Smitning på Vaksalagatan

Kia

Guest
Jag är helt med på din tanke. Men POLISEN har säkert nog en annan åsikt.

Är inte riktigt säker på hur du menar nu??

Jag förstår om polisen som stod mitt i gatan upplevde det som att MC-föraren skulle köra på honom. Jag skulle nog själv upplevt det på samma sätt om det var jag som stod mitt i gatan och såg en hoj komma gasande emot mig.
Nu vet jag inte vad som står i polisrapporten men jag misstänker ju att polisen helt enkelt skriver precis så som de upplevde situationen. Precis som de gör vid vilken annan polisanmälan som helst.

STOR PARANTES:
Kan ta ett ex för att göra det tydligt då eftersom jag verkar skriva så svårt.
Säg att du blir misshandlad på krogen och gör en anmälan hos polisen om detta. Du berättar vad som hände, alltså DIN version av händelsen. Polisen skriver ju detta i anmälan. Sen när de kontaktar motparten, förhör eller vad det nu blir, så berättar ju han SIN version på händelsen. Han kanske tyckte du sa nåt olämpligt som provocerade, inte vet jag. Sen är det ju upp till åklagare och tingsrätt att avgöra. Ett mynt har ju självklart alltid två sidor och vi upplever saker olika.
(obs nu har exemplet inget att göra med trafik eller det här fallet, utan är helt enkelt ett exempel på hur polisen skriver i sina rapporter när de får en anmälan.)

Men i det här fallet med polisen så kan de ju inte få MC-förarens version av händelsen eftersom han inte vågar träda fram och stå för sina handlingar. Så i brist på annan vettig förklaring så får vi ju då anta att polisens upplevelse stämmer?
Sen visst kan man vrida och vända på det här i all evinnerlighet och tycka att det är svårt att få rätt mot en polisman. Men faktum kvarstår ändå, hade han bara stannat så hade han inte suttit så illa till nu. Då hade ju polisen aldrig behövt känt sig hotad och skriva det i sin anmälan. Som jag skrev förut, många skapar sin egen olycka och förväntar sig sen att man ska tycka synd om dem.

payneswe

Game over MC
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
Honda fireblade 03
det va ju inga andra hinder innan polisen så varför gå ut o hindra mc föraren låt han åka 200 om det inte finns några andra hinder har dom inget bättre för sig o stå o lasra här mördar dom hit o dit spöar upp hustru, inbrott med mera gör något annat än att stå o fånga nån som kör lite fort eller trimmar nån moppe eller kör utan cyklehjälm nej fyyy o jag läset med 104kilometer på vaksalagatan det e väl inget!!!!!!!!! löjligt KUL o reta upp folk ;)

vad fan hade han "polisen"gjort om en rånar bil kom emot han då efter ett värde rån hade han dött av skräck då eller när han fick se alla farliga killar som satt i bilen moahahhahahahahahhaa

Last edited:

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Ducati

Jag förstår om polisen som stod mitt i gatan upplevde det som att MC-föraren skulle köra på honom. Jag skulle nog själv upplevt det på samma sätt om det var jag som stod mitt i gatan och såg en hoj komma gasande emot mig.
Nu vet jag inte vad som står i polisrapporten men jag misstänker ju att polisen helt enkelt skriver precis så som de upplevde situationen. Precis som de gör vid vilken annan polisanmälan som helst.

STOR PARANTES:
Säg att du blir misshandlad på krogen och gör en anmälan hos polisen om detta. Du berättar vad som hände, alltså DIN version av händelsen. Polisen skriver ju detta i anmälan. Sen när de kontaktar motparten, förhör eller vad det nu blir, så berättar ju han SIN version på händelsen. Han kanske tyckte du sa nåt olämpligt som provocerade, inte vet jag. Sen är det ju upp till åklagare och tingsrätt att avgöra. Ett mynt har ju självklart alltid två sidor och vi upplever saker olika.
(obs nu har exemplet inget att göra med trafik eller det här fallet, utan är helt enkelt ett exempel på hur polisen skriver i sina rapporter när de får en anmälan.)

Men i det här fallet med polisen så kan de ju inte få MC-förarens version av händelsen eftersom han inte vågar träda fram och stå för sina handlingar. Så i brist på annan vettig förklaring så får vi ju då anta att polisens upplevelse stämmer?
Sen visst kan man vrida och vända på det här i all evinnerlighet och tycka att det är svårt att få rätt mot en polisman. Men faktum kvarstår ändå, hade han bara stannat så hade han inte suttit så illa till nu. Då hade ju polisen aldrig behövt känt sig hotad och skriva det i sin anmälan. Som jag skrev förut, många skapar sin egen olycka och förväntar sig sen att man ska tycka synd om dem.

Men hur dumt är beteendet att rusa ut framför en motorcycklist, kan man inte skjuta sig ett skott för pannan i stället, kostar typ 2 kronor. Det är enkelt. De får vara glada att de ens kan säga att "han/hon försökte köra över mig".
200+ kilo mot 70 kilo polis, tänk själv.
Trist tanke, men men många av ordningsmaktens försvarare beter sig så.
Tyvärr.

Gabor

Guest
det va ju inga andra hinder innan polisen så varför gå ut o hindra mc föraren låt han åka 200 om det inte finns några andra hinder har dom inget bättre för sig o stå o lasra här mördar dom hit o dit spöar upp hustru, inbrott med mera gör något annat än att stå o fånga nån som kör lite fort eller trimmar nån moppe eller kör utan cyklehjälm nej fyyy o jag läset med 104kilometer på vaksalagatan det e väl inget!!!!!!!!! löjligt KUL o reta upp folk ;)

vad fan hade han "polisen"gjort om en rånar bil kom emot han då efter ett värde rån hade han dött av skräck då eller när han fick se alla farliga killar som satt i bilen moahahhahahahahahhaa

Om du vet vart polisen hade sin kontroll just vid nämnda tillfälle, så kanske du åxå vet att det är 50 sträcka. Samt att det är flertal övergångställen som är ganska trafikerade.....
Om man då kommer med en moppe i över 100 knyck...smart.

Anledning till att kontrollplatsen låg där den låg, var just av för att det ofta är olyckstillbud där....

Sen det där med att reta folk i trafiken...det kan göra jäääävligt ont.

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Harris Magnum 2
hastighetsgräns

Om du vet vart polisen hade sin kontroll just vid nämnda tillfälle, så kanske du åxå vet att det är 50 sträcka. Samt att det är flertal övergångställen som är ganska trafikerade.....
Om man då kommer med en moppe i över 100 knyck...smart.

Anledning till att kontrollplatsen låg där den låg, var just av för att det ofta är olyckstillbud där....

Sen det där med att reta folk i trafiken...det kan göra jäääävligt ont.

Att köra hundra knyck på en 50 sträcka är självfallet oförlåtligt och jag skulle inte försöka smita, har man gjort nått så dumt är det bara att ta sitt straff, annat är att köra fort på landsväg där man har hyggligt fri sikt

Gabor

Guest
Att köra hundra knyck på en 50 sträcka är självfallet oförlåtligt och jag skulle inte försöka smita, har man gjort nått så dumt är det bara att ta sitt straff, annat är att köra fort på landsväg där man har hyggligt fri sikt

Exakt..samt att på en frifartssträcka på landsbyggden är det mer troligt att det går på ett diplomatiskt sätt ta sig ur hedern med behåll, både för länsman och en själv. :D :tummenupp

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Asch, säga att 100 på 50 väg är oförlåtligt är lite "löjligt"!
Det finns 50 sträckor där det varit 90 förut och fortf lätt skulle kunna vara det eller snabbare...

För er andra som ej tycker som mig (kanske finns någon sådan? =)
så läs denna --> http://www.bokus.com/b/9789151847429.html?pt=search_result

obs, edit, ps osv. ot.
Fram för mer civil olydnad. Jag tycker det är alldeles för lite
strejker och påverkan mot politiker och personer med styrande makt.
Mycket beslut som dras igenom utan motstånd som ingen riktigt gillar!

Last edited:

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
KTM

STOR PARANTES:

Jag vet inte men tror ärligt talat att inte ens polismannen trodde att mcåkaren siktade på honom. Men man vrider ju sin version åt det håll som tilltalar en själv mest. Är det NÅGON som läst om detta som verkligen tror att killen satsade på att köra på polisen? Isf verkar det vara årets tankevurpa... typ shit nu får jag böter, äsch varför nöja sig med det när jag kan få mordförsök.

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
Det här e ju anledningen till att man har slipon... Så att folk ska höra när man kommer i 100+ så dom håller sig ur vägen...:yoparty

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Harris Magnum 2
Slipon

Det här e ju anledningen till att man har slipon... Så att folk ska höra när man kommer i 100+ så dom håller sig ur vägen...:yoparty

Då är det väl bättre att köra med megafoner så hörs man ordentligt.

Men allvarligt, för alla hojjåkares skull vore det bra om fortåkande på 50 sträckor inne i städer minskade, det bidrar ju till vårt dåliga rykte. Själv åker jag så lite som möjligt i städer inte för att undvika reta upp folk utan för att det är värdelöst, man vill ju ut på lite fina vägar.

Nicotin

Guest
jag och en god vän som var ute och åkte och kommer i en rätt öppen svepande kurva och ser polisen stå lite längre fram, han slänger en öga på mätaren och ligger i 118 på 70 väg och tänker att han åker bara förbi..

Två st poliser ställer sig mitt i körfältet där han kommer, lyckas med små marginaler passera..
Jag ser som ligger bakom att den polisen till vänster om honom svingar batongen, i detta tillfället har han växlat ner och ökat farten ngt för att få polisen att förstå att han ska inte stanna...

denna batong passerade hans nacke med bara ngn centimeter.

Jag undrar fortfarande hur man är funtad när man ser på lasern att här kommer en hoj i 118 knyck på 70 väg och dessutom växlar ner och ökar..
Jaa jag ställer mig mitt i vägen och försöker slå med batongen..:gnissla :confused:

och ja för moraltanterna på sh, neeej det var inte bra att ligga i ca 120 på en 70 väg, han har biktat sig och är renad från sina synder..och jag har förlåtit honom..:D

vissa poliser är inte kloka, och vissa tar gärna chansen att diktera ihop en snyfthistoria också..

MR Mange

GAME OVER MC
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
GSXR 1000 k9

men va faan är det där för JÄVLA skitsnack!! kan ju finnas folk på landsvägar me dessutom finns det 50 sträckor på landet me, så jävla dåligt att skriva att det är bättre att köra fort på landet. så du har alltså aldrig kört för fort på 50 sträcka?? sluta med den där dubbelmoralen, o sen när du har varit i samma sits som killen i fråga så ska du nog se att en tanke på att smita sitter nog inte fel, med tanke på att ditt jobb kanske är beroende av ditt körkort

köp en permobil i stället för hoj, för det e ju så att dom flesta av hoj åkarna ligger lite över!!

fan va sur jag blir:huvet

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Harris Magnum 2
50 knyck

men va faan är det där för JÄVLA skitsnack!! kan ju finnas folk på landsvägar me dessutom finns det 50 sträckor på landet me, så jävla dåligt att skriva att det är bättre att köra fort på landet. så du har alltså aldrig kört för fort på 50 sträcka?? sluta med den där dubbelmoralen, o sen när du har varit i samma sits som killen i fråga så ska du nog se att en tanke på att smita sitter nog inte fel, med tanke på att ditt jobb kanske är beroende av ditt körkort

köp en permobil i stället för hoj, för det e ju så att dom flesta av hoj åkarna ligger lite över!!

fan va sur jag blir:huvet

100 på 50 sträcka är inte lite över, det är ganska exakt dubbelt så fort som man får köra, och är man beroende av körkortet för jobbet borde man nog tänka två gånger innan man kör 100 på en 50-sträcka.

Nog snackat om detta.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Sett vid ett flertal tillfällen att dom står med batongen i högsta hugg när dom ska vifta in mcförare. Kommer väl en rubrik i aftonblaskan snart att en mcförare vurpat oförklarligt vid en vanlig rutinkontroll:näsblod

Det där har mer eller mindre redan hänt..

Kia

Guest
Va fan åker ni ut och kör på rörken för. När vi har vaksalagatan? Eller för all del varför inte Kungsgatan? Den kan ju bli en spännande tur i 100-150? Träna kurvteknik mellan bilar och bussar. Det skulle nog SMC-instruktörerna gilla skarpt?
Jag säger bara fy fan för Er som väljer att köra 100 på 50 sträcka inne i stan, med massor av korsande övergångsställen. Å Ni som hurrar detta beteende och tycker det är helt okej att köra på det viset, ni gör mig spyfärdig. Det är såna som Ni som gör att man skäms att tala om för folk att man kör hoj. Fy fan.

Gabor

Guest
Va fan åker ni ut och kör på rörken för. När vi har vaksalagatan? Eller för all del varför inte Kungsgatan? Den kan ju bli en spännande tur i 100-150? Träna kurvteknik mellan bilar och bussar. Det skulle nog SMC-instruktörerna gilla skarpt?
Jag säger bara fy fan för Er som väljer att köra 100 på 50 sträcka inne i stan, med massor av korsande övergångsställen. Å Ni som hurrar detta beteende och tycker det är helt okej att köra på det viset, ni gör mig spyfärdig. Det är såna som Ni som gör att man skäms att tala om för folk att man kör hoj. Fy fan.

Är du arg ?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Herregud. Skaffa ett tangentbord som har tangenter för punkt och kommatecken.

För övrigt så är det inget annat än idiotiskt att köra så fort inne på Vaksalagatan på den plats där kontrollen var. Kommer en fotgängare eller bilist ut i vägen är du helt chanslös i den farten. För det är en hel del korsningar och övergångsställen där.

Den farten på den platsen är inget annat än idiotiskt och skapar en massa onödig negativ publicitet kring motorcyklister. Men du kanske vill att det ska bli förbjudet med motorcykel eller? Det kanske räcker om dom höjer din försäkring till 90 000 kr/år för att du ska tycka att det är coolt.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0