SMC-Försäkringen (hos Folksam) vad gäller!

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Naurin skrev:
Ja det verkar ju onekligen så, för den nya innebär väl inte någon standardrabatt på 10%? Frågade därför om det verkligen var den nya SMC-försäkringen och det skulle det vara enligt honom. Jag fick en väldigt stark känsla av att han inte ville erkänna sin okunskap :va
Snackade med folksam under onsdagen.
Jag fick berätta om denna försäkring för killen jag snackade med och hänvisade han även till denna tråd.
Han undersökte saken och ringde tillbaka.
Enligt honom var försäkringen inte riktigt satt ännu så någon premie kunde de inte räkna ut ännu...
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Det jag tycker är mest surt är att det inte finns en ordentlig försäkring för oss som tävlar efter som vi nu måste ha våra hojar försäkrade under SMC:s tränings dagar och det har jag full förstålse förså inga problem med det...men det jag stör mej på är att det bara handlar om helårs försäkringar jag kanske ska gå CSS i sommar och då krävs det en helg som cykeln är försäkrad,
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Gottis skrev:
Det jag tycker är mest surt är att det inte finns en ordentlig försäkring för oss som tävlar efter som vi nu måste ha våra hojar försäkrade under SMC:s tränings dagar och det har jag full förstålse förså inga problem med det...men det jag stör mej på är att det bara handlar om helårs försäkringar jag kanske ska gå CSS i sommar och då krävs det en helg som cykeln är försäkrad,

Att man måste ha ett registrerat fordon för att kunna teckna trafikförsäkring är väl inte så konstigt?
Jag håller dock med om att situationen är jobbig efs det kostar mig ett antal tusen i försäkring plus ett antal tusen till pga att det är dyrare att köpa en regad hoj allt för att köra instruktör för SMC.
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Jag ringde och kollade med Folksam och skillnaden blev 82:- billigare i månaden jämfört med den försäkring jag har i dag.

Fast det skulle ju inte sitta fel med en seriös utbildning.
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Masen skrev:
Jag ringde och kollade med Folksam och skillnaden blev 82:- billigare i månaden jämfört med den försäkring jag har i dag.

Fast det skulle ju inte sitta fel med en seriös utbildning.

Mest troligt har du fått en prisuppgift på den "gamla" SMC-försäkringen och inte den nya. Enligt SENSEI (några inlägg ovan) så är priserna på försäkringen inte offentliga ännu (prissatt är den dock alldeles säkert)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Kevorkian skrev:
Mest troligt har du fått en prisuppgift på den "gamla" SMC-försäkringen och inte den nya. Enligt SENSEI (några inlägg ovan) så är priserna på försäkringen inte offentliga ännu (prissatt är den dock alldeles säkert)
Försäkringen ska ju gå att teckna från 1april. Nu antar jag bara hur systemet Folksams kundtjänst använder. Troligtvis en webbaserad version där de väljer typ av försäkring och matar in aktuelle kunduppgifter. Då försäkringen inte är släppt så finns inte den tillgänglig i databasen och kan därför inte väljas.

När försäkringen är klubbad och klar så kommer den kunna väljas och prisuppgift kommer att kunna erhållas...
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Vädjan till alla:
Läs hela tråden innan ni kommer med inlägg som redan är besvarade.
Jag vill också poängtera att vi hoppar över premie referenser tills försäkringen är släppt eftersom dessa premier ibland är helt fel. From 1 mars skall man kunna ringa Folksam och då skall deras kundtjänst vara utbildad, veta vad det handlar om och kunna ta fram en premie.

Gottis:
Ska du bara ha hojen påställd en helg spelar det ingen roll var du tecknar din försäkring eftersom premien kommer bli väldigt låg... 10 000 kronor per år för en trafikförsäkring har du den påställd 3,56 dagar så blir det 100 kronor för den helgen. Inte så mycket att gnälla över eller ;-)

Börnte:
Hur trafikförsäkringen gäller på inhägnat tävlingsområde är en separat diskussion som jag för i en separat tråd. I april hoppas jag kunna svara dig lite mer bestämt eftersom jag då hoppas f-bolagen har bestämt sig för hur de skall tolka TrafikSkadeLagen detta år. Ryktena talar dock om att de kommer vara mer restriktiva denna säsong än förut, men som jag sa ta denna diskussion i den andra tråden!

MvH Johan Hellström
SMC, FÖK
 

equinoxlb

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Lund
Hoj
2008 ZX-10r
JohanFÖK skrev:
Vädjan till alla:
Läs hela tråden innan ni kommer med inlägg som redan är besvarade.
Jag vill också poängtera att vi hoppar över premie referenser tills försäkringen är släppt eftersom dessa premier ibland är helt fel. From 1 mars skall man kunna ringa Folksam och då skall deras kundtjänst vara utbildad, veta vad det handlar om och kunna ta fram en premie.

Gottis:
Ska du bara ha hojen påställd en helg spelar det ingen roll var du tecknar din försäkring eftersom premien kommer bli väldigt låg... 10 000 kronor per år för en trafikförsäkring har du den påställd 3,56 dagar så blir det 100 kronor för den helgen. Inte så mycket att gnälla över eller ;-)

Börnte:
Hur trafikförsäkringen gäller på inhägnat tävlingsområde är en separat diskussion som jag för i en separat tråd. I april hoppas jag kunna svara dig lite mer bestämt eftersom jag då hoppas f-bolagen har bestämt sig för hur de skall tolka TrafikSkadeLagen detta år. Ryktena talar dock om att de kommer vara mer restriktiva denna säsong än förut, men som jag sa ta denna diskussion i den andra tråden!

MvH Johan Hellström
SMC, FÖK

Jag vet inte men jag ringde Folksam om detta för någon vecka sedan och fick en preliminär årspremie hel/hel på drygt 5,000 om jag går bägge SMC's kurser. Hon sa visserligen att premien var preliminär men gav mig dock ett exakt belopp. De hade precis haft ett internt möte i frågan. Jag har en -02 gsx-r 1000. Verkar synnerligen intressant. Hon visste dock inte om man kan växla till denna försäkringen efter att kurserna är avklarade utan måste kanske vänta tills årsförfallodagen.
 

GeEssKryssÄrr

FullFartFramåt
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
XT600 :-)
Trodde jag hade en riktigt bra premie hos Länsförsäkringar på min
GSXR 1000 -02, drygt 8000:- hel/hel. Ringde ändå Folksam för att kolla.
Fick en prelimininär premie på 4800:- hel/hel. Det är ju nästan gratis!!
Självrisk på 25% spelar mindre roll eftersom jag inte tänker lägga ikull!!
Hoppas att det blir lika bra som det låter, när allt är klart.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
JohanFÖK skrev:
From 1 mars skall man kunna ringa Folksam och då skall deras kundtjänst vara utbildad, veta vad det handlar om och kunna ta fram en premie.

1:a mars kom och gick. Det gick inte att få en premie trots två samtal och en himla aktivitet hos Folksam. Det bästa jag fick ur dem var "Men du kan ju få vår vanliga premie och lite rabatt, det är nästan samma sak". Min fråga var då om inte självriskerna skulle vara annorlunda mot den vanliga premien så var svaret "Nej, det tror jag inte".

Jag skall fortsätta ringa :)
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Jag ringde dem igår igen och fick återigen deras "vanliga" premie med rabatt för SMC-medlemskap istället. Förklarade för damen (som var väldigt trevlig) vad det var för ny försäkring men hon hade adrig hört talats om ngt sådant.... Hursom så står det iaf på SMC's hemsida att mer info om kurserna kommer att släppas den 15:e mars
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
equinoxlb:
Om du har en Folksam försäkring kan du byta efter att du har gått en kurs. Du behöver inte vänta på årsförfallodag.
Om du har försäkring i ett annat försäkringsbolag måste du vänta till årsförfallodagen.

Freppa o Naurin:
Ta det lugnt...
Försäkringen kommer förhoppningsvis vara kvar i många år (om inte vi sporthojsåkare kraschar sönder den) och det är i stort sett ingen som kan teckna den eftersom ingen har gått en sporthojskurs än. Låt Folksam få ordning på sina datorer och utbilda sin kundtjänst så kommer allting bli så bra så bra... ;-)

/ Johan Hellström
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Det finns ingen information som Folksam kan lämna fnv. Detta kommer dra ut på tiden. Men enligt Folksam kommer det vara klart innan den 1:e April.

Vad som gäller instrukrörerna i SMC BKK är heller inte det klart.

Just nu är det snö och -3, så jag har inte så bråttom:)
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Det finns två tråd om detta så jag repeterar:

Det är intressant att smc och Folksam satsar på detta efter att jag i somras läst VVs rapport om att de som gått extra utbildningar löper större risk att köra omkull än andra motorcyklister!
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Attityd o Beteende

ksann skrev:
Det finns två tråd om detta så jag repeterar:

Det är intressant att smc och Folksam satsar på detta efter att jag i somras läst VVs rapport om att de som gått extra utbildningar löper större risk att köra omkull än andra motorcyklister!

Helt Rätt. De flesta undersökningar som har gjorts visar på att förare som blir teknisk duktigare på att framföra sina fordon utgör en större risk i trafiken, dvs de ökar sin genomsnittshastighet efter en utbildning mer än vad de borde. Det är därför som SMCs sporthojsutbildning kommer att jobba mycket med attityd och beteende eftersom det är de två faktorerna som påverkar trafiksäkerheten. Det finns ett projekt som heter ADVANCED som bara kretsar kring denna problematik och projektet försöker ta reda på hur du skall bedriva en fortbildning så att de som går fortbildningen blir en säkrare trafikant i trafiken. Projektet ADVANCED är något som SMC har tagit till sig och tänker på när man utformat sina kurser.

Precis som du själv säkert inser är det mycket lättare att lära en person att bli teknisk duktigare men det är mycket svårare att ändra attityd på en person. Detta är SMCs stora utmaning som jag hoppas att vi kommer att lösa!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
sandstream skrev:
Nu finns iaf kurserna som ger lägre premie hos Folksam markerade med ** för oss med sporthojar (klass 7-11):

http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/fortbildning.asp

Ringde folksam idag... (ringde andra oxå, men de är inte ens värt att nämna.. ;-) )

Yamaha R1 -05, 25 år gammal, bor i stochkolm.

Halvförsäkring / Helår (går ej ställa av) 1300:- i månaden.
Halvförsäkring avställbar: 1900:- / månad sommarhalvåret o 1300 / månad vinter.

Med smc försärkingen hade det kostat 1000kr i månaden... dvs 300kr i skillnad.

Det är faaan billigt... de är den enda som inte sa 30,000kr...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hojen anlände med DHL på lunchen så jag vill ju försäkra den snarast, så jag har precis lagt av luren efter samtal med Folksam...

659,-/månad, helår, helförsäkrad på ny ZX10R-06??? Kan det bli bättre?
Till och med försäkringssäljaren var förvånad... :tummenupp
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Niklasinorr skrev:
Hojen anlände med DHL på lunchen så jag vill ju försäkra den snarast, så jag har precis lagt av luren efter samtal med Folksam...

659,-/månad, helår, helförsäkrad på ny ZX10R-06??? Kan det bli bättre?
Till och med försäkringssäljaren var förvånad... :tummenupp
Fan vad orättvisst att ni har så låga premier där uppe i Norrland! Jag får pröjsa 975:-/mån. för min K5 här i Sthlm med den nya försäkringen, vilken är ca.400:- billigare än vad jag bet. nu, frågan är om det är värt det med tanke på självrisken på 25%, speciellt stöldbiten känns det hemskt att behöva betala 25% för:( Här snos det ju hojar på löpande band...

Men grattis till en sådan låg premie :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
bikerwoman skrev:
Fan vad orättvisst att ni har så låga premier där uppe i Norrland! Jag får pröjsa 975:-/mån. för min K5 här i Sthlm med den nya försäkringen, vilken är ca.400:- billigare än vad jag bet. nu, frågan är om det är värt det med tanke på självrisken på 25%, speciellt stöldbiten känns det hemskt att behöva betala 25% för:( Här snos det ju hojar på löpande band...

Men grattis till en sådan låg premie :tummenupp

975 spänn var ju helt ok i Fjollträsk, det var iofs vad jag betalade på min CBR1000-04 i fjol utan SMC :)

Allting är billigare här uppe, att bo och latt eva, men lönerna är ju bra mycket lägre också...

Btw så sa försäkringssäljaren, ordagrant med förvåning, "-Jaha, och det är ju bara 3000 spänn i självrisk också, med assistans...det var som f-n..."

Jag sa inget, jag väntar tills jag får försäkringsbrevet så får jag se vad som står där... :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top