Smitning på Vaksalagatan

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Rofl :rofl , Jag har aldrig skrivit på internet forum något som kan tolkas som
stötande förut. Enbart när man pratar face2face, så det inte blir något fel
sagt som blir feltolkat.
Shit vad allt kan bli fel men ändå väldigt skoj att se vilken ilska som kommer ut = )

Klart jag inte anser 100 blås mitt i city utan koll på läget som optimalt.
Kör aldrig själv speciellt fort i city, men jag har ett öppet sinne att man själv
kan välja var man vill köra fort och vart man ska köra extra försiktigt.
Måste allt i hela jävla världen styras av lagar? Får inte folk ta egna beslut?
Det ÄR farligt att leva. Och leva måste man göra.

Kan dra en sorglig anekdot, En avlägsen vän till min sambo dog i soffan hemma
på runt/under 10 minuter med hjärnblödning som 25åring några
veckor sedan. Han var en trevlig kille tydligen!
Varför ska staten dra fram regler som skyddar än själv hela tiden när
man kan dö knall och fall när och var och hur som helst iaf. Fram för egna
val av hur man spenderar sina dagar.
(Och SÅKLART ska man vara försikta om andra, det hör inte ens in i denna tråd)

Vissa av er är övernitiska och grundstenen till färgen grå!
 

Gabor

Guest
Okej, ge mig 3 anledningar till varför du slutade som instruktör. Jag nästan gissar att en av dem är just att det kändes lite tröstlöst att försöka utbilda hojåkare som ändå vet allt, är världsbäst på att hantera sin hoj och naturligtvis helt odödliga??

Egentligen så tänkte jag inte svara...men diskusionen är het här borta åxå.:D

En av anledningarna till att jag slutade var faktiskt att det spelar ingen roll hur man gör på utbildningarna...i trafiken kör de flesta på ett sådant sätt så att de som INTE tycker om mc å dess förare ser ännu mer snett på allt som hojåkare står för.

Vet flera som var och är SÅÅ duktiga på avrostningar och på banan...sen beter dessa sig som om de står långt utanför alla trafikregler.

Många kör banträffar, kör varje vecka på olika go-cartbanor...det är otroligt bra.. man lär sig mer vart gränsen går för vad man själv och hojen klarar av.

Problemet kommer sedan när man flyttar gränsen 20-30 % framåt hela tiden och då kommer plötsligt gränsen för vad allmänheten och vägbeståndet klarar av att vara långt över vad föraren behärskar.

Avvåkningar i överambitiösa körningar, stressade gruppkörningar som slutar i trafikolyckor, polisen idoga och alltmer ambitiösa övervakningsnitiskhet i kombination med ingripanden slår hårt tycker många.

Synen på mc och dess hobbyvärde sliter på förtroendekapitalet hos politiker, polisen och vägverkets administratörer.

Vi skapar själva det synsätt som sedan åskådligörs i massmedia...vi har som mckollektiv oss själva att skylla om och när alla pålagor, förbud och restriktioner drabbar oss.

De som minst bryr sig är de som ställer till allt skit för de som faktiiskt har mc som en hobby och fritidintresse.

Nästa år så åker dessa skateboard eller spelar fickpingis för att det är häftigare att hålla på med....:D

Det som SMC numera borde inrikta sig mer på , är ATTITYDS förändringen hos hojåkare...

VI är INTE ensamma i trafiken...hänsyn är ett bortglömt ord..

Ja , säger en del då...dessa jävla bilister, forgängare, cyklister.. dem då ??

Vilket skulle göra den bästa reklamen vi kan få ??

Jo visa övriga hur dem BORDE göra, stanna, släppa fram alla dessa med en gest, ta det lugnare, sluta hetsa , köra som om liemannen jagade hojar hela tiden.

Men va fan, de e ju inget kul, då syns man ju inte, ingen som applåderar lika mycket som en snygg whiiiilie, sen gapskrattet när det slår baklänges i en kaskad av gnistror.....

" dont drive faster than your guardian angel can fly "

Ta det lugnt i trafiken, så kanske vi får ha hojhobbyn kvar några år till ....:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
men vad e detta! ja jag e yrkes chaufför så beroende av körkortet är jag, men om jag har tänkt att köra som en snigel för att inte bli av med lappen då ska man ju inte köpa sport hoj lr motard då det är inbjudande att gasa, eller att åka bakhjul, vist 100 på en 90 sträcka e ju bättre än 100 på 50 men hur många hojar åker 100 på 90 kanske 5 av 50 stycken o då snackar vi inte sporthojar det e bara så. sen om man inte följer lagen så ska man inte skyddas av den. men va fan e det för jävla idiot talesätt!!! så om man då e sån där ( farlig fartsyndare AKA krimminell fartdåre ) så ska man inte få hjälp av polisen vid nått annat tillfälle? va e det för jävla sandlåde fasoner lägg ner denna tråd nu innan det blir mera liv!!! SÅ LÖJLIGT DETTTA ÄR!!




Magoo ROCKAR!!:yoparty


DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!!:yoparty

Jag vet ju inte hur du vanligtvis brukar köra. Är du en av dom ganska få som väljer att dra i 100 genom centrum i rusningstid så kan jag nog tycka att du borde tänka om om du nu verkligen är beroende av ditt körkort. Om du är en av dom ganska många som faktiskt håller ner farten inne i stan därför att 1. det är en massa folk som rör sig runtomkring och 2. de skapar en djävla massa onödig negativ publicitet kring motorcyklar att köra som en tok i centrum.
Så anser jag nog att du inte är en total galning.

Men det är ett faktum att om man väljer att köra fortare än gränsen för att polisen ska få ta körkortet vid vägkanten så får man faktiskt räkna med att man kan bli av med körkortet. (Och förr eller senare blir det också.)
Är man beroende av sitt körkort för sin försörjning så kanske man får överväga att åtminstone hålla sig under dom gränserna.
 

Nicotin

Guest
Det är ju just det som jag anser är fel. Vad ska dom göra??? Springa efter med en böteslapp kanske. Kör man på ett sådant sätt att man faktiskt riskerar andra mäniskors liv eller hälsa så ska polisen få använda motsvarande insatser för att stoppa. Dvs dom ska få använda det som krävs även om det innebär att dom riskerar hälsa eller liv för den som försöker fly.

För övrigt så tycker jag att du i så fall ska berätta hur det borde gå till. Ska polisen gömma sig vid vägkanten och hoppas att alla fortkörare och rattfyllon ska stanna av en slump på rätt ställe eller.

Det finns väl inte så många alternativ till att dom kliver fram och visar sig eller?? Är du dum på riktigt???


vad dom har rätt till att är legitimera sig och vifta med spaden..
Om fordonet inte stannar så ska påföljden och insatsen motsvara den straffskala det handlar om, i detta fall ett trafikbrott.
Då är det låångt ifrån att ta till metoder som ytterligare utökar risken för skada..
om jag kör förbi en snut och inte stannar så är det en kalkylerad risk jag tar, men jag räknar inte med en kula i nacken el en batong över halsen.


Och i och med detta så kan dom inte göra så mycket mer än så..
Och om du inte tycker detta passar din värld får du påverka lagstiftarna istället..
 

Gabor

Guest
Rofl :rofl , Jag har aldrig skrivit på internet forum något som kan tolkas som
stötande förut. Enbart när man pratar face2face, så det inte blir något fel
sagt som blir feltolkat.
Shit vad allt kan bli fel men ändå väldigt skoj att se vilken ilska som kommer ut = )

Klart jag inte anser 100 blås mitt i city utan koll på läget som optimalt.
Kör aldrig själv speciellt fort i city, men jag har ett öppet sinne att man själv
kan välja var man vill köra fort och vart man ska köra extra försiktigt.
Måste allt i hela jävla världen styras av lagar? Får inte folk ta egna beslut?
Det ÄR farligt att leva. Och leva måste man göra.

Kan dra en sorglig anekdot, En avlägsen vän till min sambo dog i soffan hemma
på runt/under 10 minuter med hjärnblödning som 25åring några
veckor sedan. Han var en trevlig kille tydligen!
Varför ska staten dra fram regler som skyddar än själv hela tiden när
man kan dö knall och fall när och var och hur som helst iaf. Fram för egna
val av hur man spenderar sina dagar.
(Och SÅKLART ska man vara försikta om andra, det hör inte ens in i denna tråd)

Vissa av er är övernitiska och grundstenen till färgen grå!

Japp, det är farligt att leva, man kan dö..
Jjag vill i alla fall att mina ungar ska kunna passera en korning eller gå över en gata utan att riskera sitt liv. Kommer man i 25-35 m/s, då har man ingen koll, ännu mindre chansen att stoppa , undanmanöverera sitt ekipage om det skulle behövas. Det är just därför som våra makthavare insett att svenska folket är såpass korkade att det måste till lagar och förbud, för att folk klarar inte av att tänka själva längre utan att det händer olyckor....

Tänk om alla fick köra fritt, höger som vänster sida...intressant...:D
 

Nicotin

Guest
Men hur fan ska poliserna göra när de har en poliskontroll då och vill stanna någon? Ringa innan och fråga om du inte har lust att komma ner och stanna i poliskontrollen? Kom igen för fan... de kliver ju ut i gatan för att ni ska se dem och stanna.


att dom kliver ut på gatan är en sak detta har dom rätt att göra, att dom väljer att använda vapen är en heeelt annan...
 

Gabor

Guest
vad dom har rätt till att är legitimera sig och vifta med spaden..
Om fordonet inte stannar så ska påföljden och insatsen motsvara den straffskala det handlar om, i detta fall ett trafikbrott.
Då är det låångt ifrån att ta till metoder som ytterligare utökar risken för skada..
om jag kör förbi en snut och inte stannar så är det en kalkylerad risk jag tar, men jag räknar inte med en kula i nacken el en batong över halsen.


Och i och med detta så kan dom inte göra så mycket mer än så..
Och om du inte tycker detta passar din värld får du påverka lagstiftarna istället..

Är du bitter ??

Tror att många poliser är bittra för att de inte tas på allvar när de försöker att få till ett någorlunda vettig trafikmiljö....

Visst är det svårt att visa hänsyn till andra i trafiken ?

När du tänker kalkylerad risk å du ska dra snuten så betänk att det precis 12 meter längre bort kliver en äldre människa ut i vägbanan, som inte ser att du har för avsikt att dra snuten....kanske din egen släkting.

Kan du leva med att du drog snuten , men tog livet av en annan människa ?
 

Nicotin

Guest
Är du bitter ??

Tror att många poliser är bittra för att de inte tas på allvar när de försöker att få till ett någorlunda vettig trafikmiljö....

Visst är det svårt att visa hänsyn till andra i trafiken ?

När du tänker kalkylerad risk å du ska dra snuten så betänk att det precis 12 meter längre bort kliver en äldre människa ut i vägbanan, som inte ser att du har för avsikt att dra snuten....kanske din egen släkting.

Kan du leva med att du drog snuten , men tog livet av en annan människa ?


det är svårt att ta poliser på allvar när man konstant ser dom ta lagen i egna händer...
Jag har inte alls svårt att visa hänsyn, vad jag har svårt för är snutar som konstant e ute efter att djävlas och fattar beslut som har noll förankring i verkligheten..

Jag har träffat poliser som varit riktigt trevliga och inte alls varit ute efter att djävlas..
Men av 10 poliser så är 1-2 bra..resten idioter som borde stannat som krogvakt på stureplan..

Ang kalkylerad risk, om jag skulle dra en snut och tant agda kliver ut så är ju risken större att jag kör över henne om jag millisekunden innan fått ducka för en batong ...

nee jag e inte bitter...:D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rofl :rofl , Jag har aldrig skrivit på internet forum något som kan tolkas som
stötande förut. Enbart när man pratar face2face, så det inte blir något fel
sagt som blir feltolkat.
Shit vad allt kan bli fel men ändå väldigt skoj att se vilken ilska som kommer ut = )

Klart jag inte anser 100 blås mitt i city utan koll på läget som optimalt.
Kör aldrig själv speciellt fort i city, men jag har ett öppet sinne att man själv
kan välja var man vill köra fort och vart man ska köra extra försiktigt.
Måste allt i hela jävla världen styras av lagar? Får inte folk ta egna beslut?
Det ÄR farligt att leva. Och leva måste man göra.

Kan dra en sorglig anekdot, En avlägsen vän till min sambo dog i soffan hemma
på runt/under 10 minuter med hjärnblödning som 25åring några
veckor sedan. Han var en trevlig kille tydligen!
Varför ska staten dra fram regler som skyddar än själv hela tiden när
man kan dö knall och fall när och var och hur som helst iaf. Fram för egna
val av hur man spenderar sina dagar.
(Och SÅKLART ska man vara försikta om andra, det hör inte ens in i denna tråd)

Vissa av er är övernitiska och grundstenen till färgen grå!

I en del fall så behövs tyvärr lagarna för att skydda medborgare från andra medborgares omdöme. För om jag anser att 100 km/h är lämpligt i en 2,5 ton SUV så är ju inte fotgängarna farliga för mig. Men jag håller med om att det ofta är gråzoner och inte alltid lätt att avgöra. Men dom lagar som vi har får vi tyvärr försöka följa till stor del.

vad dom har rätt till att är legitimera sig och vifta med spaden..
Om fordonet inte stannar så ska påföljden och insatsen motsvara den straffskala det handlar om, i detta fall ett trafikbrott.
Då är det låångt ifrån att ta till metoder som ytterligare utökar risken för skada..
om jag kör förbi en snut och inte stannar så är det en kalkylerad risk jag tar, men jag räknar inte med en kula i nacken el en batong över halsen.


Och i och med detta så kan dom inte göra så mycket mer än så..
Och om du inte tycker detta passar din värld får du påverka lagstiftarna istället..

Dom har också rätt att blockera vägen för den som försöker smita. Dvs dom får hålla ut en batong eller något annat i syfte att hindra framfarten. Då är det djäkligt lätt som hojåkare att skrika om att den elaka polisen slår på den stackars hojåkaren. Dom får också ställa bilen ivägen och då får du skylla dig själv om du kör på den. Parkerade bilar är farligare än batonger.

Jag behöver för övrigt inte påverka lagstiftarna. Alla dom som väljer att dra snuten gör redan det. Om smitningar från polisen blir tillräckligt vanligt så kommer det förr eller senare att sluta med att polisen får göra precis vad dom vill för att stoppa en smitare. Och jag antar att det är dit du också vill eftersom du verkar förespråka att man smiter från polisen.

att dom kliver ut på gatan är en sak detta har dom rätt att göra, att dom väljer att använda vapen är en heeelt annan...

Äähh kom igen nu. Väx upp litegrann. Du sitter ju bara och tycker det för att det främjar ditt syfte. Du vill köra fort. Jag vill också köra fort men jag tycker samtidigt att polisen ska få sätta stopp för dom som är riktigt farliga och riskerar andra människor i onödan.

För du kan väl inte på allvar mena att du verkligen tycker att det är rimligt att det enda polisen ska få göra om du väljer att smita är att stå i diket och vifta med spaden och sedan försöka springa efter och locka med böteslappar.
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Något som var lite kul när sporthoj var i sin linda var att vi hade en liknande diskussion. Då var det Ugluk (dåvarande SMC-instruktör och ivrig att gnälla på de som lekte) som stod på rättvisans sida och ansåg att alla som körde på bakhjulet var en samhällsrisk. Allt eftersom diskussionen pågick så hamnade vi i ämnet "är det längre stoppsträcka i 100 på bakhjulet än i 200 med båda hjulen i backen. Det resulterade i en utmaning där Ugluk skulle bromsa från 200 och Kreuger från 100 på bakhjulet. Ugluk som var en duktig MC-åkare som ledde avrostningar ansåg att han var vida duktigare på att bromsa än oss som bara lekte. Kontentan var att vi orkade inte ens mäta upp hans inbromsning för att det skulle bli för långt att gå. Där Kreuger hade stannat höll Ugluk en rejält hög fart, en bra bit över hundra, med låst bakhjul... Efter fler bromsförsök där han ideligen blev duktigt utbromsad så insåg han att det ger faktiskt träning att konstant hålla på att leka. Man blir en bättre förare genom konstant fortbildning i en frekvens som vida överstiger att åka på några avrostningar eller i lugna gruppen på Rörken.

Jag vet inte vad det här tillför pågående ämne men jag tyckte det var ett kul minne att dela med mig av :)
Och Steffo_B, jag jämförde knappast med att köra 100 på en 90 väg... Vart är det hojåkare befinner sig mest? Jo 70 vägar. Brukar de gå 70 där? Knappast. Snarare en bit över 100, hur stor den biten är beror på väg och förare...
 

Nicotin

Guest
I en del fall så behövs tyvärr lagarna för att skydda medborgare från andra medborgares omdöme. För om jag anser att 100 km/h är lämpligt i en 2,5 ton SUV så är ju inte fotgängarna farliga för mig. Men jag håller med om att det ofta är gråzoner och inte alltid lätt att avgöra. Men dom lagar som vi har får vi tyvärr försöka följa till stor del.



Dom har också rätt att blockera vägen för den som försöker smita. Dvs dom får hålla ut en batong eller något annat i syfte att hindra framfarten. Då är det djäkligt lätt som hojåkare att skrika om att den elaka polisen slår på den stackars hojåkaren. Dom får också ställa bilen ivägen och då får du skylla dig själv om du kör på den. Parkerade bilar är farligare än batonger.

Jag behöver för övrigt inte påverka lagstiftarna. Alla dom som väljer att dra snuten gör redan det. Om smitningar från polisen blir tillräckligt vanligt så kommer det förr eller senare att sluta med att polisen får göra precis vad dom vill för att stoppa en smitare. Och jag antar att det är dit du också vill eftersom du verkar förespråka att man smiter från polisen.



Äähh kom igen nu. Väx upp litegrann. Du sitter ju bara och tycker det för att det främjar ditt syfte. Du vill köra fort. Jag vill också köra fort men jag tycker samtidigt att polisen ska få sätta stopp för dom som är riktigt farliga och riskerar andra människor i onödan.

För du kan väl inte på allvar mena att du verkligen tycker att det är rimligt att det enda polisen ska få göra om du väljer att smita är att stå i diket och vifta med spaden och sedan försöka springa efter och locka med böteslappar.

Är ett trafikbrott värt att döda för menar du ?


att dom får hålla ut en batong i syfte att få vederbörande att stanna..fine..
konstant slå efter ngn..nej...
Det är USA man gör sådant..åkt dit..


Jag förespråkar inte att man ska dra snuten, anledningen till att jag gav mig in i denna tråd var att en polare till mig var väldigt nära att mer el mindre bli misshandlad av en trafikpolis på grund av att han inte tänkt stanna..jag stannande och fick en pratstund med denna trafikpolis..

Och min fråga till honom var om det var klokt av honom att kliva ut och försöka slå ner föraren ?

Han svarade att ibland får man ta regelboken och gömma den...
Vilken djävla idiot..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Något som var lite kul när sporthoj var i sin linda var att vi hade en liknande diskussion. Då var det Ugluk (dåvarande SMC-instruktör och ivrig att gnälla på de som lekte) som stod på rättvisans sida och ansåg att alla som körde på bakhjulet var en samhällsrisk. Allt eftersom diskussionen pågick så hamnade vi i ämnet "är det längre stoppsträcka i 100 på bakhjulet än i 200 med båda hjulen i backen. Det resulterade i en utmaning där Ugluk skulle bromsa från 200 och Kreuger från 100 på bakhjulet. Ugluk som var en duktig MC-åkare som ledde avrostningar ansåg att han var vida duktigare på att bromsa än oss som bara lekte. Kontentan var att vi orkade inte ens mäta upp hans inbromsning för att det skulle bli för långt att gå. Där Kreuger hade stannat höll Ugluk en rejält hög fart, en bra bit över hundra, med låst bakhjul... Efter fler bromsförsök där han ideligen blev duktigt utbromsad så insåg han att det ger faktiskt träning att konstant hålla på att leka. Man blir en bättre förare genom konstant fortbildning i en frekvens som vida överstiger att åka på några avrostningar eller i lugna gruppen på Rörken.

Jag vet inte vad det här tillför pågående ämne men jag tyckte det var ett kul minne att dela med mig av :)
Och Steffo_B, jag jämförde knappast med att köra 100 på en 90 väg... Vart är det hojåkare befinner sig mest? Jo 70 vägar. Brukar de gå 70 där? Knappast. Snarare en bit över 100, hur stor den biten är beror på väg och förare...

Jag håller med om att man utvecklas mer som förare om man ibland kommer nära gränserna. Men man måste samtidigt göra det på ett sådant sätt att man inte i onödan utsätter andra för fara. Inget kan göras helt riskfritt och om en person väljer att riskera sitt eget liv eller sin egen hälsa så är det lite upp till den personen men man kan inte välja huruvida man ska riskera andra människors liv.
Och jag tycker nog att det finns ganska många 70 sträckor ute på landsbygden som är säkrare att leka på än en 50 sträcka inne i stan.

Angående testet att bromsa från 200 så måste jag nog säga att det faktiskt är ganska få ställen efter svenska småvägar på landsbygden där det kan anses som hyfsat säkert att köra 200. Så jag vet inte riktigt vad relevansen i testet var. Vill man bevisa något så måste man välja omständigheterna så att man faktiskt kan bevisa något. Det går inte i det aktuella fallet oavsett vad utgången hade blivit.

Jag kör ibland också över hastighetsgränserna och jag går ibland utanför det som är helt tillåtet enligt svensk trafiklag men jag försöker göra det på platser där jag har god sikt och det inte är en massa andra människor omkring så att jag i möjligaste mån undviker att utsätta andra människor för risker.
Jag sänker farten vid gårdsplaner och skymda utfarter ute på landsbygden också. Det är en fråga om att använda omdömet.

Det jag generellt sett vänder mig emot är att man tror att man som motorfordonsförare är totalt ofarlig för sin omgivning och att man anser att man får bete sig hur som helst i vilken trafiksituation som helst. Man måste tyvärr vara medveten om att som trafikant så innebär det att man leker med även andra människors liv och hälsa om man väljer att köra fort på fel ställen.

Är ett trafikbrott värt att döda för menar du ?


att dom får hålla ut en batong i syfte att få vederbörande att stanna..fine..
konstant slå efter ngn..nej...
Det är USA man gör sådant..åkt dit..


Jag förespråkar inte att man ska dra snuten, anledningen till att jag gav mig in i denna tråd var att en polare till mig var väldigt nära att mer el mindre bli misshandlad av en trafikpolis på grund av att han inte tänkt stanna..jag stannande och fick en pratstund med denna trafikpolis..

Och min fråga till honom var om det var klokt av honom att kliva ut och försöka slå ner föraren ?

Han svarade att ibland får man ta regelboken och gömma den...
Vilken djävla idiot..

Så polismannen var en djävla idiot för att han tyckte att ibland får man kasta regelboken. då är min fråga till dig. Följde din kompis regelboken eller hade han redan ansett att ibland får man kasta regelboken???

Med ditt resonemang så säger du med andra ord att din kompis är en idiot. *lol* Var det den slutsatsen du ville komma till eller råkade du måla in dig i ett hörn nu?
 
Last edited:

Gabor

Guest
Något som var lite kul när sporthoj var i sin linda var att vi hade en liknande diskussion. Då var det Ugluk (dåvarande SMC-instruktör och ivrig att gnälla på de som lekte) som stod på rättvisans sida och ansåg att alla som körde på bakhjulet var en samhällsrisk. Allt eftersom diskussionen pågick så hamnade vi i ämnet "är det längre stoppsträcka i 100 på bakhjulet än i 200 med båda hjulen i backen. Det resulterade i en utmaning där Ugluk skulle bromsa från 200 och Kreuger från 100 på bakhjulet. Ugluk som var en duktig MC-åkare som ledde avrostningar ansåg att han var vida duktigare på att bromsa än oss som bara lekte. Kontentan var att vi orkade inte ens mäta upp hans inbromsning för att det skulle bli för långt att gå. Där Kreuger hade stannat höll Ugluk en rejält hög fart, en bra bit över hundra, med låst bakhjul... Efter fler bromsförsök där han ideligen blev duktigt utbromsad så insåg han att det ger faktiskt träning att konstant hålla på att leka. Man blir en bättre förare genom konstant fortbildning i en frekvens som vida överstiger att åka på några avrostningar eller i lugna gruppen på Rörken.

Jag vet inte vad det här tillför pågående ämne men jag tyckte det var ett kul minne att dela med mig av :)
Och Steffo_B, jag jämförde knappast med att köra 100 på en 90 väg... Vart är det hojåkare befinner sig mest? Jo 70 vägar. Brukar de gå 70 där? Knappast. Snarare en bit över 100, hur stor den biten är beror på väg och förare...

Hur gick det i den relevanta testen där den ena åker bakhjul den andra på 2, i 50, sen kastar någon ut en boll i vägen....vem stannar först ??

Är ett trafikbrott värt att döda för menar du ?


att dom får hålla ut en batong i syfte att få vederbörande att stanna..fine..
konstant slå efter ngn..nej...
Det är USA man gör sådant..åkt dit..


Jag förespråkar inte att man ska dra snuten, anledningen till att jag gav mig in i denna tråd var att en polare till mig var väldigt nära att mer el mindre bli misshandlad av en trafikpolis på grund av att han inte tänkt stanna..jag stannande och fick en pratstund med denna trafikpolis..

Och min fråga till honom var om det var klokt av honom att kliva ut och försöka slå ner föraren ?

Han svarade att ibland får man ta regelboken och gömma den...
Vilken djävla idiot..

vem som är idiot i resonemanget om hur man beter sig i trafiken samt vad som är nödvändigt för att få stopp på annan idioti är kanske värt att refleketar över i denna diskusion.

Som man bäddar får man ligga..... alla tendenser till att inte åtfölja polismans tecken kommer att eskalera i andra åtgärder, typ USA....hur många vill dra snuten om man vet att det står en grävmaskin över vägen bakom kurvan..??
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Jag håller med om att man utvecklas mer som förare om man ibland kommer nära gränserna. Men man måste samtidigt göra det på ett sådant sätt att man inte i onödan utsätter andra för fara. Inget kan göras helt riskfritt och om en person väljer att riskera sitt eget liv eller sin egen hälsa så är det lite upp till den personen men man kan inte välja huruvida man ska riskera andra människors liv.
Och jag tycker nog att det finns ganska många 70 sträckor ute på landsbygden som är säkrare att läka på än en 50 sträcka inne i stan.

Jag kör ibland också över hastighetsgränserna och jag går ibland utanför det som är helt tillåtet enligt svensk trafiklag men jag försöker göra det på platser där jag har god sikt och det inte är en massa andra människor omkring så att jag i möjligaste mån undviker att utsätta andra människor för risker.
Jag sänker farten vid gårdsplaner och skymda utfarter ute på landsbygden också. Det är en fråga om att använda omdömet.

Det jag generellt sett vänder mig emot är att man tror att man som motorfordonsförare är totalt ofarlig för sin omgivning och att man anser att man får bete sig hur som helst i vilken trafiksituation som helst. Man måste tyvärr vara medveten om att som trafikant så innebär det att man leker med även andra människors liv och hälsa om man väljer att köra fort på fel ställen.



Så polismannen var en djävla idiot för att han tyckte att ibland får man kasta regelboken. då är min fråga till dig. Följde din kompis regelboken eller hade han redan ansett att ibland får man kasta regelboken???

Med ditt resonemang så säger du med andra ord att din kompis är en idiot. *lol* Var det den slutsatsen du ville komma till eller råkade du måla in dig i ett hörn nu?

fast han e också en idiot men om snutarna skiter i alla regler varför ska jag då respektera och följa dom ?

mitt jobb e inte att se till att andra följer lagen..det är polisens jobb och om dom inte gör det så...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
fast han e också en idiot men om snutarna skiter i alla regler varför ska jag då respektera och följa dom ?

mitt jobb e inte att se till att andra följer lagen..det är polisens jobb och om dom inte gör det så...

Så med andra ord så anser du att den enda anledningen till att du följer svenska lagar är att annars kommer polisen och tar dig??? Och du följer bara lagen om alla poliser också gör det.

En stor del av den svenska lagen följer jag alldeles frivilligt oavsett vad poliserna har för sig. Jag låter bli att våldta, misshandla, råna, och en hel massa andra saker bara för att jag helt enkelt inte vill.

Antag att kompisen väljer att dra snuten och eftersom han får en liten adrenalinkick av att dra snuten så missbedömer han sin fart i den kommande kurvan och kör lite över sin förmåga och där står din mamma, flickvänn eller annan familjemedlem som blir överkörd och avlider. Vad hade du tyckt varit bäst??? Finns det inte en liten del av dig som i det läget skulle tycka att det vore bättre om den killen fick en smäll med batongen och gick omkull istället??

Antag att samma kompis väljer att dra polisen och på grund av att han drar på lite så hamnar han på fel sida vägen där han möter en 20 ton tung långtradare. Vad hade varit bäst. Om polisen lyckas stoppa honom med hjälp av batongen eller att han frontar långtradaren??

Jag är ganska övertygad om att det är ytterst få som är så iskalla att dom kan dra polisen och fortfarande köra på ett sätt som inte äventyrar personer i omgivningen. Alldeles oavsett polisen har viftat med batonger, ballonger, vimplar, pistoler, sockervadd eller något annat. Ingen försöker smita från polisen utan att sedan köra åtminstone den första biten med ett häftigt adrenalinpåslag i farter som ligger oerhört nära gränsen för vad som är möjligt.
Och då pratar jag möjligt snarare än lämpligt.
 

Gabor

Guest
fast han e också en idiot men om snutarna skiter i alla regler varför ska jag då respektera och följa dom ?

mitt jobb e inte att se till att andra följer lagen..det är polisens jobb och om dom inte gör det så...

Det är väl inget problem om du följer reglerna....då är det ingen som slår mot dig med batong..problem att förstå det ??
 

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Skogen, Uppsala city
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
E man nu så jävla dum så man går på ett övergångsställe, bevakat eller obevakat,utan o se sig för,(än mer om man går med musik inkört i skallen) så får man skylla sig själv om man blir påkörd... EFTERSOM chansen ANTAGLIGEN är lika stor att de kommer en hoj på bakhulet i hundra som att de kommer en påtänd knarkare i 100 på sladd där... Men kan inte alla gnällspikar gå in på nå knarkarforum o gnälla lite där med??

Alltså ,de har hänt så mycket här medans ja jobbat som yrkeschaufför:rolleyes: så ja tänker inte ens bemöda mig o svara allt skit här...


En sak dock, M:et har haft ett par riktigt bra inlägg.. Härlig läsning.



Rock on!!:yoparty
 

Nicotin

Guest
Så med andra ord så anser du att den enda anledningen till att du följer svenska lagar är att annars kommer polisen och tar dig??? Och du följer bara lagen om alla poliser också gör det.

En stor del av den svenska lagen följer jag alldeles frivilligt oavsett vad poliserna har för sig. Jag låter bli att våldta, misshandla, råna, och en hel massa andra saker bara för att jag helt enkelt inte vill.

Antag att kompisen väljer att dra snuten och eftersom han får en liten adrenalinkick av att dra snuten så missbedömer han sin fart i den kommande kurvan och kör lite över sin förmåga och där står din mamma, flickvänn eller annan familjemedlem som blir överkörd och avlider. Vad hade du tyckt varit bäst??? Finns det inte en liten del av dig som i det läget skulle tycka att det vore bättre om den killen fick en smäll med batongen och gick omkull istället??

Antag att samma kompis väljer att dra polisen och på grund av att han drar på lite så hamnar han på fel sida vägen där han möter en 20 ton tung långtradare. Vad hade varit bäst. Om polisen lyckas stoppa honom med hjälp av batongen eller att han frontar långtradaren??

Jag är ganska övertygad om att det är ytterst få som är så iskalla att dom kan dra polisen och fortfarande köra på ett sätt som inte äventyrar personer i omgivningen. Alldeles oavsett polisen har viftat med batonger, ballonger, vimplar, pistoler, sockervadd eller något annat. Ingen försöker smita från polisen utan att sedan köra åtminstone den första biten med ett häftigt adrenalinpåslag i farter som ligger oerhört nära gränsen för vad som är möjligt.
Och då pratar jag möjligt snarare än lämpligt.

återigen, varför ska jag respektera lagen om snutarna ändå inte gör det och ganska ofta skriver sina egna regler..då kan ju jag lika gärna också göra det..


Jag passade på att skicka ett mail till trafikpolisen idag och detta var frågan.

Vilka befogenheter har ni när det gäller att stoppa ngn som begår ett trafikbrott och hur kommer det sig att polisen i större utsträckning inte använder spikmattor osv för att få stopp på tex smitande motorcyklar ?
Jag har tex en situvation där jag såg en motorcykel smita för en trafik kontroll och där polisen flertalet gånger försöka slå ner föraren.
Så är väldigt nyfiken på era befogenheter.

Tacksam för svar.

" Hej !

Anledningen till att vi inte använder spikmattor är för att det krävs godkännande från sf vaktbefäl i den specifika situvationen och det är så att vi inte får påkalla ytterligare fara för omgivningen.
Och för Mc är det dessutom så att en spikmatta för en Mc vara ytters farligt för den föraren och givetvis för omgivningen.
I det fall där Du såg en polis slå med batong är tjänstefel och får inte förekomma.
Kan ju också varit en speciell situvation där fordonet var efterlyst men i generella fall får man inte ta till sådana metoder för att få trafikanter att stanna.

Med vänliga hälsningar

Västeråspolisen

"

så nu skiter jag i denna tråden..

kör som ni vill så kör jag som jag alltid gjort...

adios..
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Baren är öppen igen...

Tack - då börjer vi mä en GT - LÄNK NI KÖR FÖR FORT!

Läs artiklen och FATTA - vi får en MC framtid - "exackt som vi gör den själva direckt"..

För några år sedan, ser en ung kille två MC poliser och vups sku han dra dom - utan anledning.. Killen, blir så upstressad att han slår sig själv ihjel - och det var inte första gång!
Sen är det hets på polisen - och efterföljande är det i stort så att man inte sätter efter MC!

En del - typisk sporthojsförare, nyttjar detta...

Vilket retar upp Poliser, Polismyndigheter, riksdagsfolk, vägverket, myndigheter och beslutsfattare.

Och jag kan endast lova att vi får en jäffla soppa av dom ingredienser som flera har lagt i grytan..

Och MC olyckorna är det en del av - glöm allt det där med endast 60 döda - det är dom svärt skadade som även är ett jätteproblem - och dom är vi duktiga på att glömma..

Olycks karta Uppsala LÄNK - NB - varje röd prick - är en död eller svärt skadad motorcyklist - på eget ansvar!!


Nb: Hade polisen mera makt slapp jag i allafall att ha en reg-skylt fram, och därmed kamera övervakning överallt.. Och snart stängs Bogesundsvägen för MC varje helg oxå!

Ta det lugnt därute... Gassa för fullt på banan..
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top