Smitning på Vaksalagatan

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Hehe, Man får ju inte glömma luftfuktighet, vindförhållanden och om
chauffören är kissnödig eller inte!
Jag tror inte du kan räkna dig Steffo närmare än 10 meters stopp sträcka
för lång / för kort pga det är för mycket variabler i denna situation.

Och då är det till ingen nytta att räkna överhuvud taget.
 

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Genomsnitthastigheten under inbromsningen blir då (starthastighet + sluthastighet) / 2 = (27,78 + 0) / 2 = 13,89 m/s
Inbromsningstiden blir starthastigheten / retardationen = 27,78/11,8 = 2,36 sekunder
Tilltryggalagd sträcka blir medelhastigheten gånger tiden = 13,89 * 2,36 = 32,74 meter.

Jag tror du gör lite felaktiga antaganden här. Hastigheten kommer med största sannolikhet inte avta linjärt, utan snabbare ju saktare man kör. Tänk bara på hur formeln för den kinetiska energin ser ut..

För att få mer korrekta värden behövs nog lite integraler, och sånt har du säkert också koll på. Lite "heads up" bara :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror du gör lite felaktiga antaganden här. Hastigheten kommer med största sannolikhet inte avta linjärt, utan snabbare ju saktare man kör. Tänk bara på hur formeln för den kinetiska energin ser ut..

För att få mer korrekta värden behövs nog lite integraler, och sånt har du säkert också koll på. Lite "heads up" bara :tummenupp

Hastigheten är integralen av accelerationen och sträckan är integralen av hastigheten.

Någon extra integral behövs inte om man vill räkna på gynnsammast möjliga fall.
Kinetiska energin behöver du bara ta hänsyn till om du vill räkna på huruvida däcken kommer att överhetta under inbromsningen men så klena är inte motorcykeldäck att dom överhettar av en inbromsning.

Retardationen är linjär om man bara tar hänsyn till däckens friktion och bortser ifrån allt som kan tänkas försämra inbromsningen.
Rörelseenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten dvs den stiger inte linjärt och det är det som gör att bromsarna lättare överhettar av inbromsningar från höga hastigheter. Det är mer kinetisk energi för dom att ta upp.

Hastigheten minskar inte snabbare och snabbare. Retardationen är konstant över tiden förutsatt att du inte har bromsar som mattas eller däck som överhettar. Däremot kommer naturligt vis sträckan för att bromsa från 25-15m/s att vara längre än sträckan för att bromsa från 15-5m/s. Det är det som är anledningen till att man upplever det som att bromsningen blir hårdare.

Visst går det att göra avancerade integraler som kanske också tar hänsyn till ytterligare faktorer men det kommer bara att ge ett längre värde på bromssträckan.

Hehe, Man får ju inte glömma luftfuktighet, vindförhållanden och om
chauffören är kissnödig eller inte!
Jag tror inte du kan räkna dig Steffo närmare än 10 meters stopp sträcka
för lång / för kort pga det är för mycket variabler i denna situation.

Och då är det till ingen nytta att räkna överhuvud taget.

Den sträcka jag räknar fram är för kort ja. Det går i praktiken inte att bromsa på kortare sträcka än så. Detta för att alla dom faktorer som jag inte tar hänsyn till (som inte perfekt bromsning, för varma däck, för kalla däck, fuktig asfalt osv) skulle påverka bromssträckan i negativ riktning. I realiteten så finns alla dessa faktorer och det värde som jag får fram är därför något lägre än den kortaste möjliga bromssträckan.

Har du däck som har en högre friktionskoefficient kan du naturligtvis bromsa på kortare sträcka förutsatt att inte hojen ställer sig på framhjulet.

det jag räknar fram är den teoretiska gränsen för vad som är fysisk möjligt förutsatt att allt är helt optimalt vilket inte händer. Det reella värdet orkar jag inte räkna fram. Det kräver oerhört mycket mer beräkningar och ger ett värde som är sämre än det jag räknat fram.
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Steffo_b: Du har har svarat mitt inlägg. Men jag vill med en dåres envishet påstå att din beräkning är felaktig eftersom du utelämnar allt för många parametrar. Skulle den beräkning du visar vara det absolut bäst möjliga teoretiskt så skulle det i praktiken innebära en fördubbling av den sträckan och det vet alla som har utfört en mätning själv att det är nonsens.
I din formell tar du inte upp något om vikt tex. Innebär det att vikten inte spelar roll för stoppsträckan? Eller vilken vikt är formeln anpassad för? Däckets egenvikt, 100 kg, 300 kg???
Anläggningsytan är också en bortglömd parameter. Friktionskoefficient är inget värt utan att veta hur stor anläggningsyta man har. Det finns ju en anledning till att man vill ha mer gummi i backen...
Och OM nu dina teorier stämmer, hur förklarar du accelerationen hos en Top fuel, de presterar 0 - 100 på en kortare tid än vad visar är teoretiskt möjligt 100 - 0. Om jag tolkar din formel rätt så spelar det ingen roll om vi vänder på förhållandet. Jag kan lova att de däcken inte har en högre friktionskoefficient än klistriga hojdäck.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Steffo_b: Du har har svarat mitt inlägg. Men jag vill med en dåres envishet påstå att din beräkning är felaktig eftersom du utelämnar allt för många parametrar. Skulle den beräkning du visar vara det absolut bäst möjliga teoretiskt så skulle det i praktiken innebära en fördubbling av den sträckan och det vet alla som har utfört en mätning själv att det är nonsens.
I din formell tar du inte upp något om vikt tex. Innebär det att vikten inte spelar roll för stoppsträckan? Eller vilken vikt är formeln anpassad för? Däckets egenvikt, 100 kg, 300 kg???
Anläggningsytan är också en bortglömd parameter. Friktionskoefficient är inget värt utan att veta hur stor anläggningsyta man har. Det finns ju en anledning till att man vill ha mer gummi i backen...
Och OM nu dina teorier stämmer, hur förklarar du accelerationen hos en Top fuel, de presterar 0 - 100 på en kortare tid än vad visar är teoretiskt möjligt 100 - 0. Om jag tolkar din formel rätt så spelar det ingen roll om vi vänder på förhållandet. Jag kan lova att de däcken inte har en högre friktionskoefficient än klistriga hojdäck.

Vikten är i princip irrelevant så länge som du inte utsätter däcket för en belastning som överstiger gummits egen interna skjuvhållfasthet. Eller belastningen blir så koncentrerad att däcket överhettas på grund av att punktbelastningen blir för stor.
Enkelt uttryckt. Dubblar du vikten så kommer däcket att kunna överföra dubbelt så mycket bromskraft eftersom dom har ett konstant förhållande. Dock är det med några förbehåll.
Blir vikten för stor så kommer belastningen på däcket räknat i N/cm2 att bli så stor att däcket inte längre håller ihop dvs sprids ut på gatan som ett suddgummi. Alternativt så kommer däcket att överhetta. Det är detta som är anledningen till att man tjänar på att ha lite bredare däck vid racing. Gör man däcken för breda blir det svårt att få upp arbetstemperaturen i däcken istället då deformationsarbetet per cm2 däck blir för litet.
Den faktorn har jag inte räknat med och det enda den kan åstadkomma är en försämring ifrån det optimala förhållandet. Dvs tar jag med den i beräkningen så kommer den inte att göra något annat än att förlänga bromssträckan.

Anläggningsytan faller in i samma resonemang. Är vikten större måste anläggningsytan vara större för att däcket skall orka med deformationsarbetet utan att överhetta men den får inte vara får stor eftersom man då kommer att åka omkring med kalla däck.
Hur stor bromskraft eller accelerationskraft däcket kan överföra styrs av friktionen mot asfalten. Däcket kan vidare bara ta över en viss kraft per ytenhet innan däcket börjar separera i sig. Detta begränsar neråt vilken anliggningsyta som är lämplig och är direkt beroende av vikten som ska bromsas eller accelereras.
Vidare kommer däcket att värmas på grund av att det tar upp energin från deformationsarbetet. Ett smalare däck blir utsatt för större deformationsarbete per ytenhet och kommer att värmas upp mer. Blir därför anliggningsytan för liten kommer däcket att överhetta. Blir den för stor kommer däcket att gå kallt. Detta ger ett intervall som begränsas både uppåt och nedåt vad gäller anliggningsytan.

Formlerna gäller även om man vänder på det ja. Helt riktigt. Men du kan väl på fullt allvar inte mena att uppvärmda racingdäck avsedda för strippen på en klistrad bana inte har högre friktionskoefficient än motorcykeldäck avsedda för gatbruk har på helt vanlig asfalt som inte är klistrad?
Kör du ut en vässad gatbil på strippen och försöker burna på den klistrade ytan så är risken ganska stor att du knäcker drivaxlarna så nog har dom mer friktion att tillgå allt.


Mina beräkningar är baserade på att däcken har rätt arbetstemperatur och att anläggningsytan är precis det den borde vara. Dvs optimala betingelser. Det är därför jag kan bortse fron dom faktorerna. Oavsett man tar hänsyn till dom faktorerna så kommer man aldrig att kunna räkna fram en kortare bromssträcka. Dom kan bara försämra.
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Finns bara ett sätt att lösa det här på! Någon får övertala Petter om att skita i rejs och börja köra gata igen ;)
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Kanonbra Steffo_B! Nu när du vet allt om bromsning kan du ju alltid roa dig med att räkna lite på humlor..:pannkyss
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Detta måste vara ett praktexempel på att folk har för mycket tid att slösa bort vid en dator.....
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
...Ännu mer text....

Jisses, du sitter fast djupare i teoriboken än jag kunnat drömma om. Vi lägger ner det här. Vad var det Stenmark sa en gång i tiden. Det är inte lönt att förklara för en som inte vill förstå....
Ut och bromsa med måttbandet så kan du räkna vidare där ifrån. Ha så kul på vägen :hej
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kanonbra Steffo_B! Nu när du vet allt om bromsning kan du ju alltid roa dig med att räkna lite på humlor..:pannkyss

Humlor ger jag mig inte på. Vi har inga beräkningsmodeller som jag kan hantera som kan förklara hur det går till. Jag nöjer mig med att veta att det finns någon som för något år sedan lyckades matematiskt visa att humlor faktiskt kan flyga.:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jisses, du sitter fast djupare i teoriboken än jag kunnat drömma om. Vi lägger ner det här. Vad var det Stenmark sa en gång i tiden. Det är inte lönt att förklara för en som inte vill förstå....
Ut och bromsa med måttbandet så kan du räkna vidare där ifrån. Ha så kul på vägen :hej

Jag behöver inte ut och bromsa med något måttband. Jag har koll på ungefär vilka bromssträckor som är aktuella och på vägen så utgår jag alltid ifrån att jag inte stannar ett dugg fortare med bågen än en bil med bra däck.

Jag blir bara så fascinerad av människor som tror sig kunna upphäva naturlagarna. Jag råkar bara ha läst lite polymerkemi och elastomerer på högskolan så jag kan bara inte låta bli att opponera mig när någon har uppenbara vanföreställningar om hur gummi beter sig.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag behöver inte ut och bromsa med något måttband. Jag har koll på ungefär vilka bromssträckor som är aktuella och på vägen så utgår jag alltid ifrån att jag inte stannar ett dugg fortare med bågen än en bil med bra däck.

Jag blir bara så fascinerad av människor som tror sig kunna upphäva naturlagarna. Jag råkar bara ha läst lite polymerkemi och elastomerer på högskolan så jag kan bara inte låta bli att opponera mig när någon har uppenbara vanföreställningar om hur gummi beter sig.

Du har rätt om dina teorier om hur gummi arbetar men du har snöat fast för hårt i teorin och glömmer att bredda perspektivet. Du gör fatala tankevurpor.

Tex att vikten inte skulle spela roll!! Du behöver knappast ha studerat polymerer på högskola för att förstå att däcket blir utsatt för en hel del extra kraft om du ökar vikten. Att då utelämna vikten i en beräkning av bromssträcka känns för mig helt främmande.
 
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Du har rätt om dina teorier om hur gummi arbetar men du har snöat fast för hårt i teorin och glömmer att bredda perspektivet. Du gör fatala tankevurpor.

Tex att vikten inte skulle spela roll!! Du behöver knappast ha studerat polymerer på högskola för att förstå att däcket blir utsatt för en hel del extra kraft om du ökar vikten. Att då utelämna vikten i en beräkning av bromssträcka känns för mig helt främmande.

Sluta nu steffo har berättat för mig ang däck med...
Han har rätt han har ju läst på högskola.
Vi som inte e skit duktiga på plaster o matte, men gillar o gasa o prova oss fram vet hur det är egentligen/förmodligen är. Sedan kan vi låta dessa herrar räkna ut allting o allt går åt helvete!
Kan dra en anektdot nu men orkar ej sängen hägrar!
Blir det tjat så kommer 4st historier om polymer nissar som misslyckats gentemot sunt förnuft och arbetslivserfarenhet.
Natti.
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
För att återgå till topic, även om de sätt tagit reg nummer osv måste väl Polisen ha sätt personen som körde också? känns som de får svårt att sätta dit honom juridiskt även om man kan tycka att det är uppenbart. Själv skulle jag dock inte ställa hojen hemma hos mig på ett par dagar om jag smitit från Polisen
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du har rätt om dina teorier om hur gummi arbetar men du har snöat fast för hårt i teorin och glömmer att bredda perspektivet. Du gör fatala tankevurpor.

Tex att vikten inte skulle spela roll!! Du behöver knappast ha studerat polymerer på högskola för att förstå att däcket blir utsatt för en hel del extra kraft om du ökar vikten. Att då utelämna vikten i en beräkning av bromssträcka känns för mig helt främmande.

Anledningen till att jag kan bortse ifrån vikten är att jag utgår ifrån att anläggningsytan lagom stor. Dvs tillräckligt stor/liten så att jag jag inte måste räkna med gummits egen hållfasthet. Självklart kommer du att få problem om du ska pallnita 300kg cykel plus förare och du bara har ett cykeldäck. För den genomsnittliga sporthojen är dock detta inte fallet. Normalt sett är däcken så dimensionerade att däcken klarar en hård inbromsning utan att överhetta eller skjuvas sönder.

Det finns givetvis ett otal faktorer som kan påverka bromssträckan. Gemensamt för alla dessa är att de påverkar bromssträckan i negativ riktning. (Förutom kanske klister på asfalten då) Det går med andra ord inte att bromsa på kortare sträcka än vad den fysikaliska begränsning som friktionen mellan asfalten och gummit i däcket utgör. Däremot kan man genom att optimera fjädring, anliggningsyta, viktfördelning, däckstemperatur, förarskicklighet mm komma ganska nära. Det man strävar efter när man försöker optimera setupen på sin hoj är att komma så nära den begränsningen som man bara kan.

Hur kommer det sig att när motorcykeltidningar och annat testar hojar och däck så brukar bromssträckorna från 100 ofta vara närmare 38 meter. Är det bara för att dom är krattor på att bromsa allihopa eller har dom bara glömt att tänka på sin vikt?

Sluta nu steffo har berättat för mig ang däck med...
Han har rätt han har ju läst på högskola.
Vi som inte e skit duktiga på plaster o matte, men gillar o gasa o prova oss fram vet hur det är egentligen/förmodligen är. Sedan kan vi låta dessa herrar räkna ut allting o allt går åt helvete!
Kan dra en anektdot nu men orkar ej sängen hägrar!
Blir det tjat så kommer 4st historier om polymer nissar som misslyckats gentemot sunt förnuft och arbetslivserfarenhet.
Natti.

Ja. OK. Vi säger att jag har fel.
Men då vill jag att du förklarar för mig hur det kommer sig att motorcykeltidningarna i sina tester av däck och hojar oftast får bromssträckor på närmare 38 meter från 100.

Är det för att dom är
*fetton
*klantarslen allihopa
*såpar däcken innan försöket

Eller beror det helt enkelt på att det är ungefär så snabbt en hyfsad förare stannar på asfalt med gatdäck?
 
Last edited:

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Luthagen
Hoj
KTM
Jag vill inte argumentera mot Steffo.....
har läst lite matte och allt han skriver låter helt rätt för mig. Sen att ge honom sånna gliringar hela tiden för att han kan räkna och köra hoj gör bara detta forum mer likt Lunarstorm. Met har ju haft en del bra inlägg dock med lite väl aggresiv ton tycker jag. Kruger eller vad han heter´s mätningar vill jag inte lägga mig i men jag har svårt att tro att de är mer "kontrollerade" än vad de testen de gör i mc tidningar.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
svårt att tro att de är mer "kontrollerade" än vad de testen de gör i mc tidningar.
Nej för där e det något stort fet drullo precis som skrivet sitter o kör!
Jag skall inte säga något direkt ang om att vara fet!
Inte ang bromsträckor heller men lackade lite på herr steffo då han e på det mesta ang sina utverderingar! Vi som skiter i landsvägen o kör mest bana får prova lite mer ha lite roligare samt får besöka sjukan lite då och då!
Men att prova att bromsa utan o läsa böcker det kan vi!
Bara där e en början man lär sig ej att köra mc/bil/cykel/häst genom att läsa böcker o gå på högskola!
Det gör man genom att prova sig fram rammla o göra illa sig!
Att räkna ut allt med matte hjälper sällan gentemot det resultat man får!
Allt hänger på omständigheter.
Det finns 2 promilles chans att jag blir rånad ikväll!
Blir jag då rånad ikvall?
Jag kan lägga ner hojjen 54 grader enl spec men klotar vid 30!
Jag bör ha denna bromssträcka men hade längre/kortare ja det e vilken person som sitter bakom spakarna!
Kan lova att kreuger kör skiten ur de flesta!
Sedan e han en trevlig kille med!
Jag vet inget om dessa test utan vet hur verkligheten är utan dessa alla matematiska formler!

Dryg text o läsa sorry!
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top