Smitning på Vaksalagatan

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Är detta med motorcyklister som kör över 100 km/h inne på uppsalas mest trafikerade gator ett stort problem? Har bott en del i uppsala och jag tyckte folk körde lugnt. Att en dåre gassar på får stå för honom, inte ALLA motorcyklister. I vilket fall så är det inte rätt av någon polis att gå ut och veva med batongen, två fel gör inte ett rätt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men hur dumt är beteendet att rusa ut framför en motorcycklist, kan man inte skjuta sig ett skott för pannan i stället, kostar typ 2 kronor. Det är enkelt. De får vara glada att de ens kan säga att "han/hon försökte köra över mig".
200+ kilo mot 70 kilo polis, tänk själv.
Trist tanke, men men många av ordningsmaktens försvarare beter sig så.
Tyvärr.

Ursäkta mig lite här nu.
När polisen ska stoppa en fordonsförare så kliver dom ut i vägbanan av en väldigt enkel anledning. För att synas så att du ska förstå att du ska stanna.
Klarar du inte av att stanna så har du kört över din egen förmåga.
Antag att det istället för en polis kliver ut en älg??? Eller det kanske kör ut en bil??? Är hastigheten så hög så är du inget annat än död eller skadad i ett sådant läge.

Köra MC är en sak. Gasa lite ibland är en annan. Och att vara omdömeslös är något som varenda moppefucko klarar av. En stund.

Tänk lite innan du talar för guds skull.
"Det är bättre att vara tyst och låta folk tro att man är en idiot än att öppna munnen och göra alla tvivel överflödiga."

Det här e ju anledningen till att man har slipon... Så att folk ska höra när man kommer i 100+ så dom håller sig ur vägen...:yoparty

Om du inte klarar av att stanna om polisen kliver ut har du i alla fall kört över din förmåga. Ingen slipon i världen hjälper dig mot bilar som kör ut framför eller fotgängare som går ut framför.

Det är inte alltid lätt att riktningsbestämma ljudet från en motorcykel och det finns något som kallas MP3-spelare som gör att man inte hör så bra.
Det kan man ju fundera lite över innan man motiverar en slipon med att man vill höras bättre. Det finns andra argument för att ha slipon som är bättre än så.

jag och en god vän som var ute och åkte och kommer i en rätt öppen svepande kurva och ser polisen stå lite längre fram, han slänger en öga på mätaren och ligger i 118 på 70 väg och tänker att han åker bara förbi..

Två st poliser ställer sig mitt i körfältet där han kommer, lyckas med små marginaler passera..
Jag ser som ligger bakom att den polisen till vänster om honom svingar batongen, i detta tillfället har han växlat ner och ökat farten ngt för att få polisen att förstå att han ska inte stanna...

denna batong passerade hans nacke med bara ngn centimeter.

Jag undrar fortfarande hur man är funtad när man ser på lasern att här kommer en hoj i 118 knyck på 70 väg och dessutom växlar ner och ökar..
Jaa jag ställer mig mitt i vägen och försöker slå med batongen..:gnissla :confused:

och ja för moraltanterna på sh, neeej det var inte bra att ligga i ca 120 på en 70 väg, han har biktat sig och är renad från sina synder..och jag har förlåtit honom..:D


vissa poliser är inte kloka, och vissa tar gärna chansen att diktera ihop en snyfthistoria också..

Sorry men jag håller inte med dig riktigt. Jag tycker att svenska polisen är lite för lama när det gäller att stoppa folk. Försöker man smita från polisen har man ganska tydligt visat att man tycker sig stå över lagen och då ska man inte skyddas av lagen heller. Då ska polisen få använda dom medel dom anser är nödvändiga.

Det är ett risktagande att försöka dra snuten. Det vet alla. Vet man inte att det är ett risktagande så borde man faktiskt inte vara ute och köra alls.
 
Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Denna diskussion har hållit på länge nu. Vissa ogillar människor med
som lever sitt liv som dem vill och andra har ett mer öppet sinne
för att man styr sitt egna liv!
För risken är ju minimal med att man skadar andra med sin motorcykel.
Man skadar ju bara sig själv. (Visst det har hänt sådana olyckor också)

Kör man bil i 100blås på en 50 sträcka i stan så känns detta oförsvarligt
om det inte är stängsel på sidorna eller liknande! Men 100blås på en hoj
där vi inte snackar tokblåkörning så är det ju upp till var och en.

Kia, du är en aningen övernitisk med det du skriver på forumet nu, men sedan hade du det som signatur förut också så jag förstår att det är
så du vill höras och synas.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
men va faan är det där för JÄVLA skitsnack!! kan ju finnas folk på landsvägar me dessutom finns det 50 sträckor på landet me, så jävla dåligt att skriva att det är bättre att köra fort på landet. så du har alltså aldrig kört för fort på 50 sträcka?? sluta med den där dubbelmoralen, o sen när du har varit i samma sits som killen i fråga så ska du nog se att en tanke på att smita sitter nog inte fel, med tanke på att ditt jobb kanske är beroende av ditt körkort


köp en permobil i stället för hoj, för det e ju så att dom flesta av hoj åkarna ligger lite över!!

fan va sur jag blir:huvet

Är du så beroende av ditt körkort så kanske du ska ge fan i att köra så fort då??? Eller hur menar du??
Visst finns det 50 sträckor på landet med men det jag tror att han menade var att det är bättre att köra 100 på en 90sträcka efter en lagom kurvig väg på landsbygden än att köra 100 på en 50-sträcka i stan.

Är detta med motorcyklister som kör över 100 km/h inne på uppsalas mest trafikerade gator ett stort problem? Har bott en del i uppsala och jag tyckte folk körde lugnt. Att en dåre gassar på får stå för honom, inte ALLA motorcyklister. I vilket fall så är det inte rätt av någon polis att gå ut och veva med batongen, två fel gör inte ett rätt.

Jo. Jag tycker faktiskt att det är rätt. Väljer man att försöka dra snuten så säger man att man inte bryr sig om lagen och då ska man inte skyddas av lagen heller. Då ska polisen få använda dom medel dom anser vara nödvändiga.
Det är ett risktagande att dra snuten.
Svenska poliser är för mesiga tycker jag.
Om polisen fick använda nödvändiga medel för att stoppa dom som beter sig som idioter i trafiken skulle dom kanske inte behöva vara så griniga mot oss som lite emellanåt drar på lite över hastighetsgränserna ute efter tomma landsvägar.

Denna diskussion har hållit på länge nu. Vissa ogillar människor med
som lever sitt liv som dem vill och andra har ett mer öppet sinne
för att man styr sitt egna liv!
För risken är ju minimal med att man skadar andra med sin motorcykel.
Man skadar ju bara sig själv. (Visst det har hänt sådana olyckor också)

Kör man bil i 100blås på en 50 sträcka i stan så känns detta oförsvarligt
om det inte är stängsel på sidorna eller liknande! Men 100blås på en hoj
där vi inte snackar tokblåkörning så är det ju upp till var och en.

Kia, du är en aningen övernitisk med det du skriver på forumet nu, men sedan hade du det som signatur förut också så jag förstår att det är
så du vill höras och synas.

Öööhhh. Hur menar du nu???

Menar du att om du kommer i 100 blås inne i centrum och en hög andraklassare dräller ut på övergångsstället så du plöjer rakt igenom så kommer ingen att skadas??? Visserligen är barn tåliga men det påståendet var lite löjligt.

Kör du in i vänstersidan på en bil så kommer du att döda eller skada föraren. En motorcykel är trots allt 200 kg huvudsakligen metall. Det är faktiskt en ansenlig mängd rörelseenergi.
 
Last edited:

prime_

hisanisse
Gick med
16 May 2006
Ort
örebro
Hoj
ducce
har läst hela tråden nu, och reagerat lite på vad vissa har skrivit.. att en polis går ut mitt i vägen för att stoppa en fartsyndare? ja det är väl hans jobb? det är ingen som hade tvingat den här polisen till det yrket. han håller på med det för att han gillar det.

Någon tyckte att poliserna kunde åka och jaga mördare eller rånare eller nåt? what? tror du att det bara finns "poliser"? då har du ganska taskig koll..! medan han står och tar fartsyndare och rattfyllerister så kanske hans kollegor 500 meter bort är på väg i utryckning i ett kvinnomisshandelsfall.! ordningspoliser och trafikpoliser.

några polare till mig körde på slangen och blev stoppade. polisen sa: "-men det här var ju inte så smart inne i stan, jag kan inte tala för alla poliser, men skulle ni åka på bakhjulet på en stor och öde parkering på ett industriområde så bryr inte jag mig personligen." rättsligt är det tjänstefel, men det kanske tyder på att det finns poliser som är mänskliga. oavsett om man gjort nåt olagligt eller inte. men som någon sa, det finns rötägg inom alla yrken. såklart.
det är dom som syns och hörs.
 

Kia

Guest
Denna diskussion har hållit på länge nu. Vissa ogillar människor med
som lever sitt liv som dem vill och andra har ett mer öppet sinne
för att man styr sitt egna liv!
För risken är ju minimal med att man skadar andra med sin motorcykel.
Man skadar ju bara sig själv. (Visst det har hänt sådana olyckor också)

Kör man bil i 100blås på en 50 sträcka i stan så känns detta oförsvarligt
om det inte är stängsel på sidorna eller liknande! Men 100blås på en hoj
där vi inte snackar tokblåkörning så är det ju upp till var och en.

Kia, du är en aningen övernitisk med det du skriver på forumet nu, men sedan hade du det som signatur förut också så jag förstår att det är
så du vill höras och synas.

Menar du på allvar att risken att skada någon annan med sin motorcykel när man kommer i 100 på vaksalagatan är minimal? Då är du ju dummare än vad jag är nitisk.
Jag tycker inte alls att det är okej att köra vare sig hoj eller MC på det viset. Vill man gasa av sig så finns det klart lämpligare ställen att göra det på. 100 blås på en 50 sträcka, med övergångsställen och en massa träd på båda sidor som skymmer ev fotgängare, är alltid "tokblåkörning" eller på ren svenska idioti. Det är fan inte upp till var och en att tokköra, du är inte själv ute i trafiken. Där finns barn, fotgängare, cyklister och bilar också. Exakt vad är det som ger dig rätt att utsätta dessa för större fara? Exakt vad är det som gör att du anser dig stå över alla andra och få gasa som du vill? Att använda gatorna som personlig lekplats är så jävla fel det kan bli.
Det här kanske är någonting som instruktörerna ute på rörken borde ha en genomgång i? Vanligt jävla trafikvett. Det ser absolut ut som det finns ett behov av det. Annars kan jag tipsa om att ta en lektion på trafikskola....
 

Gabor

Guest
Menar du på allvar att risken att skada någon annan med sin motorcykel när man kommer i 100 på vaksalagatan är minimal? Då är du ju dummare än vad jag är nitisk.
Jag tycker inte alls att det är okej att köra vare sig hoj eller MC på det viset. Vill man gasa av sig så finns det klart lämpligare ställen att göra det på. 100 blås på en 50 sträcka, med övergångsställen och en massa träd på båda sidor som skymmer ev fotgängare, är alltid "tokblåkörning" eller på ren svenska idioti. Det är fan inte upp till var och en att tokköra, du är inte själv ute i trafiken. Där finns barn, fotgängare, cyklister och bilar också. Exakt vad är det som ger dig rätt att utsätta dessa för större fara? Exakt vad är det som gör att du anser dig stå över alla andra och få gasa som du vill? Att använda gatorna som personlig lekplats är så jävla fel det kan bli.
Det här kanske är någonting som instruktörerna ute på rörken borde ha en genomgång i? Vanligt jävla trafikvett. Det ser absolut ut som det finns ett behov av det. Annars kan jag tipsa om att ta en lektion på trafikskola....

NU är du arg...!!! :D
 

Nicotin

Guest
Ursäkta mig lite här nu.
När polisen ska stoppa en fordonsförare så kliver dom ut i vägbanan av en väldigt enkel anledning. För att synas så att du ska förstå att du ska stanna.
Klarar du inte av att stanna så har du kört över din egen förmåga.
Antag att det istället för en polis kliver ut en älg??? Eller det kanske kör ut en bil??? Är hastigheten så hög så är du inget annat än död eller skadad i ett sådant läge.

Köra MC är en sak. Gasa lite ibland är en annan. Och att vara omdömeslös är något som varenda moppefucko klarar av. En stund.

Tänk lite innan du talar för guds skull.
"Det är bättre att vara tyst och låta folk tro att man är en idiot än att öppna munnen och göra alla tvivel överflödiga."



Om du inte klarar av att stanna om polisen kliver ut har du i alla fall kört över din förmåga. Ingen slipon i världen hjälper dig mot bilar som kör ut framför eller fotgängare som går ut framför.

Det är inte alltid lätt att riktningsbestämma ljudet från en motorcykel och det finns något som kallas MP3-spelare som gör att man inte hör så bra.
Det kan man ju fundera lite över innan man motiverar en slipon med att man vill höras bättre. Det finns andra argument för att ha slipon som är bättre än så.



Sorry men jag håller inte med dig riktigt. Jag tycker att svenska polisen är lite för lama när det gäller att stoppa folk. Försöker man smita från polisen har man ganska tydligt visat att man tycker sig stå över lagen och då ska man inte skyddas av lagen heller. Då ska polisen få använda dom medel dom anser är nödvändiga.

Det är ett risktagande att försöka dra snuten. Det vet alla. Vet man inte att det är ett risktagande så borde man faktiskt inte vara ute och köra alls.

så du tycker då att dom borde igentligen tragit vapen och skjutit ??
visst e det en risk att dra snuten, det är en risk att åka hoj också..
Men att motivera tilltag av vapen för att stoppa en fartsyndare känns lite overkill

och att ens komma på tanken att låta polisen avgöra vilka medel dom ska ta till är ju bland det dummaste jag läst på sh..

det har ju bevisat sig gång på gång att dom inte är kapabla till sådana beslut..
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Gisses, det nästan ryker om skärmen när jag öppnar den här tråden...

Lite intressant tycker jag det är när vissa utrycker sig extremt starkt och i stort sett önskar livet av den som håller 100 på Vaksalagatan. Samma person tycker sedan att man ska ut och gasa på "landet" istället för där är det så mycket säkrare. Vaksalagatan är en stor bred tvåfilig väg med breda trottoarer. Risken att man skulle upptäcka att någon är på väg ut så sent att man inte hinner stanna i 100 är minimal. Det ska till att någon hoppar ut framför likt polisen hittar på ibland.
Personligen har jag sällan varit med om incidenter inne stan trots ytterst tvivelaktigt beteende med hastigheter och bakhjulsåka. På "landet" däremot så har jag haft nära dödenupplevelser ett antal gånger när någon backar ut från en enslig väg, traktorer som bara ska passera till åkern på andra sidan vägen och liknande. Inne i stan är man mycket mer vaksam, både som buskörande motorcyklist och som övriga inblandade. Det finns bra och dåliga ställen inne i stan också, är det bilar parkerade efter kanten så skulle jag tänka mig för flera gånger innan framhjulet hissades upp. Vaksalagatan är ett av de bättre ställena...
Hur som helst så så tycker jag att antingen så tycker man inte om fortkörning och lek eller så gör man det. Att selektera ut vart man tycker det är ok och sedan gaffla på andra som helvetet brutit lös tycker jag är lågt, uselt och snäppet värre då man försöker utgöra sig för att vara en bättre person men i själva verket är man lika jävla rutten.
 

Nicotin

Guest
Gisses, det nästan ryker om skärmen när jag öppnar den här tråden...

Lite intressant tycker jag det är när vissa utrycker sig extremt starkt och i stort sett önskar livet av den som håller 100 på Vaksalagatan. Samma person tycker sedan att man ska ut och gasa på "landet" istället för där är det så mycket säkrare. Vaksalagatan är en stor bred tvåfilig väg med breda trottoarer. Risken att man skulle upptäcka att någon är på väg ut så sent att man inte hinner stanna i 100 är minimal. Det ska till att någon hoppar ut framför likt polisen hittar på ibland.
Personligen har jag sällan varit med om incidenter inne stan trots ytterst tvivelaktigt beteende med hastigheter och bakhjulsåka. På "landet" däremot så har jag haft nära dödenupplevelser ett antal gånger när någon backar ut från en enslig väg, traktorer som bara ska passera till åkern på andra sidan vägen och liknande. Inne i stan är man mycket mer vaksam, både som buskörande motorcyklist och som övriga inblandade. Det finns bra och dåliga ställen inne i stan också, är det bilar parkerade efter kanten så skulle jag tänka mig för flera gånger innan framhjulet hissades upp. Vaksalagatan är ett av de bättre ställena...
Hur som helst så så tycker jag att antingen så tycker man inte om fortkörning och lek eller så gör man det. Att selektera ut vart man tycker det är ok och sedan gaffla på andra som helvetet brutit lös tycker jag är lågt, uselt och snäppet värre då man försöker utgöra sig för att vara en bättre person men i själva verket är man lika jävla rutten.


SM009.gif

:tummenupp
 

MR Mange

GAME OVER MC
Gick med
26 Aug 2007
Ort
HÄR
Hoj
GSXR 1000 k9
Är du så beroende av ditt körkort så kanske du ska ge fan i att köra så fort då??? Eller hur menar du??
Visst finns det 50 sträckor på landet med men det jag tror att han menade var att det är bättre att köra 100 på en 90sträcka efter en lagom kurvig väg på landsbygden än att köra 100 på en 50-sträcka i stan.



Jo. Jag tycker faktiskt att det är rätt. Väljer man att försöka dra snuten så säger man att man inte bryr sig om lagen och då ska man inte skyddas av lagen heller. Då ska polisen få använda dom medel dom anser vara nödvändiga.
Det är ett risktagande att dra snuten.
Svenska poliser är för mesiga tycker jag.
Om polisen fick använda nödvändiga medel för att stoppa dom som beter sig som idioter i trafiken skulle dom kanske inte behöva vara så griniga mot oss som lite emellanåt drar på lite över hastighetsgränserna ute efter tomma landsvägar.



Öööhhh. Hur menar du nu???

Menar du att om du kommer i 100 blås inne i centrum och en hög andraklassare dräller ut på övergångsstället så du plöjer rakt igenom så kommer ingen att skadas??? Visserligen är barn tåliga men det påståendet var lite löjligt.

Kör du in i vänstersidan på en bil så kommer du att döda eller skada föraren. En motorcykel är trots allt 200 kg huvudsakligen metall. Det är faktiskt en ansenlig mängd rörelseenergi.

men vad e detta! ja jag e yrkes chaufför så beroende av körkortet är jag, men om jag har tänkt att köra som en snigel för att inte bli av med lappen då ska man ju inte köpa sport hoj lr motard då det är inbjudande att gasa, eller att åka bakhjul, vist 100 på en 90 sträcka e ju bättre än 100 på 50 men hur många hojar åker 100 på 90 kanske 5 av 50 stycken o då snackar vi inte sporthojar det e bara så. sen om man inte följer lagen så ska man inte skyddas av den. men va fan e det för jävla idiot talesätt!!! så om man då e sån där ( farlig fartsyndare AKA krimminell fartdåre ) så ska man inte få hjälp av polisen vid nått annat tillfälle? va e det för jävla sandlåde fasoner lägg ner denna tråd nu innan det blir mera liv!!! SÅ LÖJLIGT DETTTA ÄR!!




Magoo ROCKAR!!:yoparty


DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!!:yoparty
 

Kia

Guest
NU är du arg...!!! :D

Okej, ge mig 3 anledningar till varför du slutade som instruktör. Jag nästan gissar att en av dem är just att det kändes lite tröstlöst att försöka utbilda hojåkare som ändå vet allt, är världsbäst på att hantera sin hoj och naturligtvis helt odödliga??
 

MR Mange

GAME OVER MC
Gick med
26 Aug 2007
Ort
HÄR
Hoj
GSXR 1000 k9
:tummenupp :yoparty


:rock :tummenupp




så du tycker då att dom borde igentligen tragit vapen och skjutit ??
visst e det en risk att dra snuten, det är en risk att åka hoj också..
Men att motivera tilltag av vapen för att stoppa en fartsyndare känns lite overkill

och att ens komma på tanken att låta polisen avgöra vilka medel dom ska ta till är ju bland det dummaste jag läst på sh..

det har ju bevisat sig gång på gång att dom inte är kapabla till sådana beslut..
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
så du tycker då att dom borde igentligen tragit vapen och skjutit ??
visst e det en risk att dra snuten, det är en risk att åka hoj också..
Men att motivera tilltag av vapen för att stoppa en fartsyndare känns lite overkill

och att ens komma på tanken att låta polisen avgöra vilka medel dom ska ta till är ju bland det dummaste jag läst på sh..

det har ju bevisat sig gång på gång att dom inte är kapabla till sådana beslut..

Faktum är att jag tycker att polisen skulle få ta till mer än dom i dagsläget får för att stoppa dom riktiga tokkörningarna. Kör man som en tok på ett sådant sätt att man faktiskt riskerar andra människor så ska polisen få stoppa den personen även om det innebär att dom riskerar den personens hälsa eller liv. Den personen har själv valt att sätta sig i den situationen.

Det är väldigt många hojåkare som ojar sig över hur den elaka polisen står och viftar med sina batonger men väldigt få som faktiskt verkar inse att 200 kg stål i 100 km/timme som kör på 70 kilo människa faktiskt är ganska farligt. en motorcykel i hög fart är farlig inte bara för sig själv utan även för alla andra runtomkring. Det är tyvärr ett faktum. En motorcykel i hög fart kan mer eller mindre klyva en bil.

Gisses, det nästan ryker om skärmen när jag öppnar den här tråden...

Lite intressant tycker jag det är när vissa utrycker sig extremt starkt och i stort sett önskar livet av den som håller 100 på Vaksalagatan. Samma person tycker sedan att man ska ut och gasa på "landet" istället för där är det så mycket säkrare. Vaksalagatan är en stor bred tvåfilig väg med breda trottoarer. Risken att man skulle upptäcka att någon är på väg ut så sent att man inte hinner stanna i 100 är minimal. Det ska till att någon hoppar ut framför likt polisen hittar på ibland.
Personligen har jag sällan varit med om incidenter inne stan trots ytterst tvivelaktigt beteende med hastigheter och bakhjulsåka. På "landet" däremot så har jag haft nära dödenupplevelser ett antal gånger när någon backar ut från en enslig väg, traktorer som bara ska passera till åkern på andra sidan vägen och liknande. Inne i stan är man mycket mer vaksam, både som buskörande motorcyklist och som övriga inblandade. Det finns bra och dåliga ställen inne i stan också, är det bilar parkerade efter kanten så skulle jag tänka mig för flera gånger innan framhjulet hissades upp. Vaksalagatan är ett av de bättre ställena...
Hur som helst så så tycker jag att antingen så tycker man inte om fortkörning och lek eller så gör man det. Att selektera ut vart man tycker det är ok och sedan gaffla på andra som helvetet brutit lös tycker jag är lågt, uselt och snäppet värre då man försöker utgöra sig för att vara en bättre person men i själva verket är man lika jävla rutten.

Rättelse. Vaksalagatan är en tvåfilig väg med trottoarer. I mitten växer träd bakom vilka fotgängare kan gömma sig. Efter kanten står bilar parkerade bakom vilka fotgängare kan gömma sig. Det är inte svårt att inse att det faktiskt är ett väldigt stort risktagande att köra fort där.
Om det nu är en säker plats. Varför är den då så olycksdrabbad????

Och ja. Jag anser att det är värre att köra 100 på en 50-sträcka mitt inne i stan med en massa folk runtomkring än att köra 100 på en 90-sträcka någonstans i ödemarken mer inte en själ så långt ögat kan nå. Visst kan det dyka upp människor där också men sannolikheten att det ska springa ut någon framför dig är oerhört mycket mindre än i tätbebyggt område. Och det är just det som är anledningen att någon på vägverket ansett att 90 är lämpligt där medan endast 50 var lämpligt inne i stan.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Faktum är att jag tycker att polisen skulle få ta till mer än dom i dagsläget får för att stoppa dom riktiga tokkörningarna. Kör man som en tok på ett sådant sätt att man faktiskt riskerar andra människor så ska polisen få stoppa den personen även om det innebär att dom riskerar den personens hälsa eller liv. Den personen har själv valt att sätta sig i den situationen.

Det är väldigt många hojåkare som ojar sig över hur den elaka polisen står och viftar med sina batonger men väldigt få som faktiskt verkar inse att 200 kg stål i 100 km/timme som kör på 70 kilo människa faktiskt är ganska farligt. en motorcykel i hög fart är farlig inte bara för sig själv utan även för alla andra runtomkring. Det är tyvärr ett faktum. En motorcykel i hög fart kan mer eller mindre klyva en bil.

detta är ju en faktum då som polisen borde fatta el hur...du e ett geni..:tummenupp

insats som motsvara straffsatsen är en regel poliserna har att jobba med..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
har läst hela tråden nu, och reagerat lite på vad vissa har skrivit.. att en polis går ut mitt i vägen för att stoppa en fartsyndare? ja det är väl hans jobb? det är ingen som hade tvingat den här polisen till det yrket. han håller på med det för att han gillar det.

Någon tyckte att poliserna kunde åka och jaga mördare eller rånare eller nåt? what? tror du att det bara finns "poliser"? då har du ganska taskig koll..! medan han står och tar fartsyndare och rattfyllerister så kanske hans kollegor 500 meter bort är på väg i utryckning i ett kvinnomisshandelsfall.! ordningspoliser och trafikpoliser.

några polare till mig körde på slangen och blev stoppade. polisen sa: "-men det här var ju inte så smart inne i stan, jag kan inte tala för alla poliser, men skulle ni åka på bakhjulet på en stor och öde parkering på ett industriområde så bryr inte jag mig personligen." rättsligt är det tjänstefel, men det kanske tyder på att det finns poliser som är mänskliga. oavsett om man gjort nåt olagligt eller inte. men som någon sa, det finns rötägg inom alla yrken. såklart.
det är dom som syns och hörs.

Om man ska se just till företeelsen att köra på bakhjulet så är väl inte det olagligt i sig. Det finns inget i trafiklagen som säger att båda hjulen måste vara i backen hela tiden. Däremot är man väl i läget med framhjulet uppe i luften utlämnad till polisens godtycke då det är upp till varje polisman att bedöma huruvida man varit omdömeslös eller vårdslös i sitt framförande.
Är man på en öde parkering så kan jag tycka att det är helt OK att köra runt och uiila. Drar man på bakan förbi ett övergångsställe där människor är på väg över är det inte OK och någonstans däremellan går gränsen.
 

Kia

Guest
detta är ju en faktum då som polisen borde fatta el hur...du e ett geni..:tummenupp

insats som motsvara straffsatsen är en regel poliserna har att jobba med..

Men hur fan ska poliserna göra när de har en poliskontroll då och vill stanna någon? Ringa innan och fråga om du inte har lust att komma ner och stanna i poliskontrollen? Kom igen för fan... de kliver ju ut i gatan för att ni ska se dem och stanna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
detta är ju en faktum då som polisen borde fatta el hur...du e ett geni..:tummenupp

insats som motsvara straffsatsen är en regel poliserna har att jobba med..

Det är ju just det som jag anser är fel. Vad ska dom göra??? Springa efter med en böteslapp kanske. Kör man på ett sådant sätt att man faktiskt riskerar andra mäniskors liv eller hälsa så ska polisen få använda motsvarande insatser för att stoppa. Dvs dom ska få använda det som krävs även om det innebär att dom riskerar hälsa eller liv för den som försöker fly.

För övrigt så tycker jag att du i så fall ska berätta hur det borde gå till. Ska polisen gömma sig vid vägkanten och hoppas att alla fortkörare och rattfyllon ska stanna av en slump på rätt ställe eller.

Det finns väl inte så många alternativ till att dom kliver fram och visar sig eller?? Är du dum på riktigt???
 

Nicotin

Guest
har läst hela tråden nu, och reagerat lite på vad vissa har skrivit.. att en polis går ut mitt i vägen för att stoppa en fartsyndare? ja det är väl hans jobb? det är ingen som hade tvingat den här polisen till det yrket. han håller på med det för att han gillar det.

Någon tyckte att poliserna kunde åka och jaga mördare eller rånare eller nåt? what? tror du att det bara finns "poliser"? då har du ganska taskig koll..! medan han står och tar fartsyndare och rattfyllerister så kanske hans kollegor 500 meter bort är på väg i utryckning i ett kvinnomisshandelsfall.! ordningspoliser och trafikpoliser.

några polare till mig körde på slangen och blev stoppade. polisen sa: "-men det här var ju inte så smart inne i stan, jag kan inte tala för alla poliser, men skulle ni åka på bakhjulet på en stor och öde parkering på ett industriområde så bryr inte jag mig personligen." rättsligt är det tjänstefel, men det kanske tyder på att det finns poliser som är mänskliga. oavsett om man gjort nåt olagligt eller inte. men som någon sa, det finns rötägg inom alla yrken. såklart.
det är dom som syns och hörs.

då stötte dom på en av dom få bra poliserna i stan..
jag har träffat resten kan jag säga..
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top