RedTop:
Samma krav på parkering gäller för SMC-Försäkringen som för Folksam året-runt. (Har tyvärr inte i huvudet vad som gäller)
Premieklasser:
Förut var det Effekt/Vikt tal över 25 som gällde för klass 7. Folksam har numera 11 premieklasser.
Premieklass:
7 E/V 25-29
8 E/V 30-34
9 E/V 35-39
10 E/V 40-44
11 E/V 45-
(Effekt/Vikt får du fram enligt följande: Ta din effekt i kW multiplicera med 100. Dela detta tal med tjänstevikten +75. Ta sedan bort decimalerna (avrunda alltså inte)!)
Sandstream:
1000 kronor per månad är det jag hoppas på! Jag har idag 25 000 kronor för helförsäkrad/helår och 12 000 vore en rimlig premie tycker jag!
Naurin:
Tack! Du är väldigt välkommen till någon av SMC-Försäkrings utbildningar så får vi se vad du tycker!
Larzon:
Har du en gammal hoj förstår jag att det inte är så roligt med 25% i självrisk. Har du en nyare hoj ger det dock möjligheten att öka omfattningen på försäkringen istället för att kanske bara ha trafikförsäkring.
Tyvärr finns det sporthojsåkare som får sina hojar stulna varje eller vartannat år och det har inte kollektivet råd med vilket leder till höga premier. Även om det inte är ägarens fel så måste ägaren byta taktik så att hojen inte stjäls så ofta. Man kan givetvis spekulera i att den är en del bedrägerier med att vurpade hojar anmäls som stulna. Vilket också måste motarbetas. Skulle självrisken vara 25% på vagnskada och kanske en fast på 6000 på stöld kan man ju också gissa att det är lockande att anmäla hojen stulen istället för att ta det på vagnskada.
Jag håller dock med dig i ditt resonemang att du kan påverka om du orsakar en vagnskada men har inte lika stora möjligheter att påverka om hojen blir stulen eller inte. För genomsnittshojåkaren blir dock inte hojen stulen så ofta så om du får kanske 5000 kronor lägre premie och hojen blir stulen var 10:e år så har du fortfarande gjort en positiv ekonomisk kalkyl....
Lomax:
Ingenting kan vara perfekt från start!
Visst finns det många saker som kunde vara bättre. Tanken med denna försäkring för premieklass 7-11 är dock att den långsiktigt skall bli ett riktigt bra alternativ för sporthojsåkarna och sänka kostnader/olyckor.
Du är dock välkommen att kolla din premie när försäkringen är igång så får vi se om den blir fördelaktig för dig!
Tack för berömmet!
/ Johan Hellström
SMC, FÖK