Smit inte i staterna (video)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
"Nobelpriset delas ut i Sverige till amerikanska forskare"
Jag garvar fortfarande åt den här meningen :D

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4

Du har nog lite poänger i det du säger MEN. Tror man på jesus så ÄR man obildad. Det innebär ju att man Bortser totalt mängder av fakta.
Sen kan det finnas en liten klase forskare som jobbar på hubble eller nasa men generelt så drar kristerien ner snittet.

Helt seriöst så fattade inte jag ett dugg av det du skriver ovan. Vad har Jesus/Mohammed/Buddha eller vilken religiös ikon som helst med det här att göra? Kristerien? :va

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Framstående nation är ganska underskattande, det finns inget land som kan mäta sig med vare sig ekonomi, forskning, krigsmakt.
Tänk så bra det kan bli om man bara har lite friare attityd till invandring och tolerans för de som är olika! Leve multikulti!!!!:2cool

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Håller nästan med markus... Polisen borde nästan ges behörighet att skjuta av lite drägg utanför arenorna.

Det här blev nu en episk tråd. STICKY! :corn

"Nobelpriset delas ut i Sverige till amerikanska forskare"
Jag garvar fortfarande åt den här meningen :D

Hur ligger det till då? Jag försöker inte argumentera eller vara dryg på något sätt utan jag vill gärna veta vart nobelprisen går, verkar ju finnas lite olika bud.

Last edited:

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Det här blev nu en episk tråd. STICKY! :corn

Hur ligger det till då? Jag försöker inte argumentera eller vara dryg på något sätt utan jag vill gärna veta vart nobelprisen går, verkar ju finnas lite olika bud.

Hehe jag försöker inte vara dryg heller, men jag kan nog med ganska stor sannolikhet säga att det står väldigt lite i stadgarna för Nobelpriset att det ska gå just till amerikanska forskare. Nobelpriset i Litteratur t.ex brukar ju gå till en författare snarare än en forskare och oftast inte ells till nån amerikan.
Fredspriset är väl ytterligare nåt som sällan går till amerikaner, och i synnerhet inte forskare.

Nobelpriset är ju inte ETT pris utan flera stycken.
Ska se om man kan rota fram lite statistik över vart Nobelprisen tar vägen nånstans.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Ska se om man kan rota fram lite statistik över vart Nobelprisen tar vägen nånstans.

Ja, och i den statistiken kan man tydligt se att Amerikanerna är kraftigt överrepresenterade när det gäller de "tunga" priserna som kemi, medicin och ekonomi.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Så här ser det ut:
Nobelpriset delas ut i följande kategorier:
Kemi
Fysik
Medicin
Litteratur
Fred
Ekonomi

Mellan 1900-2006 har 7st amerikaner fått Nobelpriset i Litteratur medans 6st gått till Sverige t.ex.

Samma period vann USA 47st pris i Kemi, medans Storbritannien själva tog hem 24st.

Ska vi då jämföra USA mot Europa så har inte USA en chans nånstans. PUNGT. :)

Iofs ska man väl tillägga oxå att USA tar mer och mer priser på senare år vilket visar en kurva i deras fördel. Men fortfarande, jag tror att en "medelsvensson" i Irak har annat att fylla sin hjärna med än Litteratur, som t.ex hur man undviker amerikanska minfält, vilket kan tyckas vara en viktigare kunskap. Så att jämföra utbildning är inget jag orkar/vill grotta ner mig i.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Mellan 1900-2006

Men å andra sidan ser jag det som mer relevant att jämföra den senare tidens nobelpriser. Hur ett land såg ut för 100 år sedan är inte så relevant när man jämför dem idag (om man nu inte intresserar sig för landets utvekling o.s.v.) För diskussionen gäller ju trots allt hur det ser ut i dag...

Så går vi tillbaka till typ 90 (för enkelhetens skull) kan man konstatera att:

-USA har tilldelats nobelpriset i kemi ALLA år förutom -91 då det gick till Schweiz.

-USA har tilldelats nobelpriset i fysik ALLA år förutom tre (91,92 och 99) då det gått till två fransmän och sedan en holländare

- USA har tilldelats nobelpriset i medicin ALLA år förutom två(91och 05) då det gått till en tysk och därefter en Australiensare...

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Snacka om urspårad tråd. Agerade poliserna korrekt eller inkorrekt, tyckte ni?

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
grrr........ ....... .....

tattar poliser! Va fan, hur svårt kan det va eller?
Polisen skulle inte jagat så in i helvete... Häng en helikopter efter honom och vänta tills han lugnat ner sig!
De har väl radio kommunikation och polisbilar i vart enda kvarter i dom där områdena, Alla behöver inte fånga honom!

Å sen då, hur bright är den här konstapeln?
"Öööh ja vet, ja hoppar upp på motorhuven för då kan jag stoppa honom, öööö oj då... nu åker han iväg igen! öö ja vet, jag skadar honom lite, så han inte kan köra, 5 skott räcker vaa?"
Faaaaan va korkad polisen är... Hoppa upp på motorhuven??? Men heeelvete då! Lägg av!
Skjut sönder däcken å häng efter honom i lugnt tempo med din egen bil polis jääävel!

Fan va arg ja blir!

Last edited:

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Men å andra sidan ser jag det som mer relevant att jämföra den senare tidens nobelpriser. Hur ett land såg ut för 100 år sedan är inte så relevant när man jämför dem idag (om man nu inte intresserar sig för landets utvekling o.s.v.) För diskussionen gäller ju trots allt hur det ser ut i dag...

Så går vi tillbaka till typ 90 (för enkelhetens skull) kan man konstatera att:

-USA har tilldelats nobelpriset i kemi ALLA år förutom -91 då det gick till Schweiz.

-USA har tilldelats nobelpriset i fysik ALLA år förutom tre (91,92 och 99) då det gått till två fransmän och sedan en holländare

- USA har tilldelats nobelpriset i medicin ALLA år förutom två(91och 05) då det gått till en tysk och därefter en Australiensare...

L2Read
"Iofs ska man väl tillägga oxå att USA tar mer och mer priser på senare år vilket visar en kurva i deras fördel."

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Kan inte svara på om skjutningen var befogad eftersom det inte framgår om killen i bilen hade skjutvapen själv eller inte. Däremot kan jag rent instinktivt tycka att det kanske hade varit bättre att skjuta mot däcken medan jakten pågick.

Men att de skjuter honom sedan skulle kunna vara befogat beroende på situationen. Tycker det är svårt att avgöra bara genom filmklippet..

Henken

Guest
Finns det någon mer info om vad som hänt innan polisjakten och vad som kom fram i en eventuell utredning?

Så Är Det

Bannad
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
såld
Nu gnälls det över varför snuten sköt, men OM föraren hade kört ner en barnfamilj innan dess så hade det gnällts över varför de inte sköt dIreCkT!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag uppfattar polisen säga bilen försökte ramma honom men hur jag än ser på filmen kan jag inte tolka det annat än att bilen försöker hitta ett sätt att köra runt polisbilen. Redan där visar han ju bristande omdömme.

Hans agerande på slutet kan man inte gärna disskutera innan man vet om föraren var beväpnad även om inget tyder på att han var det.

Polisen skulle väl ha skrikit "freeze! drop your weapon" eller nåt sånt i så fall...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Äh, det där är bara Hubba Bubba och PS3-spelande.
Det vet ju vilken genomsnittlig sporthojare som helst.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Äh, det där är bara Hubba Bubba och PS3-spelande.
Det vet ju vilken genomsnittlig sporthojare som helst.

Ja just det, för alla USAs 285 miljoner invånare har tagit nobelpris, det vet ju vilken genomsnittlig usa-älskare som helst.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!