd till bergsgetarnas klapprande...........(Gud vad tråkigt det var att jobba nu!!!!!!!!!!)
Men ingen termos eller flaska el burk i ryggsäcken.

Jag brukar ha en mindre ryggsäck (packsäck i tyg, typ för sovsäck, med påsydda axelremmar) som extra packsäck vid behov samt att ha påryggen när man har handlat på kvällen till campingen el dyl. Tar knappt någon plats.
Även bra att ha grejer i när man är som turist i någon stad, på trekkingen till grotta, vattenfall o dyl.

Sidenlakan för att inte smutsa ned sovsäcken och suverän att bara sov i när det är varmt eller på guesthouse. Kan kännas lite dyr (ca 500 kr) o ta lite extra lyxplats, men är guld värd när det är varmt:tummenupp

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09

82-573_l.jpg

Reparationssats

köpte en sådan igår! ser helt ok ut, dock förstår jag inte helt hur man ska "trä in" gummiblandningen i den där "hook tool". men men, det löser sig. översättningen i manualen var hemsk förövrigt.

Lite pinsamt bara när man ska stanna och äta, stå där svettig i en för liten, sliten Iron Maiden tshirt...
Iofs, i Tyskland funkar det nog utmärkt ;)

näe för fan det är ju råhett! fram med alla gamla Stryper och Def lepard tröjor! haha...

Last edited:

blackis1

Gick med
30 Jun 2005
Hoj
Sätt fast bagaget rätt (kan inte nog påtalas)

Var klantig en gång och spännde packsäcken med bara en rem. Säcken vred sig, lossnade och släpade efter i ca 1 km innan jag märkte det (aktiv körning på en rolig kurvig väg).
Vilken kvalitet på väven, från Ortlieb, kanotsäck.
http://www.svima.se/sv/category/102/MotorcykelHastvaskor
Skulle inte tro att Fultema o dylika klarar detta.

Bifogat

• P8310008.jpg
    P8310008.jpg
    243 KB · Visningar: 115

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Suzuki SV1000S -03
köpte en sådan igår! ser helt ok ut, dock förstår jag inte helt hur man ska "trä in" gummiblandningen i den där "hook tool". men men, det löser sig. översättningen i manualen var hemsk förövrigt.

näe för fan det är ju råhett! fram med alla gamla Stryper och Def lepard tröjor! haha...

Hade punka på firmans bil förra veckan och våran egna mekaniker använde samma typ av grejer. Han petade bara in gummi-grejen i ögat på verktyget precis som om man ska sy med nål och tråd. Såg inte så svårt ut iallafall. :)

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
KREDITKORT - Amex är najs men komplettera med mer gångbar VISA / MC med fett med kredit på. Några hundra Euro gömda i hojen.

Med det resekittet fixar du det mesta !

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fint skit om man ska köra lite svettig mc åka på varmare kontinent. Likväl en plastad karta är bra för kvällens filosofiska ruttplanering.

/Offroad Kazakhstan om..5 dagar :yoparty

YEAH! Vad ball. Hur går rutten? Ska du köra igenom hela landet?
Missa inte bergen kring Almaty. Finns 2 st stora dammar där, högt högt upp. (En söder om Almaty, och en söder om Esik)
Kom fram till den vid Esik när det var sent och mörkt. Rätt spännande att smälla upp tältet i mörker bland ryska förläggningsruiner. Satan vad det prasslade i buskarna den där natten :rolleyes:

Sen ska du säkert ut och kolla de strandade båtarna vid Aral? Det går absolut att köra ut även om folket i byn säger annat...
Missa inte heller Baikonur, Sharyn och området kring Semey där ryssarna provsprängde sina kärnvapen!

Last edited:

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Ett packnät ska jag ta med så man kan torka blöta pinaler med fartvinden när gud inte är pinknödig längre.

YEAH! Vad ball. Hur går rutten? Ska du köra igenom hela landet?

OT spammar totalt:
Resan är målet så har inte så mycket på planeringen, är ju semester. Men siktet är mot kinesiska gränsen och ta höjd. Vi har ~16 dagar i Kazakhstan och måste registrera oss en dag lokalt vid Office of Visas and Registration. Men beroende på väder, vind och väg 40 mil/dag ~600 mil då. Ska le hela tiden när vi dammar av tvättbrädsvägar i oändliga mil!

^^beror lite på hur rysslandsvisat blev utfärdat/ska hämta på fredag, men hon var snäll i disken så tror vi kan dra ut på det hela till 25 dgr i Kaz. Kommer köra sträckan vid Uzbekistan/Kyrgistan(väg A340), en inhemsk kollega avrådde dock den vägen pga hektiska poliser. Endel byar är ju stängda för turister..anar radioaktivitet.. Tack o bock för tipsen, Du verkar va en berest prick Starstriker, vad står härnäst på Dina äventyr? :tummenupp

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
* * * * *..en supertunn regnjacka (NF) i goretex som man kan dra utanpå hela videvitten om det börjar regna. * * * * *

men... funkar det? Gore-tex och liknande funkar väl med kroppsvärme, dvs att man har gore-tex membranet nära kroppen så tempskillnaden mellan innanför och utanför tyget blir, tja, tillräcklig? :va

:mattias

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...