SMC´s bankursers framtid?

Bombarn Bitt

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Bålsta
Hoj
CBR1100XX, R1, NC700SA, Vespa Touring
Kan bara konstatera att krascherna på dessa kurser bara verkar öka för varje år trots att antalet kurser varit ungefär de samma.

Upplever det, väldigt tydligt, att många som åker dessa kurser bara kommer för att kunna köra skiten ur hojen och åka alldeles för nära eller, ofta, långt över sin förmåga på en kurs eftersom försäkringen gäller.

Hur länge tror ni försäkringsbolagen tänker fortsätta tolerera detta?

Personligen tror jag att vi redan nästa år (2013) blir av med denna förmån och då tvingas köra oförsäkrade på dessa kurser.

Skulle detta bli verklighet är ju nästa reaktion inte speciellt svår att förutse. Färre deltagare, färre kurser, högre priser och till slut kanske SMC lägger ner sin kursverksamhet i brist på deltagare.

SMC´s egna instruktörer verkar ju inte vara bättre de. Har varit på fler kurser där det kraschat fler instruktörer än deltagare.

Jag förstår att instruktörerna vill använda de körpassen dom får för sig själv att åka ut och avreagera sig men vad blir intrycket när dom kraschar om och om igen inför deltagarna?

Verkar just nu vara en förtäckt raceskola och skadeproducent. Är det någon därute som faktiskt förstår att alla dessa bankrascher, både instruktörers och deltagares, registreras och ligger till grund för den övergripande (negativa) statisken vi hojåkare blir stämplade för och att våra försäkringspremier också blir lidande?

SMC´s BKK- & SHK-kurser SKA handla om trafiksäkert beteende men det enda jag ser är människor som lär sig köra fortare och fortare.

Dom kanske ökar sina kunskaper och marginaler, dvs, lär sig köra fortare och bättre men vad händer med omgivande trafikanter när man tar med sig dessa kunskaper hem från banan och ut i trafiken, jo, -"Jag kan köra fortare och säkrare" men det innebär också att alla andra trafikanter plötsligt har ÄNNU mindre tid på sig att upptäcka dig!

Funderar själv på att sluta med kurser för jag verkar löpa mindre riska att krascha då!
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Bombarn Bitt skrev:
Skulle detta bli verklighet är ju nästa reaktion inte speciellt svår att förutse. Färre deltagare, färre kurser, högre priser och till slut kanske SMC lägger ner sin kursverksamhet i brist på deltagare.

:brynad Då blir det mera bantid på helger för oss med bara banhojjar eftersom SMC alltid har bokat hälften av sveriges alla banor på helgerna......:tungan:tungan
 
Last edited:

Goranforit

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2010
Ort
Rissne
Hoj
Äntligen "ny" Hoj GSX1000R
Äntligen nån som ser alla träden framför alla scoutledare, som bara är ute efter egentid på betald bana. Upp med blicken, underlaget kan du ju lita på :rolleyes:
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Kan bara konstatera att krascherna på dessa kurser bara verkar öka för varje år trots att antalet kurser varit ungefär de samma.

Upplever det, väldigt tydligt, att många som åker dessa kurser bara kommer för att kunna köra skiten ur hojen och åka alldeles för nära eller, ofta, långt över sin förmåga på en kurs eftersom försäkringen gäller.

Hur länge tror ni försäkringsbolagen tänker fortsätta tolerera detta?

Personligen tror jag att vi redan nästa år (2013) blir av med denna förmån och då tvingas köra oförsäkrade på dessa kurser.

Skulle detta bli verklighet är ju nästa reaktion inte speciellt svår att förutse. Färre deltagare, färre kurser, högre priser och till slut kanske SMC lägger ner sin kursverksamhet i brist på deltagare.

SMC´s egna instruktörer verkar ju inte vara bättre de. Har varit på fler kurser där det kraschat fler instruktörer än deltagare.

Jag förstår att instruktörerna vill använda de körpassen dom får för sig själv att åka ut och avreagera sig men vad blir intrycket när dom kraschar om och om igen inför deltagarna?

Verkar just nu vara en förtäckt raceskola och skadeproducent. Är det någon därute som faktiskt förstår att alla dessa bankrascher, både instruktörers och deltagares, registreras och ligger till grund för den övergripande (negativa) statisken vi hojåkare blir stämplade för och att våra försäkringspremier också blir lidande?

SMC´s BKK- & SHK-kurser SKA handla om trafiksäkert beteende men det enda jag ser är människor som lär sig köra fortare och fortare.

Dom kanske ökar sina kunskaper och marginaler, dvs, lär sig köra fortare och bättre men vad händer med omgivande trafikanter när man tar med sig dessa kunskaper hem från banan och ut i trafiken, jo, -"Jag kan köra fortare och säkrare" men det innebär också att alla andra trafikanter plötsligt har ÄNNU mindre tid på sig att upptäcka dig!

Funderar själv på att sluta med kurser för jag verkar löpa mindre riska att krascha då!

Övar man och närmar sig sin egen och hojens gränser kan olyckan vara framme och du kraschar. Det är en av anledningarna till att SMC kör kurser på banor runt om i Sverige där effekten av en eventuell olycka kan minimeras.

MEN det är absolut inte ok att krascha på SMCs kurser vare aig för deltagare eller instrultörer. Alla övningar ska ha en stark anknytning till ökad trafiksäkerhet. Visst finns det instruktörer som missar att betona att det handlar om trafiksäkerhet ibland, men just kopplingen till trafinsäkerhet är något som kontinuerligt diskuteras inom instruktörsgruppen. Någon förtäck bankurs ska det absolut inte vara, sådant kommer med säkerhet inte accepteras av försäkringsbolagen. För att fånga upp de deltagare som vill pusha gränser och köra mer rejsigt skapades SMC-sport. Där kan man ta licens och köra RR-träning med sport i fokus på samma premisser som övriga bandagar men på ett mer uppstyrt sätt. SMC-sport bedrivs utanför SMC-School och där gäller heller inte din försäkring som på övriga SMCs kurser.


Att sluta med kurser är ju synd för det är både trevligt, skoj och nyttigt. Kanske kan SMC-sport vara något för dig!

Hoppas vi ses på någon kurs nästa år!
/Mattias
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag hoppas att de får fortsätta, när man sett hur mkt både kunskap, körteknik och glädje som kurserna ger de allra flesta deltagarna så vore det otroligt synd om det las ner.

Skulle nog vilja påstå att de allra flesta deltagarna blir bättre på att köra hoj av att gå kurser. Sen är det givetvis så att en del tar med sig kunskaperna ut på gatan och ökar sin hastighet istället för att öka sina marginaler. Men detta är det ju svårt att lasta SMC för.

Många lyckas dessutom förmodligen/förhoppningsvis klara sig undan potentiella krascher tack vare sina kunskaper från en kurs. Andra kanske inte ens hamnar i såna situationer tack vare att de kör bättre och/eller är mer riskmedvetna. Problemet är att olyckor "som kunde ha hänt men inte hände" är ganska svåra att mäta och föra statistik över.

Sen ska jag tillägga att jag tycker att vagnskadedelen inte ska gälla nån annanstans än i lugn grupp, eventuellt medel steg 1. Det är dock en högst personlig åsikt från min sida. Att kunna plocka ut en ny hoj på försäkringen efter att ha misslyckats när man försökt jaga knäskrap i en snabb grupp är som ett lotteri som belönar klantighet.

Om det kraschar fler instruktörer än deltagare är det givetvis katastrof. Vad det beror på får andra spekulera i.
 
Last edited:

mojja83

Guest
Om man ska lära sig något och våga prova kommer olyckor att ske bättre att testa och våga prova på saker på en bana där det finns läkarvård och resurser på plats för att ta hand om dom som går av.

Sedan har både jag och andra elever på dessa kurser fått höra och blivit avvinkade från banan när det gått för snabbt eller vi kört på för små marginalerna.

Om du var på helgens kurs så kanske du märkte att det var minst krascher i snabb grupp och att lugn och mellan flaggades mest.

Detta kanske har lite med att göra att dom som körde snabb grupp lärt sig lite under sina tidigare kursdagar och fått en hel annan förståelse för sina sportmopeder än dom som precis börjat sina kursdagar.

Jag är själv helt säker på att smc fyller en viktig funktion för mc kollektivet. Jag har själv fått höra att jag snart inte har mycket mer att hämta hos smc steg 1-4 utan får inrikta mig på steg 5 och 6 om det ska kunna utveckla mig vidare och att smc´s kurser är just kurser och inte race.

Vet inte vad du körde för grupp eller hur ofta du brukar vistas på bana men just smc´s kurser är för mig och många fler guld värda och någonting jag verkligen hoppas kommer finnas kvar för framtida nybörjare.7

Det borde nästan ingå i utbildningen för mc behörighet att ta minst 1 smc kurs olyckorna bland nybörjarna ute på gatan hade då minskat drastiskt hade jag velat påstå.

Men antagligen är du bara bitter för att du blev varvad flera ggr per pass under helgens övningar!

Edit: Kollade dina tidigare inlägg och såg att du lagt upp videos där du agerat instruktör + dina egen träning som AI WTF du kör runt på 1.26 varv när du har egen träning och är AI :(

Tacka fan för att du är bitter när du inte hinner ifatt dina kursdeltagare och då måste spy ur dig galla för att andra är duktigare piloter än dig själv och klarar av att köra snyggt i betydligt högre tempo.

Edit 2 varför tog du bort dom videoklipp från din startade tråd igår? Var du rädd för att någon skulle känna igen dig?
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ller%E5sen-24-27-2012-SMC-4-dagars&highlight=

Här är bombarns tidigare skapade tråd som var full med film både när han var instruktör och hade egen träning på Åsen.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om vi förbiser att trådstartarens inlägg är fyllt av formuleringar som får det att låta som om trådstartaren har tillgång till hårda fakta och statistik där det mer troligt handlar dom att trådstartaren tycker och tror att det krashar mer nu än förr eller att instruktörer krashar mer än deltagare eller att deltagare bara är där för att köra skiten ur hojen...phu...så är det ett problem att man som deltagare upplever kursdagarna på detta sätt.

Jag har ägnat en del dagar i år åt att instruera på dessa kursdagar och ser gärna en konstruktiv diskussion om vad man kan göra för att förbättra kursupplevelsen.

Jag skulle också gärna vilja se riktiga siffror på vad krasherna under ett år egentligen belastar försäkringskollektivets kostnader. Och ett räkneexempel på hur många kronor per deltagare det blir.

Av de deltagare jag instruerat under året har det bara varit några få som bara verkat vilja panga på. Och med lite pedagogiska knep har jag lyckats få nästan alla att tagga ner och utveckla sin körning med vettiga övningar istället.

Att man gör fel när man utbildar sig är ju helt naturligt. Om man inte vågar göra fel så kommer man inte utvecklas speciellt fort, oavsett vad man håller på med. Gör man fel när man kör motorcykel så är det lätt hänt att man trillar omkull. Då är det ju bättre man gör det under kontrollerade former där man snabbt får hjälp och risken att skada sig allvarligt är relativt låg jämfört med i verklig trafikmiljö.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det enda relevanta underlaget i diskussionen är de krascher där försäkringen löstes ut. Folk som vurpar och lagar hojen själva påverkar ju inget.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Dom flesta krascher jag sett av kursdeltagare i alla fall visar ju hur mycket dom här kurserna behövs... det är ju ren tur att dom inte befann sig på allmän väg när det hände för då hade det kunnat gå riktigt illa och även om jag sett en o annan raceputte gå ikull så har jag sett många fler vanliga hojar i vanligt tempo falla offer för en inbromsning eller en kurva.. Jag har ingen fakta ingen statistik bara mina egna ögon..
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Sen ska jag tillägga att jag tycker att vagnskadedelen inte ska gälla nån annanstans än i lugn grupp, eventuellt medel steg 1. Det är dock en högst personlig åsikt från min sida. Att kunna plocka ut en ny hoj på försäkringen efter att ha misslyckats när man försökt jaga knäskrap i en snabb grupp är som ett lotteri som belönar klantighet.

Om det kraschar fler instruktörer än deltagare är det givetvis katastrof. Vad det beror på får andra spekulera i.

Utan att verka alltför dryg så vill jag bara flika in att vagnsskadan absolut bör gälla alla grupper. Jag har kört 4 bandagar med SMC. Den första i långsam grupp eftersom det var min första dag på bana någonsin. Tempot var tyvärr så pass långsamt att jag inte kände att jag hade så mycket nytta av kursen. Efter 20 år med hojkort så kändes det lite överflödigt med motstyrning och bromsteknik. Dessutom upplevde jag det rörigt med konstiga spårval och oväntade inbromsningar hos en del av mina gruppkollegor. Nästa kurs blev i medelgruppen och här var det nästan än värre eftersom vissa som var väldigt oerfarna/långsamma körde i samma grupp som folk som körde väldigt mycket snabbare. De sista två kurserna utfördes i snabb grupp där det var mycket mer harmoniskt och jämnt i förkunskaper och tempo. Här kunde man för första gången slappna av och jobba mer med övningar och spårval/position på hojen, än att försöka hålla koll på alla medtrafikanters upptåg.

De dagar jag har kört har det varit klar majoritet avåkningar i medelgruppen och fler i långsam än i snabb, men det är ju ett närmast obefintligt statistiskt underlag, så det säger inget.

Min uppfattning är iallafall att det är bra att köra dessa kurser och om försäkringen slutar gälla så tror jag att väldigt många som verkligen behöver detta kommer att låta bli. Hur man ska få bukt med problemet vet jag inte.
Låta bli att köra i regn?
Ha instruktörer som mer aktivt ser till att tempot inte blir för högt?
Köpa in 100st lånehojar med störtbåge som deltagarna får använda till övningarna?
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Eller så inför fler bolag: "Gäller ej under tävling eller träning inför tävling". Ville bara tillägga det som motpol till domedagsprofetiorna.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det enda relevanta underlaget i diskussionen är de krascher där försäkringen löstes ut. Folk som vurpar och lagar hojen själva påverkar ju inget.

Vill också framhäva det här lite. Vurpat själv på SMC kurs förra sommaren. Det enda jag tog ut var nya kläder då dom blev skit. Hojen fixade jag själv. Kostnad försäkringsbolag: 14000kr.

Saken är med krascher på bana att dom i regel är rätt lindriga. I tempot som gäller på kurserna ska det gå väldigt, väldigt tokigt innan det blir något allvarligt (typ totalmissa inbromsning efter långraka).
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De krascher jag sett genom åren på SMC kurser har varit väldigt lindriga. I många av fallen tror jag inte ens att försäkringsbolaget blir inblandat. Så jag tycker inte vi ska överdriva det här.
 

R5+1

Guest
Om du var på helgens kurs så kanske du märkte att det var minst krascher i snabb grupp och att lugn och mellan flaggades mest.

Fast det var ju en del instruktörer som kraschade i lugn (?) och mellan, tror det var både såna som körde som instr och såna som hade egen träning i passen. Så det stödjer ju inte teorin om att "snabb grupp kraschar mindre för de är duktigare efter att ha gått SMC-kurser".

Och jag håller med vad nån annan skrev att instruktörerna lätt kan bestämma tempot. Mastervarven brukar kunna sätta hastigheten för hela passet och får man rätt övningar och motiveringar bakom dom håller man gärna ner hastigheten. Det är ju inte den man vill åt, inte jag i alla fall. Jag söker alltid det där sköna flytet genom kurvorna och känslan av total kontroll.:)

Jag tänker fortsätta gå kurser och köra bana i allmänhet då det både har hjälpt mig att bli kopiöst mycket säkrare och mer medveten i trafiken och är skitkul.
Kan tillägga att min hoj bara är trafikförsäkrad.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Krascher på våra kurser är helt oacceptabelt oavsett om det är en deltagare eller instruktör/aspirant. Varje vurpa/krasch är en potentiell dödsolycka/invaliditetsolycka och inget vi tar lätt på.

Vi har sett en ökande trend vad gäller instruktörsvurpor speciellt i slutet av säsongerna (2011 & nu också tyvärr 2012) medan deltagarvurpor inte flexar lika mycket. Vi har tagit krafttag under ett par års tid och gjorde ett rejält arbete under hösten/vintern & våren 2011 som slog väl ut i ett par distrikt (väst & skåne, där utfallet för 2012 för övrigt var 0st vurpade instr. och få deltagarvurpor förutom Gotland ring som är svår att få bukt med). Uppenbart är att vi måste jobba ännu hårdare OCH på ett djupare plan för att kraftigt minska krascherna på våra kurser.

Som allmän info. kan jag kort informera att vi styrde om internutbildningsdagen på Gelleråsen nu i måndags (förrgår) som ett resultat av helgens olyckor på samma bana. Vår förhoppning är att det var ett arbete som under hösten/vintern och kommande vår sprider sig till hela instruktörskåren och inte bara de som var där. Vi kommer att jobba för att så skall bli fallet och också försöka driva igenom fler interndagar under vintern/vår (ej på bana) för att jobba vidare med minskade olyckor som resultat.

Vad jag vill förmedla är att problemet är känt och att vi jobbar så mycket vi bara kan för att komma ner till en acceptabel nivå (även om vi jobbar mot en 0-nivå). För Ni vet lika bra som jag/vi att olyckor kommer vi tyvärr att ha av den enkla anledningen att du/jag/vi är människor och ibland gör vi misstag. Nivån i helgen var dock åt h...vete för hög.

Och nu vill jag inte att någon skall klippa ut enstaka rader och stycken av detta inlägg i något avseende. Skall ni kommentera, vilket jag gärna ser att ni gör och då helst med förslag på förbättringsåtgärder vi kan göra, så skall ni citera HELA detta inlägg.

Mvh!
// Niklas
En av 3st. ansvariga för SMC:s internutbildningar.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är nog ofrånkomligt att någon vurpar, men att det skulle vara en fråga om möjlighet att köra skiten ur hojen är för mig helt obekant.

Fakta före fantasi vore klart intressant.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och nu vill jag inte att någon skall klippa ut enstaka rader och stycken av detta inlägg i något avseende. Skall ni kommentera, vilket jag gärna ser att ni gör och då helst med förslag på förbättringsåtgärder vi kan göra, så skall ni citera HELA detta inlägg.


Välkommen till internet :7peta
 

mojja83

Guest
Fast det var ju en del instruktörer som kraschade i lugn (?) och mellan, tror det var både såna som körde som instr och såna som hade egen träning i passen. Så det stödjer ju inte teorin om att "snabb grupp kraschar mindre för de är duktigare efter att ha gått SMC-kurser".

Och jag håller med vad nån annan skrev att instruktörerna lätt kan bestämma tempot. Mastervarven brukar kunna sätta hastigheten för hela passet och får man rätt övningar och motiveringar bakom dom håller man gärna ner hastigheten. Det är ju inte den man vill åt, inte jag i alla fall. Jag söker alltid det där sköna flytet genom kurvorna och känslan av total kontroll.:)

Jag tänker fortsätta gå kurser och köra bana i allmänhet då det både har hjälpt mig att bli kopiöst mycket säkrare och mer medveten i trafiken och är skitkul.
Kan tillägga att min hoj bara är trafikförsäkrad.


Försök själv att ändra tempo 5 ggr under ett pass åka pissspår där det oftast ligger massa gammal skit som inte blivit bortkört samtidigt som du ska hålla koll på elever och memorera vad du ska gå igenom med dom vid teorin + att du har med orutinerade piloter att göra som kan få för sig att göra dom mest konstiga sakerna under en övning.

Att det kraschas på AI passen i den utsträckningen som det gjordes är inget annat än skandal hur ska dom förmå eleverna att köra snyggt och prydligt när dom själva inte kan föregå med gott exempel?
Undrar jag hur många som körde på sina 70% under AI passen.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Krascher på våra kurser..instruktör/aspirant..vurpa/krasch är en potentiell dödsolycka/invaliditetsolycka..Vi har sett en ökande trend vad gäller instruktörsvurpor ..vurpade instr..deltagarvurpor ..krascherna på våra kurser...helgens olyckor ..olyckor som resultat.

Vad jag vill förmedla är ..olyckor .. misstag. Nivån i helgen var dock åt h...vete för hög.

Och nu vill jag .. att någon skall klippa ut enstaka rader och stycken av detta inlägg i något avseende. [/B].

Mjaahaa :tungan
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Vad blev utfallet av slutdagarna på gelleråsen 2012 då?. Förra året var det väl en 8-10 stycken som gick i backen.

Handen på hjärtat, hur många är det som går ut och kör 70% av sin förmåga på en kursdag?. Inte många skulle jag gissa på. Inte ens en instruktör som ska ligga bakom nån som är lite snabbare än denna.

När man har varit på några kurser och har inställningen att man vill gå ut o köra så fort man bara kan...... då äre dags att ta steget vidare till SMC sport/licens och köra oförsäkrat på steg 6/licensträningarna. Istället för att kanske sitta och våldföra sig på älsklingen med helförsäkrat.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top