SMC går ihop med California Superbike School!

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
69:an skrev:
Jag skulle tro att det beror pa att motorcykelkorning pa bana hittills ofta har inneburit mer "gasa-som-du-vill" an fortbildning.
Nar vi nu de senaste aren - och framfor allt infor kommande sasong - borjar se seriosa strikt instruktorsledda och malinriktade forarutbildningar tror och hoppas jag att det finns chans att F-bolagen reviderar sin kategoriska installning.

:tummenupp
kneel.gif
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Tycker att ni ska skilja på bandagar och bankurser!!! Antar att ni har egen erfarenhet av båda delarna.

/
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Nysse skrev:
Tycker att ni ska skilja på bandagar och bankurser!!! Antar att ni har egen erfarenhet av båda delarna./

Du har naturligtvis helt ratt, det ar en karnfraga i hela diskussionen. Bade "bandagar" (mer eller mindre fri gasning) och "bankurser" (a la CSS och BKK) omfattas ofta av benamningen "bankorning" som i mina oron klingar litet tveksamt - och vad gor det da inte i F-bolagens oron... :rolleyes:

Det du kallar bankurs borde snarare kallas forarutbildning pa bana, eftersom malet i de flesta fall ar en battre forare i trafiken och inte i forsta hand en forare med en sekund lagre varvtid.

Och ja, har egen erfarenhet av bada varianterna. :tummenupp
 
Last edited:

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
69:an skrev:
Du har naturligtvis helt ratt, det ar en karnfraga i hela diskussionen. Bade "bandagar" (mer eller mindre fri gasning) och "bankurser" (a la CSS och BKK) omfattas ofta av benamningen "bankorning" som i mina oron klingar litet tveksamt - och vad gor det da inte i F-bolagens oron... :rolleyes:

Det du kallar bankurs borde snarare kallas forarutbildning pa bana, eftersom malet i de flesta fall ar en battre forare i trafiken och inte i forsta hand en forare med en sekund lagre varvtid.

Och ja, har egen erfarenhet av bada varianterna. :tummenupp

Ok! Illa vald benämning. Men finns det ett glapp mellen BKK och typ Mckursen. Är det den som CSS ska fylla då?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Nysse skrev:
Ok! Illa vald benämning. Men finns det ett glapp mellen BKK och typ Mckursen. Är det den som CSS ska fylla då?

Vad jag forstar utifran informationen pa McKursens hemsida sa har RR-kursen litet eller ingenting med generell forarutbildning *for trafik* att gora, utan fokuserar pa tavlingskorning pa bana (aven om det naturligtvis finns gemensamma moment och beroringspunkter). Darigenom hamnar den litet utanfor den har diskussionen. Ratta mig garna om jag misuppfattat.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Med lite tur (och div påtryckningar från olika håll) får vi snart se en lagstiftning som är tydligare och tillåter banåkning (utom tävling/träning) så alla kan ges möjlighet att fortbilda sig på den nivån dom vill, fram till dess får vi nog leva med att försäkringsbolagen godtyckligt väljer vilka man vill låta anordna fortbildning.

fö anser jag att det finns ett trafiksäkerhetsvärde även i bandagar som GR utan någon tokambitiös kursplan även om jag förstår varför alla inte håller med.
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Nysse skrev:
#2 Varför har då inte SMC kunnat stödja dom kurser som redan exsisterar?

Jag försökte förra året att få en chans att åtminstone presentera vårt "nya" striktare upplägg men jag möttes endast av ointresse och besvärade suckar. I år skiter jag faktiskt i det tills någon annan reagerar.

/HW
 

sandstream

Guest
Kul att IF gjort en kovändning, bara hoppas att de andra bolagen hänger på.

@Josef: Stor bana är ett par gånger roligare än Rörken och 1000:- för 2 dagar ser jag som mer än prisvärt! :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
sandstream skrev:
Kul att IF gjort en kovändning, bara hoppas att de andra bolagen hänger på.

@Josef: Stor bana är ett par gånger roligare än Rörken och 1000:- för 2 dagar ser jag som mer än prisvärt! :tummenupp

Det står att försäkringsbolagen kommit överens om detta så det får vi hoppas och tro.

Håller med om att GR är tokprisvärt, jag är också anmäld :tummenupp
Vad jag menade var att det inte går att jämföra GR med varken CSS eller Rörken, upplägget hos CSS gör att det blir kostsamt och Rörkens upplägg att det blir lågpris. Jag tror även CSS är prisvärt så jag kommer prova alla tre om försäkringar tillåter :)
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
69:an skrev:
Vad jag forstar utifran informationen pa McKursens hemsida sa har RR-kursen litet eller ingenting med generell forarutbildning *for trafik* att gora, utan fokuserar pa tavlingskorning pa bana (aven om det naturligtvis finns gemensamma moment och beroringspunkter). Darigenom hamnar den litet utanfor den har diskussionen. Ratta mig garna om jag misuppfattat.

Jag menar att dom gasglada hobby åkare som kör nån typ av rr på rak & kurvig allmänväg inte kanske uppskattar generell forarutbildning "för trafik" utan vill gasa. Då är det väl bättre att alla typer/nivåer får göra det i utbildnings syfte under kontrollerade former på bana.
Kanske man skippar vagnskadan (eller dubbel självrisk) men med gällande trafikförs. Det är ju sällan att det blir allvarliga olyckor/skador på banorna under utbildningsdagar.

/
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
HW skrev:
Jag försökte förra året att få en chans att åtminstone presentera vårt "nya" striktare upplägg men jag möttes endast av ointresse och besvärade suckar. I år skiter jag faktiskt i det tills någon annan reagerar.

/HW

Jag kom faktisk på att den situation som du beskrivar påminnar om den vi hade i Uppsala / Rörken f. någon tid sen!
Vi kom faktisk på att det är SMC Länets lokale MCT (MC Trafik ansvariga), som kan/skal ta beslutt om dom lokala kurser kan godkännas som SMC aktiviteter.
MCT´en har några "regler / riktlinier" för hur det ska vara - och här är det viktigt att ni prater ihop er. Vi fick göra några ändringer på Rörken, för att platsa in. I början var alla lite negative - och var rädda för att vi inte längra sku ha rolig åkning! Vi tog fel - det blev fakltisk bättra och flera blev nöjda..

Jag vett inte på stående fott vem som är MCT i Ö. G´t land - men, det väl att ta reda :D

Jag är borta från sporthoj.com i några dagar - finns istället på MC Mässen

Lycka till.. :banana
 

Haggan1

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
I en stad
Hoj
H-D Night Train
:confused:
Neutral skrev: "Mest sånt som att alla där kör custom och liknande. Ja, det är säkert en del i styrelsen som kör custom men jag möter custom-åkare varje dag på vägen också, inte tänker jag sluta åka hoj för det."

Jag kör HD.... och fått för mej att det är "bara" sporthojar som är med i SMC.... :confused:

För det är så... tror jag... att om man kör costum... eller HD... så tror/tycker man att SMC är bara för sporthojar.. och sen tror/tycker sporthojarna att SMC är bara för costumhojar...

Jisses vad jag blir förvirrad!!!!!!!!!

PS. Jag är med i SMC.... :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Haggan skrev:
Jag kör HD.... och fått för mej att det är "bara" sporthojar som är med i SMC.... :confused:

För det är så... tror jag... att om man kör costum... eller HD... så tror/tycker man att SMC är bara för sporthojar.. och sen tror/tycker sporthojarna att SMC är bara för costumhojar...

Jisses vad jag blir förvirrad!!!!!!!!!

PS. Jag är med i SMC.... :)
Med tanke på hur mycket SMC satsar på sporthojar i form av kurser och plats i MC-folket m m så borde nog ni custom-åkare ha anledning att klaga mer än oss men det är svårt att ta livet av ett gammalt rykte.
 

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
SMC är består bara av gamla gubbar på customhojar...

Tänk va' härligt att slå hål på gamla myter:
Jag är tjej, kör sporthoj och aktiv SMC'are. :tuttar
 

FredrikP

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
R6 rejs
De har ingen grupp för tävlingshojar, riktigt synd då det är svårt att hitta bra träning för detta. Jag blev rätt snopen då jag missat detta och ska dit i nästa vecka och har bara en racehoj.... Var det inte Swedie som körde förra året och tyckte det var guld, hade han en gathoj då?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
FredrikP skrev:
2286507 De har ingen grupp för tävlingshojar, riktigt synd då det är svårt att hitta bra träning för detta. Jag blev rätt snopen då jag missat detta och ska dit i nästa vecka och har bara en racehoj.... Var det inte Swedie som körde förra året och tyckte det var guld, hade han en gathoj då?

Han måste ha haft regplåt och trafikförsäkring om han körde i Sverige. lysen och annat behövs inte.
 

sandstream

Guest
FredrikP skrev:
Var det inte Swedie som körde förra året och tyckte det var guld, hade han en gathoj då?
Han var väl i England och hyrde en av deras R6:eek:r, har jag för mig.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ducatista skrev:
1962672 SMC är består bara av gamla gubbar på customhojar...

SMC anställd har köpt fel MC!
- sålunda är min Yamaha på bilden från förra veckans CSS, till salu.

GGA_6209.jpg


Nb: Jag hoppas inte att någon vill köpa den - för den är så förbaskad rolig att åka.. Nog är jag inte 18 - men, custom.....
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top