SMC går ihop med California Superbike School!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Galne Dansken skrev:
Runt dom bra trafikövningar etc., som bl.a jätteduktiga Instruktörer (t. ex. Hannes) och klubber håller (ex. Sydskaanes Emse, LMS, MCE, sporthoj.com, etc..) - dom burde enligt min helt personliga åsikt bli en naturlig del av SMC´s omgivning :tummenupp Sålunde kan man troligen få Ok på försäkringen. Men, här måste vi rocka tunga åsikter...

Ska vi ändra på värden, får vi göra det ihop - även om vi inte blir 100% överens i allt :tummenupp
Bra jobbat GD, hade varit kanonbra om SMC kunde certifiera dessa klubbar till att bedriva utbildning, detta kunde lösa problemet med FB frågan :tummenupp
 

sandstream

Guest
Galne Dansken skrev:
Scientologi snacken - läs vänligen kommentaren på SMCs forum från CSS Norge..

Från SMC:s forum:
Hei!
Jeg heter Claus Diseth, er norsk og (inntil videre) Skandinavias eneste sertifiserte instruktør ved California Superbike School. Avtalen SMC har gjort, er med CSS Europa. Dette er et selvstendig aksjeselskap (bolag) som ikke har noe med scientologene å gjøre, og som ledes av Andy Ibbott - som slett ikke er scientolog. Verken på kursene i USA, Australia, England, Norge eller Hellas "predikes" annet enn kjøreteknikk - og det gjør vi så bra at deler av vår teknikk og pedagogikk nå er en del av den norske førerkortutdannelsen og en del av opplæringen for utrykningsmotorsyklister i bl.a. Singapore.
Vi som jobber i CSS er motorsyklister. Ikke predikanter for verken den ene eller andre trosretning.
Ønsker dere ytterligere utdypning, er både Andy Ibbott og jeg tilstede på SMCs stand på MC-messen i Göteborg til helgen. Flere detaljer om CSS finner dere på:
www.superbikeschool.com
www.superbikeschool.co.uk
www.superbikeschool.com.au
www.superbikeschool.no
Med vennlig hilsen
Claus Diseth
instruktør
California Superbike School


Tack, det var vad jag ville veta!
Nu känns det bättre och jag ska helt klart ta mig en funderar på om utbildningen kan vara något för mig.

En fråga gäller dock priset, 3.000 - 3.200:-
Förutom den teoretiska utbildningen från instruktörerna, vad är det mer som ingår?
Har de hojar man lånar?
Är det oxfilé till lunch och paraplyflickor i depån?
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
sandstream skrev:
En fråga gäller dock priset, 3.000 - 3.200:-
Förutom den teoretiska utbildningen från instruktörerna, vad är det mer som ingår?
Har de hojar man lånar?
Är det oxfilé till lunch och paraplyflickor i depån?


Saxat från CSS hemsida:

A Day at the School includes

The option to hire one of our beautifully prepared new 2004 Yamaha R6's, with Dunlop 207's or bring your own bike.
Five 20-minute on-track sessions each day
Five technical classroom sessions each day
Your own personal qualified Instructor for the day
The only fully cornering trained on track and off track Instructors in the World
23 years of research and development on cornering a bike
The best cornering tuition on the planet
Snacks at the track
Off track training
Be brimming with cornering confidence at the end of the day


Stämmer det här ingår inte lån av hoj. Dock verkar det ingå ölkorv och jordnötter :gnissla
 
Last edited:

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Ska man tolka skillnaden i dagsläget att kursen får SMC-stämpel och man får 200:- rabatt om man är medlem. Hurra! :rolleyes:
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nysse skrev:
Ska man tolka skillnaden i dagsläget att kursen får SMC-stämpel och man får 200:- rabatt om man är medlem. Hurra! :rolleyes:

Skillnaden mellan vad?

Håller iofs med om att det är ett problem att priset är för högt för att locka tillräckligt många motorcyklister men ska man få företaget att gå runt krävs det höga priser om det skall vara en instruktör på tre elever. Tråkigt men föga förvånande.
Varför skulle CSS vara billigare här än i övriga europa?
Normalpriset ligger på £245-£319, dvs från ca 3200 till ca 4100 sek
 

sandstream

Guest
Kevorkian skrev:
Stämmer det här ingår inte lån av hoj. Dock verkar det ingå ölkorv och jordnötter :gnissla
WOW :rolleyes:

Tycker 3200:- är jäkligt mycket om betänker att 2 dagar på GR kostar 1000:-
Visst CSS-instruktörerna är säkert jätteduktiga osv men nånstanns mellan 1500-2000:- hade känts mer lämpligt.
Nåja, det är ju upp till var och en att själva om det är värt det eller inte.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Josef skrev:
Skillnaden mellan vad?

Precis som tråden handlar om CSS (har ju tidigare varit i Sverige).....VAD är skillnad om CSS skulle ha haft kursen utan SMC´s inblandning? Att CSS är bra de vet vi, och att det kostar vet vi oxå, så vad hjälper det som allt handlar om......att få alla olyckor i klass7 minska i trafiken! I många andra gamla trådar säger en del att dom avstår banåkning pga av försäkringen inte gäller sen åker dom ut och gasar utav h..*te för försäkringen "skyddar" hojen på gata. Att få stora delen av dessa till banan kräver nått mer än bra och dyra kurser....så vi sparar liv.

/
 
Last edited:

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
sandstream skrev:
WOW :rolleyes:

Tycker 3200:- är jäkligt mycket om betänker att 2 dagar på GR kostar 1000:-
Visst CSS-instruktörerna är säkert jätteduktiga osv men nånstanns mellan 1500-2000:- hade känts mer lämpligt.
Nåja, det är ju upp till var och en att själva om det är värt det eller inte.


Håller med om att det känns lite dyrt. Men det går ju inte riktigt att jämföra med GR, där man "bara" kör bana.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
sandstream skrev:
WOW :rolleyes:

Tycker 3200:- är jäkligt mycket om betänker att 2 dagar på GR kostar 1000:-
Visst CSS-instruktörerna är säkert jätteduktiga osv men nånstanns mellan 1500-2000:- hade känts mer lämpligt.
Nåja, det är ju upp till var och en att själva om det är värt det eller inte.

Men en kväll på Rörken kostar bara 100:- så 1000:- för en helg måste också kännas dyrt.

Tror inte det finns en chans för CSS att gå runt på 2000:- med nuvarande upplägg och skulle dom göra en lightvariant med färre instruktörer skulle nog GR + egenstudier av "a twist of the wrist" förmodligen ge lika mycket.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nysse skrev:
1. Ska man tolka skillnaden i dagsläget att kursen får SMC-stämpel

2. och man får 200:- rabatt om man är medlem. Hurra! :rolleyes:

1. Ja
2. Ja *

* Kursen koster 3.200,- och då ingår 1 års medlemskab i SMC :tummenupp Är du redan medlem, får du 200 kr i rabatt :tummenupp

Sandstorm skrev:
a. Nu känns det bättre och jag ska helt klart ta mig en funderar på om utbildningen kan vara något för mig.
...

b. Förutom den teoretiska utbildningen från instruktörerna, vad är det mer som ingår?
* Har de hojar man lånar?
* Är det oxfilé till lunch och paraplyflickor i depån?

a. Det var ju bra - tänk hur fördomme och internet babbel kan förstörre :huvet

b. Vi gissar att alla som vill med i år kör på ägna sportiga hojer - så vi har inte kalkylerad på att dom tar med sig deres hyr-hojer. Det är ganska dyrt att frakta dom från England och hit - så det pris man ska ge i hyra blir för högt har vi värderad..
I vanligt fall, är 2 dagas CSS kurs med hyrhoj något som koster typ 16.000 kr.. - det var vår /SMCs värdering att det var far-out för oss vanliga sporthojs åkare!
Hyra av bana, ambulans, frakta från Uk diverse leanbikes, material, Instruktörer, Organisatörer, mekaniker, paraplyer, etc., koster ganska mycket

Josef skrev:
Varför skulle CSS vara billigare här än i övriga europa? Normalpriset ligger på £245-£319, dvs från ca 3200 till ca 4100 sek
- så priset på 3.000 kr känns faktisk lagom Ok :banana (enligt min uppfattning) :lol

WestW skrev:
I. Gå med i en MC klubb i Uppsala sen blir du SMC medlem genom dom och vips så får du åka på Rörken gratis varje måndag
II. Om du inte gynnar IF förstås

I Ja :banana - Men, du också ta med på SMCs Grundkurser (avrostninger) f. motorcyklister KOSTNADSFRITT utan att du ska vara medlem någonstans. Sålunda är framtiden olika produkter, kvaliteter, ämnen = Olika priser...

II. Nu är det 2005, och du kan läsa annanstans här "skrammelprat" om SMC och power mott F-bolagen - det får vi ju acceptera - kanske även du ska ha Rörken Teori i år :Bugar
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Hej din tokige dansk,

Hur får du dom som verkligen behöver gasa på bana istället på gata att nappa på sporthojsprojektet?

/
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nysse skrev:
Precis som tråden handlar om.....VAD är skillnad om CSS skulle ha haft kursen utan SMC´s inblandning?

Att CSS är bra de vet vi, och att det kostar vet vi oxå, så vad hjälper det som allt handlar om......att få alla olyckor i klass7 minska i trafiken! I många andra gamla trådar säger en del att dom avstår banåkning pga av försäkringen inte gäller sen åker dom ut och gasar utav h..*te för försäkringen "skyddar" hojen på gata. Att få stora delen av dessa till banan kräver nått mer än bra och dyra kurser....så vi sparar liv.

/

Skillnader:
1. CSS skulle inte ha kursen i Sverige öht om det inte vore för SMC.
2. Försäkringen gäller.

För att få så många som möjligt att fortbilda sig så mycket som möjligt krävs tokbilliga kurser i massor typ Rörken, relativt många lite större kurser typ heldag på bana med instruktörer och några "spetsutbildningar" typ CSS.
Det är vad jag tror iaf

edit: Avrostningar är nog också en viktig del av att utbilda "massan". +fan vad jag skriver långsamt.
 
Last edited:

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Josef skrev:
Skillnader:
1. CSS skulle inte ha kursen i Sverige öht om det inte vore för SMC.
2. Försäkringen gäller.

För att få så många som möjligt att fortbilda sig så mycket som möjligt krävs tokbilliga kurser i massor typ Rörken, relativt många lite större kurser typ heldag på bana med instruktörer och några "spetsutbildningar" typ CSS.
Det är vad jag tror iaf

1. Så försäkringen gäller på alla bolag???
2. Vad anser du om att många andra kurser med "spetsutbildningar" svårt att få det att gå runt/beläggning?

/
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nysse skrev:
Hej din tokige dansk,

Hur får du dom som verkligen behöver gasa på bana istället på gata att nappa på sporthojsprojektet?

/

Jag tror som Josef att vi måste ha ett varierad sortiment av kurser, sammankomster, etc..

ala Rörken, kostnadsfri gokartbana gassning varje vecka - utan för mycket pekpinnar - tror jag är bra.. Vi måsta börja prata öppet om att våre behov för att gassa/adrenelin kickar och sånt (nu är det nog någon som vill ha mig bort :fatta! ). Ka´vi på ett vettigt sätt sålunda få folk i tala - är vi kommet lite längra fram..

Min erfarenhet att flera bus-risk-åkare har fått stora tankeställera när dom har set på lill-banan hur stor skillnad det är på att hantera en hoj duktigt. Har man fattat detta - tar flera nästa steg och då oftast med instruktörer...

Jag tror vi ska ska samman om att få alla sporthojer.com med i SMC - för att kunna ställa krav på flera förändringar - det nyttjar inte att lämna i protest mott att man är misnöjd. SMC har 78.000 medlem just nu - vi är 13.000 på sporthoj.com.. tänk hur mycket vi ku göra om vi ku nyttja SMC fullt.. Just nu är det endast början.

En av anledningarna till att CSS så möjligheterne med SMC, var att SMC har kontakt och marknadsföring medel i svenska MC samhället...

NB: Din fråga är skittbra - och jag hoppas att andra oxå vill svara :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nysse skrev:
1. Så försäkringen gäller på alla bolag???
2. Vad anser du om att många andra kurser med "spetsutbildningar" svårt att få det att gå runt/beläggning?

/

1. Ja, enligt #44 i den här tråden så kan jag bara tolka det som att det ska vara ok eller vad säger du?

2. inte konstigt med tanke på att försäkringsbolagen inte stödjer fortbildning vilket naturligtvis är ren idioti.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Josef skrev:
1. Ja, enligt #44 i den här tråden så kan jag bara tolka det som att det ska vara ok eller vad säger du?

2. inte konstigt med tanke på att försäkringsbolagen inte stödjer fortbildning vilket naturligtvis är ren idioti.


#2 Varför har då inte SMC kunnat stödja dom kurser som redan exsisterar?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Josef skrev:
2. inte konstigt med tanke på att försäkringsbolagen inte stödjer fortbildning vilket naturligtvis är ren idioti.

Jag skulle tro att det beror pa att motorcykelkorning pa bana hittills ofta har inneburit mer "gasa-som-du-vill" an fortbildning.
Nar vi nu de senaste aren - och framfor allt infor kommande sasong - borjar se seriosa strikt instruktorsledda och malinriktade forarutbildningar tror och hoppas jag att det finns chans att F-bolagen reviderar sin kategoriska installning.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nysse skrev:
#2 Varför har då inte SMC kunnat stödja dom kurser som redan exsisterar?

Bra fråga, jag har tyvär ingen aning om hur dessa kurser är upplagda (har inte kunnat närvara pga ekonomi och försäkringsstrul) eller hur deras ev dialog med SMC sett ut.

SMC uppsala och Svenska BMW Mc Klubben kör sammarbete även om det inte har med sporthojsdebatten att göra...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top