Snabbaste 50 kubikare??

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker den här bilden säger allt:

rp68-07.jpg


Handle with care, it's a baby racer!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inbillar mig att det finns fler MZ än Jawa i Sverige.
Kanhända är det regionalt
Jawa har jag inte sett några "nyare" modeller av.
Till skillnad mot:

Till exempel.

Fast just MuZ (reinkarnationen på MZ) gick i KK för typ ett år sedan. De har dock haft flera egenutvecklade moderna cyklar som varit riktigt bra.

Deras gamla 2-t cyklar rullar i mängder i östeuropa och där finns fortfarande support på delar.
Pappa har en ETZ med sidovagn stående hemma. Fartupplevelsen i 70 slår vilken 1L japancykel som helst, styrstoppsvobbel och en ram som är så vek att den blir krokig av klistriga däck och inspirerad körning är riktigt roligt......
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Classic racing idag, bilder från Sviesta m.m. 50kubik väcker känslor, troligtvis för att vi har alla vårt ursprung där. Ni som varit och tittat på Årsracen i Linköping vet vad jag snackar om. Utav alla klasser som startar från 50 till 1000cc så är det oftast 50 kubikarna folk snackar om, - att de går så innihelvete. De andra hojarna går ju som man förväntar sig. Att börja tävla Classic 50cc krävs ju en del engagemang men det är nog den "billigaste" raceklassen inom classic i alla fall. Men kom ihåg att det är riktiga racermaskiner inte moppar, och därför kostar det därefter.
Vill man köra road racing så kan jag rekomondera 70rr racing, Tävlings formen bygger på två förare i ett team. A och B Heat på gokartbana, korta snabba race. Avslutas med ett Endurance på 1-4 timmar. ibland 8 timmars. Grymt kul, racefeeling så det ömmar i kroppen länge. Relativt ekonomiskt när man är två på en hoj samt räknar man antal körd timme per krona så är det oslagbart.

Får man uppgradera till 250, om man kompenserar med 20 bira och 2-3 pizzor/vecka ? ... eller säg 30 bira....
 

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Förr menade reglerna att maskinerna skulle ha funnits eller åtminstonde kunde ha funnits före 1965.
Nu är det väl fler åldersklasser, men jag tror att andemeningen är densamma.
50cc reglementet lite förenklat.
§1 Har man en äkta racer som deltagit i SM eller VM så är den godkänd om den är i samma utförande.
§2 Man får bygga replika eller traditionellt fackverk, vaggram, backbone eller pressad plåtram, men det skall se ut som det gjorde då.
Motorn skall ha sålts i europa under tidsepoken. 50kubik och max 6 vxl, om man inte bygger en replika på Suzukin. Man kan använda nyare grejer men ursprungs modellen skall ha funnits 1972 eller tidigare.
18 tums trådekerhjul och trumbroms.
Då har vi -61 t.o.m. 1972
Det är alltså relativt fritt att kombinera motor och ramvarianter. Minarelli P6, Kreidler 5 och 6 vxl, Sachs 5 och 6vxl är nog de vanligaste motorerna.
§3 1973-83 så gäller §1 om man har en äkta racer. Vill man bygga så måste det vara en replika av en äkta racer. Alltså inget eget påhitt.
Gjutna hjul och skivbromsar OK annars så är motorerna de samma.
I princip så är 72-hojarna lika snabba som de mellan 73-83.
 

Bifogat

  • Minarelli9.jpg
    Minarelli9.jpg
    40.7 KB · Visningar: 201
  • Kreidler racemotor.jpg
    Kreidler racemotor.jpg
    70.1 KB · Visningar: 129
  • bultaco_50_quadro.jpg
    bultaco_50_quadro.jpg
    20.7 KB · Visningar: 131

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast just MuZ (reinkarnationen på MZ) gick i KK för typ ett år sedan. De har dock haft flera egenutvecklade moderna cyklar som varit riktigt bra.

Deras gamla 2-t cyklar rullar i mängder i östeuropa och där finns fortfarande support på delar.
Pappa har en ETZ med sidovagn stående hemma. Fartupplevelsen i 70 slår vilken 1L japancykel som helst, styrstoppsvobbel och en ram som är så vek att den blir krokig av klistriga däck och inspirerad körning är riktigt roligt......

Jajamen.
Håller med om allt.
Utom att MZ med sidovagn skulle ha underhållningsvärde.
Jag provkörde en sådan för några år sedan, ety en kompis hade en sån för att transportera sig på Gotland.
Den var så dålig att jag blir gråtfärdig bara av att tänka på den.
Min Ural är ett underverk av komfort och körglädje i jämförelse.


Bör väl tillägga att det är möjligt att MZan var felinställd.
Jag var inte så insatt i sidovagneriet då.
Men jag tror inte det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jajamen.
Håller med om allt.
Utom att MZ med sidovagn skulle ha underhållningsvärde.
Jag provkörde en sådan för några år sedan, ety en kompis hade en sån för att transportera sig på Gotland.
Den var så dålig att jag blir gråtfärdig bara av att tänka på den.
Min Ural är ett underverk av komfort och körglädje i jämförelse.
Bör väl tillägga att det är möjligt att MZan var felinställd.
Jag var inte så insatt i sidovagneriet då.
Men jag tror inte det.

Den var säkert helt i sin ordning då den är precis så dålig....

Fast jag som är racemupp född på 80-talet har aldrig upplevt annat än Öhlins, Brembo och urstabila chassin tycker att det är fantastiskt spännande.
Styrstoppsvobbel, vilda 3hjuls-sladdar och bromsar som får flintstonesmetoden att framstå som vettig ÄR riktigt underhållande....

Fast det är väl som i nokian däckreklam. Vad gör man inte för lite spänning i tillvaron.:D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den var säkert helt i sin ordning då den är precis så dålig....

Fast jag som är racemupp född på 80-talet har aldrig upplevt annat än Öhlins, Brembo och urstabila chassin tycker att det är fantastiskt spännande.
Styrstoppsvobbel, vilda 3hjuls-sladdar och bromsar som får flintstonesmetoden att framstå som vettig ÄR riktigt underhållande....

Fast det är väl som i nokian däckreklam. Vad gör man inte för lite spänning i tillvaron.:D

Sånt där gör mig bara ännu mer sugen på rallyfiskens grusmaskin!

Cz350 -85 och en gammal gnisten Steib-sidokorg eller något...

Den här ser också kul ut, men den går nog inte ens att E-rega :D
http://www.blocket.se/vi/19102793.htm?ca=2_s
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sånt där gör mig bara ännu mer sugen på rallyfiskens grusmaskin!

Cz350 -85 och en gammal gnisten Steib-sidokorg eller något...

Den här ser också kul ut, men den går nog inte ens att E-rega :D
http://www.blocket.se/vi/19102793.htm?ca=2_s
Som solohoj tror jag att de funkar.
Är ju väldigt förtjust i brukshojjar.
Erkänn:
Du är lite avundsjuk på mitt ryssjärn.

Jag är lite avundsjuk på en kille som renoverat en sidventilare:
P1010005.jpg

Film:
http://s150.photobucket.com/albums/s95/moregoth_photos/?action=view&current=provkrning4.flv
Gillar dock inte BMWmärket.
 

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Varvatal

Va har ni för varvtalsområde på en 1-cyl 50cc racer idag ??
Mycket intressant.

Jag ligger på toppvarv 14500rpm ca 14-15hk men vet att nån ligger på 17000 och uppemot 19000rpm
men då är det inte många timmar på en vev. Min börjar dra vid 11500rpm. Jag konverterar mina Kreidlervevar med Minarellis vevstakar, de har bredare storända och orkar ta lasterna lite längre. Desutom så får man 12mm kolvbult och ett helt annat utbud på kolvar gemfört med orginal. Varvtal är inte allt, man förlorar en del i vrid, lika med sämre körbarhet. Trenden är att sänka avgasportarna för mera vrid och lite lägre varv.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
lit mer plast på mopeder i dag.men internet har jort att mopedracen blir lite större i da. dom frågade mig om jag va Polis .Varför undrar du de sa jag .Du är ju en gammal gubbe.fick ja till svars.crosingen gick vell i snitt 60-70 knyck.Racen lite snabbare.

http://se.youtube.com/watch?v=ZEr3TCIg83U

jag filmar med en VIO kamera i handen o bryr mig inte om motsol utan.provar mug fram därför dålig-kvalite.
 
Last edited:

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Personligen älskar jag Hondas gamla fyrtaktsracers; glada ingenjörer i toppform som spottade ur sig den ena maskinen mer fantastisk än den andra...
Någon här undrade hur en RC116 lät; det kan jag nog inte hjälpa till med, men väl med en del andra gamla Hondor från den tiden!
Håll tillgodo!
http://www.honda.co.jp/SoundofHonda/engine/index.html
Tyvärr finns inte RC116 med, men väl den legendariska RC166an; 250ccm rak sexa med sex megafoner, det är inte något man hör varje dag!

Här finns dessutom lite info om Hondas 60-talsracers:
http://www.vf750fd.com/Joep_Kortekaas/honda_race_history.html
 

ÅkeN

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2008
Ort
Huddinge
Hoj
GSX den första, KTM 500
Rättelse!?

Saxat från nummer 6 2008 av MCM angående höghastighetskörningar på Bonneville Salt Flats:
"1956 körde tyska NSU 194 km/tim i 50-kubiksklassen"

Och enligt de så gäller det rekordet fortfarande där i den klassen.


Edit: men efter att ha läst Fattigslappens länk så verkar inte det stämma.

Vill du tävla i hastighet finns det ca 1800 olika klasser enbart för MC på Bonneville. Den klass som NSU körde i 1956 var S-BF vilket då betyder S= Streamliner B= blown (överladdad) F= fuel= nitro, metanol, rakvatten et.c
byter du sen bränsle eller tar av kåporna blir det ju en annan klass
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Jag ligger på toppvarv 14500rpm ca 14-15hk men vet att nån ligger på 17000 och uppemot 19000rpm
men då är det inte många timmar på en vev. Min börjar dra vid 11500rpm. Jag konverterar mina Kreidlervevar med Minarellis vevstakar, de har bredare storända och orkar ta lasterna lite längre. Desutom så får man 12mm kolvbult och ett helt annat utbud på kolvar gemfört med orginal. Varvtal är inte allt, man förlorar en del i vrid, lika med sämre körbarhet. Trenden är att sänka avgasportarna för mera vrid och lite lägre varv.

Jag tror att det är fel att lägga sig på så höga varvtal. Jag tror att det är bättre att försöka få så högt medeltryck som möjligt och plocka maxeffekten runt 12000 varv. Ju mer du varvar desto mer friktionsförluster får du. Dessutom så har en 2-taktare en duration kring 200 grader medan en fyrtaktare har över 300. 4-taktaren tänder bara vart annat varv och har mycket högre varvtalspotential. Moderna 125cc GP racers med mycket bättre cylindrar än 50 cc varvar inte mycket över 12000 och det tittade jag på när jag trimmade min Zündapp. Min motor drar bra från 7000 till 12000 varv. Jag kan bygga en betydligt bättre motor men det är mycket arbete för något som man inte kan sälja. Inga kunder vill betala för moppetrimningar så på sistone har jag trimmat Kina crossar istället. Jag har fått upp en 107cc 3 ventilare med originalkam från 6,5 bakhjulshästar till 14 genom större förgasare, eget byggt insug, helt omgjord topp och eget avgassystem. Hade det funnits en bromsbänkstävling för 2-takts moppar så hade jag nog byggt ihop något. Nyare moppar är inte bättre att trimma än gamla eftersom motorerna på de nya är ganska klumpiga. Kreidler är nog bäst då allt i motorn är pyttesmått så den har nog den mest lättdrivna lådan. Erland.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Jag tror att det är fel att lägga sig på så höga varvtal. Jag tror att det är bättre att försöka få så högt medeltryck som möjligt och plocka maxeffekten runt 12000 varv. Ju mer du varvar desto mer friktionsförluster får du. Dessutom så har en 2-taktare en duration kring 200 grader medan en fyrtaktare har över 300. 4-taktaren tänder bara vart annat varv och har mycket högre varvtalspotential. Moderna 125cc GP racers med mycket bättre cylindrar än 50 cc varvar inte mycket över 12000 och det tittade jag på när jag trimmade min Zündapp. Min motor drar bra från 7000 till 12000 varv. Jag kan bygga en betydligt bättre motor men det är mycket arbete för något som man inte kan sälja. Inga kunder vill betala för moppetrimningar så på sistone har jag trimmat Kina crossar istället. Jag har fått upp en 107cc 3 ventilare med originalkam från 6,5 bakhjulshästar till 14 genom större förgasare, eget byggt insug, helt omgjord topp och eget avgassystem. Hade det funnits en bromsbänkstävling för 2-takts moppar så hade jag nog byggt ihop något. Nyare moppar är inte bättre att trimma än gamla eftersom motorerna på de nya är ganska klumpiga. Kreidler är nog bäst då allt i motorn är pyttesmått så den har nog den mest lättdrivna lådan. Erland.

Jag tror att du ska studera verkligheten istället för att gissa tycka och tro..
OM det verkligen räkte med 12000 varv så hade hela världseliten angett det som sitt maxvarv men nu är det inte så utan vi har andra faktorer som spelar in.
Skit i din bromsbänkstäviling utan bygg och bevisa att din motor lämnar 21 hästar vid tolv tusen varv.
gör den den det så lovar jag att jag ska höja på ögonbrynen.......
/R
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Jag tror att du ska studera verkligheten istället för att gissa tycka och tro..
OM det verkligen räkte med 12000 varv så hade hela världseliten angett det som sitt maxvarv men nu är det inte så utan vi har andra faktorer som spelar in.
Skit i din bromsbänkstäviling utan bygg och bevisa att din motor lämnar 21 hästar vid tolv tusen varv.
gör den den det så lovar jag att jag ska höja på ögonbrynen.......
/R

Världseliten, det lät något det. Jag trodde det var KTM; Aprilia och Honda. Jag gillar dig Roffe och jag vet att alla kan lära av alla. Vad tycker du om det jag skrev om durationen kontra varvtalet? Det finns ju ett ganska enkelt sätt att bevisa vad min gamla Zündapp lämnar. Du kan få bromsa den. Jag har gjort en klantig grej så jag har kört sönder cylindern 2ggr men jag skruvar gärna ihop den för detta ädla syfte. Då kan ju du och jag ha en liten bromsbänkstävling. Jag hade tyckt att det hade varit jättekul att komma upp till dig och se din verkstad och snacka trimning. Mvh. Erland.

Jag glömde skriva att det finns ingen bättre inspiration än en utmaning. Erland.
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Världseliten, det lät något det. Jag trodde det var KTM; Aprilia och Honda. Jag gillar dig Roffe och jag vet att alla kan lära av alla. Vad tycker du om det jag skrev om durationen kontra varvtalet? Det finns ju ett ganska enkelt sätt att bevisa vad min gamla Zündapp lämnar. Du kan få bromsa den. Jag har gjort en klantig grej så jag har kört sönder cylindern 2ggr men jag skruvar gärna ihop den för detta ädla syfte. Då kan ju du och jag ha en liten bromsbänkstävling. Jag hade tyckt att det hade varit jättekul att komma upp till dig och se din verkstad och snacka trimning. Mvh. Erland.

Jag glömde skriva att det finns ingen bättre inspiration än en utmaning. Erland.

Du blandar ihop äpplen och päron här...
Ja KTM Aprillia och Honda det är moderna 125 racemaskiner och dom varvar både 14 och 15 tusen imellanåt men det var inte det tråden handlade om utan 50cc..
Gå tillbaka i historien och läs vad som hände 50 cc racing tills det slutade 1983.
Skruva ihop din moppe ta licens så kör vi på Knutstorp 26 April så får vi se hur det går..
Dom där graderna är bara skitsnack..
Om fyrtaktaren hade varit överlägsen tvåtaktaren hade vi aldrig haft några tvåtaktare alls..
Men nu är det inte på det viset..
Så visst Här är din utmaning...
Bygg en femticubbare fyrtakt med över 300 grader så kör vi nästa år..
Lycka till!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top