Även om jag vet att just du vet bättre, så svarar jag generellt eftersom fler läser tråden.
Tanken är att man ska få komma med sin gathoj och inte tvingas till att ha en fullt racekittad hoj. Dock måste(!) vissa saker göras, och andra rekommenderas starkt.
Regplåten
MÅSTE bort. Det är administrativt och en markering att vi lämnar trafikförsäkringen bakom oss.
Blinkers/lampor
MÅSTE tejpas eller kopplas ur för att inte störa andra förare.
Utstickande föremål (som blinkers, speglar, pass.pinnar, med mera) demonteras
helst pga säkerheten, både för dig själv och andra. Speglarna viks lätt undan. Blinkers brukar ofta vara böjliga och ger efter vid en vurpa. Passagerarpinnarna brukar sitta med två bult, ibland innanför bakkåpan. Exakt hur illa de sitter är ju olika på olika hojar. Ser det farligt ut kan det bli stopp i besiktningen och du ombeds åtgärda på plats.
EDIT: De formella kravet hittar du här:
http://www.svmc.se/school/smcsport/MC-och-Utrustning/
Najning, båt, tankskum, waterwetter etc är såklart rekommenderat men inget som det blir stopp på.
Vi hoppas att detta ska locka folk att våga testa på en licenskurs/licensträning, där de själva förstår VARFÖR vi har dessa rekommendationer och själva VÄLJER att göra sin hoj så säker som möjligt.
Den där halvtimmen det tar att justera hojen efter bästa förmåga kommer vara väl investerat den dagen det skiter sig..
Beroende på antal grupper Steg 5/6 har att tillgå kan jag tänka mig att den snabbaste gruppen förbehålls racekittade hojar (men det lär vara självorganiserande att de snabbaste piloterna också har racekittade hojar)