Smitning på Vaksalagatan

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Japp, det är farligt att leva, man kan dö..
Jjag vill i alla fall att mina ungar ska kunna passera en korning eller gå över en gata utan att riskera sitt liv. Kommer man i 25-35 m/s, då har man ingen koll, ännu mindre chansen att stoppa , undanmanöverera sitt ekipage om det skulle behövas. Det är just därför som våra makthavare insett att svenska folket är såpass korkade att det måste till lagar och förbud, för att folk klarar inte av att tänka själva längre utan att det händer olyckor....

Tänk om alla fick köra fritt, höger som vänster sida...intressant...:D

Japp, en gång till det är farligt att leva! Det är större risk dock att jag dör
i förtid av passiv rökning än blir påkörd av mc.

(Om jag inte leker tjurmcfäktare på rörken förståts)
 

Gabor

Guest
Tack - då börjer vi mä en GT - LÄNK NI KÖR FÖR FORT!

Läs artiklen och FATTA - vi får en MC framtid - "exackt som vi gör den själva direckt"..

.........



Nb: Hade polisen mera makt slapp jag i allafall att ha en reg-skylt fram, och därmed kamera övervakning överallt.. Och snart stängs Bogesundsvägen för MC varje helg oxå!

Ta det lugnt därute... Gassa för fullt på banan..


Du ser...exakt det som vi talat om , i alla år...

Jag började med trafiksäkerhetsarbete i västerås redan 1980...

Det finns alltid en stor klick mc åkare som totalt struntar i vad vi försöker åstadkomma...

Dessa komme rinte att fatta hur mycket man än upplyser, informerar eller försöker få dem att förstå....trafiken är ingen lekstuga..

Syns ganska tydligt i vissa inlägg , bara i denna tråd.

Så länge inte det går in att attityden bland mc förare måste ändras , då komer det att leda till FÖRBUD, på många olika sätt...

Sen kan anarkisterna köra oförsäkrat, utan skyllt, , osv...dra snuten.

Jättebra....då får vi snart ett polissamhälle som bara går ut över att alla ska sättas åt..HÅRT.

Jag vill fortsätta köra hoj, utan att ständigt vara övervakad...

Blir ganska irriterad av att det är så många, fler än förr, som inte ser längre än sitt eget självbefinnade och egouppvisningar i stan, där endast irritation hos andra infinner sig.
 

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
enköping
Hoj
Harris Magnum 2
skönt att disskutionen är igång

Nu tycker jag att det börjar komma lite vettigt ut av tråden. Varje gång jag är ut med hojjen så kör jag för fort men väljer ställen där det inte finns oskyddade trafikanter eller bilar som hot utan man kan göra detta med "omdöme" om det nu finns.

Du ser...exakt det som vi talat om , i alla år...

Jag började med trafiksäkerhetsarbete i västerås redan 1980...

Det finns alltid en stor klick mc åkare som totalt struntar i vad vi försöker åstadkomma...

Dessa komme rinte att fatta hur mycket man än upplyser, informerar eller försöker få dem att förstå....trafiken är ingen lekstuga..

Syns ganska tydligt i vissa inlägg , bara i denna tråd.

Så länge inte det går in att attityden bland mc förare måste ändras , då komer det att leda till FÖRBUD, på många olika sätt...

Sen kan anarkisterna köra oförsäkrat, utan skyllt, , osv...dra snuten.

Jättebra....då får vi snart ett polissamhälle som bara går ut över att alla ska sättas åt..HÅRT.

Jag vill fortsätta köra hoj, utan att ständigt vara övervakad...

Blir ganska irriterad av att det är så många, fler än förr, som inte ser längre än sitt eget självbefinnade och egouppvisningar i stan, där endast irritation hos andra infinner sig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
återigen, varför ska jag respektera lagen om snutarna ändå inte gör det och ganska ofta skriver sina egna regler..då kan ju jag lika gärna också göra det..


Jag passade på att skicka ett mail till trafikpolisen idag och detta var frågan.

Vilka befogenheter har ni när det gäller att stoppa ngn som begår ett trafikbrott och hur kommer det sig att polisen i större utsträckning inte använder spikmattor osv för att få stopp på tex smitande motorcyklar ?
Jag har tex en situvation där jag såg en motorcykel smita för en trafik kontroll och där polisen flertalet gånger försöka slå ner föraren.
Så är väldigt nyfiken på era befogenheter.

Tacksam för svar.

" Hej !

Anledningen till att vi inte använder spikmattor är för att det krävs godkännande från sf vaktbefäl i den specifika situvationen och det är så att vi inte får påkalla ytterligare fara för omgivningen.
Och för Mc är det dessutom så att en spikmatta för en Mc vara ytters farligt för den föraren och givetvis för omgivningen.
I det fall där Du såg en polis slå med batong är tjänstefel och får inte förekomma.
Kan ju också varit en speciell situvation där fordonet var efterlyst men i generella fall får man inte ta till sådana metoder för att få trafikanter att stanna.

Med vänliga hälsningar

Västeråspolisen

"

så nu skiter jag i denna tråden..

kör som ni vill så kör jag som jag alltid gjort...

adios..

Visst är det så att enligt regelboken så har inte polisen rätt att slå efter en motorcyklist för att stoppa om det enbart är frågan om en förseelse (typ hastighetsöverträdelse).
Det jag menar är bara att om man själv tar beslutet att dra snuten så har man på sätt och vis själv bestämt att regelboken inte ska gälla. I det läget är det lite dubbelmoral att säga att regelboken ska gälla. Man kan helt enkelt inte gnälla över att någon annan inte följer reglerna om man själv inte gör det. Och då pratar jag rent civilkuragemässigt. Inte rättsmässigt.

Lite som att det är fel att slå människor men om någon försöker slå mig så kommer jag ändå att slå tillbaka. Eller om du kommer ut till garaget och tar någon på bar gärning när den personen håller på och bryter upp tändningslåset på din MC. Jag tycker för övrigt att det borde vara tillåtet att spöa upp någon som mankommer på med att försöka stjäla din egendom. Annu värre är ju att man kan bli skadeståndsskyldig om tjuven halkar på din isiga trappa med din TV i famnen. Det är inte i alla lägen som lagen stämmer överens med dom moraliska värderingarna och det är ju i dom lägena som överträdelser av lagen sker.

Det är givetvis inte samma sak i rättslig mening. Lagen tillåter ju att man slår tillbaka i självförsvar men i moralisk mening medan den inte egentligen tillåter att poliser slår efter flyende motorcyklister. I moralisk mening tror jag dock att om en sådan fråga skulle komma upp i rätten så skulle polisen få en varning baserat på att man ska respektera polismans tecken i trafiken.

Jag vet att det är otillåtet enligt lagen att slå efter motorcyklister så visst har du rätt i det. Skillnaden är att du pratar om vad lagen säger och jag pratar om vad jag tycker att man moraliskt sett kan vänta sig om man väljer att kasta regelboken. Hittar jag någon som försöker stjäla min motorcykel eller bil är risken stor att det skulle uppstå en del blåmärken alldeles oavsett det kunde anses nödvändigt för att försvara egendom.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Har inget vettigt att komma med men en intressant tråd!
Jag personligen har inget tycke för polisen då de har satt mig i skit flera ggr pga deras slarv.
Men för det så kör man ju inte som en vettvilling inne i stan!
Att sedan jaga folk för skit grejjer tycker jag e jävligt tokigt samt att som tex stå utanför rörken o fixa fika kassan när de är inbjudna klingar fel.
Jag har valt att inte stanna några gånger, det må vara korkat eller oansvarligt.
Däremot har jag oxå valt att stanna flera gånger och tagit min bot, Tillsägelse eller var det nu har varit samt blåst och åkt därifrån med böter eller ombesiktning.
Numera försöker jag hålla mig borta från gatan eller lånar farsans gammelåk.
Det var roligare förr helt enkelt.

Det finns arslen på mc o det finns arslen inom poliskåren, Ja de finns på jobbet med!
Och summa sumarum, det får man leva med och hoppas att man slipper träffa på dem för ofta.

O vill ni träffa en skitstövell på riktigt så kom till rörken imorgon o hjälp mig lassa utav transiten!
E ni snälla får ni låna hyndan några varv.:D
 
Last edited:

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Japp, en gång till det är farligt att leva! Det är större risk dock att jag dör
i förtid av passiv rökning än blir påkörd av mc.

(Om jag inte leker tjurmcfäktare på rörken förståts)

Har för mig att de senaste studierna visat att det inte finns någon märkbar effekt av passiv rökning alls bland vuxna. :tungan

Ang. att dra snuten / större befogenheter för dom: försök er inte på det i Finland, för där har dom det. Både spikmattor och rammning förekommer. Har inte märkt någon större skillnad mellan sv/fi i hur MC förare kör. Dock fullt möjligt att det finns statistik som visar att så är fallet.
 

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
enköping
Hoj
Harris Magnum 2
Spikmattor

Nä för fan, släpp polisen fria, varför inte tillåta dom att skjuta efter fortkörare, dom har ju brutit mot lagen liksom en mördare, jag menar lika ska ju vara lika inför lagen.:huvet :huvet
 

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Anledningen till att vi inte kan släppa alla lagar och regler och låta den enskilda endividen avgöra vad som är rätt och fel, i det här fallet hur fort man får köra, är helt enkelt så att människan ofta är ett ganska korkat djur och inte kan ta rätt bslut. Jag tror inte MC-förare är smartare än genomsnittet och bör således inte få utökade privilegier att avgöra vilken hastighet som är lämplig.
Jag tycker att vi kan sluta att hyckla. Jag kör ofta för fort men jag gnäller inte över att hastighetsreglerna är fel. Jag tar en kalkylerad risk och är medveten om att jag gör fel. Jag hittar inte på ursäkter.
Det är farligt att leva, men varför gå ett steg i fel riktning och släppa alla lagar och göra allt ännu farligare?

Angående incidenten, om allt som stämmer enligt vincidenten, så är det bara ett bevis på att människan inte alltid är så bright. En person som försöker köra över en polis känns inte riktigt frisk. Det är möjligt att polisen övrdrev händelsen, men jag tror inte att polisen tycker det är speciellt kul att sitta i rättegångar bara för att sätta dit en fortkörare. De träffar nog fler rötägg som förtjänar att åka dit än någon som gör en hastighetsöverträdelse. Det känns inte så effektivt att ta poliser ur drift för att medverka i rättegångar när de gör bättre nytta på annat håll.


Nä för fan, släpp polisen fria, varför inte tillåta dom att skjuta efter fortkörare, dom har ju brutit mot lagen liksom en mördare, jag menar lika ska ju vara lika inför lagen.:huvet :huvet

Du har nog missförstått vad lika inför lagen innebär. Det är såklart inte att alla brott är lika allvarliga bara för att det är ett brott. Dessutom får poliser inte heller skjuta mistänkta mördare. :D
 

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Luthagen
Hoj
KTM
Återigen finns det nog INGEN som på allvar tror killen eller tjejen försökte köra PÅ polisen! Vart är vinsten i det. Därimot drog han en fräckis och riskerade polismannens hälsa.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Lite OT är det väl, sorry.. men som sagt ett kul minne!
Och dessutom var det en ögonöppnare av rang. Träning bör ske även under ganska extrema förhållanden, om inte annat för att få perspektiv på vilka krafter man har att göra med.
Kreugers skicklighet kände man ju till, men hans insats den dagen var något helt makalöst. 100-0 på 25m är en riktigt bra bromsning, och han gjorde det från bakhjulet..

Något som var lite kul när sporthoj var i sin linda var att vi hade en liknande diskussion. Då var det Ugluk (dåvarande SMC-instruktör och ivrig att gnälla...
...>snip<...
Och Steffo_B, jag jämförde knappast med att köra 100 på en 90 väg... Vart är det hojåkare befinner sig mest? Jo 70 vägar. Brukar de gå 70 där? Knappast. Snarare en bit över 100, hur stor den biten är beror på väg och förare...

Det krävs bara att man kör om några bilar i ett svep för att komma upp en bra bit över 200 i fart, även om man inte kör som en buse vanligtvis. Hur ofta lägger sig inte sällskapet i 150 på transportsträckorna mellan kurvpartierna på onsdagstouringen? Eller har mc-kulturen i Ua förändrats så radikalt på bara några år?
Jag skulle rekommendera alla att öva lite bromsteknik i realistiska hastigheter, men det duger inte att bara känna lite på bromsen på landsvägen. Det är bromsmärken och mätning som gäller.

Oj vad jag ibland saknar Uppsala, folket, gnabbandet och mjukglass vid pumpen..:pannkyss
För att inte tala om måndagarna på rörken.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite OT är det väl, sorry.. men som sagt ett kul minne!
Och dessutom var det en ögonöppnare av rang. Träning bör ske även under ganska extrema förhållanden, om inte annat för att få perspektiv på vilka krafter man har att göra med.
Kreugers skicklighet kände man ju till, men hans insats den dagen var något helt makalöst. 100-0 på 25m är en riktigt bra bromsning, och han gjorde det från bakhjulet..

Jag skulle vilja kontrollera måttbandet som användes för att mäta upp dom metrarna. Det måste nog vara ganska långa metrar. Och var det någon som kollade så att han inte började bromsa lite tidigare??

100-0 på 25 meter är en fysikalisk omöjlighet med gatdäck. Friktionen räcker helt enkelt inte till. Dom bästa gatdäcken grejar ungefär 1,2 G i skjuvbelastning innan det släpper (motsvarar ca 51 graders nedlägg). Detta enligt däcksfabrikanterna själva.

Det innebär att du får en bromssträcka på ca 33 meter under förutsättning att du klarar av att ligga precis på gränsen till släpp och att din hoj inte reser sig på framhjulet. Dvs helt perfekt inbromsning utan tillstymmelse till misstag.
Missar man aldrig så lite och lite riktigt når gränsen eller bakhjulet lättar lite för mycket från underlaget så förlängs bromssträckan.

I praktiken är det ganska osannolikt att någon ska lyckas få stopp på en hoj på gatdäck på kortare än 35-40 meter från 100km/h.

Jag är tveksam till att man grejar 25 meter ens med uppvärmda bandäck. För att uppnå det så krävs det att däcken klarar av 1,6G och att hojen grejar det utan att resa sig på framhjulet. 1,6 G motsvarar ett nedlägg på ca 58 grader vilket i och för sig kanske är möjligt men det är nog ytterst få hojar som inte börjar ställa sig på framhjulet när man försöker bromsa fullt med varma racedäck.

Har du en hoj som du kan bromsa upp på framhjulet med gatdäck kommer du aldrig någonsin att kunna bromsa på kortare sträcka än 32 meter oavsett hur mycket fantom du är. Det är en fysisk omöjlighet.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
...massa text....

Du tycker inte du har fastnat lite väl mycket i teoriboken nu va? Om du pressar en hoj till gränsen någon gång så kommer du märka att olika däck beter sig väldigt olika, även under ett och samma däcks livslängd kommer du märka att däcket beter sig olika. Att sitta och snacka om om exakt G-kraft och nerläggningsvinkel en typ av däck klarar av visar bara att du inte befinner dig i verkligheten.
Slicksen jag har på motarden nu börjar ta slut. Det är gott om gummi kvar men varvtiderna på den banan jag körde på senast började sjunka. Jag hade inga problem att ligga med fotpinnen i backen med samma lutning som tidigare men lite för fort eller lite för mycket gas så gled antingen bak eller framdäcket ut, hur passar det in i teorin om att slicks klarar x.x G?
Olika inställningar på chassiet tillåter också olika mycket fäste/fart i inbromsningar och kurvor. Du är helt enkelt ute på en bärtur. Prova att greppe tag ordentligt i bromsgreppet någon gång så får du känna själv. Eller varför inte bara kliva på bromsarna fullt med bilen och känna att det stannar fortare än man tror om man verkligen bromsar hårt.
Kreugers bromsningar var grymma och jag kan bekräfta måttangivelserna. Jag var själv med och mätte. Kul att höra att du lever förresten Ugluk:hej
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror inte att jag minns bromssträckan fel, men dåligt minne är ingen fysikalisk omöjlighet..

Edit: Jo, fel blev det. 25m 100-0 på 2 hjul, 50m 100-0 bakhjul.
Här är tråden_ http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34007

Ok. Om vi då antar att inget är fel med måttbandet. Är du villig att ta gift på att han inte kan ha påbörjat bromsningen innan startmarkeringen och att hastigheten faktiskt var 100 km/h verklig fart. När man väntar på att bromsa vid en markering är det ohyggligt lätt att börja trycka på bromsen strax innan vilket gör att man tjänar någon meter. Hastighetsmätarna visar alltid för mycket vilket ger några meter till. Ligger man lite lågt redan på avläst hastighet på hastighetsmätaren så tjänar man ytterligare några meter och det är oerhört svårt för omkringstående att upptäcka. Frågar man föraren så kommer han antagligen helt sanningsenligt att svara att han inte fuskat enligt något av ovanstående sätt eftersom det sker omedvetet.

25m bromssträcka från 100 med gatdäck är och förblir en fysikalisk omöjlighet. Med en förare som lägger sig lågt i avläst fart plus att man har felvisning i mätaren och dessutom bromsar några meter tidigare så är det möjligt att mäta upp 25 meter från markeringen men det är inte ett sant värde.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du tycker inte du har fastnat lite väl mycket i teoriboken nu va? Om du pressar en hoj till gränsen någon gång så kommer du märka att olika däck beter sig väldigt olika, även under ett och samma däcks livslängd kommer du märka att däcket beter sig olika. Att sitta och snacka om om exakt G-kraft och nerläggningsvinkel en typ av däck klarar av visar bara att du inte befinner dig i verkligheten.
Slicksen jag har på motarden nu börjar ta slut. Det är gott om gummi kvar men varvtiderna på den banan jag körde på senast började sjunka. Jag hade inga problem att ligga med fotpinnen i backen med samma lutning som tidigare men lite för fort eller lite för mycket gas så gled antingen bak eller framdäcket ut, hur passar det in i teorin om att slicks klarar x.x G?
Olika inställningar på chassiet tillåter också olika mycket fäste/fart i inbromsningar och kurvor. Du är helt enkelt ute på en bärtur. Prova att greppe tag ordentligt i bromsgreppet någon gång så får du känna själv. Eller varför inte bara kliva på bromsarna fullt med bilen och känna att det stannar fortare än man tror om man verkligen bromsar hårt.
Kreugers bromsningar var grymma och jag kan bekräfta måttangivelserna. Jag var själv med och mätte. Kul att höra att du lever förresten Ugluk:hej

Visst är det så att olika inställningar på chassie, däcktemperatur, slitagenivå mm påverkar hur fort du kan gå in i en kurva. Dock finns det en övre gräns när det inte går att köra fortare oavsett inställningar på hojen. Och det är när man går över den gränsen där däcken inte längre kan hålla emot sidokrafterna på grund av att friktionen inte räcker till.

Mina uträkningar tar inte hänsyn till någon annan faktor än just däckens friktion. Med andra ord är det en uträkning vad som är möjligt vid inbromsning med en perfekt förare på en perfekt inställd hoj. Kortare än så blir inte bromssträckan ens i teorin. I praktiken finns inte den perfekta föraren på den perfekta hojen och bromssträckorna är därför i verkligheten längre än den teoretiskt möjliga 33m långa sträckan.

Så nej. Jag befinner mig inte i verkligheten i den här teorin. Jag befinner mig i något som aldrig går att uppnå i praktiken eftersom jag eliminerat alla källor till försämring av inbromsningen som finns.
Min teori stärks av det faktum att dom bromsprov som görs visar på bromssträckor som är längre än mina uträknade 33 meter (Typiskt sett närmare 40 meter). Och då pratar jag om officiella mätningar vid däcktestester och inte där man mätt för hobbybruk.

Vad är det som gör att alla hojåkare tror att en MC stannar så fort?? De fysikaliska lagarna gäller även motorcyklar och begränsar vad som är möjligt.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Steffo_B
Jag vill inte rubba din världsbild och du kan sova gott i trygg förvissning att fysikens lagar fortfarande inte kastats över ända..:D

Eftersom vi inte hade tillgång till ett 800 meters laboratorium var försöken knappast kliniska och alla möjliga mänskliga faktorer som mätarfart och omedveten förtidig fartsänkning spelade självklart in, men då det var fråga om ett jämförande test så var det betydelselöst.

Det här är det vanliga sättet att bromsträna på mc, och då är 25m fortfarande brutalt bra. (Även om det var 92 ärliga istället för 100, lite tjuvbroms och mot jordrotationen..)

Apropå däcken tror jag aldrig Kreugers någonsin var långt under smältpunkten..:D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Steffo_B
Jag vill inte rubba din världsbild och du kan sova gott i trygg förvissning att fysikens lagar fortfarande inte kastats över ända..:D

Eftersom vi inte hade tillgång till ett 800 meters laboratorium var försöken knappast kliniska och alla möjliga mänskliga faktorer som mätarfart och omedveten förtidig fartsänkning spelade självklart in, men då det var fråga om ett jämförande test så var det betydelselöst.

Det här är det vanliga sättet att bromsträna på mc, och då är 25m fortfarande brutalt bra. (Även om det var 92 ärliga istället för 100, lite tjuvbroms och mot jordrotationen..)

Apropå däcken tror jag aldrig Kreugers någonsin var långt under smältpunkten..:D

Visst, 25 meter bromssträcka är oerhört bra bromsat. Även om man antar att han "fuskat" på alla tre punkterna så är det en riktigt bra prestation.
Hojar har ruskigt potenta bromsar för sin vikt så det som i stort sett begränsar bromsningen är ju däck och förare.

Visst var det det testet där ni jämförde bromssträckan vid normal körning med bromssträckan vid körning på bakan?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Visst är det så att olika inställningar på chassie, däcktemperatur, slitagenivå mm påverkar hur fort du kan gå in i en kurva. Dock finns det en övre gräns när det inte går att köra fortare oavsett inställningar på hojen. Och det är när man går över den gränsen där däcken inte längre kan hålla emot sidokrafterna på grund av att friktionen inte räcker till.

Mina uträkningar tar inte hänsyn till någon annan faktor än just däckens friktion. Med andra ord är det en uträkning vad som är möjligt vid inbromsning med en perfekt förare på en perfekt inställd hoj. Kortare än så blir inte bromssträckan ens i teorin. I praktiken finns inte den perfekta föraren på den perfekta hojen och bromssträckorna är därför i verkligheten längre än den teoretiskt möjliga 33m långa sträckan.

Så nej. Jag befinner mig inte i verkligheten i den här teorin. Jag befinner mig i något som aldrig går att uppnå i praktiken eftersom jag eliminerat alla källor till försämring av inbromsningen som finns.
Min teori stärks av det faktum att dom bromsprov som görs visar på bromssträckor som är längre än mina uträknade 33 meter (Typiskt sett närmare 40 meter). Och då pratar jag om officiella mätningar vid däcktestester och inte där man mätt för hobbybruk.

Vad är det som gör att alla hojåkare tror att en MC stannar så fort?? De fysikaliska lagarna gäller även motorcyklar och begränsar vad som är möjligt.


Då blir min nästa fråga var du hittar din indata och dina formler? Resultaten verkar nämligen inte vara helt överensstämmande med verkligheten.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Då blir min nästa fråga var du hittar din indata och dina formler? Resultaten verkar nämligen inte vara helt överensstämmande med verkligheten.

Friktionskoefficient går att få från däckstillverkarna. Har dom inte uppgivit den i rena tal så går det att räkna fram den utifrån den maximala nedläggningsvinkel dom uppger för däcken. (Tangens för nedläggningsvinkeln och friktionskoefficienten är samma siffra.) För exempelvis Michelin Pilot Road 2CT är friktionskoefficienten ca1,2 (Varierar lite utifrån asfaltens beskaffenhet)
G är en konstant och där brukar man använda 9,82 m/s2 (Jordens dragningskraft)
Friktionskoefficienten gånger G ger inbromsningen i m/s2 (I fallet med 2CT blir den 11,8 m/s2
100 km/h motsvarar 27,78 m/s
Genomsnitthastigheten under inbromsningen blir då (starthastighet + sluthastighet) / 2 = (27,78 + 0) / 2 = 13,89 m/s
Inbromsningstiden blir starthastigheten / retardationen = 27,78/11,8 = 2,36 sekunder
Tilltryggalagd sträcka blir medelhastigheten gånger tiden = 13,89 * 2,36 = 32,74 meter.

Formlerna hittar man i dom flesta formelsamlingar för fysik för gymnasiet eller högre.

Har man minsta lilla avvikelse från optimal inbromsning eller optimal setup på hojen så går dessa siffror inte att uppnå utan det blir sämre resultat och följdaktligen längre bromssträcka. I verkligheten är det med andra ord omöjligt att uppnå.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Friktionskoefficient går att få från däckstillverkarna. Har dom inte uppgivit den i rena tal så går det att räkna fram den utifrån den maximala nedläggningsvinkel dom uppger för däcken. (Tangens för nedläggningsvinkeln och friktionskoefficienten är samma siffra.) För exempelvis Michelin Pilot Road 2CT är friktionskoefficienten ca1,2 (Varierar lite utifrån asfaltens beskaffenhet)
G är en konstant och där brukar man använda 9,82 m/s2 (Jordens dragningskraft)
Friktionskoefficienten gånger G ger inbromsningen i m/s2 (I fallet med 2CT blir den 11,8 m/s2
100 km/h motsvarar 27,78 m/s
Genomsnitthastigheten under inbromsningen blir då (starthastighet + sluthastighet) / 2 = (27,78 + 0) / 2 = 13,89 m/s
Inbromsningstiden blir starthastigheten / retardationen = 27,78/11,8 = 2,36 sekunder
Tilltryggalagd sträcka blir medelhastigheten gånger tiden = 13,89 * 2,36 = 32,74 meter.

Formlerna hittar man i dom flesta formelsamlingar för fysik för gymnasiet eller högre.

Har man minsta lilla avvikelse från optimal inbromsning eller optimal setup på hojen så går dessa siffror inte att uppnå utan det blir sämre resultat och följdaktligen längre bromssträcka. I verkligheten är det med andra ord omöjligt att uppnå.

Då vill jag hävda att du drar för stora slutsatser baserat på för få uppgifter. Tex nerläggningsvinkel och friktionskoefficient kan omöjligt vara linjära för ett hojdäck. Ta exeplet med 2CT-däcket. Det har olika gummiblandningar på sidan av däcket och mitt på, alltså knappast samma friktion. Däckets utformning påverkar greppet vid lutning mer än gummiblandningen. Vissa däck är helt enkelt inte konstruerade för att luta maximalt med, tex Pilot Road. Hur ska då max nerläggningsvinkel kunna spegla friktionen?
Vidare så är friktionen en parameter. Mängd gummi backen spelar också roll för hur mycket kraft däcket klarar att hålla emot. Det är olika mycket mängd gummi i backen vid nerlägg kontra inbromsning.
Och om vi nu ska vara strikt matematiska och ge svar på decimal eller meter så blir det lite jobbigt med tanke på att den angivna friktionskoefficienten måste vara en rejäl förenkling av verkligheten med tanke på att det handlar om friktionen mellan 2 materia där nu bara det ena är givet.
I exemplet använder du dessutom ett sporttouringdäck och får ditt resultat på 33 meter. Det däcket är knappast ett av de bättre när det gäller grepp. Att jämföra greppet i Pilot Road med tex varma färska slicks är som att jämföra topphastighet mellan en Fiat och en Porsche och baserat på Fiatens hastighet säga att bilar har den här topphastigheten.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top