SMC-Försäkringen (hos Folksam) vad gäller!

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Under mc-mässan lanseras SMC-Försäkringen i samarbete med Folksam. Den kan bara tecknas av motorcyklister som har gått en fortbildning hos SMC. Detta eftersom SMC anser att man blir en bättre motorcyklist efter en fortbildning som både riktar sig till att lära sig köra sin motorcykel och att förändra attityder/beteenden.

Försäkringen går att teckna from 1 april 2006 men eftersom du måste gå en fortbildning för att teckna denna försäkring kommer inte många kunna teckna försäkringen från start.

SMC-Försäkringen är en året-runt försäkring och den kan tecknas som halv eller helförsäkring.

SMC-Försäkringen består av två produkter:
1.
För premieklass 1-6: Här har du lite lägre premie än Folksams året-runt försäkring men i gengäld ställer vi krav på att du går en grundläggande fortbildning hos SMC.
2.
För premieklass 7-11: Här kommer du få en avsevärt lägre premie än Folksams året-runt försäkring. Här kräver vi en avancerad fortbildning i SMCs regi kombinerad av både praktiska och teoretiska genomgånger, attityd, beteende och försäkringsinformation. Denna försäkring kräver ryggskydd och kommer ha väsentligt högre självrisker dvs 25% av skadebeloppet istället för en fast summa. De högre självriskerna gäller både delkasko (stöld) och vagnskada.

---------------------------------------------

Procentuella självrisker är den stora skillnaden mellan SMC-Försäkring premieklass 7-11 jämför med många andra försäkringar. Som ett antal av er på sporthoj.com har läst har jag jobbat för detta i många år. Fördelarna är givetvis många. Förhoppningsvis kommer kunden att bli försiktigare och inte få sin hoj stulen/vurpa så ofta eftersom det blir väldigt dyrt. Om skadan har inträffat kommer man antingen förhandla med verkstaden/f-bolaget om att försöka få ner skadekostnaden så att självrisken sjunker alternativ inte utnyttja försäkringen alls eftersom skadan inte var så stor.

I en artikel i Bike nyligen lagade de en ZX-10R på ett billigt sätt i stället för med orginaldelar och kostnaden blev då väsentligt mindre. Har för mig att det var 88000 för att laga till orginal och cirka 32 000 när man gör det med billigare delar. Sjunker reparationskostnaden för Folksam från 66 000 till 24 000 så kan du lätt inse att premierna sjunker avsevärt.

SMC-försäkringen kommer också försvåra skenförsäkringar eftersom ägaren måste gå utbildningen får att få teckna försäkringen.

Som SMC-medlem har du numera 3 val när du skall teckna försäkring hos Folksam:
Folksam Bas-försäkring med 10% rabatt
Folksam Året-runt försäkring med 10% rabatt
SMC-Försäkringen med bla krav på fortbildning.

Premierna på SMC-försäkringen kommer att baseras på vilka kostnader som SMC-försäkringen har så premierna kommer förhoppningsvis sjunka med åren när vi sporthojar bevisar att vi tillsammans jobbar för en försäkring med rimliga premier.

OBS!
Det finns ingen avsikt med att SMC-försäkringen kommer vara billigast för alla motorcyklister. Om du får en bättre premie med samma eller bättre villkor i ett annat f-bolag skall du givetvis teckna den istället. SMC-Försäkringen skall dock vara så bra som möjligt och försöka attrahera så många motorcyklister som möjligt.


Nu har SMC skapat en speciell försäkring för dig som kör motorcykel i premieklass 7-11 så nu är det din tur att bevisa att du inte skapar så mycket kostnader utan kan ge denna försäkringsprodukt en chans att bli sporthojsåkarens självklara försäkring!
Jag tror detta är sporthojsåkarnas sista chans att långsiktigt lösa problematiken med de dyra helårsförsäkringarna.

Det finns många tankar om förbättringar och förändringar man skulle kunna göra men nu skall vi se hur denna produkt tas emot och på vilken nivå premierna hamnar!

Med förhoppning om en riktigt bra vår för oss sporthojsåkare

Johan Hellström,
SMC, Försäkringskommitté
(hoppas jag fick med det mesta nu ;-)
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Vilka utbildningar är det som är godkända?
Kommer SMC att bokföra de utbildningar man går eller ge ut intyg som man skall visa för Folksam?
Om man tidigare gått utbildningar där man inte fått intyg eller det är bokfört.
Vad gör man då?
 
Last edited by a moderator:

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
(Du kanske inte hade behövt klippa in hela mitt inlägg ;-)

SMC kommer att ange vilka fortbildningar som ger behörighet till SMC-Försäkringen. Iår kommer SMC både ha fortbildningar som ger behörighet respektive inte ger behörighet, i framtiden skall SMC dock bara ha fortbildning som ger behörighet.

SMC kommer registrera alla som gör en SMC-Försäkring fortbildning och sedan låta Folksam komma åt dessa uppgifter. Du behöver alltså inte göra något själv förutom att ringa till Folksam efter fortbildningen och byta till SMC-Försäkringen.

Har du en Folksam försäkring kan du byta till SMC-Försäkringen efter utbildning. Har du försäkring i ett annat försäkringsbolag måste du dock vänta till huvudförfallodagen om du har en året runt försäkring.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
(nu citerade jag inte alls)
Så gamla erfarenheter och utbildningar kommer inte att räknas alls?
Det verkar ju inte helt juste tycker jag.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Allt låter så jävla bra förutom på en punkt som jag även skrev i den förra tråden, _varför_ gäller sånt här bara helårsförsäkringar? Jag tror inte många sporthojar står påställda tillräckligt länge att det skall löna sig jämfört med en vanlig avställningsförsäkring?
 

Tuben

Har inte tid!!!
Gick med
18 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
DSB
Var och pratade med folksam på mässan och tog ett pris på en R1-2005
35år zon 4 och fick svaret 8500:-hel/hel vilket jag får säga är helt ok
halv kostade 4500:- så än så länge ett :tummenupp
 

sandstream

Guest
JohanFÖK skrev:
Denna försäkring kräver ryggskydd och kommer ha väsentligt högre självrisker dvs 25% av skadebeloppet istället för en fast summa. De högre självriskerna gäller både delkasko (stöld) och vagnskada.
Så först ska jag betala en dyr försäkring och sedan ska jag stå för 25% av vad det kostar att laga alternativt köpa en ny hoj?
Kanske är okej med en gammal hoj men har man en som är 1-2 år gammal så innbär ju det en självrisk på 25-30.000:- vid en totalklotning.

Sen undrar jag också varför gamla "meriter" från SMC-utbildningar inte ska gälla?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
sandstream skrev:
Så först ska jag betala en dyr försäkring och sedan ska jag stå för 25% av vad det kostar att laga alternativt köpa en ny hoj?
Kanske är okej med en gammal hoj men har man en som är 1-2 år gammal så innbär ju det en självrisk på 25-30.000:- vid en totalklotning.

Sen undrar jag också varför gamla "meriter" från SMC-utbildningar inte ska gälla?

Ge fan i o vurpa bara! :tummenupp

Det är väl inte ens säkert dom har kvar gamla listor o skit över vilka som va där? Dessutom va det ju massa saker dom skulle kolla upp, dom har väl inte kollat upp allt de tidigare?
 

sandstream

Guest
HanneZ skrev:
Det är väl inte ens säkert dom har kvar gamla listor o skit över vilka som va där? Dessutom va det ju massa saker dom skulle kolla upp, dom har väl inte kollat upp allt de tidigare?
Gamla och gamla, jag gick en utbildning med SMC-instruktörer så sent som i Augusti men både teori och praktik.
Har ingen större lust att gå om den kursen bara för att hamna på ett papper, det är ju inte direkt gratis.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
sandstream skrev:
Gamla och gamla, jag gick en utbildning med SMC-instruktörer så sent som i Augusti men både teori och praktik.
Har ingen större lust att gå om den kursen bara för att hamna på ett papper, det är ju inte direkt gratis.
Ingick allt i den för att få rabatt på klass7->11 då?
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Enhjuling:
Den fortbildning som krävs är helt nyskapad så därför gäller inga gamla utbildningar. En av delarna är tex information om försäkringsproblematiken och hur just SMC-Försäkringen är upplagd.

HanneZ:
Det finns ett väldigt stort problem med försäkringar som inte är året runt försäkringar. Om du har en R1:a och kör på bana säg 10 dagar om året. En helförsäkring för dig hel år kanske kostar 10 000 kronor. Om du bara har hojen påställd 36,5 ;-) dagar per år så kostar det dig 1000 kronor per år i försäkring. Problemet är dock att du fortfarande utgör precis samma risk i trafiken vilket gör att premien för en icke året runt behöver vara 10 gånger dyrare för att få in de 10 000 kronor som behövs för att täcka den risk du utgör. Detta leder givetvis till att du har hojen påställd kortare och kortare tider vilket leder till att premien blir dyrare och dyrare per dag. Enda anledningen till att du inte har året runt försäkring är för att det är för dyrt och det är det som SMC-Försäkringen skall ändra på. Om alla andra motorcyklister föredrar året runt försäkringen tror jag att det skall fungera för oss också!

Sandstream:
Om du premien skiljer tillräckligt mycket så kanske du tycker det är värt 25% i självrisk? Hela poängen med hög självrisk är ju att du inte skall vurpa 1 gång per år utan att du skall köra så försiktigt att du inte vurpar. Om vurpan ändå (gud förbjude ;-) sker så har du under flera år betalat en lägre premie vilket gör att du totalt sett gjort av med mindre pengar. En annan poäng är att många av oss kommer ha råd att helförsäkra våra motorcyklar istället för att som idag köra halvförsäkrat och då minskar ju självrisken från 100% till 25%. ;-)

Fortbildning generellt:
Fram till nu har inte SMC haft något dokument som reglerar hur en fortbildning, instruktörsutbildning eller broms och kurvtagningskurs skall se ut. Därför skiljer dessa kurser mellan de olika länen. Nu när vi har en försäkring som kräver fortbildning måste vi ha ett dokument som anger minimikrav för att hålla dessa fortbildningar, både till p.kl. 1-6 och 7-11.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Vad gäller för Folksam/SMC-försäkringen och bankörning både i SMC's regi och i någon annans regi ?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag är ingen av/påställare utan ställer på på våren och av på hösten. Om det ska fungera så måste helårsförsäkringen mer än halveras för att det ska ge mig nåt, nåja! Bra initiativ, jag får väl se framåt våren om den ger mig nån lägre försäkring!

/ Hannes
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Göran:
Läs gärna i annan tråd om detta. I korthet så gäller:
När SMC har fortbildning gäller försäkringen för alla de 7 stora f-bolagen.
När någon annan har verksamhet på inhägnat tävlingsområde beror det på hur verksamheten ser ut.

HanneZ:
En helårsförsäkring är ungefär 68% av vad en egentlig helårspremie är, dvs 12 stycken sommarmånader. Detta eftersom försäkringsbolaget vet att du inte utgör samma risk på vintern. Hur många månader har du påställt?
Har du någon avställningsförsäkring på vintern så att mc är stöldskyddad. När jag kollade på min mc så var det cirka 1000 spänn billigare att ställa på och ställa av men det var värt 1000 kronor för att kunna köra hojen precis när jag vill.
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Finns det några (ungefärliga) siffror på rabatten respektive kostnaden (och "giltighetstiden") för en utbildning med "behörighet"?
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Surre:
Rabatten på premien blir alltid anpassad till dig och dina förutsättningar så det vet jag inte. Det skall dock vara en väsentlig skillnad.

Kostnaden kan hamna runt 1000 kronor /dag. Men det beror givetvis på en mängd faktorer som tex hur mycket bidrag SMC får från Vägverket och NTF.

Idag räcker det med att gå 1 fortbildning så är du godkänd tills vidare för SMC-Försäkringen. SMC och Folksam har dock tankar om att det skall vara något form av repetition i fortbildningen. Om sporthojsåkarna sköter sig och håller ned kostnaderna kanske det dock inte behövs.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
JohanFÖK skrev:
Göran:
Läs gärna i annan tråd om detta. I korthet så gäller:
När SMC har fortbildning gäller försäkringen för alla de 7 stora f-bolagen.
När någon annan har verksamhet på inhägnat tävlingsområde beror det på hur verksamheten ser ut.

HanneZ:
En helårsförsäkring är ungefär 68% av vad en egentlig helårspremie är, dvs 12 stycken sommarmånader. Detta eftersom försäkringsbolaget vet att du inte utgör samma risk på vintern. Hur många månader har du påställt?
Har du någon avställningsförsäkring på vintern så att mc är stöldskyddad. När jag kollade på min mc så var det cirka 1000 spänn billigare att ställa på och ställa av men det var värt 1000 kronor för att kunna köra hojen precis när jag vill.
I somras blev det 4 månader, har heller ingen stöldförsäkringen på vintern. Motorcykeln brukar va utspridd på flera ställen så den är nog inget o sno direkt.

Att ställa av och på en gång var varje år tycker jag inte direkt är krångligt. Som det är nu sparar jag många tusenlappar på det.
 

sandstream

Guest
JohanFÖK skrev:
Sandstream: Om nu premien skiljer tillräckligt mycket så kanske du tycker det är värt 25% i självrisk?
Tveksamt, jag kör med trafik idag.
Runt 1000:- per månad skulle jag kunna tänka mig att betala men en självrisk på runt 10.000:-
JohanFÖK skrev:
Hela poängen med hög självrisk är ju att du inte skall vurpa 1 gång per år utan att du skall köra så försiktigt att du inte vurpar.
Eller så är poängen att vi inte ska ta det på försäkringen utan betala ur egen ficka.
Om jag tex lägger min hoj och delarna går på säg, 15.000:-, så finns det ju ingen anledning att utnyttja försäkringen och då har jag betalat premien i onödan.

Ska bli spännande att se när kurserna kommer och vad premien blir, den vill man ju gärna veta innan man går kursen.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
sandstream skrev:
Tveksamt, jag kör med trafik idag.
Runt 1000:- per månad skulle jag kunna tänka mig att betala men en självrisk på runt 10.000:-

Eftersom Trafikförsäkringen är reglerad av lagen så kan man inte laborera med villkoren och därmed inte med premierna. Det är endast delkasko och vagnskada man kan jobba med. Om man bara har trafikförsäkring blir det alltså ingen skillnad oavsett vilket försäkringsbolag eller vilken produkt man använder eftersom alla måste ha samma villkor. Eller menade du att du kunde tänka dig 1000 kronor per månad för helförsäkring?

sandstream skrev:
Eller så är poängen att vi inte ska ta det på försäkringen utan betala ur egen ficka.

Om vi alla lagar småskador ur egen ficka eller inte lagar dem alls leder det givetvis till en lägre premie för oss alla!

sandstream skrev:
Om jag tex lägger min hoj och delarna går på säg, 15.000:-, så finns det ju ingen anledning att utnyttja försäkringen och då har jag betalat premien i onödan.

Är självrisken 25% blir det 3750 kronor vilket är lägre än många av dagens självrisker. Så visst finns det anledning att använda försäkringen.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top