Smit inte i staterna (video)

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
BTW: Har svårt för jänkare.

Det är förvånande många som verkar ha ett förakt mot amerikaner i allmänhet.
Hur många av er som anser att jänkarna är urblåsta skjutgalningar i stora bilar har egentligen tillbringat någon tid i landet? :confused:
Nej, inresa under VWP räknas inte. Man bör väl ha varit bofast, arbetat och deltagit i vardagslivet för att bilda sig en verklig uppfattning, eller hur?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Hur många av er som anser att jänkarna är urblåsta skjutgalningar i stora bilar har egentligen tillbringat någon tid i landet? :confused:
Nej, inresa under VWP räknas inte. Man bör väl ha varit bofast, arbetat och deltagit i vardagslivet för att bilda sig en verklig uppfattning, eller hur?

Undrar hur många amerikaner som har varit bofasta i Irak, Vietnam, Korea...etc

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Undrar hur många amerikaner som har varit bofasta i Irak, Vietnam, Korea...etc

Ska det tolkas som ett nej?

För övrigt sitter det ingen och startar trådar om hur hemska irakier, vietnameser och koreaner är på de amerikanska motorcykelforum jag besöker, så jag förstår inte riktigt vad du menar. :va

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj

För övrigt sitter det ingen och startar trådar om hur hemska irakier, vietnameser och koreaner är på de amerikanska motorcykelforum jag besöker, så jag förstår inte riktigt vad du menar. :va

Vad jag menar, vilket torde vara ganska uppenbart av mitt inlägg i debatten, är att lika mycket som de amerikaner som tycker att man bör bomba mellanöstern till smågrus UTAN att ens ha varken bott eller ens besökt mellanöstern, så har väl vi rätt att tycka illa om amerikaner, eller hur de sköter vissa saker utan att ha bott i USA?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR

Det är för att dom inte vet vad som försigår utanför gränserna överhuvudtaget :D

(Förlåt men den trampade du i själv :tungan, har inget emot amerikaner :))

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad jag menar, vilket torde vara ganska uppenbart av mitt inlägg i debatten, är att lika mycket som de amerikaner som tycker att man bör bomba mellanöstern till smågrus UTAN att ens ha varken bott eller ens besökt mellanöstern, så har väl vi rätt att tycka illa om amerikaner, eller hur de sköter vissa saker utan att ha bott i USA?

Skillnaden är, som jag skrev ovan, att liknande trådar inte förekommer på amerikanska mc-forum.

Du har givetvis rätt att tycka illa om amerikaner. Frågan är om det baserats på klipp från CNN och annan vinklad media, eller på egna erfarenheter.

Det är för att dom inte vet vad som försigår utanför gränserna överhuvudtaget :D

Tydligen så är de isf smarta nog att knipa igen om sånt de inte vet något om. Till skillnad från här...

Last edited:

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Frågan är om det baserats på klipp från CNN och annan vinklad media, eller på egna erfarenheter.

Ja du menar som jänkarnas åsikter om mellanöstern? ;)

Jag är egentligen inte heller emot jänkare. Jag har ett antal mycket goda vänner som är amerikaner. Vad jag däremot har nåt emot är folk som tror så blint på vad de själva säger utan att ifrågasätta eller se saker från mer än ett håll, så de övertalar sig själva. Fanatism tror jag det kallas.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det här låter som hets mot folkgrupp men det är väl socialt acceptabelt då det gäller ett land där majoriteten inte är färgad.
Menar hur många av er skulle säga att afrikaner är korkade obildade idioter?

Pips

Guest
Det här låter som hets mot folkgrupp men det är väl socialt acceptabelt då det gäller ett land där majoriteten inte är färgad.
Menar hur många av er skulle säga att afrikaner är korkade obildade idioter?

:hej

Afrikanerna har väl inte riktigt samma förutsättningar eller hur? Att majoriteten av befolkningen i Afrikanska länder är obildad är väl ingen direktnyhet. Att sträcka sig till korkade är nog svårt då deras kontakt med omvärlden är begränsad ( = svårt att bilda en uppfattning), tillskillnad från Jänkare som både hörs och ses mer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja du menar som jänkarnas åsikter om mellanöstern?

Vad är deras åsikter om mellanöstgern egentligen?
Hur går det med Ps3-spåret förresten? :rofl

Afrikanerna har väl inte riktigt samma förutsättningar eller hur?

Varför skulle de inte ha det? :confused:
Det sägs ju till och med att mäsnkligheten härstammar därifrån, är det inte konstigt att de kommit kortast bit på vägen till civilisation?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
:hej

Afrikanerna har väl inte riktigt samma förutsättningar eller hur? Att majoriteten av befolkningen i Afrikanska länder är obildad är väl ingen direktnyhet. Att sträcka sig till korkade är nog svårt då deras kontakt med omvärlden är begränsad ( = svårt att bilda en uppfattning), tillskillnad från Jänkare som både hörs och ses mer.

Det spelar ingen roll det är ändå inte ett politiskt korrekt uttryck
Byt ut afrikaner till asiater, indianer, Turkar eller vad du vill så är det fortfarande inte politiskt korrekt att uttrycka sig så! Men däremot kan man säga att usa består av idioter...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Handlar ganska mycket med USA.
Lite maskiner, mycket råvaror till gummiindustrin.
Handlar lika mycket, kanske mer, med grannen: Kanada.
Jänkarna har en djävligt knepig inställning till kundservice, för att inte tals om hur viktigt det är att ha rätt titel och prata med rätt person i koncessionsordningen.
Inte ens italienarna är så barnsliga med detta.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Skillnaden är, som jag skrev ovan, att liknande trådar inte förekommer på amerikanska mc-forum.

Du har givetvis rätt att tycka illa om amerikaner. Frågan är om det baserats på klipp från CNN och annan vinklad media, eller på egna erfarenheter.

Tydligen så är de isf smarta nog att knipa igen om sånt de inte vet något om. Till skillnad från här...

Tja, jag har bott i USA...
Blev lite förvånad över frågan om vi hade bilar i Sverige!
Mitt intryck är att amerikaner i allmänhet är naiva och ointresserade av omvärlden och på något konstigt sätt stolta över sin ytlighet. Men de är också otroligt gästfria, vänliga och positiva. Ett superland att besöka, men jag skulle inte vilja bo där. Jag har lite samma inställning till Liseberg...

Sedan är det ju bara att se på de svenskar so pluggar i USA, de har i allmänhet inga problem att klara sig bättre än medelamerikanen. Men å andra sidan har de större universiteten kurser som är så sjukt avancerade.

Så det blir nog upp til var och en att välja hur man vill se på USA och det säger nog mer om den som väljer än om USA...

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Kanske va wannabe-John Mclane cops, men allvarligt föraren måste ha varit påverkat nåt, en förnuftig person stannar om polisen börjar skjuta mot en.

Men som du säger inte fan hoppar man upp på en huv och avlossar flera skott mot överkroppen. Nåt måste ha hetsat polisen att göra så. Vi vet ju inte om föraren hade beskjutit poliserna.

Nu orkar jag inte läsa igenom tråden men var det nå åtal mot poliserna eller nåt sånt?

Om någon blir påskjuten så försöker väl en förnuftig person ta sig ifrån situationen.. inte stanna kvar sticka upp huvudet så de kan skjuta på en igen.
det låter väl lite korkat.

Det var ju dessutom två poliser som sköt mot bilen, först en och sedan tönten som hoppade upp på motorhuven.
snacka om fel person på fel plats vid fel tillfälle.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
vilken?

det är fantastiskt att Markus bor i Sverige, kan du inte bo ett tag där och rapportera hur bra det är därborta?

Jag har bott i USA under större delen av de senaste 3 åren och det är inte många saker Sverige slår USA på den sakenär klar.

Det du "vet" om USA är det den fantastiska svenska propagandamaskinen, som Sossarna styr, som lärt dig..

Hur mycket tid har du spenderat i USA?

Kan vi inte dra en slutsats om att USA har större "klass" klyfter, både ekonomiskt och kulturellt. Således finns det resurser till spetsutbildning.

Sen är det upp till var och en att avgöra man kan kalla det världens främsta nation när man trots enorma tillgångar låter 12% leva i fattigdom, och så vidare.

Om föraren nu hade ett vapen varför sköt då dom inte inte ur en säkrare vinkel? Om det nu skulle vara Nationella insatsstyrkan som jaga en välbeväpnad Jackie Arklöv skulle de fan INTE hoppa upp på huven.

Fattigdom och fattigdom.. närmare 80% av svenska folket är låginkomsttagare om du jämför rakt av. Att vara "fattig" i USA innebär i många fall att man har det mycket bättre ekonomiskt ställt än normalsvensson.

Ja du menar som jänkarnas åsikter om mellanöstern? ;)

Jag är egentligen inte heller emot jänkare. Jag har ett antal mycket goda vänner som är amerikaner. Vad jag däremot har nåt emot är folk som tror så blint på vad de själva säger utan att ifrågasätta eller se saker från mer än ett håll, så de övertalar sig själva. Fanatism tror jag det kallas.

Så det du "vet" från media slår vad Lugn vet som faktiskt bor i landet?

Visst finns det idioter i USA. Vi ser dem mycket också efterssom det är dessa som visas i TV och i tidningar. Men spenderar man tid i staterna så får man en helt annan bild.

Handlar ganska mycket med USA.
Lite maskiner, mycket råvaror till gummiindustrin.
Handlar lika mycket, kanske mer, med grannen: Kanada.
Jänkarna har en djävligt knepig inställning till kundservice, för att inte tals om hur viktigt det är att ha rätt titel och prata med rätt person i koncessionsordningen.
Inte ens italienarna är så barnsliga med detta.

Olika kulturer kallas det. Kundservice i USA slår ALLT du hittar i Sverige iaf. De bryter nästan hellre sin egen rygg än att ge dig dålig service.

Kanada är å andra sidan väldigt likt Sverige i sin kultur. Fast mer åt USA hållet.

Tja, jag har bott i USA...
Blev lite förvånad över frågan om vi hade bilar i Sverige!
Mitt intryck är att amerikaner i allmänhet är naiva och ointresserade av omvärlden och på något konstigt sätt stolta över sin ytlighet. Men de är också otroligt gästfria, vänliga och positiva. Ett superland att besöka, men jag skulle inte vilja bo där. Jag har lite samma inställning till Liseberg...

Sedan är det ju bara att se på de svenskar so pluggar i USA, de har i allmänhet inga problem att klara sig bättre än medelamerikanen. Men å andra sidan har de större universiteten kurser som är så sjukt avancerade.

Så det blir nog upp til var och en att välja hur man vill se på USA och det säger nog mer om den som väljer än om USA...

De som åker dit för att studera (eller något annat land) är ju inte direkt representativ för den medelsvenske studenten. Tar man sig i kragen och åker dit, eller någon annanstans, har man drivet som 90% av svensson inte har. Det finns många hillbillies och rednecks här i Sverige också som aldrig får fingrarna ur röven och gör något vettigt, eller hur?

Och i oftast röstar dessa rött.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite roligt egentligen!
Om man läser den här tråden så verkar det som att många tycker att polisen borde ha väntat tills föraren körde över någon och sen skjutit honom. Lite som att man tycker att vägverket skall vänta tills några dör innan man gör något åt den farliga vägsträckan eller?

Sen kan jag kanske tycka att det var lite väl häftigt att sätta hela magasinet i bröstet på honom. Oavsett vilket så får man ju utgå ifrån att han visste om att amerikanska polisen kan tänkas skjuta om man försöker smita och han kan ju knappast ha missat att dom ville att han skulle stanna. Han visste att han försökte smita från polisen i ett land där polisen skjuter lite ibland så han visste vad han gav sig in på.

Sen vad gäller den vida omtvistade frågan om huruvida amerika är bra eller inte är ju en annan sak. Jag jobbade under ganska många år med amerikaner och min erfaranhet är att visst finns det en del som är både trevliga, ambitiösa och kompetenta men det stora flertalet producerar dålig kvalitet med kraftigt försenade tidplaner. Vill jag ha något utfört så vill jag rent erfarenhetsmässigt inte ha en amerikan till att göra det med andra ord.

Vad gäller utbildning så är det ju så att det är en väldigt stor skillnad i kvalitet på utbildning beroende på vilken high school man går. Proverna på deras universitet är i form av kryssfrågor så man slipper tänka så mycket. Nej. Jag har inte gått skola i USA men jag har vänner som gjort det och berättat.

Sen det där med att dom ska vara trevliga. Visst. Kliver du in i hissen med en amerikan så snackar han. Amerikanska bekanta börjar genast jiddra en massa om att "You've gotta come home and meet my wife and kids" men det menar han inget med. Amerikaner har en kommunikativ kommunikationsstil vilket innebär att dom pratar oavsett dom har något att säga medan en stor del av europa har en informativ kommunikationsstil vilket innebär att vi pratar när vi har något att säga och vet något om det.

Ska du åka taxi i USA så kan du inte betala med kort. Du måste beställa en "credit card limo" och till och med då suckar föraren och drar fram en av våra gamla nödlösningar från tiden innan onlineterminaler fanns. Det kan iofs hänga ihop med att den typen av kommunikation går via mobilnäten och dom har ju en totalt usel täckning på mobiltelefonen. Det går ju inte ens att gå i centrala chicago utan att bli utan täckning. Kaffe kan dom ju inte göra alls. Bilarna dom producerar är kassa. Vägarna är enligt min mening breda men vägbeläggningen är banne mig inte bra (Fast den iakktagelsen kan tänkas bero på den usla väghållningen på amerikanska bilar). Sen ska vi inte gå in på deras försök att göra whiskey.

Visst. Dom producerar en hel del forskningsresultat men det står för en mycket liten del av eliten i landet och det kan ju tänkas att dom har lite mer pengar att finansiera forskning med eftersom dom är några fler än vi är.
Amerikaner är djäkligt bra på att slå sig för bröstet och säga att dom är bäst och dom lyckas till och med lura en del.

Jag läste en ganska rolig grej angående "genom tiderna" förresten. Det var ett svenskt företag (jag tror det var Stora) som skulle köpa upp ett amerikanskt företag och fick frågan om dom kunde styrka att dom var ett stabilt och solitt företag och således kunde förväntas överleva ett tag utan att gå i konkurs. Dom fick till svar att när USA blev till så fanns redan vårat företag. End of discussion.

Jag har svårt för människor som slår sig för bröstet och säger att dom är bäst och sen visar sig vara inkompetenta och just det är amerikanernas starka sida. Men det är ju jag. Vill någon tycka annorlunda så gör för all del det.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag har bott i USA under större delen av de senaste 3 åren och det är inte många saker Sverige slår USA på den sakenär klar.

Det du "vet" om USA är det den fantastiska svenska propagandamaskinen, som Sossarna styr, som lärt dig..

Inte så länge, bara glidit omkring på en räkmacka där, Markus verkar tro att USA är paradiset och världsbäst, jag tycker inte att USA är bättre än Sverige.

jag är inte direkt bekant med sossarna så jag vet inte vad dom sagt om USA...

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S

Fattigdom och fattigdom.. närmare 80% av svenska folket är låginkomsttagare om du jämför rakt av. Att vara "fattig" i USA innebär i många fall att man har det mycket bättre ekonomiskt ställt än normalsvensson.

Nej. Medelinkomsten för LO kollektivet är 19500kr/mån. Det räknar inte jag som fattigdom.

"I USA levde 37 miljoner människor i fattigdom 2005, enligt landets folkbokföringsmyndighet."
"Som fattig räknas ensamstående med en årsinkomst lägre än 72.000 kr. För en familj på fyra är gränsen 144.000 kr."
Bästa jag hittade på en 5 sek sökning.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=648506

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj

Så det du "vet" från media slår vad Lugn vet som faktiskt bor i landet?

Visst finns det idioter i USA. Vi ser dem mycket också efterssom det är dessa som visas i TV och i tidningar. Men spenderar man tid i staterna så får man en helt annan bild.

Det jag skrev var att jag vet lika mycket, eller mer, om USA än vad medelamerikanen vet om mellanöstern. Och då är det inte jag som bombar skiten ur USA eller hur? ;) Känns lite som att jag har rätt att uttala mig om vad jag tycker om USA, trots min enligt er ringa kunskap om man ser det så va?

Angående kundservice i USA, det du skriver är total bullshit i min mening. Jag har jobbat med jänkare och deras kundservicar och support i åratal och det är det absolut mest lismande och tillgjorda folk man kan prata med, och visar det sig att de inte kan hållas juridiskt ansvariga (eller att de inte får betalt) för att lösa ett case så lyfter de inte ett finger.
Att hjälpa en kollega "under bordet" finns inte i deras vokabulär.

Men visst, det finns massor med saker de är bra på oxå.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Ska du åka taxi i USA så kan du inte betala med kort.
Fel.

Det kan iofs hänga ihop med att den typen av kommunikation går via mobilnäten och dom har ju en totalt usel täckning på mobiltelefonen. Det går ju inte ens att gå i centrala chicago utan att bli utan täckning.
Fel.

Kaffe kan dom ju inte göra alls.
Ja, Starbucks går det ju riktigt dåligt för... F.ö. är Starbucks i Europa dubbelt så dyrt som i USA. Finns alltså de europeer som är villiga att betala bra för amerikanskt kaffe...

Bilarna dom producerar är kassa.
Som Toyota tex?

Vägarna är enligt min mening breda men vägbeläggningen är banne mig inte bra
Beror på var i landet du är. Om du är i krokarna så kan du få följa med på en knäskraparrunda som heter duga. (Bring sparkies...)

(Fast den iakktagelsen kan tänkas bero på den usla väghållningen på amerikanska bilar).
Tja, de är väl bra på det de är avsedda för. SUV:ar funkar bra på halvdana vägar eller för motorvägskomfort. Ford GT funkar bra på bana...

Sen ska vi inte gå in på deras försök att göra whiskey.
Nej, men det är ju svenskarna förbannat duktiga på. Jag menar, tänka bara på.... öh... vänta nu... :rolleyes:

Det jag skrev var att jag vet lika mycket, eller mer, om USA än vad medelamerikanen vet om mellanöstern. Och då är det inte jag som bombar skiten ur USA eller hur? ;) Känns lite som att jag har rätt att uttala mig om vad jag tycker om USA, trots min enligt er ringa kunskap om man ser det så va?
Skillnaden, igen, är att "medelamerikanen" inte sitter på ett hojforum och spyr galla över ett fjuttland i norden, eller mellanöstern heller för den delen.

Angående kundservice i USA, det du skriver är total bullshit i min mening. Jag har jobbat med jänkare och deras kundservicar och support i åratal och det är det absolut mest lismande och tillgjorda folk man kan prata med, och visar det sig att de inte kan hållas juridiskt ansvariga (eller att de inte får betalt) för att lösa ett case så lyfter de inte ett finger.
Att hjälpa en kollega "under bordet" finns inte i deras vokabulär.

Jo det är ju mycket roligare att hamna i någon j-vla IT-support i Sverige där en svensk med "informativ kommunikationsstil" lika gärna kunde ersatts med en robot. Pratade med ett kjoltyg från Stockholm när jag ringde SAS för några veckor sedan och ifrågasatte deras prisskillnader beroende på var man bokar sin resa.

Ja, men, det är ju bara så. Det är ju så ju. Det funkar ju så med prissättningen. :mad:

Men visst, det finns massor med saker de är bra på oxå.

Bara för att roa oss kanske du kan nämna något...?

Inte så länge, bara glidit omkring på en räkmacka där, Markus verkar tro att USA är paradiset och världsbäst, jag tycker inte att USA är bättre än Sverige.

Att bo i USA vs Sverige är fördelaktigt för dig som är driftig, har arbetslust, och vill styra dina egna medel i en större utsträckning.

Jag uppfattar Mackan som en person med drivkraft och han skulle således antagligen nå större framgång här än i Sverige.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...