SMC - Steg 5/6 - 26-27 april 2014

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
MÅSTE man ta bort blinkers och regplåtshållare samt skjutspinnar?

Eller räcker det med att ta bort själva plåten och tejpa blinkersen? Har begränsat med tid både innan och efter helgen, och jag vill helst kunna använda hojen i trafik relativt snart efteråt. Och ja, jag skjutsar en del.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Även om jag vet att just du vet bättre, så svarar jag generellt eftersom fler läser tråden.
Tanken är att man ska få komma med sin gathoj och inte tvingas till att ha en fullt racekittad hoj. Dock måste(!) vissa saker göras, och andra rekommenderas starkt.

Regplåten MÅSTE bort. Det är administrativt och en markering att vi lämnar trafikförsäkringen bakom oss.

Blinkers/lampor MÅSTE tejpas eller kopplas ur för att inte störa andra förare.

Utstickande föremål (som blinkers, speglar, pass.pinnar, med mera) demonteras helst pga säkerheten, både för dig själv och andra. Speglarna viks lätt undan. Blinkers brukar ofta vara böjliga och ger efter vid en vurpa. Passagerarpinnarna brukar sitta med två bult, ibland innanför bakkåpan. Exakt hur illa de sitter är ju olika på olika hojar. Ser det farligt ut kan det bli stopp i besiktningen och du ombeds åtgärda på plats.
EDIT: De formella kravet hittar du här: http://www.svmc.se/school/smcsport/MC-och-Utrustning/

Najning, båt, tankskum, waterwetter etc är såklart rekommenderat men inget som det blir stopp på.

Vi hoppas att detta ska locka folk att våga testa på en licenskurs/licensträning, där de själva förstår VARFÖR vi har dessa rekommendationer och själva VÄLJER att göra sin hoj så säker som möjligt.

Den där halvtimmen det tar att justera hojen efter bästa förmåga kommer vara väl investerat den dagen det skiter sig..

Beroende på antal grupper Steg 5/6 har att tillgå kan jag tänka mig att den snabbaste gruppen förbehålls racekittade hojar (men det lär vara självorganiserande att de snabbaste piloterna också har racekittade hojar)
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Även om jag vet att just du vet bättre, så svarar jag generellt eftersom fler läser tråden.
Tanken är att man ska få komma med sin gathoj och inte tvingas till att ha en fullt racekittad hoj. Dock måste(!) vissa saker göras, och andra rekommenderas starkt.

Regplåten MÅSTE bort. Det är administrativt och en markering att vi lämnar trafikförsäkringen bakom oss.

Blinkers/lampor MÅSTE tejpas eller kopplas ur för att inte störa andra förare.

Utstickande föremål (som blinkers, speglar, pass.pinnar, med mera) demonteras helst pga säkerheten, både för dig själv och andra. Speglarna viks lätt undan. Blinkers brukar ofta vara böjliga och ger efter vid en vurpa. Passagerarpinnarna brukar sitta med två bult, ibland innanför bakkåpan. Exakt hur illa de sitter är ju olika på olika hojar. Ser det farligt ut kan det bli stopp i besiktningen och du ombeds åtgärda på plats.
EDIT: De formella kravet hittar du här: http://www.svmc.se/school/smcsport/MC-och-Utrustning/

Najning, båt, tankskum, waterwetter etc är såklart rekommenderat men inget som det blir stopp på.

Vi hoppas att detta ska locka folk att våga testa på en licenskurs/licensträning, där de själva förstår VARFÖR vi har dessa rekommendationer och själva VÄLJER att göra sin hoj så säker som möjligt.

Den där halvtimmen det tar att justera hojen efter bästa förmåga kommer vara väl investerat den dagen det skiter sig..

Beroende på antal grupper Steg 5/6 har att tillgå kan jag tänka mig att den snabbaste gruppen förbehålls racekittade hojar (men det lär vara självorganiserande att de snabbaste piloterna också har racekittade hojar)

Kanonbra svar, glasklart, tack och bock!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Perfekt att dom fått ut konstgräset i kungsan lagom när finvädret dök upp och man har nåt att läsa... :banana

ImageUploadedByTapatalk1398166923.424238.jpg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Beroende på antal grupper Steg 5/6 har att tillgå kan jag tänka mig att den snabbaste gruppen förbehålls racekittade hojar (men det lär vara självorganiserande att de snabbaste piloterna också har racekittade hojar)

Jag har en racekittad hoj men är inte bland de snabbaste... :rolleyes:

Perfekt att dom fått ut konstgräset i kungsan lagom när finvädret dök upp och man har nåt att läsa... :banana

View attachment 403903

Har inte du ett jobb att sköta? :7peta
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det var det jävligaste! Är inte detta en materialsport?!

Det är det ju. Jag köpte mig en racehoj. Den ser ball ut i depån men gör mig knappast snabbare. Den är ju hur leskig som helst och jag tror att jag kommer att dö dIrEcKt... :3freak


:va
140410:
..och jag som tänkt att jag var klar med skolan... :gnissla

Men men, tur att man jobbar för staten så man har gott om tid om dagarna :banana
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Nu har jag också provat mina värmare, de blev varma i alla fall... :rolleyes:
Blir slickspremiär i helgen, hur länge behöver man normalt värma innan man kan köra?
Något annat att tänka på när det gäller däckvärmare?

1.jpg
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Nu har jag också provat mina värmare, de blev varma i alla fall... :rolleyes:
Blir slickspremiär i helgen, hur länge behöver man normalt värma innan man kan köra?
Något annat att tänka på när det gäller däckvärmare?

Jag har på dom ca 1 timme innan, och glöm inte att dra ur strömmen till värmarna när du stressar ut på banan.

Annars, ha bara kul.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu har jag också provat mina värmare, de blev varma i alla fall... :rolleyes:
Blir slickspremiär i helgen, hur länge behöver man normalt värma innan man kan köra?
Något annat att tänka på när det gäller däckvärmare?

View attachment 403932

Ruskigt snygg hoj! :tummenupp Och en riktig proffskabelvinda! :7peta

Jag har på dom ca 1 timme innan, och glöm inte att dra ur strömmen till värmarna när du stressar ut på banan.

Annars, ha bara kul.

Ett annat hett tips är att ta av värmarna innan man rullar ut. Ingen vill väl vara "den där" personen... :rolleyes:

http://youtu.be/gidBFfQOlug
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Ruskigt snygg hoj! :tummenupp Och en riktig proffskabelvinda! :7peta

-Japp, endast det bästa för min älskling..!

Ett annat hett tips är att ta av värmarna innan man rullar ut. Ingen vill väl vara "den där" personen... :rolleyes:

]

Haha, bra idé, vad är banrekordet runt Gåsen med värmarna på nu igen..? :hihi
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Kontaktade Karlskoga direkt nina(at)karlskogamotorstadion.com o fick en plats i box 9 :banana
Lullen o jag dyker nog upp vid 17 tiden på fredagen typ..

Kul! Boxen bredvid mig och PeteR1 i box 8! :fyllisar

Ska försöka vara där då också och slå upp tältet innan teorin...

Har du kollat om man kan få ut nycklarna till boxen redan då?
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kul! Boxen bredvid mig och PeteR1 i box 8! :fyllisar

Ska försöka vara där då också och slå upp tältet innan teorin...

Har du kollat om man kan få ut nycklarna till boxen redan då?

Tänker vi lämna hojarna i boxen från fredag kväll till söndag kväll, eller skall vi stuva in dem i racebussarna efter varje dag? Jag har inte riktigt koll på kvaliteten på låsen, men nog måste de gå att jämställa med ett garage/förråd när det gäller säkerhet? Då kan jag försöka hinna ut till 1700-snåret på fredag och lasta av hojen också. Det vore ju lite skönt att slippa hela lastnings-/lossningsproceduren två gånger per dag. Ja, jag är lat...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tänker vi lämna hojarna i boxen från fredag kväll till söndag kväll, eller skall vi stuva in dem i racebussarna efter varje dag? Jag har inte riktigt koll på kvaliteten på låsen, men nog måste de gå att jämställa med ett garage/förråd när det gäller säkerhet? Då kan jag försöka hinna ut till 1700-snåret på fredag och lasta av hojen också. Det vore ju lite skönt att slippa hela lastnings-/lossningsproceduren två gånger per dag. Ja, jag är lat...

Jag har alltid lämnat hojen i boxen över natten. Är ju nästan alltid nån som bor på området dessutom.
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Haha vad är det för frågor man ska svara på? Har svemo erbjudande vid resor? Hur många jobbar på roadracingsektionen?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top