vilken?
det är fantastiskt att Markus bor i Sverige, kan du inte bo ett tag där och rapportera hur bra det är därborta?
Jag har bott i USA under större delen av de senaste 3 åren och det är inte många saker Sverige slår USA på den sakenär klar.
Det du "vet" om USA är det den fantastiska svenska propagandamaskinen, som Sossarna styr, som lärt dig..
Hur mycket tid har du spenderat i USA?
Kan vi inte dra en slutsats om att USA har större "klass" klyfter, både ekonomiskt och kulturellt. Således finns det resurser till spetsutbildning.
Sen är det upp till var och en att avgöra man kan kalla det världens främsta nation när man trots enorma tillgångar låter 12% leva i fattigdom, och så vidare.
Om föraren nu hade ett vapen varför sköt då dom inte inte ur en säkrare vinkel? Om det nu skulle vara Nationella insatsstyrkan som jaga en välbeväpnad Jackie Arklöv skulle de fan INTE hoppa upp på huven.
Fattigdom och fattigdom.. närmare 80% av svenska folket är låginkomsttagare om du jämför rakt av. Att vara "fattig" i USA innebär i många fall att man har det mycket bättre ekonomiskt ställt än normalsvensson.
Ja du menar som jänkarnas åsikter om mellanöstern?
Jag är egentligen inte heller emot jänkare. Jag har ett antal mycket goda vänner som är amerikaner. Vad jag däremot har nåt emot är folk som tror så blint på vad de själva säger utan att ifrågasätta eller se saker från mer än ett håll, så de övertalar sig själva. Fanatism tror jag det kallas.
Så det du "vet" från media slår vad Lugn vet som faktiskt bor i landet?
Visst finns det idioter i USA. Vi ser dem mycket också efterssom det är dessa som visas i TV och i tidningar. Men spenderar man tid i staterna så får man en helt annan bild.
Handlar ganska mycket med USA.
Lite maskiner, mycket råvaror till gummiindustrin.
Handlar lika mycket, kanske mer, med grannen: Kanada.
Jänkarna har en djävligt knepig inställning till kundservice, för att inte tals om hur viktigt det är att ha rätt titel och prata med rätt person i koncessionsordningen.
Inte ens italienarna är så barnsliga med detta.
Olika kulturer kallas det. Kundservice i USA slår ALLT du hittar i Sverige iaf. De bryter nästan hellre sin egen rygg än att ge dig dålig service.
Kanada är å andra sidan väldigt likt Sverige i sin kultur. Fast mer åt USA hållet.
Tja, jag har bott i USA...
Blev lite förvånad över frågan om vi hade bilar i Sverige!
Mitt intryck är att amerikaner i allmänhet är naiva och ointresserade av omvärlden och på något konstigt sätt stolta över sin ytlighet. Men de är också otroligt gästfria, vänliga och positiva. Ett superland att besöka, men jag skulle inte vilja bo där. Jag har lite samma inställning till Liseberg...
Sedan är det ju bara att se på de svenskar so pluggar i USA, de har i allmänhet inga problem att klara sig bättre än medelamerikanen. Men å andra sidan har de större universiteten kurser som är så sjukt avancerade.
Så det blir nog upp til var och en att välja hur man vill se på USA och det säger nog mer om den som väljer än om USA...
De som åker dit för att studera (eller något annat land) är ju inte direkt representativ för den medelsvenske studenten. Tar man sig i kragen och åker dit, eller någon annanstans, har man drivet som 90% av svensson inte har. Det finns många hillbillies och rednecks här i Sverige också som aldrig får fingrarna ur röven och gör något vettigt, eller hur?
Och i oftast röstar dessa rött.