SMC-Försäkringen (hos Folksam) vad gäller!

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Om det är en "variant" på årsförsäkringen gissar jag att det är "krav vid nattparkering" ???

Jag vet att det talats inom FÖK om utökat antal klasser. I och med att det talas om klass 11 låter det som om man gjort något nytt. Hur är klassindelningen gjord?
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
RedTop skrev:
Om det är en "variant" på årsförsäkringen gissar jag att det är "krav vid nattparkering" ???

Det hoppas jag verkligen, annars kraschar väl hela iden på att hojarna blir snodda istället för vurpade...
 

sandstream

Guest
JohanFÖK skrev:
Eller menade du att du kunde tänka dig 1000 kronor per månad för helförsäkring?
Ja.
JohanFÖK skrev:
Är självrisken 25% blir det 3750 kronor vilket är lägre än många av dagens självrisker. Så visst finns det anledning att använda försäkringen.
Aha, jag trodde självrisken alltid var 25% av hojens värde, inte av vad skadan kostade.
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Tycker det är skitbra att ett försäkringsbolag testar en ny infallsvinkel vad gäller försäkringar. Själv går jag gärna nån utbildning för att få lägre premie, men framförallt för att bli en säkrare förare. Jag vet att jag inte är den enda som ganska nyligen passerade 21, tog körkort och skaffade en hoj med mer kraft än man förstod och högre premie än man egentligen har råd med. En såhär "frivilligt tvingad" utbildning kan nog rädda väldigt mycket, om inte liv så väldigt många kroppar. Utbildningen på körskolorna är ju långt ifrån tillräcklig, så morötter iform av lägre premier kan nog piska iväg en hel del potentiella klotare till kurserna. Hoppas bara att premierna blir motiverat mycket lägre.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Men det blir självrisk på 25 % vid stöld??Jag har Folksam helårs halv försäkring nu.Och den måste bli bra mycket billigare om jag ska betala 25% i självrisk vid stöld..Om jag vurpar betalar jag det själv,men det vet jag om,men när tjuven slår till vet man ju inte..
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Kan man tillgodoräkna sig t.ex. SMCs Broms och Kurvkurser man tagit på Knutstorp under 2005 för att kunna teckna en försäkring nu, eller måste man vänta tills man gått en utbildning under 2006 för att få teckna rabatterad försäkring?
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
JohanFÖK skrev:
SMC kommer att ange vilka fortbildningar som ger behörighet till SMC-Försäkringen. Iår kommer SMC både ha fortbildningar som ger behörighet respektive inte ger behörighet, i framtiden skall SMC dock bara ha fortbildning som ger behörighet.

SMC kommer registrera alla som gör en SMC-Försäkring fortbildning och sedan låta Folksam komma åt dessa uppgifter. Du behöver alltså inte göra något själv förutom att ringa till Folksam efter fortbildningen och byta till SMC-Försäkringen.

CSS kursen förra året räcker den för att blir "registrerad hos SMC" eller måste man göra om något liknande i SMC:s regi?

Tack för mkt bra info.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Klantigt att inte start detta projekt tidigar utan vänta till de flästa troligen har slutit ny avtal ,´
1 april har ju sessongen varit igång i 2 v minst..
kan ju inte bara byta försäkringsbolag sådär hur somhällst,
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det finns ju iaf ingen som har gått en giltig utbildning innan dess så det spelar ju ingen roll. Dessutom behöver du ju inte ta en helårsförsäkring om du vill byta bolag under året.

Lomax skrev:
Klantigt att inte start detta projekt tidigar utan vänta till de flästa troligen har slutit ny avtal ,´
1 april har ju sessongen varit igång i 2 v minst..
kan ju inte bara byta försäkringsbolag sådär hur somhällst,
 

sandstream

Guest
xyx skrev:
Kan man tillgodoräkna sig t.ex. SMCs Broms och Kurvkurser man tagit på Knutstorp under 2005 för att kunna teckna en försäkring nu, eller måste man vänta tills man gått en utbildning under 2006 för att få teckna rabatterad försäkring?
Ja, du måste gå en ny kurs, inga gamla gäller.

Se svar från Johan tidigare i tråden på samma fråga:
Fortbildning generellt:
Fram till nu har inte SMC haft något dokument som reglerar hur en fortbildning, instruktörsutbildning eller broms och kurvtagningskurs skall se ut. Därför skiljer dessa kurser mellan de olika länen. Nu när vi har en försäkring som kräver fortbildning måste vi ha ett dokument som anger minimikrav för att hålla dessa fortbildningar, både till p.kl. 1-6 och 7-11.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Ett mycket bra arbete som SMC / FÖK (där Johan arbetar) tagit fram ihop med Folksam. Kan bara säga att det är kanonjobbat.

Skönt att se att något bolag försöker göra något åt den vilda djungeln av försäkringar och att det finns personer som ägnar sin privata tid till att arbeta för andra mc förare.

/Liwa1
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Josef skrev:
Dessutom behöver du ju inte ta en helårsförsäkring om du vill byta bolag under året.

man söker ju alltid efter den billigaste försäkringen och i många fall lönar det sig att ta en märkesförsäkring (i dagensläge iallafall)

dessa är oftast om inte alltid bundna på 1 år!
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
RedTop:
Samma krav på parkering gäller för SMC-Försäkringen som för Folksam året-runt. (Har tyvärr inte i huvudet vad som gäller)
Premieklasser:
Förut var det Effekt/Vikt tal över 25 som gällde för klass 7. Folksam har numera 11 premieklasser.
Premieklass:
7 E/V 25-29
8 E/V 30-34
9 E/V 35-39
10 E/V 40-44
11 E/V 45-

(Effekt/Vikt får du fram enligt följande: Ta din effekt i kW multiplicera med 100. Dela detta tal med tjänstevikten +75. Ta sedan bort decimalerna (avrunda alltså inte)!)

Sandstream:
1000 kronor per månad är det jag hoppas på! Jag har idag 25 000 kronor för helförsäkrad/helår och 12 000 vore en rimlig premie tycker jag!

Naurin:
Tack! Du är väldigt välkommen till någon av SMC-Försäkrings utbildningar så får vi se vad du tycker!

Larzon:
Har du en gammal hoj förstår jag att det inte är så roligt med 25% i självrisk. Har du en nyare hoj ger det dock möjligheten att öka omfattningen på försäkringen istället för att kanske bara ha trafikförsäkring.
Tyvärr finns det sporthojsåkare som får sina hojar stulna varje eller vartannat år och det har inte kollektivet råd med vilket leder till höga premier. Även om det inte är ägarens fel så måste ägaren byta taktik så att hojen inte stjäls så ofta. Man kan givetvis spekulera i att den är en del bedrägerier med att vurpade hojar anmäls som stulna. Vilket också måste motarbetas. Skulle självrisken vara 25% på vagnskada och kanske en fast på 6000 på stöld kan man ju också gissa att det är lockande att anmäla hojen stulen istället för att ta det på vagnskada.
Jag håller dock med dig i ditt resonemang att du kan påverka om du orsakar en vagnskada men har inte lika stora möjligheter att påverka om hojen blir stulen eller inte. För genomsnittshojåkaren blir dock inte hojen stulen så ofta så om du får kanske 5000 kronor lägre premie och hojen blir stulen var 10:e år så har du fortfarande gjort en positiv ekonomisk kalkyl....

Lomax:
Ingenting kan vara perfekt från start! :)
Visst finns det många saker som kunde vara bättre. Tanken med denna försäkring för premieklass 7-11 är dock att den långsiktigt skall bli ett riktigt bra alternativ för sporthojsåkarna och sänka kostnader/olyckor.
Du är dock välkommen att kolla din premie när försäkringen är igång så får vi se om den blir fördelaktig för dig!

Tack för berömmet! :)

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag ringde Folksam för att få en preliminär prisuppgift på SMC-försäkringen. Det gick inte trots att deras webbsajt meddelar att "Är du nyfiken på vad den nya försäkringen kommer att kosta? Ring 020-950 950".

Programmet som används för premieuträkningar funkade inte för den nya försäkringen påstod tjejen efter att jag väntat i 5-6 minuter på att hon skulle trolla fram ett pris.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Jag var där och räknade på våra premier för Millen och zx12:an och våra försäkringar blev 700:- billigare/mån. från 1 april :tummenupp
Enligt snubben som jag talade med på mässan så kommer både jag och min man att få deras nya försäkring direkt eftersom min man är smc-instruktör i sthlm och jag redan har gått 4 st. B&K-kurser. Det var inga problem med gamla meriter enligt honom...
Vad säger du Johan?
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Ringde o kollade vad jag skulle få för premie.

6800 o svindyr självrisk för en halvförsäkring/helår
8300 skulle det kosta med vanliga självrisker halv/helår och utan massa extra krav!

Vid helförsäkring skiljde sig beloppen med ca 3000kr/år

Då undrar jag hur motiverar man sig själv till följande.
1.betala för en kurs
2.betala 25%av rep vid krasch
3.ha en dyrare förvaring av mc då garage krävs
4.Högre självrisk vid stöld.

Annars är det en god idé men som i mina ögon behöver lite mer bearbetning.

Behåller min if/hondaförsäkring istället 6500 halv/helår.

Hojen va en Blade 02 o jag e 36 boende i GBG

//Blondie
 

sandstream

Guest
JohanFÖK skrev:
Sandstream:
1000 kronor per månad är det jag hoppas på! Jag har idag 25 000 kronor för helförsäkrad/helår och 12 000 vore en rimlig premie tycker jag!
Låter bra!

Jag mailade Folksam och de kunde inte ge någon premie för den här försäkringen för än tidigast 1/4.
Helt sjukt att man kan få så olika svar från samma företag beroende på vem man pratar med :gnissla

Blondie skrev:
Hojen va en Blade 02 o jag e 36 boende i GBG
Skönt att någon här är äldre än mig :D :pannkyss
 

sandstream

Guest
Blondie skrev:
Hade redan förstått att du va en valp när man läser dina inlägg :fatta! :pannkyss obs ironi obs :pannkyss
:D :tummenupp

Efter att ha sett att andra fått prisförslag mailade jag Folksam igen och vips så kunde de trolla fram en premie även för mig och K5:an:

Helförsäkring: 11.155:-/år
Halvförsäkring: 5.767kr:-/år

Låter klart rimligt så hit med en kurs nu SMC :4skrika
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top