Smit inte i staterna (video)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jo det är ju mycket roligare att hamna i någon j-vla IT-support i Sverige där en svensk med "informativ kommunikationsstil" lika gärna kunde ersatts med en robot. Pratade med ett kjoltyg från Stockholm när jag ringde SAS för några veckor sedan och ifrågasatte deras prisskillnader beroende på var man bokar sin resa.

Ja, men, det är ju bara så. Det är ju så ju. Det funkar ju så med prissättningen. :mad:

Nej men jag pratade inte bara om support för privatpersoner i USA utan jag snackar om allt från privatkundssupport ända upp till kollegor i samma företag.
Ex. Om jag som svensk tekniker har ett problem som jag vet att en annan kille kan lösa så kan jag oftast ringa honom och be om hjälp och få det, tjänster och gentjänster. Men sånt kan man glömma om man jobbar med jänkare enligt min erfarenhet. Det ska absolut gå den längsta och krångligaste vägen via så höga chefer som möjligt. Samtidigt lismar de och ska låta så förbannat "service-minded". Det kanske är en kulturkrock, vad vet jag, men jag tycker att det låter precis som den där scenen från filmen "Falling Down" när McDonalds snubben vägrar servera frukost för att klockan är 2 minuter över 09am, men ända har årtusendets mest påklistrade leende.

Bara för att roa oss kanske du kan nämna något...?

USA-tillverkade Fender Stratocaster, Marshall-förstärkare :)

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Nej men jag pratade inte bara om support för privatpersoner i USA utan jag snackar om allt från privatkundssupport ända upp till kollegor i samma företag.
Ex. Om jag som svensk tekniker har ett problem som jag vet att en annan kille kan lösa så kan jag oftast ringa honom och be om hjälp och få det, tjänster och gentjänster. Men sånt kan man glömma om man jobbar med jänkare enligt min erfarenhet.

Om jag hade en svensk amerikanhatande tekniker till kollega skulle jag knappast hjälpa honom i onödan. I övrigt funkar det bra med "tjänster och gentjänster" tycker jag. En skillnad som kan bidra till din uppfattning är att de flesta är något mer upptagna när de arbetar och inte har tid att springa andras ärenden.

...när McDonalds snubben vägrar servera frukost för att klockan är 2 minuter över 09am, men ända har årtusendets mest påklistrade leende.

If you're gonna eat a shit-sandwich, it better be served by someone goodlooking...

USA-tillverkade Fender Stratocaster, Marshall-förstärkare :)

Så amerikansk musik och tillbehör duger? :confused:

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Om jag hade en svensk amerikanhatande tekniker till kollega skulle jag knappast hjälpa honom i onödan. I övrigt funkar det bra med "tjänster och gentjänster" tycker jag. En skillnad som kan bidra till din uppfattning är att de flesta är något mer upptagna när de arbetar och inte har tid att springa andras ärenden.

If you're gonna eat a shit-sandwich, it better be served by someone goodlooking...

Så amerikansk musik och tillbehör duger? :confused:

Jag har fortfarande aldrig påstått att jag är en amerikanhatare, eller att det inte finns amerikanska produkter som duger. Vet inte riktigt vart du fått det ifrån. Det jag säger är att jag har svårt för fanatiker, oavsett om de är amerikanälskare, religiösa eller vad fan de nu är. Det jag tagit upp här är mindre bra saker ur min erfarenhet med att ha jobbat med jänkare (dessutom på ett amerikanskt företag).
Jag kan förstå jänkare som är patrioter så det skvätter om det, men när jag hör/ser svenskar som påstår att sverige är skit och USA är bäst på allt så smakar det lite illa i min mun iaf. Ungefär lika illa som när Kia upphöjer sin ungrare till Gud varenda dag i en annan tråd här på forumet. ;)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag uppfattar Mackan som en person med drivkraft och han skulle således antagligen nå större framgång här än i Sverige.

Jag kommer kanske över om något år, men för tillfället går det ju faktiskt hyfsat bra här hemma också.

:)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fel.

Fel.

Ja, Starbucks går det ju riktigt dåligt för... F.ö. är Starbucks i Europa dubbelt så dyrt som i USA. Finns alltså de europeer som är villiga att betala bra för amerikanskt kaffe...

Som Toyota tex?

Beror på var i landet du är. Om du är i krokarna så kan du få följa med på en knäskraparrunda som heter duga. (Bring sparkies...)

Tja, de är väl bra på det de är avsedda för. SUV:ar funkar bra på halvdana vägar eller för motorvägskomfort. Ford GT funkar bra på bana...

Nej, men det är ju svenskarna förbannat duktiga på. Jag menar, tänka bara på.... öh... vänta nu... :rolleyes:

Skillnaden, igen, är att "medelamerikanen" inte sitter på ett hojforum och spyr galla över ett fjuttland i norden, eller mellanöstern heller för den delen.

Jo det är ju mycket roligare att hamna i någon j-vla IT-support i Sverige där en svensk med "informativ kommunikationsstil" lika gärna kunde ersatts med en robot. Pratade med ett kjoltyg från Stockholm när jag ringde SAS för några veckor sedan och ifrågasatte deras prisskillnader beroende på var man bokar sin resa.

Ja, men, det är ju bara så. Det är ju så ju. Det funkar ju så med prissättningen. :mad:

Bara för att roa oss kanske du kan nämna något...?

Att bo i USA vs Sverige är fördelaktigt för dig som är driftig, har arbetslust, och vill styra dina egna medel i en större utsträckning.

Jag uppfattar Mackan som en person med drivkraft och han skulle således antagligen nå större framgång här än i Sverige.

Visst finns det lysande undantag. Starbucks är ett exempel. Men på alla andra ställen inklusive även dom dyrare hotellen så är kaffet faktiskt uselt. För övrigt är det ju inte ett typiskt amerikanskt kaffe. Det är ett av undantagen.

Toyota. Hmm. Du menar dom som sätter filt i hjulhusen för att dom inte förstått att det kommer att binda fukt och smuts och leda till rost på nolltid. För det är väl inte någon nyhet att man hittar ganska grava rostproblem redan på en 3 år gammal toyota prius eller??? Toyota är dessutom inte ett amerikanskt märke. Inte konstruerat av amerikaner. Amerikanska bilar är väl typ buick och chrysler. Hurdan är väghållningen på dom om inte extremt såsig.

SUV:ar funkar inte på någon väg. Hallå. :tungan Bladfjädring slutade vi med när vi slutade med häst och vagn. Det funkar på tåg och om man vill ta en genväg till att kunna lasta tungt istället för att bygga en bra bakvagn. Och det finns säkert enstaka bra vägar också men som helhet tycker i alla fall jag att dom inte känns bra.

Whiskey är ju ett eget kapitel. Amerikanerna är några hundra miljoner och har inte producerat en enda riktigt bra whiskey. Visst. Vi har inte heller haft någon bra whiskey tidigare men mackmyra är banne mig på gång där. Dom är lite unga ännu så dom tilltalar inte alla men vänta några år så får du se.

Jag har då i alla fall inte haft någon tur med mobilsamtal när jag varit där. Eller har jag fel när jag säger att jag tappade samtal på grund av dålig täckning. Jag förstår inte riktigt. Inbillade jag mig.

Kort i taxibilarna är också en alldeles egen iakttagelse. Men jag kanske inbillade mig att taxichaufförerna sade att dom inte tog kort. Och det handskrivna kvittot var säkert också inbillning.

Galenskaparna sade det faktiskt bäst. -"Amerika. Det är världens största mindervärdeskomplex.":yoparty

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Visst finns det lysande undantag. Starbucks är ett exempel. Men på alla andra ställen inklusive även dom dyrare hotellen så är kaffet faktiskt uselt. För övrigt är det ju inte ett typiskt amerikanskt kaffe. Det är ett av undantagen.
Vad är ett typiskt amerikanskt kaffe om inte en tall frappucino?

Toyota. Hmm. Du menar dom som sätter filt i hjulhusen för att dom inte förstått att det kommer att binda fukt och smuts och leda till rost på nolltid. För det är väl inte någon nyhet att man hittar ganska grava rostproblem redan på en 3 år gammal toyota prius eller???
Jag menar Toyota - världens bästa bil enligt deras ägare.

SUV:ar funkar inte på någon väg. Hallå. :tungan Bladfjädring slutade vi med när vi slutade med häst och vagn. Det funkar på tåg och om man vill ta en genväg till att kunna lasta tungt istället för att bygga en bra bakvagn.
Min SUV har inte bladfjädring.

Whiskey är ju ett eget kapitel. Amerikanerna är några hundra miljoner och har inte producerat en enda riktigt bra whiskey. Visst. Vi har inte heller haft någon bra whiskey tidigare men mackmyra är banne mig på gång där. Dom är lite unga ännu så dom tilltalar inte alla men vänta några år så får du se.
Vem bryr sig egentligen om USA och Sverige när man pratar whiskey? J & coke var coolt för 10 år sen.

Jag har då i alla fall inte haft någon tur med mobilsamtal när jag varit där. Eller har jag fel när jag säger att jag tappade samtal på grund av dålig täckning. Jag förstår inte riktigt. Inbillade jag mig.
Hur ska vi veta det? Det är ju lite större område att täcka än södra sverige...

Kort i taxibilarna är också en alldeles egen iakttagelse. Men jag kanske inbillade mig att taxichaufförerna sade att dom inte tog kort. Och det handskrivna kvittot var säkert också inbillning.
Du kan säkert hitta någon ren-taxi i lappland som inte tar kort. De flesta gör det idag, men vill helst att man nämner det när man kliver in. Skattetekniska detaljer som gör att priset kan skilja lite... :D

Galenskaparna sade det faktiskt bäst. -"Amerika. Det är världens största mindervärdeskomplex.":yoparty

Tycker mina kollegor säger det bättre. -"Sweden. Where the f*ck is that?" :pannkyss

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
Media är väl det största problemet när det kommer till USA och vilken bild man igentligen har av landet innan man upplevt det. Dock så har min pickup bladfjädring.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
"Om föraren nu hade ett vapen varför sköt då dom inte inte ur en säkrare vinkel? Om det nu skulle vara Nationella insatsstyrkan som jaga en välbeväpnad Jackie Arklöv skulle de fan INTE hoppa upp på huven."

Det var nog fan den smartaste observeringen hitintills. Om föraren var beväpnad villken normal polis med alla pollarna i stallet skulle vräka sig upp på huven och börja skjuta. :confused:

Som sagts tidigare, "smitare försöker ramma honom"...ren och skär lögn.

Tror det helt enkelt handlar om ett skjutglatt svin som passar bäst inom lås och bom tillsammans med dom han tidigare sytt in. Skiter i om han är polis eller inte eller om "dom får erfara så mycket mer farligt skit gämfört med i lilla Sverige"...det han gjorde är fan inte ett normalt beteende....hur man än vrider och vänder på det.

Last edited:

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Jag orkade inte läsa alla inlägg mne varför rammade inte polisbilen tjyven i sidan när han gjorde U-sväng nummer 2? Polisen hade kunnat spärra tyven mellan sin bil och vägräcket.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Inte så länge, bara glidit omkring på en räkmacka där, Markus verkar tro att USA är paradiset och världsbäst, jag tycker inte att USA är bättre än Sverige.

jag är inte direkt bekant med sossarna så jag vet inte vad dom sagt om USA...

Usa ÄR världsbäst på väldigt många saker. Många fler än Sverige iaf.

Har du hörttalas om Aftonbladet och SVT? Sossestyrda sedan decennium.

Nej. Medelinkomsten för LO kollektivet är 19500kr/mån. Det räknar inte jag som fattigdom.

"I USA levde 37 miljoner människor i fattigdom 2005, enligt landets folkbokföringsmyndighet."
"Som fattig räknas ensamstående med en årsinkomst lägre än 72.000 kr. För en familj på fyra är gränsen 144.000 kr."
Bästa jag hittade på en 5 sek sökning.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=648506

Fattiga finns det överallt. Även i USA. Det jag sade var dock att den fattige amerikanen har det betydligt bätte ställt än den fattige svensken.

Hur är det förresten möjligt, när nu USA är så hemska och Sverige så bra, att 13% av sveriges barn lever i en fattig familj?

Det jag skrev var att jag vet lika mycket, eller mer, om USA än vad medelamerikanen vet om mellanöstern. Och då är det inte jag som bombar skiten ur USA eller hur? ;) Känns lite som att jag har rätt att uttala mig om vad jag tycker om USA, trots min enligt er ringa kunskap om man ser det så va?

Det är ju inte speciellt konstig att du vet mer om USA än Amerikanen om mellanöstern då USA är välrldsledande inom det mesta.. Dessutom har jag svårt att tro att du vet något alls om vad medelamerikanen vet och inte vet.

Tycka vad du vill får du såklart men det säger mer om dig än om USA när du baserar dina åsikter på.. Ja vad?

Angående kundservice i USA, det du skriver är total bullshit i min mening. Jag har jobbat med jänkare och deras kundservicar och support i åratal och det är det absolut mest lismande och tillgjorda folk man kan prata med, och visar det sig att de inte kan hållas juridiskt ansvariga (eller att de inte får betalt) för att lösa ett case så lyfter de inte ett finger.
Att hjälpa en kollega "under bordet" finns inte i deras vokabulär.

Men visst, det finns massor med saker de är bra på oxå.

Jag har jobbat massor med jänkare också. har som sagt bott och jobbat i de trakterna de senaste tre åren. Amerikanen gör bara precis vad deras chef har sagt till dem och är du inte någons chef så kan du inte säga till någon vad de skall göra. Irriterande och ovant för oss nordbor, ja.. Det du beskriver är kulturella olikheter. och du hittar exakt samma fenomen i stordelen av europa och framförallt i Belgien, Holland och UK.

Kundservicen jag pratar om är när jag som kund och får bra och snabb hjälp. Och om du någonsin gör affärer i USA eller går in på en elkedja och handlar något så är det 1000 ggr bättre än något jag någonsin stött på i Sverige. Visst går det att få bra service här också men som regel är den ALLTID bätttre i USA.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Usa ÄR världsbäst på väldigt många saker. Många fler än Sverige iaf.

Har du hörttalas om Aftonbladet och SVT? Sossestyrda sedan decennium.

vi kanske inte ska räkna saker men någon skillnad bör det vara, ca 8 milj personer mot ca 300 milj + lite mer kapital

aftonbladet skriver inte mycket om USA, DN vet jag inte om de är sossestyrda, kollar nästan inte alls på SVT, desto mer på BBC, CNN osv.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

Sen vad gäller den vida omtvistade frågan om huruvida amerika är bra eller inte är ju en annan sak. Jag jobbade under ganska många år med amerikaner och min erfaranhet är att visst finns det en del som är både trevliga, ambitiösa och kompetenta men det stora flertalet producerar dålig kvalitet med kraftigt försenade tidplaner. Vill jag ha något utfört så vill jag rent erfarenhetsmässigt inte ha en amerikan till att göra det med andra ord.

Det är en rejäl skillnad att jobba med amerikaner och svenskar, ja. Men efterssom jag jobbat med, i princip, alla nationaliteter så är de långt från de sämsta och defentivt inte heller de bästa. Vi nordbor har rykte p, oss att vara bland de bästa arbetarna.

Vad gäller utbildning så är det ju så att det är en väldigt stor skillnad i kvalitet på utbildning beroende på vilken high school man går. Proverna på deras universitet är i form av kryssfrågor så man slipper tänka så mycket. Nej. Jag har inte gått skola i USA men jag har vänner som gjort det och berättat.

Jag har ingen egen erfarenhet av att plugga i USA så jag kan bara hålla med om faktumet att det, såklart, beroende på vilken skola man går i..

Alla skolor i Sverige är inte heller jättebra.

Sen det där med att dom ska vara trevliga. Visst. Kliver du in i hissen med en amerikan så snackar han. Amerikanska bekanta börjar genast jiddra en massa om att "You've gotta come home and meet my wife and kids" men det menar han inget med. Amerikaner har en kommunikativ kommunikationsstil vilket innebär att dom pratar oavsett dom har något att säga medan en stor del av europa har en informativ kommunikationsstil vilket innebär att vi pratar när vi har något att säga och vet något om det.

Så är det. De är ytligare än oss, helt klart. Men de är även mycket omfamnande och välkommnande mot folk som de inte känner. Jag har aldrig blivit hembjuden/inbjuden till så mycket "okänt folk" som under min tid i USA.

Med okänt menar jag inte vänner uten mer bekanta och kollegor.

Ska du åka taxi i USA så kan du inte betala med kort. Du måste beställa en "credit card limo" och till och med då suckar föraren och drar fram en av våra gamla nödlösningar från tiden innan onlineterminaler fanns. Det kan iofs hänga ihop med att den typen av kommunikation går via mobilnäten och dom har ju en totalt usel täckning på mobiltelefonen. Det går ju inte ens att gå i centrala chicago utan att bli utan täckning. Kaffe kan dom ju inte göra alls. Bilarna dom producerar är kassa. Vägarna är enligt min mening breda men vägbeläggningen är banne mig inte bra (Fast den iakktagelsen kan tänkas bero på den usla väghållningen på amerikanska bilar). Sen ska vi inte gå in på deras försök att göra whiskey.

Du kan betala med kort i de flesta taxibilar. De föredrar naturligtvis cash. Det är en kulturell sak och alla i USA föredrar cash överallt.

Har aldrig förlorat signalen på min mobil när jag varit där. Och då har jag varit ute på tok-vischan i Texas.

Gott kaffe är det svårt att hitta men det finns naturligtvis.

Bilarna VAR kassa. Iaf om man jämför med dåtidens europeiska. Nyare Corvetter matchar Porche Turbo´s runt banor för halva priset. Det ser inte jag som en dålig prestation. Sen att amerikanare vill ha mer komfort än väghållning är knappast ingenjörenas fel.

Visst. Dom producerar en hel del forskningsresultat men det står för en mycket liten del av eliten i landet och det kan ju tänkas att dom har lite mer pengar att finansiera forskning med eftersom dom är några fler än vi är.
Amerikaner är djäkligt bra på att slå sig för bröstet och säga att dom är bäst och dom lyckas till och med lura en del.

Precis som i Sverige alltså?

En liten Elit som forskar, Check.
Sossarna försöker få svensken att tro att vi är bäst och de lyckas lura en del, Check.

vi kanske inte ska räkna saker men någon skillnad bör det vara, ca 8 milj personer mot ca 300 milj + lite mer kapital

aftonbladet skriver inte mycket om USA, DN vet jag inte om de är sossestyrda, kollar nästan inte alls på SVT, desto mer på BBC, CNN osv.

Ja. Skillnaden är jättestor.. Marknaden är enorm där borta.. För den som är driftig och framåt är eldoratot där borta..

Sverige är världsledande på att få folk apatiska. Därför sitter det folk på tummarna hemma i sin röda stuga och inkasserar soc. bidrag och tycker att sverige är världsbäst.

Last edited:

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj

Sverige är världsledande på att få folk apatiska. Därför sitter det folk på tummarna hemma i sin röda stuga och inkasserar soc. bidrag och tycker att sverige är världsbäst.

Där har du vad det handlar om. Ingen här inne har hittills påstått att sverige är världsbäst, däremot har 3 påstått att USA är det ;)

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Där har du vad det handlar om. Ingen här inne har hittills påstått att sverige är världsbäst, däremot har 3 påstått att USA är det ;)

Hur är det med läsförståelsen? Jag påstod ju precis att sverige var världsledande.

Men ok.. Efterssom argumenten tagit slut och du redan innan hade bestämt dig vad du tänker tycka, så är det ju liten eller ingen mening att fortsätta.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Om det nu skulle vara Nationella insatsstyrkan som jaga en välbeväpnad Jackie Arklöv skulle de fan INTE hoppa upp på huven.
Är du säker på det? När jag började skjuta pistol för många år sedan skrattade instruktörerna gott åt Nationella insatsstyrkan som nyligen varit där och övat. De hade inte precis imponerat tydligen...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är du säker på det? När jag började skjuta pistol för många år sedan skrattade instruktörerna gott åt Nationella insatsstyrkan som nyligen varit där och övat. De hade inte precis imponerat tydligen...

Sådana skrönor är ju bara fåniga, som om insatsstyrkan inte skulle kunna skjuta pistol. Det finns alltid någon insnäöad nörd som kan varje moment för sig bättre, och måste påpeka det.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!