Smitning på Vaksalagatan

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Citat från UNT:
Publicerad: 2008-04-19 06:53

Försökte köra över polis med MC
En 45-årig man har anhållits för försök till grov misshandel av en polis. 45-åringen misstänks för att ha försökt köra över polisen med en motorcykel.
Det var vid en helt vanlig trafikkontroll på Vaksalagatan på fredagskvällen som polisen försökte stoppa en fartsyndare. En person på MC som kom farandes i 104 kilometer i timmen.
- Först bromsade han in men sen så siktade han på att köra på en av poliserna, säger Kenneth Sundin, vakthavande polisbefäl i Uppsala.
Polisen han dock slänga sig undan och klarade sig oskadd.
Polisen lyckades spåra en man, den man som nu är anhållen, via registreringsnumret på motorcykeln.
På adressen fann man 45-åringen, liggandes på taket och solade.
Motorcykeln hittade man i ett garage intill bostaden
Mannen nekar till att han ska ha något med brottet att göra.

Så, vem var det som låg och solade på taket? :)

Henken

Guest
Hoppas det inte var nån härifrån. Köra över folk pga av böter/indraget kort är inte helt friskt.

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Tror väl knappast tanken var att _köra över_.. :näsblod

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Tror inte jag heller! Killen kom nog på "shit, det här var INTE bra" och gasadade på för att sticka därifrån. Då hoppar ju polismannen ut på gatan för att stoppa honom och därav "försöke köra över". Min teori iaf!! Hoppas att de inte kan binda honom till det hela iaf! Låter nog inte så bra i åklagarens öron...

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Ja, chansen att polisen ljuger är väl ganska mycket större än att någon med flit försöker köra på en sådan med mc.

P.S. iofs har jag inga direkta erfarenheter med svenska poliser som farit med osanning, men på Åland...

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Någon drog snuten. Polisen blir sur och drar till med en story och nu riskerar smitaren ett väldigt hårt straff.

Varför skulle polisen ljuga?:rolleyes:

Kia

Guest
Någon drog snuten. Polisen blir sur och drar till med en story och nu riskerar smitaren ett väldigt hårt straff.

Varför skulle polisen ljuga?:rolleyes:

Jaaa varför skulle de göra det? Vad har de att vinna på att ljuga egentligen? Det är ju inte så att de får en extra hundring i lönekuvertet för varje jävel de sätter dit. Svin finns såklart i alla brancher men jag vill ändå hoppas att de allra flesta poliser är ärliga.

Sen har vi ju det faktum att olika människor uppfattar saker olika. Om man står mitt i gatan för att stanna ett fordon så är man ju jäkligt oskyddad, helt klart och förmodligen väldigt medveten om att man är just oskyddad. Så jag förstår faktiskt om polisen uppfattade ett fordon, som han först tror ska stanna men sen helt plötsligt bestämmer sig för att gasa istället, körandes emot honom som ett hot.
Jag tror inte heller att MC-föraren hade för avsikt att köra över polisen men jag kan absolut förstå att polisen uppfattade situationen som sådan.
Man behöver bara köra runt i Uppsala några timmar för att inse att det faktiskt inte är så ont om idioter ute i trafiken som kan få för sig precis vad som helst när som helst. Jag tror polisen ser detta varje varje dag också. Med det i sina tankar så är man nog inte överdrivet kaxig när man står mitt i gatan med ett fordon gasandes emot sig.
Jag hoppas de får tag på aset faktiskt för nästa gång kanske det inte går lika bra. Nästa gång kanske han smiter från en trafikolycka istället för "bara" en poliskontroll.

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Harris Magnum 2
köra på snutar

Jag höll faktiskt på att göra det en gång i Litslenakorset innan det blev rondell, kom från enköping i en Transitbuss och det var en sommarkväll runt 10, inga bilar, fri sikt och jag saktade inte ner till 70 utan höll nittiofem över korset upp i backen, då kliver det ut en snut 25 meter framför mig och ska stoppa mig, jag bromsar allt vad det går men har inte en chans att stanna utan polisen kastar sig åt sidan för att inte bli överkörd, då kommer hans kollega springande och håller på att slita mig ur bilen medans han vrålar "va fan gör du, ska du döda min kompis". Du har den andra snuten kommit på fötter och kommer fram och lungnar den andra och säger, det var mitt fel, jag klev ut med för liten marginal. Vad hade hänt om jag kört över snuten, hade nån trott på det i rätten???

Jaaa varför skulle de göra det? Vad har de att vinna på att ljuga egentligen? Det är ju inte så att de får en extra hundring i lönekuvertet för varje jävel de sätter dit. Svin finns såklart i alla brancher men jag vill ändå hoppas att de allra flesta poliser är ärliga.

Sen har vi ju det faktum att olika människor uppfattar saker olika. Om man står mitt i gatan för att stanna ett fordon så är man ju jäkligt oskyddad, helt klart och förmodligen väldigt medveten om att man är just oskyddad. Så jag förstår faktiskt om polisen uppfattade ett fordon, som han först tror ska stanna men sen helt plötsligt bestämmer sig för att gasa istället, körandes emot honom som ett hot.
Jag tror inte heller att MC-föraren hade för avsikt att köra över polisen men jag kan absolut förstå att polisen uppfattade situationen som sådan.
Man behöver bara köra runt i Uppsala några timmar för att inse att det faktiskt inte är så ont om idioter ute i trafiken som kan få för sig precis vad som helst när som helst. Jag tror polisen ser detta varje varje dag också. Med det i sina tankar så är man nog inte överdrivet kaxig när man står mitt i gatan med ett fordon gasandes emot sig.
Jag hoppas de får tag på aset faktiskt för nästa gång kanske det inte går lika bra. Nästa gång kanske han smiter från en trafikolycka istället för "bara" en poliskontroll.

MR Mange

GAME OVER MC
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
GSXR 1000 k9
det e ju givet att killen bara tänkte smita, inte fan skulle han köra på snutjäveln då klotar han ju o då e det ju garanterat torsk, så snuten säger bara så för att få nått att ta han på, o dom kommer aldrig kunna ta honom för det där, då dom måste ta gärnings mannen på hojen. så det där kommer inte att hålla tror ja, o han e inte ensam om att smita från fortkörningar, det finns andra som gör det me, även folk med bilar! hoppas att han klarar sig från allt!! ACAB!!

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Sett vid ett flertal tillfällen att dom står med batongen i högsta hugg när dom ska vifta in mcförare. Kommer väl en rubrik i aftonblaskan snart att en mcförare vurpat oförklarligt vid en vanlig rutinkontroll:näsblod

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
det e ju givet att killen bara tänkte smita, inte fan skulle han köra på snutjäveln då klotar han ju o då e det ju garanterat torsk, så snuten säger bara så för att få nått att ta han på, o dom kommer aldrig kunna ta honom för det där, då dom måste ta gärnings mannen på hojen. så det där kommer inte att hålla tror ja, o han e inte ensam om att smita från fortkörningar, det finns andra som gör det me, även folk med bilar! hoppas att han klarar sig från allt!! ACAB!!

:hihi

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jaaa Kia, skönt att vara naiv va? Det sorgliga sanningen är att poliserna skarvar ganska bra för att de ska vara säkra på att man åker dit. De är nog brända av alla som kommer undan med snyfthistorier och framförallt hojar som sticker, så när de väl får tag på någon så ska den stackarn åka dit ordentligt. Visst, det är vi som gör fel från början men de är myndighetspersoner och ska fan inte hålla på med sånt. Jag vet inte hur många i min närhet som har råkat ut för kryddade historier men det är många, inklusive jag själv.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag måste hålla med M:et, Poliser lever i samma värld som vi andra.
vilken branch finns det inte rötägg? Klart de lägger till historier så vissa
åker fast istället för att det ska komma fram att de själva har gjort fel....

De flesta poliser jag träffat har varit trevliga och bra medan's andra
är dumma i huvvet!! : (

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......

Hur definierar man ljuga? Kanske handlar om att förbättra rapporten så det inte ska råda några tvivel om att personen i fråga ska åka dit ordentligt.

Handlar om hur det upplevs. Jag kan sätta mig in i situationen för polisen och förstå hur det kan gå till. Jag står som polis och ska stoppa någon idiot som kör som ett svin inne i stan. Är lite halvsur på div idioter som jag fått bråka med hela morgonen. En hoj kommer som en raket inne i stan. Jag har lasrat den till 100blås på 50 väg. Blir förbannade och kliver hastigt ut mitt i gatan. Hojen bara styr förbi och drar från platsen.

Jag som polis upplever det fördjävligt att hojen drar från platsen, att han kör som en idiot, att han bara drar förbi så nära mig utan tecken på att stanna. Inte behagligt alls och skulle han ha gjort något misstag kanske jag skulle blivit påkörd Det är ingen behaglig situation men varför i hela världen skulle en hoj med flit vilja köra på en polis?

Vet inga detaljer i detta fall så det är kanske lite hårt att anta att det ljugits. Men att ”förbättra” rapporten lite är inget nytt under solen.

Kia

Guest
Många här verkar läsa lite halvslarvigt. Jag skrev att jag trodde inte att meningen från MC-förarens sida egentligen var att köra över polisen. Men nu blev det så att polisen tolkade situationen just så, för att det var han som stod där mitt i gatan.
Jag skrev också att visst finns det rötägg som helst skulle skaffa sig ett annat jobb, det gör det ju i alla brancher. Visst är det väldigt olyckligt och tråkigt när man springer på dessa rötägg. Men jag väljer ändå att tro att DE FLESTA poliser är helt okej, även om det oftast är rötäggen man hör och ser. Precis på samma sätt som rötäggen bland hojåkare är de som syns, hörs och skaffar andra dåligt rykte.
Ni kallar mig naiv som väljer att tro att de flesta poliser ändå gör sitt jobb på ett korrekt sätt? Mina åsikter baserar jag på mina egna erfarenheter och nästan alla poliser jag träffat på har visat sig vara trevliga människor. Visst jag kanske har haft tur, men det visar ju ändå att det faktiskt måste finnas en hel del trevliga poliser.
Att applådera när någon gör såna här dumheter är för mig totalt ofattbart. Vad hade hänt om någon klivit ut på ett av väldigt många övergångsställ som finns på just vaksalagatan?? Hur vill ni egentligen att vårat samhälle ska se ut? Ska det vara djungelns lag som råder? Känns lite väl primitivt tycker jag. Ni skriver att ni hoppas han kommer undan.....Hade ni haft samma åsikt om det visar sig att han snott hojjen, varit hög på droger, varit full/bakfull??
Sen sitter ni där och undrar varför hojåkare har dåligt rykte bland både poliser och andra trafikanter. Ni säger i stort sett att polisen har inställningen att sätta dit alla hojåkare för de är ändå bara en massa svin som ställer till det i trafiken och dessutom ofta kommer undan. Genom sånt här idiotbeteende, och sen dessutom hylla det, skapar ju ännu större agg mot hojåkare. Ni skapar eran egen olycka.
Poliserna är ju ute i trafiken för våran skull, hur konstigt det än låter i någras öron. Visst det är väl aldrig kul att bli stannad och få fortkörningsböter. Men visst fan känns det bra när ett rattfyllo åker in i en trafikkontroll och får lämna in körkortet innan han tar död på någon??

Jag vill iaf inte ha ett laglöst samhälle där man skapar sina egna trafikregler och därmed skapar fara för alla andra som är ute i trafiken. Jag hoppas fortfarande att de får tag i det här aset. För som sagt vet man inte vad det här puckot får för sig nästa gång polisen står med lasern och han råkar köra för fort. Då kanske det inte går lika bra. Det här är såna människor som inte ska finnas på våra vägar alls.

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
edit lite bitter fortfarande, var OT

Last edited:

Gabor

Guest
Ni skriver att ni hoppas han kommer undan.....Hade ni haft samma åsikt om det visar sig att han snott hojjen, varit hög på droger, varit full/bakfull??
FUL QOATAt..

Då skulle det vara nackskått å kjetting i huvet....:rolleyes:

Nu var det bara en vanlig hojåkare som låg å sola på hustaket å hade ingen aning om att hans hoj var ute å ful-kördes av någon annan....:rolleyes:

Kia

Guest
KIA: jag loggar sällan in, men det där var inte lättläst

Okej, jag förkortar och förenklar då:

Jag hoppas att MC-föraren hittas och får reda upp det han har gjort. Jag tycker att sånt här trafikbeteende inte hör hemma på gatorna och tycker det är tragiskt att vissa väljer att hylla det han gjorde.
Jag tror inte att MC-föraren egentligen hade för avsikt att köra på polisen men jag förstår absolut att polisen tolkar det så.

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Ducati
Okej, jag förkortar och förenklar då:

Jag hoppas att MC-föraren hittas och får reda upp det han har gjort. Jag tycker att sånt här trafikbeteende inte hör hemma på gatorna och tycker det är tragiskt att vissa väljer att hylla det han gjorde.
Jag tror inte att MC-föraren egentligen hade för avsikt att köra på polisen men jag förstår absolut att polisen tolkar det så.

Jag är helt med på din tanke. Men POLISEN har säkert nog en annan åsikt.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0