Kia
Guest
Jag är helt med på din tanke. Men POLISEN har säkert nog en annan åsikt.
Är inte riktigt säker på hur du menar nu??
Jag förstår om polisen som stod mitt i gatan upplevde det som att MC-föraren skulle köra på honom. Jag skulle nog själv upplevt det på samma sätt om det var jag som stod mitt i gatan och såg en hoj komma gasande emot mig.
Nu vet jag inte vad som står i polisrapporten men jag misstänker ju att polisen helt enkelt skriver precis så som de upplevde situationen. Precis som de gör vid vilken annan polisanmälan som helst.
STOR PARANTES:
Kan ta ett ex för att göra det tydligt då eftersom jag verkar skriva så svårt.
Säg att du blir misshandlad på krogen och gör en anmälan hos polisen om detta. Du berättar vad som hände, alltså DIN version av händelsen. Polisen skriver ju detta i anmälan. Sen när de kontaktar motparten, förhör eller vad det nu blir, så berättar ju han SIN version på händelsen. Han kanske tyckte du sa nåt olämpligt som provocerade, inte vet jag. Sen är det ju upp till åklagare och tingsrätt att avgöra. Ett mynt har ju självklart alltid två sidor och vi upplever saker olika.
(obs nu har exemplet inget att göra med trafik eller det här fallet, utan är helt enkelt ett exempel på hur polisen skriver i sina rapporter när de får en anmälan.)
Men i det här fallet med polisen så kan de ju inte få MC-förarens version av händelsen eftersom han inte vågar träda fram och stå för sina handlingar. Så i brist på annan vettig förklaring så får vi ju då anta att polisens upplevelse stämmer?
Sen visst kan man vrida och vända på det här i all evinnerlighet och tycka att det är svårt att få rätt mot en polisman. Men faktum kvarstår ändå, hade han bara stannat så hade han inte suttit så illa till nu. Då hade ju polisen aldrig behövt känt sig hotad och skriva det i sin anmälan. Som jag skrev förut, många skapar sin egen olycka och förväntar sig sen att man ska tycka synd om dem.